Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Snyggt! Första Spyderco:n jag gillat utseendet på.Ny fällis från Spyderco som känns riktigt bra måste jag säga: Native 5 LW. Känns mycket välgjord och solid i låsningen även fast den är väldigt lätt och inte så mycket dyrare än t.ex. Delica. Ruskigt vass direkt ur lådan
Fotad tillsammans med ständige edc-följeslagaren classic alox.
![]()
Har garanterat avhandlats tidigare, men bryne för att hålla fickkniven vass, vad rekommenderas? Är Fällknivens något att ha?
Snyggt! Första Spyderco:n jag gillat utseendet på.
Beställde en DC3 igår, mindre än DC4 förstod jag det somJag använder fällknivens dc4 och tycker det fungerar utmärkt för att få knivar till bra bruksskick. Jag är ingen mästare på att skärpa upp knivar ska sägas så det blir inte rakbladsvasst när jag gör det, men bruksskick som sagt. Har testat på knivar i bl.a. VG10, Sandvik 12C27M och kolstål.
Vore kul att höra från andra som är mer insnöade hur långt man kan ta en kniv med dc4. Läst någonstans att diamantsidan är 800 grit och keramiska sidan 2000 grit. Har övervägt att skaffa en sten i 3000 för att få bättre skärpa men tror faktiskt min teknik sätter gränsen just nu snarare än stenen.
Jag använder fällknivens dc4 och tycker det fungerar utmärkt för att få knivar till bra bruksskick. Jag är ingen mästare på att skärpa upp knivar ska sägas så det blir inte rakbladsvasst när jag gör det, men bruksskick som sagt. Har testat på knivar i bl.a. VG10, Sandvik 12C27M och kolstål.
Vore kul att höra från andra som är mer insnöade hur långt man kan ta en kniv med dc4. Läst någonstans att diamantsidan är 800 grit och keramiska sidan 2000 grit. Har övervägt att skaffa en sten i 3000 för att få bättre skärpa men tror faktiskt min teknik sätter gränsen just nu snarare än stenen.
Beställde en DC3 igår, mindre än DC4 förstod jag det som![]()
Känns som lite overkill för min Fox Bean 2Skulle säga att frihanda en kniv till att bli konsekvent rakbladsvass är i det närmaste omöjligt. Jag har aldrig haft motoriken för det iaf. Slutade med att jag köpte en Wicked Edge, efter det kan jag raka mig och skala hårstrån med alla knivar jag äger.
Så kan definitivt rekommendera ett sådant system.
Har funderat på att köpa ett system från Wicked Edge. Vilket använder du?Skulle säga att frihanda en kniv till att bli konsekvent rakbladsvass är i det närmaste omöjligt. Jag har aldrig haft motoriken för det iaf. Slutade med att jag köpte en Wicked Edge, efter det kan jag raka mig och skala hårstrån med alla knivar jag äger.
Så kan definitivt rekommendera ett sådant system.
Jag började med att köpa Pro-Pack II för ett antal år sedan, sen har jag lagt till en massa olika stenar, både diamant och japanska vattenstenar och diamantpastor o sprayer o.s.v... snöade in rätt hårt på knivslipning ett tag.Har funderat på att köpa ett system från Wicked Edge. Vilket använder du?
Det blir väl inte dyrt på KS..?Jag började med att köpa Pro-Pack II för ett antal år sedan, sen har jag lagt till en massa olika stenar, både diamant och japanska vattenstenar och diamantpastor o sprayer o.s.v... snöade in rätt hårt på knivslipning ett tag.Det blir lätt så när man inser hur vass man kan få en kniv, sen blir nästa steg o leta efter det perfekta knivstålet, så varning för att det i slutändan blir en dyr hobby som mycket annat här på KS.
![]()
Medford (till salu!)
Respekt!!![]()
Min blygsamma samling av 84/91/93mm:
Sportsman, Tourist, Tinker small, Tinker small black, Spartan black, Swiss Champ black, Swiss Champ.
Spartan camo, Climber camo, Huntsman camo, Farmer, Pioneer X, Craftsman (var svår att få tag i), Handyman.
Cybertool 29, Cybertool 34 (bra balans av verktyg), Cybertool 41, Huntsman Scania.
Spartan, Spartan, Tinker, Compact (favorit), Hiker, Climber, Camper..
Ranger, Explorer Plus, Deluxe Tinker, Fieldmaster, Mountaineer, Mechanic (ovanlig, "bara tången"), Super Tinker (min EDC, modifierad med plus-skollor med pennan).
Slim midi marauderMaruder-H ?
Jäkla fina! Måste kostat skjortan?Köpte för ett litet tag sedan 2 stycken handgjorda Japanska kockknivar på plats i Tokyo, Kappabashi street
![]()
![]()
![]()
Jäkla fina! Måste kostat skjortan?
Ok cool. Vet inte hur hygienen är med det där pittade stålet men jäkligt snygga är dom iaf! Gillar hamon.Jag är mycket nöjd med priset med tanke på kvalitén, hantverket och materialen på handtagen osv : )
Ok cool. Vet inte hur hygienen är med det där pittade stålet men jäkligt snygga är dom iaf! Gillar hamon.![]()
Ah sedär, jag är långt från hemma med begreppen men tyckte det spontant på mobilen såg ut som sån där hamon på eggen.Det är rätt små problem med bakterier på stål så länge det är torrt mellan varven så vitt jag vet.
Och för att märka ord (men du/ni får se det som utbildning ;-) ) Det är ingen Hamon på de knivarna. Hamon får man i gränsen mellan hårt och mjuk stål vid differentiell härdning. Dessa knivar är tillverkade med San Mai, alltså ett hårt kärnstål med en mjuk kappa på utsidan. Finishingen som har ”pitting” kategoriseras nog som ”nashiji” vilket betyder päron skal. Det hjälper med att det skurna fastnar på sidorna
Fina knivar iaf. Speciellt att du fått se när de knackade kanjin
Ah sedär, jag är långt från hemma med begreppen men tyckte det spontant på mobilen såg ut som sån där hamon på eggen.![]()
Trodde det var en del ihop med mitten delen av knivhandtaget!