• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Seiko med Al-Mar sere 2020
IMG_4402_Original.jpeg
Jäkligt frän klocka! 👌🏻👌🏻

Har köpt två rostfria kineser för att ersätta lite av mina kolstålsknivar. En chopper (Eafengrow) i mitten får ersätta min Ka-bar bk2 överst. Eafengrow-kniven är, tro det eller ej, lättare än min ka-bar. I botten är en no name (?) allt-i-allo som åkte med av bara farten för att jag gillade handtaget. Båda kineserna tillsammans är billigare än en Fällkniven F-1.
3 kniv.jpg

Kommande/pågående projekt.
Har två stycken gamla Frost Morablad av mindre modell som ska få nya handtag och slidor. Det vänstra (84x19x2mm) ska få plommonträ och original-holk tänkte jag. Det högra (74x15x2mm) som är lite kortare och smalare ska få äppelträ tillsammans med en traditionell design med mässing och röd vulcanfiber.
IMG_2208.jpeg

Återkommer med uppdateringar vartefter
IMG_2209.jpeg

Dagens uppdatering
IMG_2214.jpeg

Det första som ska formas är fronten eftersom det är lätt att repa bladet om den inte är helt klar innan den limmas.
IMG_2215.jpeg

I detta läge slipar jag bara den närmsta delen av trät, resten formas då fronten är klar.
IMG_2218.jpeg

Tyvärr upptäckte jag en spricka i äppelträt, övergick till en bit plommonträ. Samma sak i den biten, och i följande lind-knöl 😬
IMG_2220.jpeg

Det fick bli turkisk valnöt istället. Ganska trist, men så kan det vara då man jobbar i levande material 😉
IMG_2221.jpeg

Nu är formen satt och det är dags att börja finputsa.
IMG_2223.jpeg

IMG_2224.jpeg

Ytterligare en lilleman, men denna gång med äppelträ
IMG_2235.jpeg

Den som är tänkt med plommonträ och original holk kommer få en annan design… Holken är lite för liten för bladets bredd och plommonträt är sprucket, så det blir nog en liknande front som på denna istället.
IMG_2236.jpeg

Kanske med svart vulkanfiber och ljus ek istället? Återkommer 😉

Tillbaka
Topp