• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Jag är ju en fanboy men det beror på att de gör dofter kring noter på ett brutalt vis. Tom Fords Patchouly absolu är en av de bästa patchouly -dofterna jag vet. Detsamma gäller Neroli Forte som är den bästa Nerolin jag känner till. (Neroli blir annars väldigt ofta billigt diskmedel). Detsamma gäller Foughere d’argent som är en av de bästa foughere-dofterna jag vet om. Och så fortsätter det via plum japonais till lost cherry. TF är galet bra på att göra dofter kring en särskild not. Det förutsätter nästan att man gillar en särskild not dock.

Personligen är min favorit-Tom Ford deras gamla edt - Tom Ford for men extreme. Och den är lite mer allround. Även Noir och noir de noir är dofter som jag upplever är mer allround. (Och därför pradoxalt nog mindre intressanta för mig).
Tycker också Tom Ford gör många riktigt bra parfymer. Tobacco Vanille är ju en av mina absoluta favoriter. Jag tycker även oud wood är riktigt bra.

testade fougere d’argent idag, ny typ av parfym för mig men tyckte den doftade riktigt gott. Inget performance monster i mitt tycke, men en sådan parfym man nästan kan ha på sig själv ensam hemma bara för att den luktar så gott. Svårt att sätta ord på exakt vad den luktar, bästa sättet jag kan beskriva den är att den luktar ”gott”, ”gemytligt” och ”trivsamt” :)

Tycker också Tom Ford gör många riktigt bra parfymer. Tobacco Vanille är ju en av mina absoluta favoriter. Jag tycker även oud wood är riktigt bra.

testade fougere d’argent idag, ny typ av parfym för mig men tyckte den doftade riktigt gott. Inget performance monster i mitt tycke, men en sådan parfym man nästan kan ha på sig själv ensam hemma bara för att den luktar så gott. Svårt att sätta ord på exakt vad den luktar, bästa sättet jag kan beskriva den är att den luktar ”gott”, ”gemytligt” och ”trivsamt” :)

Jag glömde ju tobacco vanille! En till brutalt bra doft med fokus på en not (ja eller två då). :)

Fougere d’argent luktar (tycker jag) vad den heter, alltså fougere. D’argent är väl silver har jag för mig, men det vet jag inte hur det kommer sig.

Fougere är en doft-familj (fragrance family) likt floral, oriental, woody, citrus osv. Den byggs oftast upp av mossa, lavendel, kumarin och tonka. Ska man beskriva den så burkar jag säga att en fougere ligger mellan träig och fräsch, typ. Gillar fougere-dofter och tycker att TF lyckats riktigt bra med denna! Skulle den ha bättre performance hade det varit en given signaturdoft för mig. :)

Layton 125 ml för 1770kr o sen minus 300 spänn. Förväxlat pris på storlekarna? Haha

Screenshot_20200531-144539_Chrome.jpg
Jag har noll impulskontroll... klickade hem en sådan utan att ens ha luktat på den på en sticka...

Alltså när samlingens billigaste parfym får den bästa reaktionen från frugan som annars inte är så förtjust i parfymer haha "luktar starkt och sött" brukar hon svara oavsett vilken parfym jag ber henne lukta på.

Så fort jag sprayade på Zara rich, warm, addictive utbrister hon "mmmm så gott den luktar, det är nog den godaste du har....är den unisex?! Kan jag också använda den?" :D

Kul med den responsen! Har nu 3 sprays på mig och ska checka av hur bra performance den har!

Seriöst; 159 spänn för 100 ml är helt jävla orimligt även om den bara skulle hålla en timme...
20200531_191336.jpg

Fan förstår inte hypen kring Tom Ford alltså...var precis inne på Sephoria och luktade på flera stycken men fastnade inte för en enda. Samma med Acqua di parma...testade mandarlo di sicilia på armen men måste fan tvätta bort den så sötslikig den är...fico amalfi provade jag på papper, luktar ok men imo inte mer än så :/ Tråkigt..min näsa kanske är trasig haha

För övrigt fick jag typ kväljningar av black orchid av TF haha ombre leather luktar läder, typ skobutik ,inga konstigheter men palla gå runt och dofta läder...

