• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Acos

Audemars
Nu har den visserligen bara fått följa med en dag på skäret med lite lättare uppgifter som rensa grenar och skära upp lite mat osv så vet ju inte hur den presterar över tiden men måste ändå slå ett slag för denna ifall man kan tänka sig ett märke som kanske inte ger dig någon respekt på knivforum. Var riktigt imponerad över SOGs xr lås men den här blir man ju bara upprörd över hur smooth den är speciellt för den ringa prislappen! SRM 9202
F8FD7380-00D1-44BA-9981-A7819F5C7D1D.jpeg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu har den visserligen bara fått följa med en dag på skäret med lite lättare uppgifter som rensa grenar och skära upp lite mat osv så vet ju inte hur den presterar över tiden men måste ändå slå ett slag för denna ifall man kan tänka sig ett märke som kanske inte ger dig någon respekt på knivforum. Var riktigt imponerad över SOGs xr lås men den här blir man ju bara upprörd över hur smooth den är speciellt för den ringa prislappen! SRM 9202
F8FD7380-00D1-44BA-9981-A7819F5C7D1D.jpeg
Samma princip som XR-låset? Läste att Benchmarks patent släppte för några år sedan vilket öppnade upp för XR och andra liknande lås.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
A7850A7B-F2FC-45F0-86CC-9A11417FFC14.jpeg

Micarta är ju fan cool när det får lite patina. Har ju funnits i lätt 10 år som löst material till de som vill göra egna knivar men verkar inte varit så vanligt på färdiga knivar. Någon här som har en kniv med micarta?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
A7850A7B-F2FC-45F0-86CC-9A11417FFC14.jpeg

Micarta är ju fan cool när det får lite patina. Har ju funnits i lätt 10 år som löst material till de som vill göra egna knivar men verkar inte varit så vanligt på färdiga knivar. Någon här som har en kniv med micarta?

Brukar vara väldigt spretiga åsikter om Micarta, själv tycker jag det är både praktiskt och snyggt, speciellt i grönt - har därmed ett par olika i just Micarta, men helt ovanligt är det väl ändå inte? Rätt många tillverkare som använder det.

Blev själv väldigt förtjust när jag upptäckte härom veckan att det finns en specialare av Fällkniven F1 i just grön Micarta - en sån skulle sitta som en smäck.
 

Psykel

Patek
Bra tips! Funkade ju med Chimi, som du såg i solglasögontråden! :D
Uppdatering med svar från EKA. Endast köksknivarna är tillverkade i Sverige. Fällknivar tillverkas i Portugal och Kina och fastbladsknivar i Portugal, Kina och USA.
Tror det lutar lite åt Opinel, om jag vill ha en klassisk friluftskniv tillverkad i Europa. Alternativt Morakniv, om jag kör fastblad istället. Dom är iallafall fortfarande tillverkade i Sverige!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
7392D9E9-6B76-4761-B39C-8AD6D7D9E05A.jpeg
DB6DD1A7-6ECE-46F0-A1D3-A7A691291D50.jpeg
2C373A46-67A1-4654-932C-F8601B59F54C.jpeg

Där kom den. SOG Kiku XR LTE.
Lättviktsversion av Kiku XR och har därmed kolfiber som grundstruktur istället för stål. Väldigt lätt må jag säga.

Nästan exakt samma längder som Terminus XR på handtag och stål men klart bredare. Inget man märker av i fickan utifrån vikten men det märks ju att den sitter där när man drar ner handen.

XR-låset på denna har kullager så den flippar upp mycket lättare än Terminus XR. Älskar den japanska estetiken på bladet.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Uppdatering med svar från EKA. Endast köksknivarna är tillverkade i Sverige. Fällknivar tillverkas i Portugal och Kina och fastbladsknivar i Portugal, Kina och USA.
Tror det lutar lite åt Opinel, om jag vill ha en klassisk friluftskniv tillverkad i Europa. Alternativt Morakniv, om jag kör fastblad istället. Dom är iallafall fortfarande tillverkade i Sverige!
Otter tillverkas i Tyskland, även Böker Manufactur... Det Spanska märket Muela görs i Spanien, det var någon i tråden som klivit på, minns inte vem...
 

P-A

Sir Spamalot
En fråga om import av knivar.

Vad jag förstår så behövs ett tillstånd för imort av fjäderbelastade knivar typ stiletter osv.

Jag är dock sugen på en Eagle gravity knife.
Den drivs ju inte av en fjäder. Vad tror ni om import av en sådan?
 

Veratio

Cartier
En fråga om import av knivar.

Vad jag förstår så behövs ett tillstånd för imort av fjäderbelastade knivar typ stiletter osv.

Jag är dock sugen på en Eagle gravity knife.
Den drivs ju inte av en fjäder. Vad tror ni om import av en sådan?

Den kan du beställa utan problem.

Men tror inte den är så kul.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Opoppis fråga kanske: Ni som bor mitt i stan, vad har ni era knivar till? Enbart samlingsobjekt eller faktiskt någon praktisk användning? Att skära upp tape på lådor räknas inte.
Ställer mig frågande när jag ser stora fällknivar med rakbladsvassa blad, vad användningsområdet för en stadsbo är alltså.
(Samlingsobjekt kan jag f ö fatta grejen med)

Själv äger jag tre knivar som jag ibland bär med mig utanför dörren.
En lite större fällkniv för allt möjligt när jag är och jagar, skära av grenar, rep, öppna burkar osv. En EKA för att skära upp päls + skära loss inälvor och ta ut på de djur jag skjuter. Sedan har jag en stor dolk som jag använder till att göra lidandet kort vid skadeskjutning, och det inte finns bra skjuttillfälle då hundar osv. är i närheten. Stor p.g.a. att den behöver vara det för att nå hela vägen in.
 
Topp