• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS-awards, nomineringstråd

Jag skulle vilja nominera Paneraitråden (säsongens inlägg omfattar sidorna 300-ff https://klocksnack.se/threads/paneraitråden.31714/page-300) som säsongens tråd.
Motivering: i en väldigt levande tråd med en konstant god ton diskuteras allt ifrån Panerais design, urverk, historia, fun facts med mera. Förutom god stämning bidrar tråden till att såväl nya som gamla paneristis (panerai fanboys) ständigt lär sig något nytt. I denna tråd är verkligen inga frågor för dumma för att ställas.

Säsongens klocksläpp
TAG-Heuer-Autavia-2017-Reedition-4.jpg

I samma genre som tisdags-speedyn finns den nygamla autavian. Även om jag inte älskar slutresultatet gillar jag konceptet, där fansen fick välja modell för re-edition i en omröstning online. Kul när man lyssnar på och vänder sig till entusiasterna.

Säsongens klockbutik

Klockmaster, Globen. Lyckas inte bara styra hem pallvis av svårfångade fin-seikos till Sverige, utan bjuder också på fint forumsamarbete och stor entusiasm.

Säsongens tråd

Säsongens tråd ligger oväntat nog i hemslöjdsdelen, där @Fadershan med en anspråkslös trådstart drog igång något som på kort tid vuxit till en riktig nördfritidsgård! 24 sidor prestigelös klockglädje bara under sommaren. Otroligt att det tog fem år innan behovet av Dagens fix o trix upptäcktes. https://klocksnack.se/threads/dagens-fix-och-trix.74346/

Säsongens recension
Håller med om nomineringen av @yonsson s duellrecension av plastklockor, länk tidigare i tråden.

Mina nomineringar för KS-Awards enligt nedan:

Säsongens klocka, alla kategorier
I.N.O.X. Professional Diver. Domedagsklockan som jämte insekter och råttor utan tvekan kommer att överleva ett globalt kärnvapenkrig.

Säsongens klocksläpp
Obestridligen Seikos SLA017. En i förväg (vad man kunde befara) hypad nylansering av Seikos första dykarklocka 62MAS som faktiskt stod pall för förväntningarna.

Säsongens klockmärke
Stowa. Firar 90 årsjubileum i år. En med andra ord tämligen ung urtillverkare, i jämförelse med de stora. Stowa sticker dock ut i mängden och jag tror på en ljus framtid för klockorna från tyska Schwarzwald.

Säsongens klockbutik
Erikson Urhandel i Sundbyberg. Alltid lika vänliga och kundorienterade. Kunnig och intresserad personal som kompletterar varandra på ett bra sätt. Forumsponsor med fantastiska event. Märkeskvällar, sport, matlagning och inte minst Mini Basel. En liten butik med ett mycket stort hjärta. Räcker gott så.

Säsongens tråd
”I.N.O.X.den oförstörbara. Testandet fortsätter!”. En tråd med evighetspotential då klockan i fråga förmodligen överlever allt hemskt den kan tänkas utsättas för.

Säsongens recension
Yonssons duellrecension av Breitling Colt Skyracer VS Victorinox I.N.O.X. Carbon. En recension med TV-spelskänsla där endast en klocka kan stå som slutsegrare. Hårt men rättvist.

Säsongens kunskapsspridare
Molle och Yonsson. Två som tillsammans är ett. Tillika ett begrepp när det gäller klockor av japansk härkomst. Rapporteringen från Baselmässan är ytterligare ett tungt vägande skäl till denna självklara nominering.

Säsongens KS:are
Urkvinnan. På ett forum med en överväldigande manlig majoritet känns det viktigt att framhålla någon av de fåtal kvinnor som är aktiva här. @Urkvinnan är den som har ledartröjan just nu, och hon skriver inlägg med humor och briljans. Men det behövs förstås fler kvinnor för att Klocksnack inte skall bli något manligt särintresse, så kom igen tjejer!

IMG_4783.JPG

Senast ändrad:
Kom hem med en av döttrarna från sjukhuset igår och var i sådär lagom blödigt tillstånd. Såg att @frere nominerat "dagens fix och trix" och blev oproportionerligt glad, nästan rörd faktiskt. Det är fantastiskt vilken härlig stämning som råder där och viljan att hjälpa varandra är stoor. Tack!

Här kommer några nomineringar från mig:

Säsongens kunskapsspridare: @Martin Lovasz hjälper alltid till och skriver det där lilla extra för att förklara hur det ligger till i urskruvarvärlden!

Säsongens KS'are: @rogart-63 är allt i allo på forumet och är en ständig hjälp och tryggt bollplank för alla möjliga typer av klockfrågor. En sann KS'are med trevligt sätt och en god ambassadör för forumet!

Säsongens klockmärke: Zenith har en uppsjö av trevliga vintageur men har rätt många år varit ute och cyklat imho men nu börjar de få grepp igen i allmänhet och i synnerhet med de nya chronomasters.

Mina nomineringar för KS-Awards enligt nedan:

Säsongens klocka, alla kategorier
I.N.O.X. Professional Diver. Domedagsklockan som jämte insekter och råttor utan tvekan kommer att överleva ett globalt kärnvapenkrig.

Säsongens klocksläpp
Obestridligen Seikos SLA017. En i förväg (vad man kunde befara) hypad nylansering av Seikos första dykarklocka 62MAS som faktiskt stod pall för förväntningarna.

Säsongens klockmärke
Stowa. Firar 90 årsjubileum i år. En med andra ord tämligen ung urtillverkare, i jämförelse med de stora. Stowa sticker dock ut i mängden och jag tror på en ljus framtid för klockorna från tyska Schwarzwald.

