• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knut Gadd

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Var beredd att gå in och "skaka på huvudet" i vanlig ordning, men det går inte. Gillar designen, logotypen och kopplingen till de äldre gubbarna i tidigare generationer.
Priset är ju inte heller så galet egentligen. Fina lådor och papper, riktiga läderband, safirglas och inget hyckleri med vad det sitter för motor i klockorna.

Går det bara att avstå från de värsta klyschorna ex "från svunna tider", så har KG min välsignelse.

Ser inte varför detta skulle vara ett sämre alternativ än Mikael Kors eller liknande. Kvartsurverk tilltalar dessutom massorna och håller nere riskerna för garantistrul.

Lycka till! Må du bli mångmiljonär som DW-drivarna. :)
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Jag tycker de ser mycket bra ut, särskilt den vita. Bra storlek, bra pris. Miyota (Citizen) är inga dåliga verk även om det vore kul med ett mekaniskt någon gång. Lycka till!
 

Knut Gadd

Breitling
Pledge Member
Var beredd att gå in och "skaka på huvudet" i vanlig ordning, men det går inte. Gillar designen, logotypen och kopplingen till de äldre gubbarna i tidigare generationer.
Priset är ju inte heller så galet egentligen. Fina lådor och papper, riktiga läderband, safirglas och inget hyckleri med vad det sitter för motor i klockorna.

Går det bara att avstå från de värsta klyschorna ex "från svunna tider", så har KG min välsignelse.

Ser inte varför detta skulle vara ett sämre alternativ än Mikael Kors eller liknande. Kvartsurverk tilltalar dessutom massorna och håller nere riskerna för garantistrul.

Lycka till! Må du bli mångmiljonär som DW-drivarna. :)


Tack så mycket för bra feedback!
Har filat lite mer nu på texterna och försökt ta bort klyschor...;)
 

Cryssarn

Rolex
På ett sätt så är det inget för mig, och på ett sätt jävligt spännande att prova på.
Spontant så kanske "om oss" sektionen går att banta ner lite.
Vore intressant med lite bilder liknande som dom i "dagens klocka"-tråden.
Till sist, Välkommen
 

Cryssarn

Rolex
Inte mycket att hämta hos entusiaster då vi kör på redan etablerade märken, och ofta vintage. Krasst men sant.

Micro-brands (nya märken men med automatiska/mek. verk) hålls ju inte särskilt högt här känns det som.
Sant. En kollega hade något svenskt micro-brand med ett mekaniskt verk. Spontant tyckte jag att han kunde köpt sig en seiko för den pengen han hade lagt ner. Dock så är Gadden bra mycket snyggare än hans Micro klocka.
Sen kan någon rätta mig om jag har fel, men kanske är lite lättare att börja med quartz?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
men kanske är lite lättare att börja med quartz?
Fjanterier att dissa kvarts. Det finns inga riktigt klockintresserade som dissar kvarts bara för att det är kvarts, däremot kanske man har krav på vilket kvartsurverk det är.

Kvartsklockor tilltalar även de som inte är intresserade av klockor. De bryr sig mer om utseendet och priset än om ifall urverket är mekaniskt eller inte. Skulle vilja påstå att det är direkt osmart att sätta ett mekaniskt urverk i dessa utifrån vart de säljs. Det skulle bara öka priset och öka strulet.
 

Cryssarn

Rolex
Fjanterier att dissa kvarts. Det finns inga riktigt klockintresserade som dissar kvarts bara för att det är kvarts, däremot kanske man har krav på vilket kvartsurverk det är.

Kvartsklockor tilltalar även de som inte är intresserade av klockor. De bryr sig mer om utseendet och priset än om ifall urverket är mekaniskt eller inte. Skulle vilja påstå att det är direkt osmart att sätta ett mekaniskt urverk i dessa utifrån vart de säljs. Det skulle bara öka priset och öka strulet.
var lite det jag menade
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Under 10k tycker jag inte det är försvarbart med mekaniska verk. Vad är vitsen med att betala lika mycket för en service som klockan kostar?
 

