• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Lowe92

Cartier
Halloj!
Behöver lite hjälp med att hitta knivar till min bror. Han tar examen och har önskat sig knivar. Budget på ca 5k. Har tittat på cleancut men svårt att bestämma mig vad som passar så behöver lite hjälp.
Jag tror att det passar min bror bättre med rostfritt/liknande då det finns en risk att knivarna lämnas utan att torkas av med mera. Kolstål således i andra hand. Planen är att det ska vara typ 3 knivar för den budgeten eller för den delen under budget.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Halloj!
Behöver lite hjälp med att hitta knivar till min bror. Han tar examen och har önskat sig knivar. Budget på ca 5k. Har tittat på cleancut men svårt att bestämma mig vad som passar så behöver lite hjälp.
Jag tror att det passar min bror bättre med rostfritt/liknande då det finns en risk att knivarna lämnas utan att torkas av med mera. Kolstål således i andra hand. Planen är att det ska vara typ 3 knivar för den budgeten eller för den delen under budget.
Det låter som du redan innan vet att brorsan inte kommer sköta ett par kvalitetsknivar. Är det verkligen den bästa presenten då? Har du frågat på Clean Cut vad deras tips är?
 

Lowe92

Cartier
Det låter som du redan innan vet att brorsan inte kommer sköta ett par kvalitetsknivar. Är det verkligen den bästa presenten då? Har du frågat på Clean Cut vad deras tips är?
Kanske inte är den bästa presenten men det är vad han önskar sig och vill ha. Han gillar att laga mat men är väl enligt mig inte den mest ordningsamma. Inte frågat i butik utan bara tittat på hemsidan men kanske ska slänga iväg ett mail eftersom jag inte kan traska dit.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Kanske inte är den bästa presenten men det är vad han önskar sig och vill ha. Han gillar att laga mat men är väl enligt mig inte den mest ordningsamma. Inte frågat i butik utan bara tittat på hemsidan men kanske ska slänga iväg ett mail eftersom jag inte kan traska dit.
Dom brukar vara bra att ha att göra med :) Angående kolstål så kan man "patinera" dom med ättika eller vinäger, så rostar dom inte. Bara att hälla äppelcidervinäger på hushållspapper, vira runt bladet och lite gladpack utanpå pappret. Vänta en dag, ta ur paketet och diska, klart :cigar:
 
Jag önskar tips om en bra fällkniv, så snälla citera detta inlägg med vad ni kan rekommendera!
Budget runt 1500:- och den är till för att användas ute i naturen.

Köpte en EKA och blev lite besviken.
Levererades inplastad a la Kina-style och började rosta direkt. Swedish steel betyder inte rostfritt. Men för 400:- ska man kanske inte förvänta sig mer.
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Jag önskar tips om en bra fällkniv, så snälla citera detta inlägg med vad ni kan rekommendera!
Budget runt 1500:- och den är till för att användas ute i naturen.

Köpte en EKA och blev lite besviken.
Levererades inplastad a la Kina-style och började rosta direkt. Swedish steel betyder inte rostfritt. Men för 400:- ska man kanske inte förvänta sig mer.

I köksknivsvärlden betyder swedish steel oftast kolstål...
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag önskar tips om en bra fällkniv, så snälla citera detta inlägg med vad ni kan rekommendera!
Budget runt 1500:- och den är till för att användas ute i naturen.

Köpte en EKA och blev lite besviken.
Levererades inplastad a la Kina-style och började rosta direkt. Swedish steel betyder inte rostfritt. Men för 400:- ska man kanske inte förvänta sig mer.
Lite över budget kanske, men både Fällkniven Gentlemans Pocket och Tre Kronor är rejäla fällknivar. Men annars är väl en vanlig kniv att föredra i skogen. Har du några preferenser, typ låsbart blad, bladlängd, tjocklek, skaftmaterial, bladform...
 

Camo00

Patek
Jag önskar tips om en bra fällkniv, så snälla citera detta inlägg med vad ni kan rekommendera!
Budget runt 1500:- och den är till för att användas ute i naturen.

