• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Ingen som var direkt dålig men som sagt inget som va WOW heller för mig. Enigma påminde rätt mycket för mig om ATH x FM Smoulder (ska testa dem side-by-side ngn dag). Danger var som högst OK in min bok, en svag förnimelse av CK Eternity (från typ 90-talet) för mig.

Vilken ATH?
Möjligt att någon CK också tagit inspiration från Guerlain heritage men att Roja fått sin inspiration därifrån råder väldigt lite tvekan om. Han arbetade för Guerlain i 20 år. Drygt 11 år efter att han blev anställd (1981) släpptes Heritage. Näsan var Jean Paul Guerlain.

Om du kikar: https://www.fragrantica.com/perfume/Roja-Dove/Danger-Pour-Homme-17934.html så kommer du se att de tre första parfymerna under "reminds me of" är Guerlain Heritage edt, Guerlain Heritage EDP och Roja Danger PC.

Parfym-versionen är en av mina absoluta favoritdofter.

Vilken ATH?
Möjligt att någon CK också tagit inspiration från Guerlain heritage men att Roja fått sin inspiration därifrån råder väldigt lite tvekan om. Han arbetade för Guerlain i 20 år. Drygt 11 år efter att han blev anställd (1981) släpptes Heritage. Näsan var Jean Paul Guerlain.

Om du kikar: https://www.fragrantica.com/perfume/Roja-Dove/Danger-Pour-Homme-17934.html så kommer du se att de tre första parfymerna under "reminds me of" är Guerlain Heritage edt, Guerlain Heritage EDP och Roja Danger PC.

Parfym-versionen är en av mina absoluta favoritdofter.
ATH x FM: Smoulder (samarbetet de gjorde)

Den hade jag missat, är det bra skit?
Jag knep en 10 ml flaska från ATH när den lanserades för att testa och för att Fragmental (så klart) hypeade den ordentligt. Blev inte toksåld på den vid första testet, men måste nog ge den en chans eller två till. (ryktas väl lite löst om att de ska släppa den igen, den tog ju slut rätt snabbt)

Jag knep en 10 ml flaska från ATH när den lanserades för att testa och för att Fragmental (så klart) hypeade den ordentligt. Blev inte toksåld på den vid första testet, men måste nog ge den en chans eller två till. (ryktas väl lite löst om att de ska släppa den igen, den tog ju slut rätt snabbt)

Jag köpte väldigt mycket av ATH i början. Sen tyckte jag efter ett tag att allt doftade lite "same". Det vill säga att basen var snarlik hela tiden. Dessutom är jag närapå allergisk mot ambroxan numer. Tål inte skiten.
Med det sagt är Blood Orange fortfarande en grymt bra doft. Arabica var kanon för att inte tala om "Dirty slut". Men två av de är iaf diskade numer.

• Like
Reactions: bvb
Jag köpte väldigt mycket av ATH i början. Sen tyckte jag efter ett tag att allt doftade lite "same". Det vill säga att basen var snarlik hela tiden. Dessutom är jag närapå allergisk mot ambroxan numer. Tål inte skiten.
Med det sagt är Blood Orange fortfarande en grymt bra doft. Arabica var kanon för att inte tala om "Dirty slut". Men två av de är iaf diskade numer.
Ja, förstår vad du menar med same-same.
Jag köpta hans sample tin (typ småflaskor av typ alla hans dofter) och fastnade för Luna, Daddy och Onyx (som TF NdN fast bättre), så de + Smoulder och Haze (blue o black) har jag 10 ml flaskor av nu mer (Haze o Smoulder var blindköp och är väl som sagt inte riktigt såld på ngn av dem).

Va förvånade de ska bli när de får ett foto på en ros, en rejäl toatömning, stall och en analöppning på en Sibetkatt.

0870FC8B-7938-4638-8806-5A9E8F76E0C8.jpeg

Tyckte Thameen - Carved Oud var rätt kass i prestandan när jag testade den, kvalitén på själva doften var dock grym

Klappkass på mig. Fick borra ner näsan mot det applicerade området för att känna något. Oavsett 3 eller 6 sprays. Tänkte först näsblind men så fort kändes konstigt så kollade med frun och andra och likadant där.

Tack för tipsen! Ska kolla in dessa! Oud Wood är min favorit men prestandan suger tycker jag. Den sitter inte alls länge på mig tyvärr.

Klappkass på mig. Fick borra ner näsan mot det applicerade området för att känna något. Oavsett 3 eller 6 sprays. Tänkte först näsblind men så fort kändes konstigt så kollade med frun och andra och likadant där.

Det problemet har ni inte med oud noir. Den är ett monster i prestanda. (Och vill jag påstå en ännu finare version).

