• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knut Gaddpassarounden, nu har den börjat!

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Suck!
Kul besked detta! :(
image.png
 

Callxx

Cartier
2-Faktor
Nu har jag haft Knut på i ett par timmar och hittils känns den riktigt välbyggd. Nät och lätt men endå rejäl.
Bandet har jag inte så mycket att påpeka änsålänge, lite synd att det smalnar av rätt så rejält.
image.jpg

Här är knutten med mig och
hor-scenen från Full Metal Jacket.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Djupt imponerad av post nord!!
Skickade klockan rek till nästa person i passarounden.
Låg en rek lapp i lådan när jag kom hem idag, jag har paket att hämta??!!?
Vafan, dom har skickat den runt landet och i retur till mig!!! Aaaarggh!
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Nu har en vecka gått och Knuten lämnar mig imorgon för färd till @Viktepaska - därmed är det dags för mig att skriva ner några av mina tankar.

Vill börja med att tacka @Knut Gadd & @Spencer66 som ordnat så att vi kan få testa klockan - stort tack.

Nu är jag inte först ut med att ha provat klockan, så jag har läst många andras recensioner. Tänker att jag kommer försöka skilja mig lite och dela med mig om vad jag tycker att klockan "är" i befintligt skick, snarare än att komma med önskemål om vad den borde vara - t.ex. lume på urtavla, andra visare, af på glaset etc.


Jag hade ljugit om jag sa att det inte var lite av kärlek vid första ögonkastet. Kanske har det att göra med att jag har en förkärlek till boettformer på dressare som inte är runda, eller att en av mina absoluta favoritägodelar är en Omega Genève enligt bild.
Omega Automatic Geneve 1.jpg

Men det var något som omgående tilltalade mig med Knuten. Det var en läcker design, med en underbar detaljrikedom i hur man borstat och polerat boetten i olika konstellationer, en ovanlig urtavla med klara stilrena visare samt en kaxig subsekund. Inga bilder jag har tagit gör klockan rättvisa på den fronten.
KG 8.png


Första orden som sambon sa om klockan när hon fick se den - "Oj, en sådan skulle ju jag också kunna ha." Och ja, jag håller med. :D

Jag valde ganska omgående att ha klockan på svart nato. Inte för att jag inte gillar läderband, men för att jag hade svårt att ta till mig de som kom med - passade inte riktigt min handled med sättet bandet smalnade av. Sedan kan jag väl erkänna att jag önskade vit urtavla med svart band och blev inte besviken när jag nu fick den färgkombinationen:woot:
Grymt snygg detalj är ändå spännet som är en ytterligare faktor som höjer statusen på klockan. Inget fel i banden som kom med klockan i sig beträffande kvalitet sett till prisklassen klockan befinner sig i.
KG 7.jpg


Storleken på klockan tycker jag är riktigt bra. Vet att många har nästintill beklagat sig över att den är lite för stor. Men formen och lättheten på klockan gör att den varken känns eller ser stor ut på handleden (trots att jag har relativt tunna handleder) utan sitter som en smäck.
KG 2.jpg


Man känner att det är tid som blivit investerad i klockans design där allt med den har en tanke. Nu fler detaljer du upptäcker med den, desto tydligare blir det - som kronan till dekagon, som genast får en att dra tankarna till en Constellation.
KG 6.jpg


Trots att man som bekant med klockor kan se att Decagon (som medellen heter) hämtat inspiration från flera olika klockmärken och modeller, så blir det ändå ett unikum. Det är inte urverket i klockan som gör det, det är inte kronan, inte safirglaset eller boetten för sig - utan hela helheten tillsammans. Den fina lådan med tillhörande verktyg för att byta band, tanken som gått in i att underlätta bandbyte med borrade lugghål på ena sidan - fiffigt maskerade så de inte syns.

KG 4.jpg


Att klockan är svenskdesignad inger också en stolthet. Även om namnet på märket är från Sveriges baksida ;)

Blir det inte att man drar lyckans lott i denna passaraound så blir det ett garanterat köp i framtiden. Man får helt enkelt ta klockan för vad den är - en sjukt nice svensk dressare, som är unik på marknaden - i en prisklass som tilltalar många.

KG 1.jpg
 
Topp