Whedda

Rolex
Man måste alltid ställa vad man får i förhållande till vad man betalar. Då tycker jag Knut Gadd är bland det roligaste av de nya klockorna på marknaden. Håller faktiskt med om att det är problematiskt med mekaniska klockor i den lägre prisklassen då ytterst få av de som insisterar på dessa skulle lägga 1500-3000kr för att serva dem utan snarare köpa en ny. Med den inställningen ser jag absolut ingen fördel över kvarts. Hellre ett bra kvarts än ett dåligt mekaniskt verk.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Man måste alltid ställa vad man får i förhållande till vad man betalar. Då tycker jag Knut Gadd är bland det roligaste av de nya klockorna på marknaden. Håller faktiskt med om att det är problematiskt med mekaniska klockor i den lägre prisklassen då ytterst få av de som insisterar på dessa skulle lägga 1500-3000kr för att serva dem utan snarare köpa en ny. Med den inställningen ser jag absolut ingen fördel över kvarts. Hellre ett bra kvarts än ett dåligt mekaniskt verk.

Fast det är väl tveksamt att du får ett "bra" Quartzverk för de pengarna heller. Känns som att det är samma billiga verk som dyker upp i alla budgetklockor.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Man måste alltid ställa vad man får i förhållande till vad man betalar. Då tycker jag Knut Gadd är bland det roligaste av de nya klockorna på marknaden. Håller faktiskt med om att det är problematiskt med mekaniska klockor i den lägre prisklassen då ytterst få av de som insisterar på dessa skulle lägga 1500-3000kr för att serva dem utan snarare köpa en ny. Med den inställningen ser jag absolut ingen fördel över kvarts. Hellre ett bra kvarts än ett dåligt mekaniskt verk.
Jo, finns samma klocka att köpa ny så får man fundera på om det är värt servicen - det blir väl en etisk slit-vs-släng-fråga. Men skulle inte samma klocka finnas att köpa ny, då är valet att service till samma inköpspris enklare...

Någonstans går ju förstås gränsdragningen. Hur många gånger servar man sin Hamilton som kostade 6k att köpa ny? Hur många gånger servar man sin Omega Geneve som kostade 1500 att köpa vintage?
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Grönt är skönt, dock Knut, är det ens ett namn. Trodde det var ett smeknamn.
Gillade den gröna, fast är ej en potential köpare. För mainstream för mig.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Haha, säger en man som samlar på Omega :D
Försökte skoja till det såhär en tisdagskväll. Klocknamn skall vara med ett enkel namn. Sedan finns det High end märken med för och efternamn. T ex Patrik Filip.

Är jag en mer unik individ om jag köper en Knutt Gadd? Designen var bra storleksmässigt, boettformen gräslig.
Priset, nja, avskräcker alla potentiella DW köpare. För övrigt, en i mitt hus har en DW på Nato. Skall berömma han för den nästa gång.

Undra om han kör med ett referensnummer per armbandsfärg á la Omega. Är lite småjobbigt med dagens referenser bara.
 

Whedda

Rolex
Fast det är väl tveksamt att du får ett "bra" Quartzverk för de pengarna heller. Känns som att det är samma billiga verk som dyker upp i alla budgetklockor.

Både ja och nej. Det kan vara samma tillverkare (ETA, Miyota etc) men precis som med mekaniska verk så finns olika nivåer även på Quartz.

Personligen så mer jag bara att du i regel får att betydligt bättre Quartzverk för 3000kr än vad du får mekaniskt. Däremot för 12000kr får du ett tillräckligt bra mekaniskt verk för att det skall i min mening vara värt att serva klockan när det blir dags. Därför tycker jag att precis som det finns en undre gräns för mekaniska verk finns en övre för Quartz.

Ett batteribyte vs service är ganska stor proisskillnada på och rent gångmässigt vinner Quartz i samma prisklass på knock out.
 

Whedda

Rolex
Fast det är väl tveksamt att du får ett "bra" Quartzverk för de pengarna heller. Känns som att det är samma billiga verk som dyker upp i alla budgetklockor.

