Whedda
Silver
Fast i praktiken så handlar det om urverken är "slit och släng" eller inte. En annan faktor är att det i mina ögon ibland blir helt fel när lågprisproduktion får ett nytt och "hett" varumärke på urtavlan med modifierad design och en hög prislapp. Sedan är det en viss skillnad på för vem/vilken marknad lågprisproduktionen egentligen var avsedd för ursprungligen, trots allt så är servicekostnaderna väldigt låga med svenska mått i många länder.
Som sagt, många gånger så handlar det om affektionsvärde. Men är man fäst vid sin klocka så skulle jag nog påstå att en service är lika berättigad oavsett klockans ursprungliga pris.
Det är inte alls ointressant vad en klockköpare får för pengarna i form av urverk/prestanda, och tyvärr så svamlar du med påståendet att tillverkarna inte skulle kalkylera på det sista korvöret. Frågan är snarare var gränsen går för att använda t.ex. en simpel quartz utan juveler i verket, 200kr, 1000kr eller 30000kr?
Vad det handlar om är snarare var gränsen går för att komma med div. påståenden om kvalitet och traditioner. I mina ögon så är lågprisproduktion inget annat än just lågpris, en gräns som tyvärr allt fler varumärken försöker tänja på med mer eller mindre kvalificerat skitsnack. Så länge som billiga klockor marknadsförs och säljs som just billiga klockor, så ser jag inga problem. Däremot så blir påståenden om exklusivitet, traditioner och hantverk bara löjligt.
Inget fel på Asiatisk lågprisproduktion, så länge prislappen är rätt.
Självklart räknar företagen på kalkyl. Det har du helt rätt i. Vad jag menar är bara att jag som konsument inte kan förvänta mig att kostnaden för stålet, keramikinlägget, lysmassan och arbetstiden att sätta ihop den skall utgöra en majoritet av klockans kostnad. Jag tror du kan hålla med om att klockindustrin är otroligt imageladdad där marknadsföring, varumärke, tradition och historik ofta påverkar priset klart mer än vilket verk som sitter i och framför allt kostnaden att producera det.
Sen tycker jag inte det är orimligt att ta 3000kr för en klocka som kostar en spottstyver att producera om den är snygg och ger bäraren den rätt känsla. Det gäller personligen för klockor i nästan alla prisklasser men jag känner inte att jag får den känslan om jag skulle köpa en Quartzklocka från PP eller AP för 60tkr.
Däremot kan jag absolut få det av en rätt medioker manuell kronograf från 70-talet som det står Rolex Daytona på. Trots att det rör sig om fantasisummor sett till vad man faktiskt får.