• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Den längst ner såg ju väldigt prisvärd ut. Heter smeden Tanakas? :) Den första såg ju också väldigt intressant ut också måste jag säga. Gillar utseendet mer på den första. :)
En 21cm kockkniv skulle ju möjligtvis vara intressant också så tips där skulle vara tacksamt också. 24cm tror jag kommer kännas lite stort, men som du sa så vänjer man väl sig.
Smeden heter Tanaka och gör väldigt prisvärda knivar.
Jag har köpt ett gäng av hans far (som också heter Tanaka) och den nuvarande Tanaka har fortsatt i hans fotspår.
Hans vg10 knivar blir väldigt vassa och håller eggen bra. Har ingen erfarenhet av hans kolstål.

Håller med om att börja med en kockkniv, men om du ser att du kommer ha budget för ytterligare en kniv snart så kör på en santoku om det är det du vill ha

Enda kritiken är väl att fit and finish på handtaget är sådär

Köpte ett paket från Aliexpress, xinzou tror jag dom hette och såg på annat forum att folk rekommenderade dom så köpte ett sånt paket och tänkte testa. Ska vara vg10 damascus stål till ett mycket förmånligt pris och där ingick en kockkniv. Men vill komplettera med en Santoku med kolstål och eventuellt en finare kockkniv också. Men den från tanaka tror jag nog jag slår till på då priset verkligen är bra om man jämför med liknande knivar med samma sorts stål. Känns som dom brukar ligga runt 1000kr annars? Som sagt ni får gärna tipsa om en bra kockkniv i japansk stil med trä handtag:)

Senast ändrad:
Är du helt säker att det är en Santoku du vill ha. Om det är en första japansk kniv du ska ha, så skulle jag nog rekommendera en kockkniv (Gyoto) 24 cm eller kanske en 21 cm om du tycker 24 cm kan bli för stor (man vänjer sig rätt snabbt vid en 24 cm).

Här är i alla fall 2 Santoku förslag, som kanske skulle funka:

Shiro Kamo, jag har en grönsakskniv (Nakiri) i samma serie som denna, som jag är nöjd med.
https://www.cleancut.se/butik/knivs...3-08-22-12-33-182013-08-22-12-33-18-44-detail

Tanaka, jag har två Tanakaknivar som jag är jätte nöjd med, mycket tunna och fina blad, bra geometri. Jag köpte en Tanaka petty av Metalmaster, fit/finish på handtaget är inte super men jag är ändå supernöjd med kniven. Jag vet inget om just den här kniven men som sagt, de Tanakas som jag har, är jag supernöjd med.
http://www.metalmaster-ww.com/product/168

Ska se om jag hittar några fler förslag.
Slog till på Tanakan. 560kr fraktar, oförskämt billigt. Tusen tack för tipset. Ska komplettera med en kockkniv. Vill nog ha damascus och hammrat stål på den eller nått av det. Frågan är ju om det blir kolstål eller kanske vg10 på den. Hmm

Slog till på Tanakan. 560kr fraktar, oförskämt billigt. Tusen tack för tipset. Ska komplettera med en kockkniv. Vill nog ha damascus och hammrat stål på den eller nått av det. Frågan är ju om det blir kolstål eller kanske vg10 på den. Hmm
Kul att du beställde den:). Jag tror det blir jättebra, som sagt min erfarenhet av Tanaka är positiv. Berätta gärna vad du tycker om den när du väl får den och har använt den.

Ny Northwoods idag, Fremont Jack i blått kamelben...

CEB1C3CD-B699-4295-B3C6-CAB2C9182646.jpeg

17073E22-B71A-4E24-8146-3BDC6184D007.jpeg

016ECB87-7B74-43B9-A824-96A49EEC0E1F.jpeg

Smeden heter Tanaka och gör väldigt prisvärda knivar.
Jag har köpt ett gäng av hans far (som också heter Tanaka) och den nuvarande Tanaka har fortsatt i hans fotspår.
Hans vg10 knivar blir väldigt vassa och håller eggen bra. Har ingen erfarenhet av hans kolstål.

Håller med om att börja med en kockkniv, men om du ser att du kommer ha budget för ytterligare en kniv snart så kör på en santoku om det är det du vill ha

Enda kritiken är väl att fit and finish på handtaget är sådär

Om man kollar på sidor som säljer tanaka knivar så kostar ju dom 3ggr så mycket som på sidan jag köpte ifrån. Likadant stål, likadant skaft och samma smed. Hur kan det skilja så pass mycket i pris?

Vilket stål har du kört på? Är AUS10 ett schysst stål? VG10 har jag förstått är riktigt bra. Jag har inga problem med en kniv som inte är stainless, vad för material är det bästa icke stainless?

Jag har kört på misono Santoku 140mm från japanese. Visserligen i rostfritt, men mkt nöjd. Har även köpt 2 st i present till släkten. Funkat ypperligt att handla därifrån.
https://japanesechefsknife.com/coll...steel-series-santoku-140mm5-5inchto180mm7inch
Dock är det flera knivar från den sidan som har ”bevel edge” som inte är 50/50. Gör det svårare att slipa, speciellt om man normalt inte kör med våtslipsten. Mitt tips är att läsa på vad ni vill ha innan ni kör på en 70/30.
Men det är kanske inte så svårt ändå, har trots allt lyckats slipa 70/30 kvivarna med OK resultat utan att ens veta att de var 70/30. :)

Jag gillar assisterande fällknivar, för när jag väl behöver en kniv har man ofta andra handen upptagen.
Men, Ni som kör andra fällknivar, hur lätta är de att öppna med en hand?
Spyderco ser ju ut som butterflys på Youtube, men är de sådär lättöppnade från lådan eller måste man skruva isär dem?

Min
Jag gillar assisterande fällknivar, för när jag väl behöver en kniv har man ofta andra handen upptagen.
Spyderco ser ju ut som butterflys på Youtube, men är de sådär lättöppnade från lådan eller måste man skruva isär dem?
Min Spyderco var lätt att öppna direkt från lådan, tummen i hålet och "vrid till" så är det klart.
När man fått in snittsen går det blixtsnabbt :)

Beror helt på vilken modell du köper. Jag har haft en mängd olika spyderco och vissa har varit mjuka och fina och vissa behöver få sig en inkörningsperiod :)

med assisterade, antar jag att du menar fjäderassisterade? Personligen föredrar jag helt klart öppning med tumskruv eller hål för tummen (spyderhole). Det går lika fort och är en mindre del som kan gå sönder i kniven.

Om man kollar på sidor som säljer tanaka knivar så kostar ju dom 3ggr så mycket som på sidan jag köpte ifrån. Likadant stål, likadant skaft och samma smed. Hur kan det skilja så pass mycket i pris?

Jag vet att det iaf finns en handlare i Kanada som har en egen spec på fit and finish ( de bästa handtagen etc). Det driver ju kostnad. Sedan får du givetvis påslag i form av tull och avgifter etc.
Och så vill säkert någon tjäna pengar.
Det händer också att handlare specificerar profiler, slipningar etc, men det är vanligare på mer exklusiva knivar.

Min GP öppnar jag alltid med bara en hand utan minsta problem.
image.jpg

Tillbaka
Topp