Det problemet har ni inte med oud noir. Den är ett monster i prestanda. (Och vill jag påstå en ännu finare version).
Är det denna du menar?
Och är den väldigt lik TF oud Wood?

Är det denna du menar?
Och är den väldigt lik TF oud Wood?

Det är den.
Den är betydligt mer finstämd och välgjord. Men ja, det är samma doftkategori, helt klart.
Föredrar den klart över OW ska tilläggas.

De två dofter som listas som "reminds me of" på frag är trumvirvel Oud wood och Carved oud. :)

Tack vare @Notorious Niklas har jag äntligen fått möjligheten att prova Creed Erolfa. (lånad bild)
D92640B9-A507-413E-BDC8-6D37F2F81F52.jpeg

Öppnar upp med rätt kraftiga artificiella citrustoner som för mig går lite mer åt det sura hållet än det friska. Ingen käftsmäll ännu och rätt average.

Hjärtnoterna ska enligt fraggan bestå av bla örter, tall, ingefära och peppar mm. Jag känner lite örter och kanske en nyans av tall. Blir inte slagen av stolen direkt.
Allt landar sen i enligt fraggan i ambra, musk och mossa.

Basnoterna är det som blir direkt avtändande för mig. Allt luktar som en död val full med tång som legat uppspolad på någon strand några timmar och som någon fiskare sprayat med citrus-allrengöring. (Den där lite lättare allrengöringen som ändå kan vara rätt OK men blir rätt äcklig i för stora doser)
Sitter en lång stund och funderar över doften av salt tång och mossa i basen. Det blir lite härsket för mig.
Är det ambran? Måste vara det…
A waxy substance that originates as a secretion in the intestines of the sperm whale, found floating in tropical seas and used in perfume manufacture.

Tackar ödmjukast @Notorious Niklas för supporten och samplebytet men det blir nog inget flaskköp av den här heller…
https://www.fragrantica.com/perfume/Creed/Erolfa-4248.html

Senast ändrad:
Tack vare @Notorious Niklas har jag äntligen fått möjligheten att prova Creed Erolfa. (lånad bild)
D92640B9-A507-413E-BDC8-6D37F2F81F52.jpeg

Öppnar upp med rätt kraftiga artificiella citrustoner som för mig går lite mer åt det sura hållet än det friska. Ingen käftsmäll ännu och rätt average.

Hjärtnoterna ska enligt fraggan bestå av bla örter, tall, ingefära och peppar mm. Jag känner lite örter och kanske en nyans av tall. Blir inte slagen av stolen direkt.
Allt landar sen i enligt fraggan i ambra, musk och mossa.

Basnoterna är det som blir direkt avtändande för mig. Allt luktar som en död val full med tång som legat uppspolad på någon strand några timmar och som någon fiskare sprayat med citrus-allrengöring. (Den där lite lättare allrengöringen som ändå kan vara rätt OK men blir rätt äcklig i för stora doser)
Sitter en lång stund och funderar över doften av salt tång och mossa i basen. Det blir lite härsket för mig.
Är det ambran? Måste vara det…
A waxy substance that originates as a secretion in the intestines of the sperm whale, found floating in tropical seas and used in perfume manufacture.

Tackar ödmjukast @Notorious Niklas för supporten och samplebytet men det blir nog inget flaskköp av den här heller…
https://www.fragrantica.com/perfume/Creed/Erolfa-4248.html
😂 Dina recensioner är så jäkla bra. Du är rätt svårflirtad ändå! Erolfa är för mig väldigt basic men ändå rätt trevlig i sin enkelhet. Precis som @Hitsville så får jag lite simhallsvibbar av den, lite dubbeldusch, lite klor, lite naken gubbe i omklädningsrummet med pilleskruven i vädret. Vi får se om du tycker Rive D’ambre är något bättre då 😁

😂 Dina recensioner är så jäkla bra. Du är rätt svårflirtad ändå! Erolfa är för mig väldigt basic men ändå rätt trevlig i sin enkelhet. Precis som @Hitsville så får jag lite simhallsvibbar av den, lite dubbeldusch, lite klor, lite naken gubbe i omklädningsrummet med pilleskruven i vädret. Vi får se om du tycker Rive D’ambre är något bättre då 😁
Kan skriva under på ”naken gubbe i simhall”. Lägger gärna till land från Balkan i ekvationen också.

Nej hörni har ni sniffat oud för mycket eller vad har hänt, Erolfa som är så fin och go.
För att balansera upp vanäran som är dragen likt en unken badhandduk över detta mästerverk blir det Erolfa-day för mig i morgon.😎
Kul att du gillar den att att vi alla ibland gillar olika. (Hade ju varit sjukt tråkigt om alla hade gillat exakt samma dofter.)

Tillbaka
Topp