Både ja och nej. Det kan vara samma tillverkare (ETA, Miyota etc) men precis som med mekaniska verk så finns olika nivåer även på Quartz.

Personligen så menar jag bara att du i regel får att betydligt bättre Quartzverk för 3000kr än vad du får mekaniskt. Däremot för 12000kr får du ett tillräckligt bra mekaniskt verk för att det skall i min mening vara värt att serva klockan när det blir dags. Därför tycker jag att precis som det finns en undre gräns för mekaniska verk finns en övre för Quartz.

Ett batteribyte vs service är ganska stor proisskillnada på och rent gångmässigt vinner Quartz i samma prisklass på knock out.
 
C

China

Guest
Både ja och nej. Det kan vara samma tillverkare (ETA, Miyota etc) men precis som med mekaniska verk så finns olika nivåer även på Quartz.

Personligen så menar jag bara att du i regel får att betydligt bättre Quartzverk för 3000kr än vad du får mekaniskt. Däremot för 12000kr får du ett tillräckligt bra mekaniskt verk för att det skall i min mening vara värt att serva klockan när det blir dags. Därför tycker jag att precis som det finns en undre gräns för mekaniska verk finns en övre för Quartz.

Ett batteribyte vs service är ganska stor proisskillnada på och rent gångmässigt vinner Quartz i samma prisklass på knock out.

Om du menar att alla klockor med quartzverk i prisklassen runt 3000 kr skulle vara bättre eller mer prisvärda än mekaniska, så håller jag inte med dig. Ser man t.ex. på priset för ett Miyota 1L45 som sitter i klockan som diskuteras, så rör det sig om drygt en hundralapp vid köp av en grossist inom EU, eller ett par tior i Asien. Jämför man med t.ex. mekaniska verk från Miyota eller Seagull som finns i klockor i samma prisklass, så blir prisbilden för urverken en helt annan. Sedan finns det givetvis klockor med mer påkostade quartzverk i den här prisklassen.

När det gäller service av billiga mekaniska ur så är det mest ekonomiska att byta urverk, precis som när det gäller en billig quartz. Lite trist att det många gånger blir stil och släng, men inte så underligt med tanke på kostnaderna för en service. Varför skulle förresten 12000 kr vara en gräns för att det skulle vara värt att serva ett mekaniskt urverk?
 

DrDre

Patek
Under 10k tycker jag inte det är försvarbart med mekaniska verk. Vad är vitsen med att betala lika mycket för en service som klockan kostar?

Jag tycker det finns massor av mekaniska klockor under 10 000 kr som är trevliga. Dessa tre, som väl ligger på 5-7 tkr i nypris har jag använt väldigt mycket. De har ETA 2824 och Unitas/eta 6498. Tycker nog att man kan kosta på sig 1500-2500 kr hos någon fristående urmakare var femte sjätte år.





 

max

Dancing Queen
Det blir ju lite märkligt när inbitna entusiaster skall bedöma något som är till för folk som egentligen inte bryr sig om klockor, eller iaf är nybörjare.
Merparten av kundkretsen för denna typ av klockor tycker troligtvis inte att det är en fördel att klockan stannar för att man inte haft den på sig i ett dygn, de kommer ej heller att dra upp klockan åt endast rätt håll och ser oftast inte tjusningen i ett mekaniskt verk.
Tycker detta är en bra konkurrent till de Jet-set och DW-klockor som finns i segmentet idag. Roligt med ett ärligt märke med egen design och ett relativt bra verk.
Tycker den är stilig och skönt med något som inte är larvigt överdimensionerat :)
De har en produkt som snabbt går att få ut på marknaden och troligen med mycket färre reklamationer än ett automatverk där folk tror att den är trasig när gångreserven tagit slut. Bra sätt att bygga kapital för vidareutveckling. Även ett bra sätt att få in folk i klockträsket, alla är barn i början :D

Lycka till!
 

