• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kryp till korset, vilken var din första klocka?

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Jag, liksom många andra, började nog sin klockkarriär med en sån där Gul på kardborreband... Köpte i gymnasiet någon Tissot/Certina eller liknande i titan som jag tyckte var fräck.

Första "riktiga" klockan blev en Tag Heuer Carrera chrono när jag började jobba efter uni
 

andheg

Rolex
2-Faktor
Denna fick jag i 7-års present....verkar ha varit med om lite tuffa tag!

//andheg

nahe3utu.jpg
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Fick en 40-talsklocka av mamma när jag var 8 (1976), liknande den BluesmanV8 visade ovan. Runt 1979 fick jag en Moretime digitalare (för att kunna ta tid själv när Stenmark körde). Digitalt var hyfsat nytt då och min mormor varnade mig för att de var radioaktiva (nej/ja till kärnkraft omröstningen var ju högaktuell vid tiden). Ingen av dessa finns kvar. Det gör dock den Certina DS jag fick vid konfirmationen 1982. Juste sköldpadda på baklocket. Till värnplikten vid K4 köptes en Casio G-SHOCK DW5700 som är still going strong efter 25 år.
 
Det här är min första klocka.
Fick den av farsan på min 10-årsdag, 1969. Klockan hade farsan använt i många år.
Utan direkt konkurrens av andra klockor satt den dagligen på min handled tills jag var i 30-årsåldern.
Både farsan och jag har varit rädda om den.
Ligger mycket känsla i den här klockan. Vi har varit med om "första gången" tillsammans vad gäller många saker...

Den gillas extremt skarpt av mig!

Min första?

Jag vill minnas att det var den jag fick av morfar när jag skulle börja lekis. Det blev en kort bekantskap - jag minns knappt ens hur den såg ut - för den och jag hade otur - - - Jag minns att den hade en vacker blåskimrande urtavla, och jag kan inte tänka mig att den var annat än en quartzare med arabiska siffror. Men oturen var framme: Vi skulle baka semlor en dag på lekis, och jag tog av mig klockan och gav den till fröken medan vi bakade så att den inte skulle bli degig. Sedan var den bara borta! Jag vet än i dag inte vart den tog vägen. Det grämer mig enormt, eftersom det just var min älskade morfar jag fick den av.

Kort därefter blev det en quartzare med hög "skol- och barnfaktor"; visarna såg ut som blyertspennor! Den har jag kvar fortfarande. Sedan blev det så småningom en digital Casio, som tyvärr dog efter att jag tappat den i toaletten. (!) Liket finns i en låda nära mig, liksom en ersättningsklocka från Casio. Sedan blev det fason på mig och jag mekaniserades!
 
Senast ändrad:

nissehult

Patek
2-Faktor
Min första nya klocka jag haft var konformationsklockan, en Seiko automat från Ur & Pen.
Nu brukar jag inte påpeka felstavningar eftersom det är lätt att stava fel själv. Men just denna var lite rolig när jag först tänkte på konformitet, grupptryck, klockor och sånt. Men sen blev det för avancerat när jag googlade...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Konformation

:bag:

Själv hade jag någon liten manuell historia med grön urtavla. Klockan slog jag sönder med ett vedträ när en spindel kröp upp under tröjärmen. Men det har jag berättat i någon annan tråd...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
En sådan här fast bilden är stulen.
Riktigt cool sak från Swatch vinterkollektin 1992. Inbyggd kronograf som startades och stoppades genom att man tryckte in kronan (minutvisaren gick upp till 12an och började ticka) . Fick den när jag var 7 år och började 1a klass och den satt som klistrad på armen under många år. Tyvärr tror jag inte att den finns kvar längre.

ROxuUoa.jpg
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Den liknade den här, men blå urtavla. Jag fick den i studentpresent och använde den tyvärr inte en enda gång. Klockan blev senare stulen ur min bil och jag kan inte svara på varför jag förvarade klockan där under en läöngre tid. En hemsk historia.



41XR7Zud1AL.jpg
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Detta var min första egna, haft farsans avlagda tidigare.

Inhandlades för 718:- efter rabatt, året var 1988, 11 år och stolt var jag. Klockan finns kvar, dock har bandet gett upp


36280bc0cfc925910cb764ec3d1281db.jpg
 

JonasF

Omega
2-Faktor
TH.jpg


Tag Heuer (inte helt rätt modell men typ så). Var min enda klocka i över 10 år, hade på mig den dag som natt. Numera min frus klocka.
 

Apansson

Torpare
Min första klocka var faktiskt min Omega PO. Har aldrig burit klocka som barn, utan jag fick för mig i september i fjol att jag skulle ha en riktigt fin/dyr klocka. Vet inte riktigt varför, då var det väl lite statement, men sen fastnade man i träsket...
image.jpg
 

jabla

Sarlacc
Nu brukar jag inte påpeka felstavningar eftersom det är lätt att stava fel själv. Men just denna var lite rolig när jag först tänkte på konformitet, grupptryck, klockor och sånt. Men sen blev det för avancerat när jag googlade...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Konformation
...

Då kan jag här konfirmera att konfirmationsklockan numera finns i min samling, en keeper om ni undrade. :)

WP_20140302_001.jpg
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Jag vill minnas att det var något liknande denna. Tror det var Casio också, inte riktigt säker. Snacka om att detta var den coolaste klockan i början av 80-talet:cool: .
casio-cfx-200.jpg
 
  • Like
Reactions: JDH

Mw79

Vacheron
2-Faktor
En Swatch när jag var 8 eller 9. Kommer inte ihåg så mycket mer av den än att den var svart.
Första jag köpte själv var en sån där GUL med karbordband som var inne på skolgårdarna i mitten av 90-talet. Neon-gul har jag för mig att den var.
 
Den liknade den här, men blå urtavla. Jag fick den i studentpresent och använde den tyvärr inte en enda gång. Klockan blev senare stulen ur min bil och jag kan inte svara på varför jag förvarade klockan där under en läöngre tid. En hemsk historia.



41XR7Zud1AL.jpg

Kan inte annat än beklaga förlusten men gott att du inte bar den.
Stilkänsla redan som liten?
 

Rookie

Cartier
2-Faktor
Första klockan jag köpte för egna pengar. Jag tror att den inhandlades när jag var runt 9 bast. Den som gissar rätt på frågan vart den köptes får det oanvända natot som sitter på (ska vara 20 mm). Ni kommer aldrig att gissa rätt! [emoji1]
0dd2e18cdf925d23d376839a30643ee2.jpg



Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Första klockan jag köpte för egna pengar. Jag tror att den inhandlades när jag var runt 9 bast. Den som gissar rätt på frågan vart den köptes får det oanvända natot som sitter på (ska vara 20 mm). Ni kommer aldrig att gissa rätt! [emoji1]


Skickas från min iPhone via Tapatalk


Clas Ohlsson? :)
 
Topp