• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Hubbe

Omega
Fixat upp farfars gamla trotjänare som har fått leva ett hårt liv, nu har den petat ner samekniven från tronen och kommer få tjänstgöra i skogen/fisketurer med mig framöver
F6F98AFB-6020-4176-BAEB-679914371D3B.jpeg
Helle Harding! Trevlig kniv, måste börja använda min lite mer
 

Kreacon

Audemars
Jag gillar att den är tunn och Dao Vuan är ännu tunnare! :p Jäkligt trevligt stål är det hur som helst. :)
Har funderat lite på att prova något i kålstål ett tag och lite sugen på att prova nåt nytt överlag i knivlådan.
Stötte på Dao vua av en slump. Har inget emot ruffare finish eller att tex slipa upp både egg och handtag själv, bara roligt. Priset är även tilltalande särskilt med tanke på att det handlar om att prova nåt nytt.
Som sig bör innan inköp så googlade jag på det jag tänkte köpa och "klocksnack" för att kolla om nån galning här inne har nån recension att bjussa på.
HIttade då din post. Så jag passar på att fråga, vad tycker du om Dao Vuan gyoton? Har spanat på den på Cleancut. Tycker dock att eggen ser rakare ut på den de har inne.
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Har funderat lite på att prova något i kålstål ett tag och lite sugen på att prova nåt nytt överlag i knivlådan.
Stötte på Dao vua av en slump. Har inget emot ruffare finish eller att tex slipa upp både egg och handtag själv, bara roligt. Priset är även tilltalande särskilt med tanke på att det handlar om att prova nåt nytt.
Som sig bör innan inköp så googlade jag på det jag tänkte köpa och "klocksnack" för att kolla om nån galning här inne har nån recension att bjussa på.
HIttade då din post. Så jag passar på att fråga, vad tycker du om Dao Vuan gyoton? Har spanat på den på Cleancut. Tycker dock att eggen ser rakare ut på den de har inne.
Jag tog hem 3 Dao Vua (ordern daterad 2019-08-31 så saker kan ha ändrats, Cleaver, allkniv 155 och kock 240) och skickade tillbaka alla tre till cleancut.
Anledningen var att geometrin på eggarna var väldigt konstig och hade krävts mer arbete än vad jag tycker är acceptabelt för en ny kniv (slipar med vattenstenar och gör avverkning med Shapton glas 220/ Shapton pro 320/Pink brick 400).

Det enda jag vill påpeka är att jag tror geometrin varierar på dem och att du skall räkna med att ett visst (rätt stort) mått av eget arbete kommer krävas för att få ut deras potential. Cleavern tex fastnade väldigt i horisontella löksnitt.
Jag upplevde också att eggarna tappade skärpa fortare än väntat. Gjorde äppelmos och efter 30 äpplen så var eggen helt slut.
Handtagen var fina däremot.

Hade kontakt med Jerker på Cleancut som var väldigt tillmötesgående så ingen skugga över Cleancuts kundhantering

Bifogat en bild på pettyns profil

1615298688401.png


Kanske fråga i köksknivstråden också?
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Har funderat lite på att prova något i kålstål ett tag och lite sugen på att prova nåt nytt överlag i knivlådan.
Stötte på Dao vua av en slump. Har inget emot ruffare finish eller att tex slipa upp både egg och handtag själv, bara roligt. Priset är även tilltalande särskilt med tanke på att det handlar om att prova nåt nytt.
Som sig bör innan inköp så googlade jag på det jag tänkte köpa och "klocksnack" för att kolla om nån galning här inne har nån recension att bjussa på.
HIttade då din post. Så jag passar på att fråga, vad tycker du om Dao Vuan gyoton? Har spanat på den på Cleancut. Tycker dock att eggen ser rakare ut på den de har inne.

Jag tog hem 3 Dao Vua (ordern daterad 2019-08-31 så saker kan ha ändrats, Cleaver, allkniv 155 och kock 240) och skickade tillbaka alla tre till cleancut.
Anledningen var att geometrin på eggarna var väldigt konstig och hade krävts mer arbete än vad jag tycker är acceptabelt för en ny kniv (slipar med vattenstenar och gör avverkning med Shapton glas 220/ Shapton pro 320/Pink brick 400).

Det enda jag vill påpeka är att jag tror geometrin varierar på dem och att du skall räkna med att ett visst (rätt stort) mått av eget arbete kommer krävas för att få ut deras potential. Cleavern tex fastnade väldigt i horisontella löksnitt.
Jag upplevde också att eggarna tappade skärpa fortare än väntat. Gjorde äppelmos och efter 30 äpplen så var eggen helt slut.
Handtagen var fina däremot.

Hade kontakt med Jerker på Cleancut som var väldigt tillmötesgående så ingen skugga över Cleancuts kundhantering

Bifogat en bild på pettyns profil

1615298688401.png


Kanske fråga i köksknivstråden också?
Som @RobinW skriver så får man vara medveten om att de kan kräva en del jobb. Nu tycker jag att det är skitkul att slipa så för min del gör det inget. Min Gyoto hade en rätt skev profil där ena sidan var nästan en millimeter högre än den andra så den fick jag profilera om.

Cleavern köpte jag efter att Cleancut hade ändrat sin strategi och sålde dem som oslipade till ett lägre pris. Den behövde lite kärlek på sekundäreggen men profilen var bra. Cleavern är utan tvekan min mest använda kniv, älskar att arbeta med den för det är perfekt tyngd i den och det tunna bladet är kanon.

Jag har däremot inte upplevt att den tappar skärpan fort, låter som att @RobinW fått ett ex som inte varit rätt härdat. 🤔 Har ändå haft min kockkniv i 18 månader och inte gjort annat än att köra den på strigel ibland och skärpa den på 3000-sten en gång vad jag minns.
 
Vart hittar man GEC på bästa sätt? Är det ebay som gäller?
De GEC-knivar jag köpt har inhandlats på EBAY och det har alltid fungerat klockrent. Finns säkert andra vägar att gå men har inte provat.
Redigerat. Det företag jag handlat hos på EBAY heter triplexxxcutlery. Sök på det på Google så kommer det upp en del GEC. Har som sagt beställt av dem tidigare och det avlöpte mycket väl. Har dock läst att hans priser är lite väl i överkant.
Hoppas du hittar det du söker.

Great Eastern Cutlery Distributors - Great Eastern Cutlery
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
De GEC-knivar jag köpt har inhandlats på EBAY och det har alltid fungerat klockrent. Finns säkert andra vägar att gå men har inte provat.
Redigerat. Det företag jag handlat hos på EBAY heter triplexxxcutlery. Sök på det på Google så kommer det upp en del GEC. Har som sagt beställt av dem tidigare och det avlöpte mycket väl. Har dock läst att hans priser är lite väl i överkant.
Hoppas du hittar det du söker.

Great Eastern Cutlery Distributors - Great Eastern Cutlery
Hittade 3x, nu får man hoppas att allt flyter med leverans 🙏😬
 

mps

Cartier
Skulle behöva får ordning på lite slöa knivar.
Någon Victorinox som fått nagg, någon billig kökskniv och lite moraknivar i garaget.
Vad för slip skall man investera i som fixar större skador?
En bra slipsten och tålamod?
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Sharpmakern är bra till mycket men inte det jag skulle välja för att fixa större skador.
Faktum är att om man inte tycker sådant är roligt så lämna till en knivmakare (bandslip) eller någon med en tormek (eller likvärdig)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hur är knivtokarnas erfarenhet av Case Cutlery? Nu har jag en liten trevlig Peanut och ett par Sway backs, men kvalitén i förhållande till Böker är markant till Bökers fördel. Nu ska man kanske inte vara alltför kritisk med små bruksknivar, men jag har ändå förstått att det finns samlare av just Case
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Hur är knivtokarnas erfarenhet av Case Cutlery? Nu har jag en liten trevlig Peanut och ett par Sway backs, men kvalitén i förhållande till Böker är markant till Bökers fördel. Nu ska man kanske inte vara alltför kritisk med små bruksknivar, men jag har ändå förstått att det finns samlare av just Case
Har inte överdrivet mycket erfarenhet men den jag har är att de är bra verktyg av det jag själv klassar som Amerika-kvalitet. De kommer inte vara lika snygga och finisherade som motsvarande från Europa eller Asien, alla som kört amerikanska bilar förstår vad jag menar.
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Jag har två case en rostfri och en kolstål. De känns billiga och enkla men funktionella. Stålen är ok men inte mer. Öppnings och stängningskraften varierar
 
Topp