• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Sneglat lite åt den där men aldri
Idag kör vi Ernst Rolf va’…förlåt Erolfa😊
Lite vårsol var det allt igår…saltstänkta klippor dröjer ett tag till😊


7DBBD0C0-AC6D-4017-B126-B2B60695EE49.jpeg
Sneglat lite åt den där men aldrig provat. Verkar finnas dåligt med samples av den där ute.
 

G.Clooney

Cartier
Sneglat lite åt den där men aldri

Sneglat lite åt den där men aldrig provat. Verkar finnas dåligt med samples av den där ute.
I somras var jag lite avigt inställd till Creed, framförallt efter en "noga" jämförelse av de mest populära alstren gentemot Armaf's kloner (en inställning som dock kvarstår i stort). Men i vissa avseenden har jag svängt. Det finns flera alster från Creed som jag finner jäkligt bra numera. Främst Royal Oud, Original Vetiver, Himalaya och Millesime Imperial. De har man blivit tvungen att köpa med tidens lopp. Hade man inte köpt Casamorati's "Mefisto" så hade Silver Mountain Water också inhandlats. Men just "Erolfa" är utan någon som helst tvekan nästa inköp från Creed, när det nu än blir. Oerhört trevlig sommardoft i mitt tycke. Valde mellan den och Orignal Vetiver sist jag hade båda framför mig, och det var minsann inget lätt val! (Ja, ja, ja, ja... @Tjabo Jag skulle givetvis tagit båda. Jag vet!)
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
I somras var jag lite avigt inställd till Creed, framförallt efter en "noga" jämförelse av de mest populära alstren gentemot Armaf's kloner (en inställning som dock kvarstår i stort). Men i vissa avseenden har jag svängt. Det finns flera alster från Creed som jag finner jäkligt bra numera. Främst Royal Oud, Original Vetiver, Himalaya och Millesime Imperial. De har man blivit tvungen att köpa med tidens lopp. Hade man inte köpt Casamorati's "Mefisto" så hade Silver Mountain Water också inhandlats. Men just "Erolfa" är utan någon som helst tvekan nästa inköp från Creed, när det nu än blir. Oerhört trevlig sommardoft i mitt tycke. Valde mellan den och Orignal Vetiver sist jag hade båda framför mig, och det var minsann inget lätt val! (Ja, ja, ja, ja... @Tjabo Jag skulle givetvis tagit båda. Jag vet!)

ingenminnsenfegis.jpg
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
I somras var jag lite avigt inställd till Creed, framförallt efter en "noga" jämförelse av de mest populära alstren gentemot Armaf's kloner (en inställning som dock kvarstår i stort). Men i vissa avseenden har jag svängt. Det finns flera alster från Creed som jag finner jäkligt bra numera. Främst Royal Oud, Original Vetiver, Himalaya och Millesime Imperial. De har man blivit tvungen att köpa med tidens lopp. Hade man inte köpt Casamorati's "Mefisto" så hade Silver Mountain Water också inhandlats. Men just "Erolfa" är utan någon som helst tvekan nästa inköp från Creed, när det nu än blir. Oerhört trevlig sommardoft i mitt tycke. Valde mellan den och Orignal Vetiver sist jag hade båda framför mig, och det var minsann inget lätt val! (Ja, ja, ja, ja... @Tjabo Jag skulle givetvis tagit båda. Jag vet!)
Spännande. Nu måste man ju testa Erolfa. Kanske finns på NK
 

Becs9310

Omega
2-Faktor
Om man snudd på älskar klassiska Le Male, ska man köpa den då, eller finns det någon take på liknande doftpyramid som är "Bättre"?
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Dagens doft: Puredistance M av Roja Dove.
375x500.10721.jpg



Jag fick till mig att denna ska omformuleras och beställde en flaska. Jag har varit sugen på denna tidigare men fått för mig att den är en "läderdoft" och ärligt talat har jag tillräckligt. Dessutom älskar jag inte alla läderdofter så jag har varit lite skeptisk.

Men hur i själva glödheta detta kan beskrivas som en läderdoft övergår min fattningsförmåga. Den är (i min mening) mindre läder än Widian - London (i övrigt inga likheter).

Ni som gillar Reckless lär gilla denna. Känner igen en hel del likheter. Kryddigheten framförallt.

Initialt: Citrus följt av en rejäl smocka av kryddor, framförallt kanel, kryddnejlika och labdanum. Men jag får även kummin trots att den inte är listad. Nu tillhör jag de få som gillar denna om den görs rätt (allts inte luktar svett) så för mig är det all good.

När den lugnar ner sig kommer patch, trä och musk fram varvat med kryddigheten. En varm, kryddig doft med rejäl prestanda. Strax över medel på projektion så passar mig rätt bra. Kan bära den på kontoret och får "viffs" men inte mer än så.

