• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

korwgate

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
vädjan till alla som kommenterar : håll det sakligt så tråden kan hållas öppen till @Korwax kommer med ett uttalande. Det skulle ju vara tråkigt om säljaren kan ducka undan det här.

vädjan till alla som kommenterar : håll det sakligt så tråden kan hållas öppen till @Korwax kommer med ett uttalande. Det skulle ju vara tråkigt om säljaren kan ducka undan det här.

Eftersom händelseförloppet är beskrivet i säljarens referenstråd så tror jag inte att det är möjligt för säljaren att fortsätta handla med klockor här utan att ge någon sorts kommentar på det inträffade.

Eftersom händelseförloppet är beskrivet i säljarens referenstråd så tror jag inte att det är möjligt för säljaren att fortsätta handla med klockor här utan att ge någon sorts kommentar på det inträffade.
finns nog alltid någon ny stackare som inte går in och läser på goodguy/badguy och kan bli blåst.

Kan väl möjligen vara så att säljaren köpt klockan från gråhandlare märkt att serienummret är borta, vägrats retur och sålt klockan vidare. Hursom 24 timmar eller tre veckor om det inte står i annonsen att serienumret är borta borde det vara retur. Helt omöjligt att sälja vidare hederligt eller få servad bra. Hoppas det löser sig!
Ytterst osannolikt att gråhandlare skulle sälja klocka utan serienummer skulle jag säga.

Ytterst osannolikt att gråhandlare skulle sälja klocka utan serienummer skulle jag säga.
Nja.
Till @wotan - OM det nu inte kommer något uttalande från säljaren är det väl ganska rimligt att du egentligen slår en pling till polisen så de kan underrätta eventuellt försäkringsbolag, bara för att säkerställa att denna säljare inte anmält klockan stulen/förlorad?

Ingen seriös gråhandlare säljer en klocka numera utan serienummer. Finns ingen som helst anledning såvida klockan inte är stulen.

Jag tycker personligen att det är riktigt hustle att sälja en klocka utan att nämna att serienummret är bortslipat. Och då har jag själv hamnat i skiten här eftersom jag var som fan en med att skicka en klocka en gång. Om klockan har serienummer kvar på något annat ställe som t ex urverk så tillhör klockan försäkringsbolaget/ägaren som blev bestulen, (OM så är fallet) så jag skulle inte gå den vägen om jag vore TS då denne riskerar att bli utan klocka såväl som pengar.

Nja.
Till @wotan - OM det nu inte kommer något uttalande från säljaren är det väl ganska rimligt att du egentligen slår en pling till polisen så de kan underrätta eventuellt försäkringsbolag, bara för att säkerställa att denna säljare inte anmält klockan stulen/förlorad?

Precis så hade jag gjort också. Och kollat upp om serienumret finns kvar på urverket eller är borta där också.

Vänligen
Forumets undersköterska

Funderade just över detta också - för tio år sedan var det vanligt förekommande, men numera finns väl ingen gråhandlare som slipar bort serienummer ?

Vänligen
Forumets undersköterska
Om inte jag minns fel, har inte du råkat ut för en klocka utan serienummer från uret.se? Har för mig att jag sett en tråd om det för många år sedan på ett forum äldre än TTT med ett nick liknande ditt?

@Ebbot har du möjlighet att lägga upp en bild på baksidan? det skulle uppskattas!

ja då.

Jag har läst på nätet att vissa gråhandlare tydligen tar bort serienr. Sjukt konstigt och förstår inte varför om det inte är så att tillverkaren själva insisterat på att ad inte får ha garanti.

IMG_0096.JPG

ja då.

Jag har läst på nätet att vissa gråhandlare tydligen tar bort serienr. Sjukt konstigt och förstår inte varför om det inte är så att tillverkaren själva insisterat på att ad inte får ha garanti.

IMG_0096.JPG
Som sagt, kolla bara med polis/säljarens försäkringsbolag. Är allt cool där är det ju bara köra. Dock är väl kanske ett prisavdrag på sin plats med tanke på att det inte informerades om det.

Om jag har fattat rätt så är det inte TS (@wotan) som är köparen utan @Ebbot?
Säljaren, @Korwax , har inte kommenterat och vi har ännu inte sett någon bild på baksidan av klockan.
Är detta en korrekt sammanfattning?

Edit: Numera bild presenterad.

Nja.
Inte jag som köpt klockan, dock kanske köparen borde göra det då han har säljarens namn (antar jag?)

Om inte jag minns fel, har inte du råkat ut för en klocka utan serienummer från uret.se? Har för mig att jag sett en tråd om det för många år sedan på ett forum äldre än TTT med ett nick liknande ditt?

Inte från Uret.se, de har alltid sålt klockorna med intakta serienummer, däremot fanns ju några skojare här i Sverige såsom killen bakom Klockvaruhuset/Klockgiganten som slipade serienumret på bl.a Breitling - dock lät han serienumret på verket vara orört. Vet att Timepromotion gjorde ett köp och via verksnumret kunde spåra klockans ursprung. Han blev inte långvarig i branschen. Tror dock inte manufakturerna bryr sig så mycket om detta längre; även om de är officiellt emot gråhandel så hjälper ju denna att hålla försäljningsvolymerna uppe och inga gråhandlare mig veterligen slipar serienummer numera.

Vänligen
Forumets undersköterska

ja då.

IMG_0096.JPG
Ser man någon skada på boetten, där serienummret har suttit? svårt att se på bilden

Ser man någon skada på boetten, där serienummret har suttit? svårt att se på bilden

det är extremt svårt att se men det ser ut som det är virvlar i metallen som inte finns riktigt på dom andra bandhornen. Sen är ju graveringen väldigt ytlig. så om man vill slipa bort siffrorna tror jag inte man behöver använda speciellt grova don, eller gå så djupt.

Jag har haft nån amerikaköpt bratte med bortsplipat nummer. Vill minnas authentic watches men kan ha fel på ställe. Anledningen till detta var som jag förstår det att de inte ville att ad ska kunna spåras, då ad säljer i bulk till gråhandlare alldeles för billigt. Det kan medföra att försäljningsrätten dras in för ad'n. Orgcertet slängdes och gråhandlaren skickade med eget cert med egen garanti. Detta var dock 10-15 år sedan. Jag tror inte det är vanligt förekommande hos de större handlarna längre, inget jag läst om på många år.

det är extremt svårt att se men det ser ut som det är virvlar i metallen som inte finns riktigt på dom andra bandhornen. Sen är ju graveringen väldigt ytlig. så om man vill slipa bort siffrorna tror jag inte man behöver använda speciellt grova don, eller gå så djupt.
Har du fått någon respons från säljaren eller är det locket på?

jag bad om förklaring från stället han köpt från och det skall han fått tydligen. Skall bli intressant vad dom säger.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp