• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kolfiberklockor

Fick ju faktiskt ta mig i kragen och köpa nåt i kolfiber nu efter trådstarten... En klocka jag länge kikat på i rimlig prisklass är Victorinox I.N.O.X Carbon med automat-verk, så det fick bli en sådan. Nu har jag inte ens hunnit ha den en vecka men är supernöjd än så länge! Körde först bandet i gummi ett gäng dagar men testade träbandet ikväll och fasiken vilket trevligt band!

IMG_20230204_204154416.jpg
Har densamma, den är faktiskt en av mina absoluta favoriter, men är sjukt nog absolut billigast.. i min mening en kanonklocka för pengen!
har haft min i ca 2-3 år.
Det jag stör mig på är att kronan är i plast.. jag hade kunnat döda för en krona i kolfiber. Någon som vet om man kan få tag på en och ersätta?

Har densamma, den är faktiskt en av mina absoluta favoriter, men är sjukt nog absolut billigast.. i min mening en kanonklocka för pengen!
har haft min i ca 2-3 år.
Det jag stör mig på är att kronan är i plast.. jag hade kunnat döda för en krona i kolfiber. Någon som vet om man kan få tag på en och ersätta?
Kul att höra🤩 kör du quartzen eller automat?
Jag är supernöjd med den och funkar superbra som arbetsklocka för mig! Har väl inte riktigt stört mig så mycket på att kronan är i plast, men hade ju varit supernajs om den varit i kolfiber eller annat som du säger! Känns lite läskigt att det ska kunna bli nå gängpaj när man skruvar in den 😅
Om du hittar någon ersättare till kronan så får du säga till 🤩

Kul att höra🤩 kör du quartzen eller automat?
Jag är supernöjd med den och funkar superbra som arbetsklocka för mig! Har väl inte riktigt stört mig så mycket på att kronan är i plast, men hade ju varit supernajs om den varit i kolfiber eller annat som du säger! Känns lite läskigt att det ska kunna bli nå gängpaj när man skruvar in den 😅
Om du hittar någon ersättare till kronan så får du säga till 🤩
Har automat.
har min på svart natoband med svarta spännen. Gillar "black out" grejen med den.
Hittar jag så ropar jag :)

Hej jag tänkte låna tråden lite. Någon som vet om kolfiberklockor har någon sätt att skydda urverket mot magnetism? Eller gör kolfiberboetten att den inte blir magnetiserad från början? Vet inte riktigt hur det fungerar och har sökt på nätet utan att finna svar.

Hej jag tänkte låna tråden lite. Någon som vet om kolfiberklockor har någon sätt att skydda urverket mot magnetism? Eller gör kolfiberboetten att den inte blir magnetiserad från början? Vet inte riktigt hur det fungerar och har sökt på nätet utan att finna svar.
Kolfiber är ju plast med lite kol i. Skyddar inte mot magnetism och kan inte bli magnetiskt.

Kolfiber är ju plast med lite kol i. Skyddar inte mot magnetism och kan inte bli magnetiskt.
Så långt har hänger jag med. Men vet du om tillverkarna då har ett metallhölje eller liknade för att förhindra att urverket ska bli magnetiserat? Kanske är svårt att svara för alla tillverkare men tänkte om det fanns som typ en standard eller nåt? Kanske inte är ett problem på ett urverk med silikon hårfjäder men ett bas eta/sellita kan ju bli ganska magnetiserade. Lite tankar jag har bara!

Så långt har hänger jag med. Men vet du om tillverkarna då har ett metallhölje eller liknade för att förhindra att urverket ska bli magnetiserat? Kanske är svårt att svara för alla tillverkare men tänkte om det fanns som typ en standard eller nåt? Kanske inte är ett problem på ett urverk med silikon hårfjäder men ett bas eta/sellita kan ju bli ganska magnetiserade. Lite tankar jag har bara!
Är väl rätt ovanligt med avskärmade boetter? Idag är det väl antimagnetiska material i spiralen såsom kisel man använder ist.

Det kanske är jag som inte är helt vaken, men har man vänt på visarna här? Den långa är kraftigare än den korta? Vet inte om jag tycker det var en så lyckad ide att gå ifrån standard i just det fallet…
Det hade jag inte ene noterat 🙈. Det är dock logiskt att göra minutvisaren det dominerande elementet på en tidvisare för dykning då minuterna är det kritiska. Endast vid djup teknisk dykning har man längre runtime än en timma. Exponeringar på flera timmar sker bara vid avancerade grottexpeditioner och djuphavsdykning med klocka/kammare.

Breitling Endurance 44mm. Är med i ur och skur! En av de riktiga fördelarna med en ”kolfiberklocka” med superquartz. Klockan väger under 50 gram typ och känns därför inte på handleden.

Bilagor

• IMG_1961.jpeg
    IMG_1961.jpeg
    645.7 KB · Visningar: 4
  • IMG_2027.jpeg
    IMG_2027.jpeg
    802.1 KB · Visningar: 4
Tillbaka
Topp