• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Trodde det var en del ihop med mitten delen av knivhandtaget!
Men får undersöka det mer!
Tack!
Visst var det så! Tackar!
1BEFBF92-1856-48E3-B39C-99E9E1BB44D6.jpeg

Bilagor

• 726FEE23-F409-4326-A0CF-72CD0266921A.jpeg
    726FEE23-F409-4326-A0CF-72CD0266921A.jpeg
    203.7 KB · Visningar: 2
Det gick att få ut den. Det bådar ju gott för att det går att fixa den ganska enkelt . Tänkte den andra delen var fastrostat inne i kniven. Lite rengörning och en ny fjäder som är den som ny.
Mm verkar bara finnas i USA, så får nog vara Manuel! Blir sådär 22$ sen postens avgifter!
Men skall leta vidare !

Några olika modeller från ett av mina favoritmärken, Italienska Extrema Ratio. Extremt bra kvalitet på dessa arbetsknivar samtidigt som man verkligen tänkt till i design och material. Skulle jämföra ER med Rolex i klockvärlden. Dem är till för att användas, pallar trycket, allt har en anledning, bra andrahandsvärde och ultimat kvalitet. Visst dem är dyra, men man får vad man betalar för! :cool:

Extrema Ratio (1).jpg
Extrema Ratio (2).jpg
Extrema Ratio (3).jpg
Extrema Ratio (4).jpg
Extrema Ratio (5).jpg
Extrema Ratio (6).jpg
Extrema Ratio (7).jpg
er04.1000.0141-blk-g$01-extrema-ratio-er04.1000.0141-blk-g-01.jpg
er04.1000.0204-dw$01-extrema-ratio-er04.1000.0204-dw-01.jpg
er133mf2colmos$01-extrema-ratio-mf2-ordinanza-col-moschin-er133mf2colmos-d1.jpg
er133mf2colmos$02-extrema-ratio-mf2-ordinanza-col-moschin-er133mf2colmos-d2.jpg
er133mf2colmos$03-extrema-ratio-mf2-ordinanza-col-moschin-er133mf2colmos-d3.jpg

Men vi är överens om att Rolex är Rolex, och att Seiko är Seiko?? :bookworm:
Ja så långt är vi överens. Jag tycker dock ER har alla egenskaper jag även finner hos min Rolex. Chris Reeve ser jag mer som en gentleman-folder, lite mer finess och hantverk. Sedan tycker jag inte alls dem tål lika mycket som en ER heller. ER ska tåla att ta en jävla massa stryk och ändå prestera under press, det är själva tanken bakom märket. Det är en utpräglad militärkniv. Lite som Rolex enligt mig. Det enda kopplingen som jag ser mellan Rolex och CR är att båda inte gillar förändringar och har skapat en tidlös produkt, samt har sitt egna stål dem inte vill byta ut. Speciellt inte CR som kom på den legeringen.

Ja så långt är vi överens. Jag tycker dock ER har alla egenskaper jag även finner hos min Rolex. Chris Reeve ser jag mer som en gentleman-folder, lite mer finess och hantverk. Sedan tycker jag inte alls dem tål lika mycket som en ER heller. ER ska tåla att ta en jävla massa stryk och ändå prestera under press, det är själva tanken bakom märket. Det är en utpräglad militärkniv. Lite som Rolex enligt mig. Det enda kopplingen som jag ser mellan Rolex och CR är att båda inte gillar förändringar och har skapat en tidlös produkt, samt har sitt egna stål dem inte vill byta ut. Speciellt inte CR som kom på den legeringen.
Och här ser jag mina "Global"-köksknivar som knivvärldens rolex...

Randall = Rolex. Svindyra Bowie-knivar med 5 års väntetid.
Cold Steel = Seiko
Gil Hibben = Hamilton, pga förekomsten i en jevvla massa filmer
http://www.hibbenknives.com/Gil-Hibben-Creations/Handmade-Art-Knives

Senast ändrad:
Chris Reeve Knives är Rolex. Extrema Ratio är Seiko.

Rockstead är AP.
CRK är Rolex, solklart. Alla vet att de är dyra, de är den typiska nybörjarens graal, levererar schyssta bruksklockor.

Extrema Ratio är Panerai. Italienskt, steroid-svulstigt, hyperkompenserande macho-design och extremt långsökt militär koppling.