Beau de jour av TF luktar Gilette raklödder för 19.90 kr på ICA

Update...mandarlo sicilia och beau de jour går inte att tvätta bort

Äsch, det är ju precis det som är kul med parfymer - att det är så personligt. Vi uppfattar dofter olika, vi vill att de ska framhäva olika saker och inte minst associerar vi inte sällan en doft med minnen eller upplevelser vilket gör att man fastnar för olika toner helt enkelt.
Jag tycker ”han” är som bäst är när han är väldigt opolerad. Han kan låta olika toner och ackord vara extrema vilket är lattjo men det innebär ju också att inte alla faller för det.
Sedan kan jag tycka att det är många saker som kommer därifrån som är direkt tråkigt också.

Neroli portofino är ett toppenexempel på när det faktiskt inte är speciellt högkvalitativt i kompositionen och speciellt bra prestanda får du inte. Men jag uppskattar den väldigt mycket eftersom den doftar exakt som ett rengöringsmedel mina föräldrar använde när jag var liten grabb och vi bodde i Spanien.
Så fort jag får på mig den kastas jag 30 år bak i tiden och jag älskar det. Men som parfym betraktad - nä.

Black orchid och Noir extreme är bland de billigaste han släppt och jag kan tycka att det är några av de bästa. Jag upplever dem som väldigt välblandade och egna.
Plum Japonais & Tobacco vanille är däremot bra exempel på när han får till blandningar som är direkt magiska och där jag tycker att priserna är rimliga.

Beau de jour vet jag att många älskar. Jag tycker själv att jag stinker finlandsfärjealkis av den.
Lost cherry och Fucking fabulous tycker jag är helt ok om de kostat en fjärdedel. Vidare har han väldigt sällan naturliga ingredienser vilket å ena sidan gör att priset inte är berättigat för vätskan enbart men å andra sidan tycker jag det är störtskönt hur de lyckas bygga ackord av enskilda noter som verkligen lyckas imitera en doft så snyggt som de ofta göra.

Dessa från TF går ganska varma hos mig just nu.
BB2D1C5E-07C6-4BBA-B87F-9576ADB5BA27.jpeg

Om man ska spontana en sommarparfym ikväll... Vad ska det bli då? Något från Aqua Di Parma? Budget 500-900 kr.

Senast ändrad:
blindköpte denna. Billigast från TF. Hade låga förväntningar på performance och de låga förväntningarna besannades..
E5719393-6264-4EE4-A973-124107A056EA.jpeg

Klippte till på en Bois 1920 idag. Sushi Imperiale. Mycket trevlig med bergamott, mandarin och citron som toppnoter. Plus hundra andra känns det som när man kollar Fragrantica.

IMG_20200531_221907.jpg

Dagens parfym!

Tidigare har vi ju avhandlat ros som en central ton i parfymer för män och jag tänkte att vi fortsätter på att titta på ännu ett ackord som skulle kunna vara en vattendelare.
För ett par månader sedan skrev jag ju om Rasputin från Swedoft. En förbaskat prisvärd rackare om man är ute efter just detta inslag.

Vi talar givetvis som rökelse.
För någon vecka sedan skrev jag om den formidabla parfymen Celestial Patchouli från det relativt nya franska huset Sana Jardin.
Jag tänkte att vi skulle fortsätta att lyfta deras dofter och även denna gång är det en kryddig patchouli som är inblandad om än inte lika tydligt.

Märke: Sana Jardin

Serie: tiger by her side
Topp: bergamott, kanel & koriander
Hjärta: ros, harts & patchouli
Bas: rökelse, vanilj, kola & labdanum

Min upplevelse: Mannen bakom dofterna från Sana Jardin är Carlos Benaim som även stått bakom flertalet dofter från Frederic Malle, Ralph Laurent, Viktor & Rolf etc.

