• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

En till bug.
image.jpg

Fin folder Sumo. Hur är kvaliten på Lionsteel? Diggar deras TiSpine.

Kvalitén på Daghetta:n kändes riktigt bra, även om det är en liten fällkniv så kändes den gedigen i handen och har en trevlig tyngd. Dock inte riktigt samma mjuka öppning som på min Spyderco eller min Emerson. Men helt ok pris för en kniv i D2-stål.

Har inte hanterat en TiSpine, men jag tror fit-and-finish är högre på den. Högre pris också.

Läste några mindre smickrande forumposter om TiSpinen. Centrerar dåligt och problem med eggen. Skulle gärna pröva Elmax dock efterssom det är ett svenskt pulverstål från Uddeholm. Har ett par sköningar på väg hem från Usa. Ska fota bättre när dom dyker upp.

Haha riktigt sjukt, har med 3 hattori HD och exakt samma som dig. Köpte min första för 6-7 år sedan och priserna har nästan dubblats har jag sett. Santokun på 17cm använder jag varje dag i jobbet, den är perfekt på alla sätt.
Perfekt allroundkniv!
Har dock ingen pp :(

Haha riktigt sjukt, har med 3 hattori HD och exakt samma som dig. Köpte min första för 6-7 år sedan och priserna har nästan dubblats har jag sett. Santokun på 17cm använder jag varje dag i jobbet, den är perfekt på alla sätt.
Perfekt allroundkniv!
Har dock ingen pp :(

Skit i Petekerna - det var rekvisita för att matcha trådkraven..
Jag är ohyggligt nöjd över att jag inte är ensam om att ignorera Globalknivsfånerierna och att det finns fler än jag som uppskattar riktiga köksknivar.
Mina egna Hattoris är precis som dina, 6-7 år, och de är fortfarande i en klass för sig.

3 X Hattori och 2 x Nautilus.

http://www.japanesechefsknife.com/HATTORI.html

Fjantigt bra knivar till ett anständigt pris (införselkostnader tillkommer dock), tyvärr så tangerar de leveranstiden för en 5711 i Sverige...

Hur ligger/förvaras knivarna? Jag har ett Global set hemma och en riktig japansk kniv också. Men kam knappt använda riktiga kniven för förvaringen. En liten magnetisk list kanske? Se global nedan.
DSC_0264.JPG

Hur ligger/förvaras knivarna? Jag har ett Global set hemma och en riktig japansk kniv också. Men kam knappt använda riktiga kniven för förvaringen. En liten magnetisk list kanske? Se global nedan.
DSC_0264.JPG
Jag är absolut ingen knivexpert men jag inbillar mig att en magnetlist är mest skonsamt för knivarna.
Och sedan så ser det ju ganska trevligt ut då många knivar är ett riktigt vackert hantverk.
http://bagarenochkocken.se/knivforvaring-knivlist

Såg idag att det finns en knivtråd på disskussionsdelen. Jag har tidigare publicerat nedanstående inlägg på vintagesidan, men långt ifrån alla hittar ju dit...
Lappknivar och klockor del 1
Klockan på bilden är min första klocka. Så även min pappas, han fick den 1941 när han var 12 år under brinnande världskrig. Pappa har berättat att han fick välja mellan ett antal klockor och valde den här för att han tyckte namnet var så coolt: "Helvetia" (latin f. Schweiz om ngn undrade).

-Åh käre far, jag hade gett ett finger för att få se vad du hade att välja emellan.

1969 när jag själv var 12 år fick jag den i min tur. Så den har överlevt två tolvåringars vilda upptåg.

IMG_4507.jpg

Vad har då lappkniven på bilden med saken att göra?

Jo, 1944 bombade engelsmännen slagskeppet Tirpitz utanför Narvik. Min farfar var och jagade nordväst om Porjus och blev ögonvittne till när en Lancaster på väg hem från bombningarna, svårt sönderskjuten nödlandade på en myr. När besättningen hade evakuerats återvände Farfar till planet och tog ut flyplansrutor i plexiglas. Då Farfar slöjdade lappknivar (trots att han inte var same) lade han in inlägg av plexi i knivarna. Det kan idag kännas som ett lite bisarrt material att blanda med naturmaterial som renhorn och renläder. Men plexiglas är ju slöjdbart och man får betänka att 1944 var plexiglas inget som var tillgängligt för gemene man. Kanhända var Farfars kompisar litet avundsjuka när de såg de rara glasinläggen.

Mer att läsa om Lancastern:

http://ktsorens.tihlde.org/flyvrak/porjus.html

Lappknivar och klockor del 2
För en tid sedan var jag på ett möte och såg att en av deltagarna hade en fin kronograf; en Enicar. Jag bad att få kolla på den och han berättade att han fått den av sin far som var med och bärgade regalskeppet Wasa 1961. Pappan hade jobbat som dykare under det komplicerade bärgningsarbetet och förärades klockan som överlämnades av prins Bertil.
Vad har då lappkniven på bilden med saken att göra?
IMG_0754 - version 2.jpg

En ledtråd: det är sjödränkt ek i skaftet från... Ja, just det.. ;)

Jag köpte kniven för 30 år sedan av en sameslöjdare och undrade ju förstås hur det var möjligt? Slöjdaren svarade "Tjaa... man känner ju inten-tent-ten…". (Fan trot…)

Det var alltså den här modellen (ENICAR Sherpa GRAPH) som överlämnades till bärgarna!

Mer om Wasas bärgning här http://www.vasamuseet.se/sv/Skeppet/Bargningen/

Kanhända det var den här klockan Per Edvin Fälting sitter och dunkar i bordet på SVT 1984 (se hemsidan ovan):

http://www.kaplans.se/Kaplans/AuctionArt.aspx?vId=659995&plT=80565719&AuktID=1980

Ha en trevlig lördagskväll :)

Bilagor

• IMG_0754.jpg
    IMG_0754.jpg
    312 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:
Gah! Jag fick tydligen för mig att beställa ett bryne för 8 dollar i min USA-order. SJÄLVKLART har elände upp till sju dagars beställningstid innan det ens finns i lager, så jag har verkligen satt krokben för mig själv här. Jag vill ju ha mina knivar NUUUU!

Här är min nya tjänsteklocka med en skum kniv jag tagit av en rövare!

Går att dölja kniven och använda som en batong , eller så sätter man ihop den och får ett
riktigt långt skaft att hålla i.
Skum har ingen aning om vad det är, tips någon ?
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Tycker mycket om tråden. Har själv inte så många knivar, men hittade en som jag har Made in USA MTech . Är det någon som vet om det är något bra eller ? Ni har lagt up vackra både knivar & klockor.......:cool:
IMG_3033.JPG

Tillbaka
Topp