• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Richard1987

Panerai
Sorry guys men tog resterande Aventus samples som fanns i lager :nailbiting:
received_552641428601555.png
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Måste köpa den där jävla Aventus som alla babblar om. Är den så bra? Jag har green irish tweed, nån som vet hur lika de är?
 
Måste köpa den där jävla Aventus som alla babblar om. Är den så bra? Jag har green irish tweed, nån som vet hur lika de är?
Jag gillade Aventus i början när den först hade kommit ut på marknanden, idag skulle jag aldrig köpa den. Otroligt överskattad doft.

Ang. likheten mellan Aventus och GIT så är den noll.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Måste köpa den där jävla Aventus som alla babblar om. Är den så bra? Jag har green irish tweed, nån som vet hur lika de är?
Har provat samples och tyckte den var väldigt standard, absolut inget speciellt som jag skulle köpa. Dessutom satt den väldigt dåligt på mig, inte mer än 4-6h, så för de pengarna är den riktigt kass iaf för mig.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Någon vardagsparfym som rekommenderas från taxfreen? Gärna lite lägre pris.

Lite som att fråga: kan nån rekommendera en klocka? Finns galet mycket och beroende på smak kan jag eller nån annan ge 10-tals rekommendationer. Har du nån du gillar så kanske det kan ge en fingervisning?
 

Xandyr91

Omega
2-Faktor
Lite som att fråga: kan nån rekommendera en klocka? Finns galet mycket och beroende på smak kan jag eller nån annan ge 10-tals rekommendationer. Har du nån du gillar så kanske det kan ge en fingervisning?
Hmm, har ingen favorit för just sommaren. Men enklare, citrus, fräsch som gärna får sitta i länge. Har hört lite om att Dior Homme samt YSL L'homme ska vara rätt bra?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Måste köpa den där jävla Aventus som alla babblar om. Är den så bra? Jag har green irish tweed, nån som vet hur lika de är?

Också varit grymt nyfiken efter allt man hört och läst så skaffade några samples tidigare i veckan.

Tycker hittills, efter en användning, att den luktar random gubb-parfym, jag har haft tväront i huvudet i två dagar, den är RIKTIGT stark, sitter medellänge och min sambo säger: ’den där får du INTE köpa’.

Måste ge den något försök till.
 

bvb

Cartier
2-Faktor
Gents har lanserat en prenumerationstjänst där man får hem ett doftprov varje månad. 149 kronor i månaden. Ganska dyrt för 5 ml?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Vad för slags doft är du ute efter för tillfället? : )

För vilket tillfälle/situation, årstid, natt/dag?

Jag gillar mer fräscha friska, men söker en mer komplex och exklusiv.

De jag har nu är
Aqua du Parma Colonia intensa. Den gillade jag inte. Den luktade gott, men saknade personlighet på något svårförklarligt sätt. Nu är den slut så det är den som ska ersättas.
Eau Sauvage Christian Dior. Den är frisk. Den gillar jag.
Tom Ford Tuscan leather. Luktar läder. Inte mycket mer än så.
Tom Ford Costa Azzurra. Doftar fantastiskt, men inte så länge. doften tycker jag om, men frågan är om den är prisvärd med sina 2K för 50 ml, speciellt när den dessutom är så odryg?

Blue Canel tycker jag om så den vill jag gärna ha med i doftbiblioteket. Frågan är vilken av dem? Det finns fyra olika utspädningar med samma doft men de doftar ändå inte lika. Eau de parfym, Eau de toilette, Parfym och så var det en till.

100 % maskulina dofter måste det vara. Jag tycker inte om androgyna dofter.
De vore kul att hitta en personlig doft som inte alla har.
 
Senast ändrad:

Reverso

Panerai
Jag gillar mer fräscha friska, men söker en mer komplex och exklusiv.

De jag har nu är
Aqua du Parma Colonia intensa. Den gillade jag inte. Den luktade gott, men saknade personlighet på något svårförklarligt sätt. Nu är den slut så det är den som ska ersättas.
Eau Sauvage Christian Dior. Den är frisk. Den gillar jag.
Tom Ford Tuscan leather. Luktar läder. Inte mycket mer än så.
Tom Ford Costa Azzurra. Doftar fantastiskt, men inte så länge. doften tycker jag om, men frågan är om den är prisvärd med sina 2K för 50 ml, speciellt när den dessutom är så odryg?

Blue Canel tycker jag om så den vill jag gärna ha med i doftbiblioteket. Frågan är vilken av dem? Det finns fyra olika utspädningar med samma doft men de doftar ändå inte lika. Eau de parfym, Eau de toilette, Parfym och så var det en till.