Säsongens klockbutik
Erikson Urhandel i Sundbyberg. Alltid lika vänliga och kundorienterade. Kunnig och intresserad personal som kompletterar varandra på ett bra sätt. Forumsponsor med fantastiska event. Märkeskvällar, sport, matlagning och inte minst Mini Basel. En liten butik med ett mycket stort hjärta. Räcker gott så.

Säsongens tråd
”I.N.O.X.den oförstörbara. Testandet fortsätter!”. En tråd med evighetspotential då klockan i fråga förmodligen överlever allt hemskt den kan tänkas utsättas för.

Säsongens recension
Yonssons duellrecension av Breitling Colt Skyracer VS Victorinox I.N.O.X. Carbon. En recension med TV-spelskänsla där endast en klocka kan stå som slutsegrare. Hårt men rättvist.

Säsongens kunskapsspridare
Molle och Yonsson. Två som tillsammans är ett. Tillika ett begrepp när det gäller klockor av japansk härkomst. Rapporteringen från Baselmässan är ytterligare ett tungt vägande skäl till denna självklara nominering.

Säsongens KS:are
Urkvinnan. På ett forum med en överväldigande manlig majoritet känns det viktigt att framhålla någon av de fåtal kvinnor som är aktiva här. @Urkvinnan är den som har ledartröjan just nu, och hon skriver inlägg med humor och briljans. Men det behövs förstås fler kvinnor för att Klocksnack inte skall bli något manligt särintresse, så kom igen tjejer!

IMG_4783.JPG
Där e ju min patch, har undrat vart den tog vägen :D

Säsongens klocka, alla kategorier - F.P. Journe Chronometre Bleu - En av de som (fortfarande) fick mest kärlek i alla möjliga sammanhang.
Säsongens klocksläpp - H. Moser & Cie Pioneer Perpetual Calendar - snygg evighetskalender som helt fräckt bara visar datumet, är vattentät till 120 meter och har 7 dagars gångreserv med mätare.
Säsongens klockmärke - H. Moser & Cie - Så mycket bus och snygga modeller som de har stått för på sistone; Swiss Alp Watch, ifrågasättandet av "Swiss Made", de olika Endeavour och Pioneer-modellerna, som är så lyxiga och samtidigt nästan minimalistiska.
Säsongens klockbutik - WatchUWant - Bäst på sociala media
Säsongens KS:are - Starman - Har en av forumets intressantaste klocksamlingar. Dessutom mycket aktiv.

Får återkomma med bästa bild. Finns ju några att välja mellan!

Säsongens tråd - @Affe rakar av sig skägget. Legend.
Säsongens drop - K Chaykins Joker. Sätter Ryssarna på kartan med en hata/älska klocka som rör runt lite i ett Basel och en bransch som annars inte levererar speciellt mycket nytänkade.
Konstantin-Chaykin-Joker-aBlogtoWatch-Baselworld-2017-001.jpg

Säsongens klocksläpp:
Panerai PAM671, aka Bronzo.

Trots att Panerai släppt bronsmodeller vid två tidigare tillfällen, är detta släpp i mitt tycke årets vassaste.
Varför är det så? Svaret är enkelt... Efterfrågan.

Vi må ha Speedy Tuesdays, Heuers och nygamla Seikos.. Tittar man på efterfrågan (och ja, jag beaktar att Speedyn sålde slut på några timmar) är Pannan i en fullkomlig klass för sig. Att få tag på en till listpris är nästintill omöjligt. Paneraiboutiquer över hela världen rapporterar köer på flera hundra personer. Lycksökande flippare och vissa gråhandlare har lagt ut enstaka exemplar för ca 300k, dvs. mer än dubbla listpriset.
Modellen har helt enkelt en efterfrågan som får efterfrågan på Nautilus och keramiska ståldaytonan att fullkomligt blekna i jämförelse..

Skadar givetvis inte heller min nominering att modellen är stenhård..

IMG_6697.PNG

Är det några kategorier som det saknas i? Tror många inkl jag själv som tänkte till på de mest lättnominerade.
Det är hyfsat låg grad av nomineringar men nedan sticker ut. Det kan såklart också bli så att någon kategori stryks pga bristande intresse att nominera.

Säsongens klockbutik
Säsongens bild
Säsongens recension
Säsongens roligaste inlägg

Årets KS:are måste ju vara Jocke med kniven + hans ytterligare 4 alias.....kan ju bli fler innan året är slut. Maken till sängrökare har jag nog aldrig varit med om.......men det blir lite guldkant samtidigt då man oftast får sig ett gott garv.....

Säsongens klocka, alla kategorier - F.P. Journe Chronometre Bleu - En av de som (fortfarande) fick mest kärlek i alla möjliga sammanhang.
Säsongens klocksläpp - H. Moser & Cie Pioneer Perpetual Calendar - snygg evighetskalender som helt fräckt bara visar datumet, är vattentät till 120 meter och har 7 dagars gångreserv med mätare.
Säsongens klockmärke - H. Moser & Cie - Så mycket bus och snygga modeller som de har stått för på sistone; Swiss Alp Watch, ifrågasättandet av "Swiss Made", de olika Endeavour och Pioneer-modellerna, som är så lyxiga och samtidigt nästan minimalistiska.
Säsongens klockbutik - WatchUWant - Bäst på sociala media
Säsongens KS:are - Starman - Har en av forumets intressantaste klocksamlingar. Dessutom mycket aktiv.

Får återkomma med bästa bild. Finns ju några att välja mellan!
Tack! Vad glad man blir :) :heart:

Tillbaka
Topp