Whedda

Rolex
Om du menar att alla klockor med quartzverk i prisklassen runt 3000 kr skulle vara bättre eller mer prisvärda än mekaniska, så håller jag inte med dig. Ser man t.ex. på priset för ett Miyota 1L45 som sitter i klockan som diskuteras, så rör det sig om drygt en hundralapp vid köp av en grossist inom EU, eller ett par tior i Asien. Jämför man med t.ex. mekaniska verk från Miyota eller Seagull som finns i klockor i samma prisklass, så blir prisbilden för urverken en helt annan. Sedan finns det givetvis klockor med mer påkostade quartzverk i den här prisklassen.

När det gäller service av billiga mekaniska ur så är det mest ekonomiska att byta urverk, precis som när det gäller en billig quartz. Lite trist att det många gånger blir stil och släng, men inte så underligt med tanke på kostnaderna för en service. Varför skulle förresten 12000 kr vara en gräns för att det skulle vara värt att serva ett mekaniskt urverk?


Nej, vad jag menade var snarare att det i min mening är lite dubbelmoral att predika mekaniska klockor om man som du är inne på inte är villig att lägga pengarna de kostar att serva. Att de skall vara mekaniska för sakens skull men sedan ändå vara del av ett slit och släng-beteende tycker jag inte går ihop. Då menade jag bara att man med quartz i samma prisklass får en väldigt bra gång och minimala ägandekostnader (batteribyten etc). Jag ställs inför samma problematik med kvalitetsskor som jag skriver en del om. Att argumentera slaviskt för en "Randsydd" konstruktion vars huvudsakliga uppgift är att möjliggöra för omsulning är för mig ytterst märkligt på en sko för 1 000 kr där varken materialen som används eller kostnaden för att sula om skon är försvarbar för att göra det. (Kostar nästan exakt lika mycket som ett par nya skor)

Jag hade inte just 12 000kr som någon gräns utan snarare att det åtminstone för mig finns någon nivå där jag känner att en mekanisk klocka behöver vara antingen tillräckligt exklusiv eller ha ett tillräckligt starkt affektionsvärde för att motivera en så pass hög ägandekostnad som service innebär i Sverige. Servar mer än gärna en ärvd Omega för 3 000 kr resten av mitt liv men aldrig en Tissot med nypris på 2 700kr för samma pengar. Ju dyrare/viktigare klockan är, ju mer logik ligger det i att ta hand om den.

Angående vad man kan köpa respektive urverk för och vad klockorna de sitter i kostar är en för mig ganska ointressant diskussion då klockindustrin överlag inte använder kostnadskalkyl för att ta fram pris. Åtminstone om man inte räknar in marknadsföringskostnader och F&U. Oavsett om det är Rolex, Patek Philippe, Michael Kors eller Daniel Wellington så betalar man för betydligt mer än de ingående komponenterna i klockan.

Klockor för under 3 000 kr är sällan riktade till en målgrupp som intresserar sig för horologisk kvalitet utan snarare på en stark estetik. Jag ser inte heller vad som skulle vara fel med det.
 

DrDre

Patek
Jag håller inte med om att en klocka måste kosta minst X kr annars kan man lika gärna köpa quartz. Även en billig klocka kan ge mycket glädje och bara för att inköpspriset är högt så behöver man inte tycka att den är rolig eller ens få så mkt handledstid. Kostnad och upplevt värde är väldigt olika koncept.

Ta tex denna. En Longines som såldes nyligen för 6000 här på KS.

https://klocksnack.se/threads/longines-conquest-heritage-35mm-fullset.38986/

img_2342-jpg.138616


Den annonserades ut för 6 tkr och var nästan ny (3 veckor gammal). Om man lämnar in en sådan till en oberoende urmakare kostar det väl ca 2 tkr för att serva den. Det innebär att de kommande 20-25 åren så kommer man att betala kanske 6,7, 8 tusen och får glädje av en snygg klocka under en stor del av ens vuxna liv. Vill man snåla så kan man ju tom tänja lite på servicen eftersom delar är "nästan gratis".