De vore kul att hitta en personlig doft som inte alla har.


Rekommenderar att du spanar in New York Intense (som Sambuccashake har till salu på dekant)
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Jag gillar mer fräscha friska, men söker en mer komplex och exklusiv.

De jag har nu är
Aqua du Parma Colonia intensa. Den gillade jag inte. Den luktade gott, men saknade personlighet på något svårförklarligt sätt. Nu är den slut så det är den som ska ersättas.
Eau Sauvage Christian Dior. Den är frisk. Den gillar jag.
Tom Ford Tuscan leather. Luktar läder. Inte mycket mer än så.
Tom Ford Costa Azzurra. Doftar fantastiskt, men inte så länge. doften tycker jag om, men frågan är om den är prisvärd med sina 2K för 50 ml, speciellt när den dessutom är så odryg?

Blue Canel tycker jag om så den vill jag gärna ha med i doftbiblioteket. Frågan är vilken av dem? Det finns fyra olika utspädningar med samma doft men de doftar ändå inte lika. Eau de parfym, Eau de toilette, Parfym och så var det en till.

100 % maskulina dofter måste det vara. Jag tycker inte om androgyna dofter.
De vore kul att hitta en personlig doft som inte alla har.

Mina förslag:

Hermes - terre d'hermes edp
Creed - Green Irish tweed
Stora skuggan - Fantome du Maules

Modeparfym: Dior - Dior sport homme
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Terre d’hermes är unisex

Den ligger under herrar på Hermes hemsida:

https://www.hermes.com/it/it/profumi/uomo/#|| (är i Italien, därav den Italienska länken)

Han skrev:
”Jag gillar mer fräscha friska, men söker en mer komplex och exklusiv”. Det han inte ville ha är en androgyn doft (vilket är lite motsägelsefullt givet doftbilden. Fräscht och friskt är inte supermaskulint, tycker jag).

Då passar Terre väldigt bra.

I övrigt tycker jag bra dofter kan vara maskulina eller feminina dock sällan könsanpassade. (Det gäller alltså inte mode-parfymer). Det är en fråga om tycke och smak snarare än kön IMHO.
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Den ligger under herrar på Hermes hemsida:

https://www.hermes.com/it/it/profumi/uomo/#|| (är i Italien, därav den Italienska länken)

Han skrev:
”Jag gillar mer fräscha friska, men söker en mer komplex och exklusiv”. Det han inte ville ha är en androgyn doft (vilket är lite motsägelsefullt givet doftbilden. Fräscht och friskt är inte supermaskulint, tycker jag).

Då passar Terre väldigt bra.

I övrigt tycker jag bra dofter kan vara maskulina eller feminina dock sällan könsanpassade. (Det gäller alltså inte mode-parfymer). Det är en fråga om tycke och smak snarare än kön IMHO.
Den är mkt bra använder den själv men den är unisex även om jag föredrar annat på kvinnor
 

Sambuccashake

Omega
2-Faktor
Rekommenderar att du spanar in New York Intense (som Sambuccashake har till salu på dekant)
Tack för detta förslag!

Jag satt och funderade på hur jag skulle formulera mig för att det inte skulle framstå som ett flagrant reklaminlägg så det glädjer mig verkligen att du förekom mig och också tänkte i de banorna.
För det är i sanning ett klockrent förslag till mannen i fråga!

I den för doften specifika diskussionstråden på basenotes går liknelserna i riktning Dior Eau Sauvage Parfum/Bois du Portugal
(http://www.basenotes.net/threads/459723-Nicolai-New-York-Intense) och i mitt tycke öppnar den likt en nicheversion av 2012 års formulation av Dior Eau Sauvage Parfum men med så mycket mer innehåll. Och sedan dagen after (Den håller länge på min hud) så anar jag också drag åt BdP. Men med väldigt tydliga drag av mästarens handlag vid lavendeln. Svårt att förklara en så subjektiv upplevelse som en doft men detta är tjusigt.

Jag har doftat på andra skapelser av Patricia de Nicolaï och anar liksom hennes Guerlain-heritage lite här och var.
Blir sannolikt besök av fler av hennes dofter när vi når den kyligare delen av året men det återkommer jag i sådana fall angående. :)
 
Senast ändrad:

Nic

Rolex
2-Faktor
Den är mkt bra använder den själv men den är unisex även om jag föredrar annat på kvinnor
Terre d'Hermès är en renodlad herrdoft. Finns inte mycket i den doften som får anses vara feminint. Doftar som en apelsin som någon trampat ner i jorden samt trä och kryddor (och det menar jag på ett bra sätt). Sen är det klart att damer kan använda doften också, men det gäller å andra sidan alla herrdofter...
 
Topp