Så fort den åker på blir du översköljd av mild citrus och kryddighet (det är i första hand kanelen men tänk dig snarare helheten som en kanelstång i glögg) ihop med en förhållandevis anonym ros.
Snart väcka patchoulin och vaniljen till liv och fräschören minskar till förmån för tyngd och komplexitet. Långsamt backar toppnoterna och rosen ytterligare och basnotetna börjar framträda än mer.
Toner av mörka gula frukter vävs ihop med vaniljen och djupet i doften blir mer påtagligt.

Om det var Patchoulin som var huvudnumret i deras förra doft är det denna gång rökelsen som står i främsta rummet denna gång.
Rökelser kan ju vara ganska påträngande. Inte sällan kan de vara ”in your face” och nästan lite kvävande.
Här är det en försiktig rökighet med de lite puderaktiga tonerna som inte sällan medföljer.
Är det banbrytande - nä. Men det är bra ändå. Det är rent av väldans bra.

Performance & projection: denna rackare har en livslängd på huden lite över medel och på köpet från du en sillage och projektion som är att anse som överkomliga.

Övrigt/passar: Fullkomligt unisex och kommer fungera bättre framåt åt kvällen. Jag vill inte hävda att det är en doft enkom för de kyligare dagarna men det är nog där den kommer göra sig absolut bäst. Men inte ska du vara rädd för att bära denna en sensommarkväll heller.

Är den värd sitt pris?
Ordinarie pris ligger kring 1100kr/30ml och det kan jag tycka är något i överkant. Celestion patchouli var värd det och även om det är en jäkligt snygg blandning av söt & fruktig rökelse är den inte tillräckligt unik för att kvala in på de prisnivåerna.

Jag lyckades knipa denna på rea för styva 600kr och det är den värd alla dagar i veckan.

4DA56E35-B296-4C2E-AB1B-FE071B4310EA.jpeg

Utan att blinka denna:
4145E678-7EA3-4FF1-91E3-372E9E50D6D2.jpeg

utan någon som helst tvekan den mest fräscha parfymen någonsin men den är mer eller mindre död efter två timmar.
Den funkar fint att dra på sig innan man piper till stranden eller efter kvällsduschen innan man ska sova. Tyvärr.
Läste det här citatet om Penhaligons's dofter i en artikel:
Penhaligon’s signature of sticking close and leaving quick, a spray in the morning almost gone by lunch.

Tycker dock inte det gäller en av mina favoriter Sarotorial:)

Läste det här citatet om Penhaligons's dofter i en artikel:
Penhaligon’s signature of sticking close and leaving quick, a spray in the morning almost gone by lunch.

Tycker dock inte det gäller en av mina favoriter Sarotorial:)

Jag har väldigt lite erfarenhet (detta är min enda från dem) men det är ju väldigt tråkigt om så är fallet. Den är verkligen fantastisk i doften men det hjälper ju när den knappt överlever frukost och kostar dryga 1400 spänn. Skitsynd.

Märke: Maison Francis Kurkdjian (Nej, jag kan inte uttala det)
Serie: Oud satin mood - extrait de parfum
Olfactory description:

h72rMQ7.png

Så, då har vi kommit till att recensera detta mästerverk. Varför skriver jag mästerverk? Ja alltså förutom 4,5 på fragrantica (Skall alltid tas med en rejäl skopa salt) och motsvarande på base notes så är det en av de parfymerna som när du sätter på dig den slås av hur välkomponerad den är. Den utvecklas också helt fantastiskt. (återkommer till det längre ned)

Men innan du ger dig på denna parfym så bör du ha i åtanke att även om den är unisex så ligger den under kvinno-parfymer på MFK:s hemsida. Jag bryr mig inte en sekund men det är definitivt inte en manlig parfym, oavsett hur mkt/lite oud det är i den.