Till en kostnad av en bra bit under 15 tkr får man alltså en fin klocka från ett klassiskt märke att bära under en väldigt väldigt lång tid och (och tom a'la Patek förvalta åt nästa generation). Det tycker jag är alldeles utmärkt för den som inte vill lägga en stor del av sin hushållsbudget men ändå gillar känslan av ngt mekaniskt mer mer klassiskt.
 
C

China

Guest
Nej, vad jag menade var snarare att det i min mening är lite dubbelmoral att predika mekaniska klockor om man som du är inne på inte är villig att lägga pengarna de kostar att serva. Att de skall vara mekaniska för sakens skull men sedan ändå vara del av ett slit och släng-beteende tycker jag inte går ihop. Då menade jag bara att man med quartz i samma prisklass får en väldigt bra gång och minimala ägandekostnader (batteribyten etc). Jag ställs inför samma problematik med kvalitetsskor som jag skriver en del om. Att argumentera slaviskt för en "Randsydd" konstruktion vars huvudsakliga uppgift är att möjliggöra för omsulning är för mig ytterst märkligt på en sko för 1 000 kr där varken materialen som används eller kostnaden för att sula om skon är försvarbar för att göra det. (Kostar nästan exakt lika mycket som ett par nya skor)

Fast i praktiken så handlar det om urverken är "slit och släng" eller inte. En annan faktor är att det i mina ögon ibland blir helt fel när lågprisproduktion får ett nytt och "hett" varumärke på urtavlan med modifierad design och en hög prislapp. Sedan är det en viss skillnad på för vem/vilken marknad lågprisproduktionen egentligen var avsedd för ursprungligen, trots allt så är servicekostnaderna väldigt låga med svenska mått i många länder.

Jag hade inte just 12 000kr som någon gräns utan snarare att det åtminstone för mig finns någon nivå där jag känner att en mekanisk klocka behöver vara antingen tillräckligt exklusiv eller ha ett tillräckligt starkt affektionsvärde för att motivera en så pass hög ägandekostnad som service innebär i Sverige. Servar mer än gärna en ärvd Omega för 3 000 kr resten av mitt liv men aldrig en Tissot med nypris på 2 700kr för samma pengar. Ju dyrare/viktigare klockan är, ju mer logik ligger det i att ta hand om den.

Som sagt, många gånger så handlar det om affektionsvärde. Men är man fäst vid sin klocka så skulle jag nog påstå att en service är lika berättigad oavsett klockans ursprungliga pris.

Angående vad man kan köpa respektive urverk för och vad klockorna de sitter i kostar är en för mig ganska ointressant diskussion då klockindustrin överlag inte använder kostnadskalkyl för att ta fram pris. Åtminstone om man inte räknar in marknadsföringskostnader och F&U. Oavsett om det är Rolex, Patek Philippe, Michael Kors eller Daniel Wellington så betalar man för betydligt mer än de ingående komponenterna i klockan.

Klockor för under 3 000 kr är sällan riktade till en målgrupp som intresserar sig för horologisk kvalitet utan snarare på en stark estetik. Jag ser inte heller vad som skulle vara fel med det.

Det är inte alls ointressant vad en klockköpare får för pengarna i form av urverk/prestanda, och tyvärr så svamlar du med påståendet att tillverkarna inte skulle kalkylera på det sista korvöret. Frågan är snarare var gränsen går för att använda t.ex. en simpel quartz utan juveler i verket, 200kr, 1000kr eller 30000kr?

Vad det handlar om är snarare var gränsen går för att komma med div. påståenden om kvalitet och traditioner. I mina ögon så är lågprisproduktion inget annat än just lågpris, en gräns som tyvärr allt fler varumärken försöker tänja på med mer eller mindre kvalificerat skitsnack. Så länge som billiga klockor marknadsförs och säljs som just billiga klockor, så ser jag inga problem. Däremot så blir påståenden om exklusivitet, traditioner och hantverk bara löjligt.

Inget fel på Asiatisk lågprisproduktion, så länge prislappen är rätt.
 
Topp