• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Chris Reeves Mnandi. Fin liten "gentleman's folder" som er med både i dressjakken og fiskevesten.

222222.jpg

Underbar, och kul att du hittat hit, varmt välkommen!

Master...

Vad säger du? Skall vi köra? Det jag hat läst/hört är, om man skickar dom från Usa i delar (tre stycken delar) så slipper man alla tull saker osv... Man kan lätt skryva ihop den själv sen. Fram och bak stycke!

Letar nytt men finner inget av intresse. Letar fällkniv och i första hand nordiskt. Eka och Fällkniven går bort just nu. Skulle gärna vilja ha något samiskt, finskt eller från något av övriga nordiska länder. Svenskt också så klart, men hittar inget. Någon som sitter på nåt märke/tillverkare?

Kollat igenom hela den här tråden men tyvärr är det mesta amerikanskt alt Fällkniven eller så Eka. Tyskt kan också funka.

Kanske borde jag söka i frilufslivsforum? Någon med förslag på sådant?

Jag har tyvärr bara tillgång till dåligt ljus och iphonekamera men nån kanske kan urskilja klockan från kniven i bilden :)
yjededeg.jpg

Letar nytt men finner inget av intresse. Letar fällkniv och i första hand nordiskt. Eka och Fällkniven går bort just nu. Skulle gärna vilja ha något samiskt, finskt eller från något av övriga nordiska länder. Svenskt också så klart, men hittar inget. Någon som sitter på nåt märke/tillverkare?

Kollat igenom hela den här tråden men tyvärr är det mesta amerikanskt alt Fällkniven eller så Eka. Tyskt kan också funka.

Kanske borde jag söka i frilufslivsforum? Någon med förslag på sådant?

Enzo?

6362_EZ2701-01.jpg

För en oinvigd (och frågan kanske redan ställts i tråden)….men vad är det med knivar som triggar igång så många?

(uppriktig fråga, ingen ironi) :)

Skulle oxå gärna ha en exakt likadan, gillar ju som sagt små knivar, passa dig för kopior bara, låg en Microtech Automatkniv på tratten nyligen som var fake...

Vad är grejen med alla kopior? Varför just fällknivar? På Tradera är ju majoriteten fake (som ni på pekat och som jag erfarit). Finns väl ingen kategori med samma omfattning, inte ens kläder. Någon som har någon teori?

Vad är grejen med alla kopior? Varför just fällknivar? På Tradera är ju majoriteten fake (som ni på pekat och som jag erfarit). Finns väl ingen kategori med samma omfattning, inte ens kläder. Någon som har någon teori?

Jag vet inte om piratkopieringen är mer omfattande inom just knivar, men det verkar vara väldigt utbrett. En anledning tror jag är att många inte förstår skillnaden på stål och stål eller valet av material, och vad som motiverar att en kniv kostar $400 dollar och inte $10. Kniv som kniv liksom...

Sjukt mycket fake på tradera, inte bara knivar utan allt möjligt, hörlurar, skor, kläder osv osv....

När jag kollar nya knivar (dock inte så ofta) är det en bra grej att kolla om det finns flera likadana ute för utrop typ 1 krona, eller söka på knivnamnet +china, clone, fake, copy etc....

Sedan är ju många knivar på tradera inte kopior men kommer från kina och ska se 'dyrare' ut än dom egentligen är, dom ser bra ut och funkar troligen bra men man ska vara medveten om vad man köper...

• Like
Reactions: ssl
Har kikat på lite (alla!) reviews på tuben och den nya 25:an ser intressant ut. Lite tjockare blad, bättre framelock med keramisk kula. Nackdelen som jag ser det är att dom gått från bussning till pivot i svingen. Sen har ju S35VN stålet fått lite dålig kritik att edge retention är kass och att CRK kör med för låg härdningsgrad. Har nog ingen betydelse i verkligheten.

För en oinvigd (och frågan kanske redan ställts i tråden)….men vad är det med knivar som triggar igång så många?

(uppriktig fråga, ingen ironi) :)

Jag vet faktiskt inte, fascination av hantverk och eller precision kanske. För mig är det också ett kvalitetsverktyg jag har med mig av olika anledningar. En liten fällkniv i arbetsbyxorna till en rejälare kniv i Norrlandsnaturen eller i Nya Zeelands regnskogar. :)

Edit: Vissa samlar väl för att dom tycker knivarna är vackra. Jag samlar inte, köper bara dom jag ska använda.

För mig började det med behov. Det gäller inte bara klocka och kniv utan andra saker också. Sen föredrar jag något som kanske inte alla har och så byggs intresset upp. Man måste ha ett visst intresse för att hitta "guldkornen" eller lite ovanligare/mindre märken som inte finns överallt. Samma sak med klockor, annars sitter man med fyra Certina för att man inte orkar leta efter annat.

Men just vad gäller knivar så har jag inget ovanligare märke, utan jag hittade U2an och fastnade för den direkt. Men jag är ändå på jakt efter någonting mer, för nu har det egentliga behovet övergått till ett intresse. Precis som med klockorna. Behövde en ny klocka, redan har det blivit tre på mindre än en månad nu..

För mig började det med behov. Det gäller inte bara klocka och kniv utan andra saker också. Sen föredrar jag något som kanske inte alla har och så byggs intresset upp. Man måste ha ett visst intresse för att hitta "guldkornen" eller lite ovanligare/mindre märken som inte finns överallt. Samma sak med klockor, annars sitter man med fyra Certina för att man inte orkar leta efter annat.

Men just vad gäller knivar så har jag inget ovanligare märke, utan jag hittade U2an och fastnade för den direkt. Men jag är ändå på jakt efter någonting mer, för nu har det egentliga behovet övergått till ett intresse. Precis som med klockorna. Behövde en ny klocka, redan har det blivit tre på mindre än en månad nu..

Kan förtydliga lite. Inget fel med Certina. Inte min grej att köpa första bästa bara, även fast det är bra klockor.

Tillbaka
Topp