Köpte en EKA och blev lite besviken.
Levererades inplastad a la Kina-style och började rosta direkt. Swedish steel betyder inte rostfritt. Men för 400:- ska man kanske inte förvänta sig mer.
Kan rekommendera Kershaw Cryo! Riktigt skön liten sak, med assisterad öppning och ok 8Cr13MoV-stål (rostfritt).
Kostar ny ca 650, PM om Du vill köpa min nästan nya betydligt billigare... :rolleyes:
20180516_155055.jpg
20180516_155100.jpg
20180516_155118.jpg
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Kan rekommendera Kershaw Cryo! Riktigt skön liten sak, med assisterad öppning och ok 8Cr13MoV-stål (rostfritt).
Kostar ny ca 650, PM om Du vill köpa min nästan nya betydligt billigare... :rolleyes:
20180516_155055.jpg
20180516_155100.jpg
20180516_155118.jpg
Inte för att vara den som är den så har man fått EKAs stål att rosta skulle jag inte rekommendera sandblästrat 8Cr13MoV. Jag skulle titta på något från Fällkniven om man vill hålla sig klassiskt, annars kanske något från Spyderco, ZT, Benchmade eller USA-Kershaw.
 

Camo00

Patek
Inte för att vara den som är den så har man fått EKAs stål att rosta skulle jag inte rekommendera sandblästrat 8Cr13MoV. Jag skulle titta på något från Fällkniven om man vill hålla sig klassiskt, annars kanske något från Spyderco, ZT, Benchmade eller USA-Kershaw.
Trodde det var en EKA med kolstål som rostat friskt!!
Har själv en EKA W12 som skogskniv och den har klarat sig bra i vinter.
Vilka stål ska man kolla efter om man vill lämna kniven i citronsaft?
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Trodde det var en EKA med kolstål som rostat friskt!!
Har själv en EKA W12 som skogskniv och den har klarat sig bra i vinter.
Vilka stål ska man kolla efter om man vill lämna kniven i citronsaft?
Allra bäst är ju H1/motsvarande. Min svärfar är en jävel på att lämna kniven med saltvatten på men den Spyderco Salt jag gav honom för en massa år sedan kan ju faktiskt inte rosta. Sen är det kanske overkill för de flesta menmen.

Ska du bruka kniven och vill kunna slipa den själv skulle jag väl rekommendera S30V, S35VN, ELMAX, CHP XHP, 154CM eller något liknande med hög andel krom. VG10 funkar ju också liksom. Eller så kan man olja sina knivar. Eller köpa med beläggning på (mina Lionsteel i Slepiner med svart DLC rostar liksom inte trots att jag har de i fickan och är en svettig jävel).
 
Inte för att vara den som är den så har man fått EKAs stål att rosta skulle jag inte rekommendera sandblästrat 8Cr13MoV. Jag skulle titta på något från Fällkniven om man vill hålla sig klassiskt, annars kanske något från Spyderco, ZT, Benchmade eller USA-Kershaw.

Tack för tipsen! Klassisk look är vad jag är ute efter, inte alltför modern med hi-tech material.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Dags att väcka liv i denna tråd igen.
Fortfarande fan av Al Mar men har nyligen köp på mig flera Microtech.
Nån mer som är fan av de märkena?
 

Hellebring

Cartier
Är väl inte ett inlägg på nivå med er samlare men ändå knivrelaterat. Håller på att göra mitt första handtag till ett köpt blad. Är absolut ingen mästerslöjdare men det är skönt att hålla på med händerna och få bort lite brus ur huvudet :)
DF2EBCBA-83C8-4F0C-8E7C-294D63CC552D.jpeg
 

Lowe92

Cartier
Någon som har tips på en fickkniv med inbyggd cigarrsnoppare/öppning för att klippa cigarr när man stänger den. Har sett någon här tror jag men vet inte om det var ett hemmabygge?
 

Henke303

Cartier
Någon som har tips på en fickkniv med inbyggd cigarrsnoppare/öppning för att klippa cigarr när man stänger den. Har sett någon här tror jag men vet inte om det var ett hemmabygge?

Victorinox har ett par stycken
864B89F8-91DC-4D27-A15D-88CE41F957C8.jpeg

524FBFB8-0696-4A66-A27A-609A1A6986E9.jpeg

(snodda bilder)

Edit: såg nu att det inte var det du eftersökte. Nej, jag har inte sett en sån kniv som snoppar när man stänger den.
 

Anno 1685

Omega
Någon som har tips på en fickkniv med inbyggd cigarrsnoppare/öppning för att klippa cigarr när man stänger den. Har sett någon här tror jag men vet inte om det var ett hemmabygge?

Det var ett hemmabygge i EDC-dump-tråden, men en rätt snygg lösning.

Dagens....
20170901_190416.jpg

Noname fällkniv som jag moddat med läder och hål för cigarrsnoppning.
Reservoirpenna loppisfynd
iPhone fodral hemmagjort
 

snajgel

Panerai
Ute efter en fällkniv som är max 15cm utfälld och har enhandsöppning och runt 1000kr.
Är det Spyderco ambitious som gäller då eller har ni några andra tips?
 
Topp