• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knut Gadd

En tråd på över 5 sidor ang ett nytt billigt kvartsur. Känns som att det kommer bli huggsexa när första (och andra?) dyker upp på k/s. Och då menar jag detta som positivt, är själv rätt sugen...
 

Mackan

Omega
Tummen upp för tavlan, boettformen och subsekunden. Me like alot! Gör en dykare i liknade stil, undra hur det hade kunnat se ut? :pompus:
 
Jag vet inte. Men det känns som att man får ganska mycket "looks" för pengarna jämfört med många andra batteriklockor? Tror det är just designen som lockar många i det här fallet. Men du har en poäng, jämfört med vissa andra "riktiga" klockor i den prisklassen (Seiko, Orient mfl) kanske det inte borde anses som billigt?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag vet inte. Men det känns som att man får ganska mycket "looks" för pengarna jämfört med många andra batteriklockor? Tror det är just designen som lockar många i det här fallet. Men du har en poäng, jämfört med vissa andra "riktiga" klockor i den prisklassen (Seiko, Orient mfl) kanske det inte borde anses som billigt?
Så är det väl och jag tycker att den känns ordentlig - efter en 5 minuters provning hos urmakaren... Det är skillnad på billigt och prisvärt. 2600 är mycket pengar för en klocka för en väldigt stor skara här i Sverige (registrerade medlemmar på KS undantagna.)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Förvånansvärt bekväm på handleden och gillar man 70-talet design så ett riktigt roligt alternativ.

20150919_005239.jpg
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Om de bara gjort den i herrstorlek...

De gör faktiskt det, dock kallar de dem damur..

image.jpg


Faktum är att ägaren är en samlare av vintage Patek och då företrädesvis 70-talare vilket visar sig i formspråket. Sedan måste han väl som alla andra anpassa sig till den dumma storlekstrenden för att kunna sälja. Hursomhelst var jag inne i en av de butiker som säljer märket idag och de berättade att kundklientelet var ett helt annat än de som köper Gant, DW, MK osv..
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
De gör faktiskt det, dock kallar de dem damur..

image.jpg


Faktum är att ägaren är en samlare av vintage Patek och då företrädesvis 70-talare vilket visar sig i formspråket. Sedan måste han väl som alla andra anpassa sig till den dumma storlekstrenden för att kunna sälja. Hursomhelst var jag inne i en av de butiker som säljer märket idag och de berättade att kundklientelet var ett helt annat än de som köper Gant, DW, MK osv..
Se på fan, kul! Vet vem som ligger bakom designen. Finns en del tanke där.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Se på fan, kul! Vet vem som ligger bakom designen. Finns en del tanke där.

Ja, definitivt. Drack kaffe med honom idag på hans kontor. Tycker en sådan liten detalj som att de bara har lugholes från ena sidan (som inte syns) är en kul grej. Sedan är den ju faktisk polerad i lite olika vinklar vilket kräver mer jobb än den vanliga microklocka.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja, definitivt. Drack kaffe med honom idag på hans kontor. Tycker en sådan liten detalj som att de bara har lugholes från ena sidan (som inte syns) är en kul grej. Sedan är den ju faktisk polerad i lite olika vinklar vilket kräver mer jobb än den vanliga microklocka.
Hittade originalet? Råkade faktiskt snubbla över den när jag var ute och föstershoppade precis.

$_12.JPG

http://www.ebay.co.uk/itm/Impressiv...cacacf&pid=100009&rk=3&rkt=10&sd=141774736700
 

Ministern

Founder
2-Faktor

Man kan ju inte klaga på inspirationen. Men det är ju inget blåkopia direkt.. Faktum är att det där var en av de snyggare jag sett.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
20151007knutgadd.jpg


Har gått och blivit lite kär i den här batteridrivna saken. Stoppar de in ett mekaniskt verk i den här designen så är jag förlorad.
Visst skulle det vara trevligt med mekaniskt urverk, men då hoppar priset genast upp och det relativt nya märket glider in i glömska. Jag tycker Carl Johan gör helt rätt som kör på kvarts nu såhär i början. Det håller ner priset och lockar därigenom betydligt fler potentiella köpare. Med tiden kommer sedan märket att bli mer etablerat och då kan de försiktigt börja sondera terrängen för hur klientelet ställer sig till frågan huruvida det finns intresse (och därigenom en möjlig marknad) för modeller med antingen manuellt eller automatiskt urverk.
 
Visst skulle det vara trevligt med mekaniskt urverk, men då hoppar priset genast upp och det relativt nya märket glider in i glömska. Jag tycker Carl Johan gör helt rätt som kör på kvarts nu såhär i början. Det håller ner priset och lockar därigenom betydligt fler potentiella köpare. Med tiden kommer sedan märket att bli mer etablerat och då kan de försiktigt börja sondera terrängen för hur klientelet ställer sig till frågan huruvida det finns intresse (och därigenom en möjlig marknad) för modeller med antingen manuellt eller automatiskt urverk.
Ett handjagat urverk med en etta före på prislappen skulle jag ställa mig i kö för. Kan man hålla det ungefär lika tunt...jösses så den passar mig. ;)
Jag förstår dock problemet med pris kontra igenkänningsvärde...men jag kommer att vänta på detta...om ingen annan hinner före...
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
20151007knutgadd.jpg


Har gått och blivit lite kär i den här batteridrivna saken. Stoppar de in ett mekaniskt verk i den här designen så är jag förlorad.
Jag spånade f:ö med en annan K:S are så sent som igår om just kombinationen Knut Gadd + Mesh, så dyker du upp med den här bilden idag... Hehe, lustigt sammanträffande. Jag blir ju inte mindre sugen på en K:G liksom :D
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Hmm ok, tack för informationen. Mailade med CJ häromdagen och han skrev b.l.a att man ska säga till om man vill ha ett längre band. Jag tänkte inte så mkt över det då, men nu när du säger detta så kanske det är lika bra att säga till om ett sådant direkt.
 
Topp