• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

FilipF

Vacheron
2-Faktor
GP funkar btw perfekt som öppnare också!
F7A735F8-E712-46C7-AC69-7BAD9ECE1BA6.jpeg

(Börjar förfesten på jobbet)
 

Simon.x

Rolex
Jag gillar assisterande fällknivar, för när jag väl behöver en kniv har man ofta andra handen upptagen.
Men, Ni som kör andra fällknivar, hur lätta är de att öppna med en hand?
Spyderco ser ju ut som butterflys på Youtube, men är de sådär lättöppnade från lådan eller måste man skruva isär dem?

Dom flesta hoppar upp fint ev så kan modda lite så kan man bara knycka till med hand leden ;)

Eller så köper du en med full auto bara trycka på knappen :D
Jag har ev en till salu men denna lossar man en fjäder på då är den som vilken fällkniv som vanligt (skickar med ett verktyg till denna)
Vet inte märke på denna :rolleyes: Inskaffad på en resa Pma
(tror den finns i denna tråd)

//Simon
 

Camo00

Patek
Dom flesta hoppar upp fint ev så kan modda lite så kan man bara knycka till med hand leden ;)

Eller så köper du en med full auto bara trycka på knappen :D
Jag har ev en till salu men denna lossar man en fjäder på då är den som vilken fällkniv som vanligt (skickar med ett verktyg till denna)
Vet inte märke på denna :rolleyes: Inskaffad på en resa Pma
(tror den finns i denna tråd)

//Simon
Tack, Simon, men min Cryo dyker nog upp nästa vecka och då har jag allt jag behöver... :)
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Jag gillar assisterande fällknivar, för när jag väl behöver en kniv har man ofta andra handen upptagen.
Men, Ni som kör andra fällknivar, hur lätta är de att öppna med en hand?
Spyderco ser ju ut som butterflys på Youtube, men är de sådär lättöppnade från lådan eller måste man skruva isär dem?

Så här lätt: Just a nice little flipper
Njuter varje gång man ska öppna brev. Med kullager blir det så smooth att flippa upp. :cool:
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Hej, fick ett tips tidigare här i tråden om person som kunde göra fina läderslidor. Använda honom för att göra en custom till min Fällkniven Njord. Har tappat bort kontaktuppgifter till honom. Hans märke var PE med en liten döskallen mellan som symbol han alltid trycker in i lädret på baksidan.
Nån som vet och kan förmedla kontakt?
 

willie

Omega
Friends Of KS
2-Faktor
Skall snart flytta hemifrån och funderar därmed på vilken kockkniv jag skall köpa. Hemma har vi en Global G-2 kockkniv 20 cm. Är oerhört nöjd med kniven, dock tycker jag inte att den är särskilt ergonomisk vid längre användning. Har kollat runt och fastnat för Yaxell Ram kockkniv 20 cm. Vad säger experterna om denna? Tar gärna emot fler tips.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Skall snart flytta hemifrån och funderar därmed på vilken kockkniv jag skall köpa. Hemma har vi en Global G-2 kockkniv 20 cm. Är oerhört nöjd med kniven, dock tycker jag inte att den är särskilt ergonomisk vid längre användning. Har kollat runt och fastnat för Yaxell Ram kockkniv 20 cm. Vad säger experterna om denna? Tar gärna emot fler tips.
Jag har testat mkt men fastnat för Kai Shun. Prisvärda och gillar deras ovala svarta cocabolahandtag. Bra stål!
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Beställde en Cryo för en timme sen! :)
Kört ett tag med Ember, lillebror, men då jah har stora problem med trigger finger pga diabetes så är den för svår att öppna...

Annars är Ember grym, till salu om nån är intresserad... :rolleyes:
En titanduett.
Den ena på riktigt, den andra en wannabe.
Men den andra numera rakbladsvass. I brist på annat kan man nu spegla sig i eggen :)

20180413_224419.jpg
 

Rolfen

Rolex
Jag har en Original Bowie Knife från Widder Solingen Germany, jag har nog haft den i 25-30 år och den är helt klart behov av lite kärlek. Den har mest samlat damm, känns inte helt PK att gå omkring i stan med en kniv på över 30 cm. Har en sådan här något värde? Är den värd att försöka sälja eller skall den ligga i 30 år till?
WidderKniv.jpg
 

mae

Omega
Jag har en Original Bowie Knife från Widder Solingen Germany, jag har nog haft den i 25-30 år och den är helt klart behov av lite kärlek. Den har mest samlat damm, känns inte helt PK att gå omkring i stan med en kniv på över 30 cm. Har en sådan här något värde? Är den värd att försöka sälja eller skall den ligga i 30 år till?
WidderKniv.jpg
Klart den har ett värde . men mest för dig efter ett så långt förhållande.
Behåll den i 30år till.:)
 

Rolfen

Rolex
Klart den har ett värde . men mest för dig efter ett så långt förhållande.
Behåll den i 30år till.:)
Ja det får kanske bli så. Jag har dock inga direkta känslor för den, när jag rotade fram den idag så var det nog första gången på tio år som jag såg den. Upptäckte att slidan är märkt med Western Germany vilket onekligen är lite coolt.
 
  • Like
Reactions: mae
Topp