Igår körde jag TF - Tobacco Vanille. Jag gillar verkligen den men den är ungefär så linjär en doft kan vara. Samma sak från början till slut. Denna ändrar sig rätt mycket över tiden vilket är riktigt kul.

60 ml ligger på 2900 spänn hos Escentica. Vill påstå, givet vad hans andra alster går för att det är en prisvärd doft (i den mån det begreppet någonsin kan användas för Roja).
 

Jonire

Omega
Jag går tvärt emot vad massan säger och tycker att Erolfa luktar typ badhus. Pass!
Ja dofter är verkligen personliga. Jag provade Himalaya här om sistens och den triggade nåt gammalt obestämbart doftminne som jag ogillade skarpt. Man får hoppas snoken inte tar stryk om man åker på Omikron så jordgubbar, blommor och andra vedertagna väldofter börjar lukta illa.😊
 
Igår körde jag TF - Tobacco Vanille. Jag gillar verkligen den men den är ungefär så linjär en doft kan vara. Samma sak från början till slut.
Tycker du? 😁 Visst det är inte så att den helt skiftar form men öppningen är en rejäl käftsmäll med tobak, kryddor och lite sötma medan drydownen är en kryddig vanilj nästan helt utan tobak utan mer trä, för mig. Åtminstone den jag har från 2013(2015? Minns inte), kanske är annorlunda på de nyare.
 

Spincini

Rolex
2-Faktor
Ja dofter är verkligen personliga. Jag provade Himalaya här om sistens och den triggade nåt gammalt obestämbart doftminne som jag ogillade skarpt. Man får hoppas snoken inte tar stryk om man åker på Omikron så jordgubbar, blommor och andra vedertagna väldofter börjar lukta illa.😊
Hade Omikron förra veckan och luktsinnet klarade sig, värre när jag hade det för ett år sedan, tog nog tre månader innan näsan var okej.
 

Derix

Patek
2-Faktor
Hade Omikron förra veckan och luktsinnet klarade sig, värre när jag hade det för ett år sedan, tog nog tre månader innan näsan var okej.
Nu börjar jag fundera på om jag också haft covid utan att veta om det. Tidigare räckte det med 2-3 spray från exempelvis Tuscan Leather - nu krävs det 6-7 spray om jag ska känna nånting. Covid eller bara allmänt skadad?
 

Reverso

Panerai
Fick omicron förra veckan och nu är både lukt och smaksinne ordentligt nedsatt.

Känner om maten smakar sött/salt men inte mer än så. I princip samma med luktsinnet.

Ska passa på att rensa lite i hyllorna innan jag ångrar mig haha.
 

bvb

Cartier
2-Faktor
Nu börjar jag fundera på om jag också haft covid utan att veta om det. Tidigare räckte det med 2-3 spray från exempelvis Tuscan Leather - nu krävs det 6-7 spray om jag ska känna nånting. Covid eller bara allmänt skadad?
Jag körde en liten detox under jul utan någon parfym alls. Nu känns de flesta parfymer jag har ganska potenta. Ett litet break kan göra ordentlig skillnad.
 

Becs9310

Omega
2-Faktor
Fick omicron förra veckan och nu är både lukt och smaksinne ordentligt nedsatt.

Känner om maten smakar sött/salt men inte mer än så. I princip samma med luktsinnet.

Ska passa på att rensa lite i hyllorna innan jag ångrar mig haha.
Jag har sluppit alla covidvarianter tror jag. Men i ditt lidande kan jag köpa lite parfymer av dig om det känns bättre. Skämt o sido. Krya på dig!
 
  • Like
Reactions: bvb

Becs9310

Omega
2-Faktor
Bytte bort min Pardon, tyckte inte riktigt den passade min doftprofil. Tänkte att Dior Homme Intense lät spännande. Jisses. Den var ingen höjdare. Allt som skrivits om läppstift och sminkväska är sant 😂

Edit: initialt är det läppstift, vilket är naturligt förekommande pga. innehållet. Men något i dry-downen stör mig. Kan det vara musk? Behöver jag använda den fler gånger för att falla för den?
 
Senast ändrad:
Det är tur att vi alla är olika, idag testar jag Roja - Musk Aoud. En parfym jag haft span på ett tag men inte fått tummen ur att prova. Efter att @Clark Wayne hört av sig och meddelat att han inte alls fastnade för den så tog jag gladeligen över skvätten. Och jag måste säga, jag är smått blown away här… otroligt fin! Trodde den skulle vara dirty och tyngre än vad den är. Finstämd så det förslår, i sann Roja-anda! Även fullträff hos sambon, vilket förvånar!


375x500.23008.jpg
 
Topp