• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Oja 78% Vol tycker jag personligen är mycket bättre än de nya med 82%. Är ju ändå 4% lägre oljekoncentration på de nya.

Det är doften jag personligen tycker är annorlunda på de nya än gamla. Upplever den syntetisk på något sätt men det är bara min personliga åsikt 😁.
Ok. Då kan nån sucker köpa min till dubbla list, så köper jag en ny batch och låter den stå och mogna lite så blir det bra haha 😆

Kom på en klassiker till jag har vintage och nysläpp av. Har en YSL Jazz från 90-talet och en Jazz tillverkad 19 eller 20. Den nya är rätt sågad. Ok, här luktar mina lite annorlunda. Men det tror jag mest beror på att min gamla är 25 år och lite spritig i början som jag inte minns att den var förr, sen lägger det sig och den luktar hyfsat likt den nya. Inte helt lika, men väldigt nära. Och performance är bra på båda.

• Like
Reactions: S.L
Oja 78% Vol tycker jag personligen är mycket bättre än de nya med 82%. Är ju ändå 4% lägre oljekoncentration på de nya.

Det är doften jag personligen tycker är annorlunda på de nya än gamla. Upplever den syntetisk på något sätt men det är bara min personliga åsikt 😁.
Men du snackar 78% och sex siffror. Jag har 78% och sju siffror på min backup. Transitional serial? Sjuuukt premium. ;)

Hann inte du köpa på Boozt när de sålde flarrorna med 78% Vol eller fick du en med 82%? Det är mest doften jag av någon anledning upplever mer annorlunda på de nya jämfört mot äldre 🤷‍♂️.
82%
9E202703-9121-49E0-B03F-AA21997DDBCC.jpeg

Layton kom fram som den skulle från Tyskland 👌. Blev även tre dekanter 👍.
2AE4096E-69E9-4FC9-9DAE-4A80CA6B10A1.jpeg
F2F4F4A3-8F51-4D98-9A3D-D559F79B8F02.jpeg
482D2A6B-82B4-494E-8475-B4F816CFDF98.jpeg

Nice, inte testat Imperium. Fick hem Trajan häromdagen. Lär bli en mkt använd parfym i vår för min del.

Så 78% är bättre då? Bra. För min nya stora obrutna backup är också 78%. :)

Seriöst så tror jag en del sånt där är vida överdrivet. Många parfymer behöver man få in lite syre i och de blir mycket bättre med tiden. Just PDM är väl rätt klena direkt när öppnar dem överlag?

Det är sån otrolig trend på nätet/youtube att klaga på nya parfymer. Tror inte det stämmer alla gånger. Vet fyra på rak arm som är totalt sågade i den nya formuleringarna, men som absolut inte stämmer.

• Dior Fahrenheit, OG. Har både 90-tal och nutida. Ingen märkbar skillnad i performance. Lite luktskillnad, men det beror sannolikt mest på åldern. Här tycker jag alla batchar man haft luktar lite olika, men bara lite.
  • CH Men. Här har jag inte kvar min gamla, men fick en sample av SL så jag körde test med den mot den nya versionen. Ingen märkbar skillnad i performance. Knappt luktskillnad.
  • Acqua di Gio, OG. Speciellt denna storsäljare är ju totalsågad att vara så dålig idag och folk på nätet säger att den var helt suverän när den kom. Det stämmer inte. De flesta på youtube var ju knappt födda när den kom. Här har jag ingen gammal kvar, men körde igenom några flaskor mellan 96 och 03 typ. Den har aldrig varit någon beastmode. Den har alltid varit en halvkass freshie gällande prestanda som håller ett par timmar. Och nu har jag ingen gammal kvar, men mitt doftminne känner ingen direkt skillnad mot nutidens version som jag har och gillar.
  • PDM Sedley. Skitkass prestanda i början. La åt sidan. Börjat köra den nu, och får riktigt bra prestanda. Tydligt exempel på att den behöver stå och mogna lite.
:)

Helt med dig angående att de behöver mogna.
Minns när jag fick min Layton första ggn. Skrev i denna tråd att jag tyckte den satt kasst. När jag sålde den tyckte jag nästan att den levererade FÖR bra. Killgissar att PdM drar ut Layton i parti och minut och kompromissar lite med "lagringen" som bör ske innan sälj.

Nice, inte testat Imperium. Fick hem Trajan häromdagen. Lär bli en mkt använd parfym i vår för min del.

