Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
- Globalkniven är ju en så kallad integralkniv (allt i ett stycke) och detta bör du kunna få på reklamation. Jag har slipat många Globalknivar och hanterat dessa mycket. Det är en av marknadens bättre knivar för yrkesfolk, och de är rejält slitstarka.Jaha, inget kvitto kvar. Vad gör man nu? Slänger skiten?
![]()
![]()
Underbart.![]()
Vietnamesiska handgjorda kolstålsknivar/yxor som bor ovanför spiskåpan på landet. Dom blir läskigt vassa när man ger dom en omgång över stenar. Avslutade med 8000 bara för att det regnade ute... Yxan till vänster är patinerad i risvinäger och används dagligen.
Har några sånna hemma.Skall på sikt byta ut knivarna hemma i köket men tänkte börja med att ge farsgubben en bra kniv i 60-årspresent.
Vad tror ni om denna:
https://www.miyabi-knives.com/uk/en/series/knives/miyabi_5000mcd.html
Tänkte slå till på Santuko-varianten.
![]()
Dåså! Kommer gå till butiken på Hornsgatan när det blir att köpa kniv, så tar det då helt enkelt. Tack!Bambu är rätt hårt material (i regel också mycket lim, inblandat när man gör en skärbräda) och i längden tar knivarnas skärpa mer stryk än med ett bättre val av material. Optimal skärbräda för kockknivs entusiasten är en skärbräda som är uppbyggd med "ändträ" (vs liggande) på skärytan, tex gjord av ek, bok, al, lönn, björk mm.
Snacka med killarna på Cleancut, dom är bra och kan rekommendera bra alternativ.
Jag kör på ek. Gillar utseendet, doften, tyngden. Har för mig att jag hört något om att just ek utsöndrar något antibakteriellt ämne också, men det vill jag inte svära på är sant. Däremot brukar jag slipa den någon 1/2mm ibland samt olja den 1gång i månaden. Så det lönar sig att köpa en tjockis om man tänkt ha den längeÄr det off topic att prata skärbräda här? Tidigare i tråden fick jag lite assistans med att välja en ny santokukniv, men känner att om jag ska investera i en bra skärbräda också. Vad använder ni som är insatta? Bambu eller nåt annat träslag? Cleancut, där jag kikar på knivar, har flera i akacia.
Tack för tipset! Cleancut hade dock en riktigt läcker japansk brödkniv i samma prisklass som jag är sugen på.Jag kör på ek. Gillar utseendet, doften, tyngden. Har för mig att jag hört något om att just ek utsöndrar något antibakteriellt ämne också, men det vill jag inte svära på är sant. Däremot brukar jag slipa den någon 1/2mm ibland samt olja den 1gång i månaden. Så det lönar sig att köpa en tjockis om man tänkt ha den längeOm du ska köpa brödkniv kan jag varmt rekommendera Victorinox (http://cdon.se/hem-tradgard/victorinox-brodkniv-26-cm-5-2930-26-p35856750) Den är kanon även till andra ändamål, tex filéa lax och skära sega tomater
![]()
Min och tjejens. Ska själv fixa mig en LTC istället för U2an. Gillar känslan.
Tjusig! Men som jeansnörd måste jag protestera! Det är faktiskt en fickursficka!Fickkniv som får plats i myntfickan på jeansen![]()
![]()
![]()
Har alltid kallat den kondomficka.Tjusig! Men som jeansnörd måste jag protestera! Det är faktiskt en fickursficka!![]()
Man använder den såklart till vad man vill! Brukar ha en liten kam och min Space Pen Bullet i den fickan, men det ursprungliga syftet är fickur! Nog om jeans, åter till knivarna!Har alltid kallat den kondomficka.![]()