• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Reverso

Panerai
Klassisk morakniv. Perfekt som första kniv till femåringen. Barkbåtar och visselpipor tränar vi på.
54AF4A76-A1BE-4668-AE60-7889626ABB2C.jpeg

AD8D0C66-93E8-4A08-823C-A26370EB10EB.jpeg


Riktig Kvalitétstid : )
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tänkte mer på att skära frukt för att få fram patina
Någonstans bak i tråden är en bild på mina handbankade Vietnamesiska kolstålsknivar. Jag brukar ta en trasa med vinäger runt bladet och sedan slå in det i gladpack ett dygn. Sen diskar man av dom med svinto, klart! Är nu väldigt rosttröga :)
 
  • Like
Reactions: Edd

Edd

Omega
Någonstans bak i tråden är en bild på mina handbankade Vietnamesiska kolstålsknivar. Jag brukar ta en trasa med vinäger runt bladet och sedan slå in det i gladpack ett dygn. Sen diskar man av dom med svinto, klart! Är nu väldigt rosttröga :)
Hur blir färgen med vinäger? Lyckades få regnbågens alla färger en gång med, hmm, rabarber tror jag det var. :)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Ja, det är ganska många som är det. Eskilstuna tillverkade väldigt mycket till försvarsmakten. Jag har både styckknivar och kockknivar hemma som är kronmärkta. :)

Kul! Det här hade jag ingen aning om - någon sådan skulle jag uppskatta att äga! Måste börja kika - tack för tipset och lektionen! :)
 

kbw

Omega
2-Faktor
Hallå! Har tänkt skaffa mig en lite finare (för mig) kniv och har fastnat lite för Buck 110 (trähandtag). Någon här som har haft en och om så gillade ni den?

Är det någon här som har en till salu möjligtvis?
 
  • Like
Reactions: jwh

jwh

Omega
Hallå! Har tänkt skaffa mig en lite finare (för mig) kniv och har fastnat lite för Buck 110 (trähandtag). Någon här som har haft en och om så gillade ni den?

Är det någon här som har en till salu möjligtvis?
Kul! Vad ska du använda den till?
Jag personligen gillar Buck har använt en Buck Vanguard i säkert 8 år till jakten, för att flå osv, gillar att det är gummi och parerskydd på när det ofta blir blodigt.
Så jag har aldrig använt en fällkniv som "traditionell" brukskniv, alltid varit orolig att fällfunktionen ska trassla när det väl gäller och över att få den ren från blod och rens.
 

kbw

Omega
2-Faktor
Kul! Vad ska du använda den till?
Jag personligen gillar Buck har använt en Buck Vanguard i säkert 8 år till jakten, för att flå osv, gillar att det är gummi och parerskydd på när det ofta blir blodigt.
Så jag har aldrig använt en fällkniv som "traditionell" brukskniv, alltid varit orolig att fällfunktionen ska trassla när det väl gäller och över att få den ren från blod och rens.

Den kommer mest att används hemmatill, öppna något paket, skära av något blad på plantor i trädgården etc, inget tungt. Men jag gillar hur den ser ut, ser ut som en traditonella fällkniv tycker jag
 
  • Like
Reactions: jwh
Topp