Minns när jag fick min Layton första ggn. Skrev i denna tråd att jag tyckte den satt kasst. När jag sålde den tyckte jag nästan att den levererade FÖR bra. Killgissar att PdM drar ut Layton i parti och minut och kompromissar lite med "lagringen" som bör ske innan sälj.
Fick hem dekant av Imperium igår, har bara hunnit ett litet spray för det var en massa annat som skulle testas. Men på det lilla skulle jag säga att den är ngn slags Cedrat Boise, Ani, Explorer, Aventus mix. Typ som en fylligare version av Cedrat Boise/Aventus som man fyllt på med Ani och ngt mer. På det lilla sprutet jag provade i armvecket verkar den ha riktigt bra performance oxå. Ska testa den ordentligt kommande dagar (då oxå jämföra side-by-side med CB, Ani och Expl vid olika tillfällen).

Tror det kan gälla många/de flesta/alla parfymer, dvs att performance förbättras efterhand som den mognar/reagerar med syret. Det plus den egna hudens egenskaper är nog en stor förklaring till att performance kan upplevas ganska olika för samma doft men på olika individer.

Tarjan var riktigt trevlig 👏. Upplever likheter med Liwa och BR540 men tycker inte att Tarjan är lika feminin/tantig 😁.

Imperium var också förjävla bra 🙌. Upplever likheter med Aventus men Imperium är mycket krämigare och doftar inte mossa som jag tycker Aventus gör 🤷‍♂️.

Tvivlar inte en sekund på att många parfymer behöver mogna till sig men det känns bättre för mig psyke med att ha en äldre Layton 😁.

Har ni kört nåt liknande OWG march här förresten? ”OFG February kanske🙂? Med tanke på gårdagens lustigkurrar kan jag tänka mig köra denna en månad om nån är på 😂
594647C9-86E0-4405-8B49-989CE082C960.jpeg
Har försökt men ofta falerat redan dagen efter. Skulle nog inte ha några problem att köra en doft en hel månad egentligen men då skulle jag behöva placera resterande samling på annan ort, spärra mina kort och stänga av all typ av åtkomst till internet.

Herregud, man måste ju ha en budget. :D

Seriöst så har jag tröttnat lite på priserna.
Kollar vad jag ska köpa härnäst och har blivit lite
fartblind på priserna. Tex spirit of dubai
börjar på 8k plus. Henry Jacques börjar
också på 8k. PV ligger på 5k plus osv...

Så gärna en bra bit under 8ko_O
Imaginary Authors - Cape Heartache
Var tvungen att tänka vart jag hört om den och hittade en gammal review av Gents Scents -
Är näst sista doften.

Spelar inte så stor roll, ska vara väldigt fräsch o lätt. Som typ xerjoff opera 👍
Jag en split Roja - Kingdom of Saudi Arabia på igång. En ros/oud med en fruktsallad-twist. Har jordgubb som not men vet inte hur framträdande den är, skulle gissa mer på en välblandad fruktighet. Testa den kanske? De andra från Gulf-kollektionen är ju magiska! Qatar är persika, kanske inte det du söker men fin sötma!

ROJA Burlington 1819
Har bara tidigare ägt ett sample (som nu är i @Notorious Niklas ägo) men idag var det upp till bevis på riktigt och i skarpt läge gå loss med testern på NK. Nu jävlar ska jag spraya bort alla finniga, tonåriga parfymsnyltare på Manlig Depå.

C86F562F-2F2B-4D63-A048-8D72B940DE68.jpeg

Here we go:
Frisk, fin öppning av grapefrukt, lime och mandarin. Friskheten förstärks med inslag av mint. Känns helt i min smak men kanske aningen för söt i toppnoterna. Känns modern och naturlig. Ingen jävla WC anka här inte!

I drydownen känns det att det här är på riktigt. Sötman sitter i och övergår i en boozig rom som tillsammans med cederträ och ett uns vanilj gör underverk för min näsa. Musk och saffran gör att den påminner lite om Nishane Safran Colognise (vilken jag också gillar) och lite Creed Virgin Island Water minus kokosen. Hade det nu inte varit för den överdrivet sliskiga sötman i basnoterna i Burlington 1819 så hade det varit en riktig fullträff.
Rätt unisex men lutar mer åt det maskulina.
Projicerar helt galet på mig och nästan så det blir lite obekvämt (eller så är jag bara ovan med sötman) För mig kan en flaska av den här räcka tills dess att jag behöver hjälp med att applicera den på ålderdomshemmet.

Luktar på armen och drömmer mig bort till en rökig bar i Havanna. Den ljusblåa Chevy’n står parkerad utanför. Undrar vilken cigarr som går bäst till den där årgångsromen? Inga vardagsbekymmer så långt ögat kan nå. Man kanske ska boka in en dyktripp imorgon?
Vaknar upp ur bubblan och går ut i ett Stockholm som nu påminner om Tjernobyl.
Kanske är värt ett flaskköp ändå…

Tillbaka
Topp