Rockstead är Grand Seiko, finish på en helt annan nivå, en designfilosofi som är uttänkt hela vägen och baseras på traditionellt hantverk och högteknologi i harmoni.

Morakniv är Casio G-Shock. Funkar, billig, hög kvalitet och den kniv/klocka som en knekt faktiskt använder.

Någon som har erfarenhet av att köpa kniv från privatperson i USA och som skickats med USPS?
Har stått still sedan 17 juni utan någon vidare info..
Är jag otålig eller bör jag oroa mig? Bad säljaren slänga iväg ett mail till USPS, vet att det funkat tidigare när jag köpt grejer på Ebay och Postnord tappade bort paketet
IMG_9568.jpeg

@jwh Är nog inga problem, är nog tullen som strular för dig. De kollar knivar rätt noga nuförtiden, så om det nu inte är en stilett av något slag kommer den säkert om någon dag. Är dock likadan själv!!

• Like
Reactions: jwh
@jwh Är nog inga problem, är nog tullen som strular för dig. De kollar knivar rätt noga nuförtiden, så om det nu inte är en stilett av något slag kommer den säkert om någon dag. Är dock likadan själv!!
Skönt att höra, och nej ingen stilett utan en slip-joint. Det är bör väll inte vara några konstigheter?
Jaja får vänta tålmodigt, känns ändå som om postnord kommer sabba detta på något sätt..

Någon som har erfarenhet av att köpa kniv från privatperson i USA och som skickats med USPS?
Har stått still sedan 17 juni utan någon vidare info..
Är jag otålig eller bör jag oroa mig? Bad säljaren slänga iväg ett mail till USPS, vet att det funkat tidigare när jag köpt grejer på Ebay och Postnord tappade bort paketet
IMG_9568.jpeg
Har du testat att söka paketet på postnord.se? Vissa kolliid'n går att göra det med.
Om det går kan du ju alltid testa att knappa in det på moms.postnord.se också för att se om det väntar på att du ska betala avgifterna..

• Like
Har du testat att söka paketet på postnord.se? Vissa kolliid'n går att göra det med.
Om det går kan du ju alltid testa att knappa in det på moms.postnord.se också för att se om det väntar på att du ska betala avgifterna..
Finns inte på postnord eller på moms.postnord, men tack för tipset ska hålla ett öga på den sidan med!
Sorry för ot ang. postnord, känner att jag fått den informationen som finns för tillfället

För att återgå till ämnet är det en Harrison bay från Northwoods jag väntar på
IMG-9569.JPG

Lyckades även få tag i en Coolidge jack från Northwoods vid senaste släppet, upplever att det nästan var lika svårt som att få tag på en stålrolex hos AD för list.

Bilagor

• IMG-9572.JPG
    IMG-9572.JPG
    327.2 KB · Visningar: 2
För att återgå till ämnet är det en Harrison bay från Northwoods jag väntar på
IMG-9569.JPG

Lyckades även få tag i en Coolidge jack från Northwoods vid senaste släppet, upplever att det nästan var lika svårt som att få tag på en stålrolex hos AD för list.

Mycket fina! Micarta på den inkommande?

Och nästan svårare än Rolex...därav lite av tjusningen!

• Like
Mycket fina! Micarta på den inkommande?

Och nästan svårare än Rolex...därav lite av tjusningen!
Tack! Yes svart micarta, Coolidge jack är Kudo
64330503_10156444233228434_3934072378211958784_n.jpg

Ja eller hur, satt uppe och väntade på släppet sist! Har bara dessa nu (förutsatt att postnord inte gör bort sig med harrison bay) och behöver komplettera med en hawtorne och freemont, gärna vitt ben eller röd micarta

Tack! Yes svart micarta, Coolidge jack är Kudo
64330503_10156444233228434_3934072378211958784_n.jpg

Ja eller hur, satt uppe och väntade på släppet sist! Har bara dessa nu (förutsatt att postnord inte gör bort sig med harrison bay) och behöver komplettera med en hawtorne och freemont, gärna vitt ben eller röd micarta

Kul - svart Micarta var snyggt!

Fremont är en trevlig modell, Hawthorne har jag aldrig känt på.

Tillbaka
Topp