• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

IMG_1837.JPG

Jaha, inget kvitto kvar. Vad gör man nu? Slänger skiten?
IMG_5373.JPG

IMG_5370.JPG
- Globalkniven är ju en så kallad integralkniv (allt i ett stycke) och detta bör du kunna få på reklamation. Jag har slipat många Globalknivar och hanterat dessa mycket. Det är en av marknadens bättre knivar för yrkesfolk, och de är rejält slitstarka.

Ofta är det dock som så att de köps till hushållsbruk och gemene man har svårt att få skärpa i det relativt hårda stålet, när du fått detta håller kniven skärpan, mycket väl och länge. Om du sedan inte gillar just ergonomin i Globalkniven är en helt annan sak. Ur en hygienaspekt är en kniv i rostfritt och "integralkonstruktion" ett mycket bra val i köket.

Har alltid velat göra en kniv från scratch och har hört att filar från Öberg kan vara bra till knivämne. Sprang på en sådan fil från Öberg på loppis idag. Någon som vet om den kan vara lämplig?
20170815_171325.jpg
20170815_171532.jpg
20170815_171345.jpg

Inte aktuellt just nu men i framtiden vill jag verkligen göra en kniv.

Vad har jag köpt? En Spyderco slipsnål, den låg gömd på Tradera under slipsnålar, tänkte först att det var ett hemmabygge men efter att ha sökt runt lite så verkar dessa ha funnits samt vara ovanliga, Den är sjukt vass och helt klart en kvalitetsprodukt så jag har inget tvivel att själva kniven är en Spyderco, är det en give-away?, någon skrev att det var Japan only edition?

Sjukt Nöjd...

IMG_0602.JPG
IMG_0605.JPG
IMG_0606.JPG
IMG_0608.JPG
IMG_0610.JPG
IMG_0611.JPG
IMG_0613.JPG

Har inga fina eller så, bara hyfsade men billiga bruksknivar.

En Manly Patriot. Faktiskt riktigt positivt överraskad när jag lånade en kompis sådan en gång förut. Känns robust men är ändå lätt. Det enda jag kan klaga på är att handtaget kunde haft mer mönstring så det inte är så halt. Tänkte lösa det med lite styrlinda i bomull när jag hittar cykelkartongen i "bra att ha"-skåpet.

En fällkniv från Kershaw men minns inte modellen. Väger i princip ingenting och det är bekvämt med flipper när man håller det som behöver skäras i ena handen.

Ursäkta den taskiga bildkvalitén.

IMG_3829.JPG

Signar väl in mig jag med :) har varit en hel del ute i naturen, och mycket även i min andra hobby. Så jag delar med mig av lite friluftsknivar.
Först ut är från vänster till höger.
Gerber folder. Vart ovärderlig ute på paddlingar och dylikt liggandes lättåtkomlig i fickan.

En customgjord kniv/kydexslida av en kille på Instagram (No1JimmyPie)

Böker "Coye"
IMG_1756.JPG

Här är min Fällkniven F1 med kydexslida jag tillverkat, monteras vertikalt eller horisontellt i bälte.
IMG_1754.PNG

Utöver det så ligger så har det vart en del moraknivar genom åren.

Tar även med en bonusbild på slidan jag gjorde till en polares SOG Sealpup, också för att vara monterad horisontellt, bakom en flerbruksficka i bältet.
IMG_1755.PNG

Är det off topic att prata skärbräda här? Tidigare i tråden fick jag lite assistans med att välja en ny santokukniv, men känner att om jag ska investera i en bra skärbräda också. Vad använder ni som är insatta? Bambu eller nåt annat träslag? Cleancut, där jag kikar på knivar, har flera i akacia.

Fnular starkt på om jag ska köra på en sånhär dessutom, när jag shoppar ny kniv. Då får jag plats med ny santoku, min gamla santoku (en Satake som jag fick av mina föräldrar och numera är den enda kniven jag använder vid matlagning), en schysst brödkniv och nåt mer skoj.
PT_stall_4.jpg

Bambu är rätt hårt material (i regel också mycket lim, inblandat när man gör en skärbräda) och i längden tar knivarnas skärpa mer stryk än med ett bättre val av material. Optimal skärbräda för kockknivs entusiasten är en skärbräda som är uppbyggd med "ändträ" (vs liggande) på skärytan, tex gjord av ek, bok, al, lönn, björk mm.
Snacka med killarna på Cleancut, dom är bra och kan rekommendera bra alternativ.

Bambu är rätt hårt material (i regel också mycket lim, inblandat när man gör en skärbräda) och i längden tar knivarnas skärpa mer stryk än med ett bättre val av material. Optimal skärbräda för kockknivs entusiasten är en skärbräda som är uppbyggd med "ändträ" (vs liggande) på skärytan, tex gjord av ek, bok, al, lönn, björk mm.
Snacka med killarna på Cleancut, dom är bra och kan rekommendera bra alternativ.
Dåså! Kommer gå till butiken på Hornsgatan när det blir att köpa kniv, så tar det då helt enkelt. Tack!

Är det off topic att prata skärbräda här? Tidigare i tråden fick jag lite assistans med att välja en ny santokukniv, men känner att om jag ska investera i en bra skärbräda också. Vad använder ni som är insatta? Bambu eller nåt annat träslag? Cleancut, där jag kikar på knivar, har flera i akacia.
Jag kör på ek. Gillar utseendet, doften, tyngden. Har för mig att jag hört något om att just ek utsöndrar något antibakteriellt ämne också, men det vill jag inte svära på är sant. Däremot brukar jag slipa den någon 1/2mm ibland samt olja den 1gång i månaden. Så det lönar sig att köpa en tjockis om man tänkt ha den länge ;) Om du ska köpa brödkniv kan jag varmt rekommendera Victorinox (http://cdon.se/hem-tradgard/victorinox-brodkniv-26-cm-5-2930-26-p35856750) Den är kanon även till andra ändamål, tex filéa lax och skära sega tomater

Jag kör på ek. Gillar utseendet, doften, tyngden. Har för mig att jag hört något om att just ek utsöndrar något antibakteriellt ämne också, men det vill jag inte svära på är sant. Däremot brukar jag slipa den någon 1/2mm ibland samt olja den 1gång i månaden. Så det lönar sig att köpa en tjockis om man tänkt ha den länge ;) Om du ska köpa brödkniv kan jag varmt rekommendera Victorinox (http://cdon.se/hem-tradgard/victorinox-brodkniv-26-cm-5-2930-26-p35856750) Den är kanon även till andra ändamål, tex filéa lax och skära sega tomater
Tack för tipset! Cleancut hade dock en riktigt läcker japansk brödkniv i samma prisklass som jag är sugen på.
http://cleancut.se/butik/knivmodeller/brodknivar/brödkniv-2-detail
bread12.jpg

20170831_203459.jpg

Min och tjejens. Ska själv fixa mig en LTC istället för U2an. Gillar känslan.

LTCn är grym (dock för dyr numera) men den är den jag har oftast då man faktiskt kan ha den utan att bli psykopatförklarad på arbetsplatser osv....

Du kan även kika på Spyderco Roadie, lite speciell men ändå cool...

Men min nästa dyrare kniv blir en Spyderco Lil Nilakka om jag kan få tag i en...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp