• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Den första snygg! Har en Böker, bra kvalité för priset. Skulle kollat upp priserna i Tyskland på Böker, iaf förut var det billigare att köpa därifrån.
Wanderoo.se är svensk distributör av Böker. Priserna där ligger på ungefär samma nivå som på Bökers hemsida - är man medlem i Wanderoos kundklubb så får man dessutom 10% rabatt.

Ledsen för bred fråga, men är ute efter nya köksknivar och tänkte be tråden om råd. Är nog nere i budget-segmentet, tänker mig typ max 1500:- för ett mindre set på c.a 3 knivar, alternativt typ 1000:- för en enda 8" kniv. Vart vänder man sig bäst i den prisklassen?

Ledsen för bred fråga, men är ute efter nya köksknivar och tänkte be tråden om råd. Är nog nere i budget-segmentet, tänker mig typ max 1500:- för ett mindre set på c.a 3 knivar, alternativt typ 1000:- för en enda 8" kniv. Vart vänder man sig bäst i den prisklassen?

Jag skulle vända mig till Cleancut. https://www.cleancut.se/

Om du inte har jättebråttom, bevaka deras reasida och följ dem på Facebook så snubblar du snart över nån bra rea på nåt lämpligt.

Utan att veta vad du har för behov så kan jag ju säga att det jag själv använder är mestadels två knivar, en 210 kockkniv / gyuto och en liten allkniv / petty på 120-150 mm (Sen råkar jag ha flera av varje sort, men jag skulle klara mig bra på en av varje av de jag nämner). Båda dessa av japanskt stuk, vilket ju är vassare men lite känsligare för misshandel. Har därför också mitt gamla IKEA-set för de tillfällen när man vill skära i eller för nära ben, fruset, avokadokärnor och annat man inte vill utsätta knivarna för. :)

Om jag skulle dra ned budgeten ännu mer skulle jag nöja mig med en så bra japansk 210mm gyuto som rymdes i budgeten, och sen komplettera med en mindre allkniv från Mora / Frosts / Victorinox / IKEA. Det + något sätt att hålla dem vassa.

Mina vassa vänner i köket.
5mwOxEY.jpg

Från vänster till höger:
Eskilstuna Jernmanufaktur Aktibolag, drygt hundra år gammal - trancherkniv i kolstål
Hattori Santoku, HD5
Akifusa PM, 24cm kockkniv
Fiskars brödkniv
Fiskars skalkniv

Har en global också som jag använder för fuljobb och kyckling

Senast ändrad:
Håller med blackcoffee. Köp en lite dyrare kockkniv än du tänkt, plus en simpel skalkniv.
21 cm tex denna:
https://www.cleancut.se/butik/knivm...-08-22-12-27-052013-08-22-12-27-05_212-detail
eller:
https://www.cleancut.se/butik/knivmodeller/kockknivar/gyuto-detail
Mitt val på 24cm (lite dyrare, men sjukt bra stål):
https://www.cleancut.se/butik/knivm...22-12-27-052013-08-22-12-27-05-747-550-detail
skalkniv, behövs inte värre än denna:
https://www.cleancut.se/butik/knivm...3-08-22-12-27-052013-08-22-12-27-05_48-detail

Min modesta fällknivssamling är långt ifrån er andra knivtokar när det gäller värde men jag gillar dom ändå.
Knivar.jpg

1 är av fabrikatet UZI
2 och 3 är MTech
4 är min stolthet, en springkniv av fabrikat Herbertz
5 har egentligen inget att göra här men är en butterfly ölöppnare.

Hej.

Är det någon knivtok som har erfarenheter av D2-stål och rost? :)
Kikar på ny budget-EDC-kniv och många verkar uppskatta D2 när det kommer till bang-per-buck. Dock så spenderar jag somrarna på en ö i havet (skall tilllägga att jag är hyggligt bra på att hålla efter mina knivar)..

Hej.

Är det någon knivtok som har erfarenheter av D2-stål och rost? :)
Kikar på ny budget-EDC-kniv och många verkar uppskatta D2 när det kommer till bang-per-buck. Dock så spenderar jag somrarna på en ö i havet (skall tilllägga att jag är hyggligt bra på att hålla efter mina knivar)..
Min Benchmade Infidel har D2 och klarat sig fint. Black coated men ändå...

1699kr på Kitchentime.se Jag har dessa som vardagsknivar och gav ena sonen samma kitt i inflyttningspresent. Lägg till en Victorinox 26cm brödkniv så klarar du det mesta :)
3281601.jpg

Finns det ingen som samlar på Victorinox alox? Jag köpte på mig rätt många ett tag, sen tappade jag intresset. Men visst är dom vackra att se på?
DSC_0026.jpg
DSC_0026-1.jpg
DSC_0040.jpg
DSC_0021-2.jpg
DSC_0008.jpg
DSC_0001.jpg
Har ett par cadets. Fina att titta på men dessvärre en för mig sämre produkt än de ”vanliga” röda/svarta/blåa. Att de saknar korkskruv är det som fäller avgörandet, cadeten på nyckelknippan ersattes av en Ecoline Waiter för ett tag sedan.

Har ett par cadets. Fina att titta på men dessvärre en för mig sämre produkt än de ”vanliga” röda/svarta/blåa. Att de saknar korkskruv är det som fäller avgörandet, cadeten på nyckelknippan ersattes av en Ecoline Waiter för ett tag sedan.
Visste inte ens att den fanns. Men alox serien samlar man ju bara för färgernas skull :)

Kul minne från året i Indien/Pakistan: helt måttbeställd enligt mina mått, instruktioner och utseende. Drygt 5mm gods. Handgjord. Kydex-slida från KW-art (originalet har ett handgjort i läder). Efter ett besök hos Knivbrev har jag testat att raka mig med den; funkar utmärkt! :cool:
I förgrunden en GWG-1000-1A3ER med nytt "ökenarmband".
IMG_7439.JPG

Mina vassa vänner i köket.
5mwOxEY.jpg

Från vänster till höger:
Eskilstuna Jernmanufaktur Aktibolag, drygt hundra år gammal - trancherkniv i kolstål
Hattori Santoku, HD5
Akifusa PM, 24cm kockkniv
Fiskars brödkniv
Fiskars skalkniv

Har en global också som jag använder för fuljobb och kyckling
trevlig samling. testat Al Mar?

Tillbaka
Topp