Men vi backar bandet lite. Vem är Francis Kurkdjian? Jo, han är en fransk parfymskapare, född i Paris 1969. Han kom till Paris efter att hans föräldrar flytt Armenien under folkmordet.

4117d0ed2c0ca066b5e8bb4842ad14e0-mfk-portraitfk-hd-96.jpg

Jag vet inte vad ni gjorde när ni vad 26 (själv var jag nog mest full) men Francis gjorde ”Le male” åt Jean Paul Gaultier (En av världens bäst säljande parfymer genom tiderna). Och även om han är mest känd för sitt eget hus (hos mig iaf) så har han en rätt imponerande lista av parfymer åt andra också:

• Acqua di Parma: Iris Nobile (co-signed with Françoise Caron), 2004
  • Maison Francis Kurkdjian: Baccarat Rouge 540, 2014
  • Burberry: My Burberry, 2014 - My Burberry Black, 2016 - Mr Burberry, 2016
  • Carven: Le Parfum, 2013 - Carven pour homme, 2014 - Carven L'Eau Intense, 2016
  • Christian Lacroix: C'est la fête (co-signed with Jean Jacques), 2007
  • Dior: Cologne Blanche and Eau Noire, 2005
  • Davidoff: Silver Shadow, 2005
  • Elie Saab: Le Parfum, 2011 - Le Parfum, eau de toilette, 2012 - La collection des essence, 2015
  • Elizabeth Arden: Green Tea, 1999
  • Emanuel Ungaro: Apparition (co-signed with Françoise Caron), 2004 - Le Parfum, 2007
  • Escada: Lily Chic, year 2000 Edition
  • Ferragamo: F by Ferragamo, 2006
  • Guerlain: Rose Barbare, 2005
  • Giorgio Armani: Armani Mania, 2002
  • Indult: Isvaraya, 2007 - Manakara, 2007 - Thiota, 2007 - pour Colette C16, 2008
  • Jean-Paul Gaultier: Le Mâle, 1995 - Fragile, 1999 - Gaultier Puissance2, 2005 - Fleur du Mâle, 2007 - Eau d'Amour, 2008 - Ligne de beauté Monsieur (co-signed with Nathalie Le Cann), 2008 - MaDame, 2008 - Ultra Mâle, 2015
  • Joop !: Muse, 2004
  • Juliette Has a Gun: Miss Charming, 2007 - Lady Vengeance, 2007
  • Kenzo: KenzoKi Lotus blanc, 2002 - Kenzo World, 2016
  • Lancaster: Aquazur, 2004 - Aquasun, 2005
  • Lancôme: Miracle Homme, 2001 - Miracle Homme l'Aquatonic, 2003
  • Lanvin : Rumeur, 2006
  • Narciso Rodriguez: For Her (co-signed with Christine Nagel), 2003 - For Him, 2007
  • Nina Ricci: L'Extase, 2015
  • Maison Francis Kurkdjian: Aqua Universalis, 2009 - APOM femme, 2009 - APOM homme, 2009 - Cologne pour le matin, 2009 - Cologne pour le soir, 2009 - Lumière Noire femme, 2009 - Lumière Noire homme, 2009 - Absolue pour le matin, 2010 - Absolue pour le soir, 2010 - Aqua Universalis forte, 2011 - OUD, 2012 - Amyris femme, 2012 - Amyris homme, 2012 – 754 for Bergdorf Goodman, 2012 - OUD cashmere mood, 2013 - OUD silk mood, 2013 - OUD velvet mood, 2013 - Ciel de Gum, 2013 - Aqua Vitae, 2013 - Féminin pluriel, 2014 - Masculin pluriel, 2014 - A la rose, 2014 - Oud satin mood, 2015 - Le beau parfum, 2015 - Aqua Vitae forte, 2015, Baccarat Rouge 540, 2016 - Petit Matin & Grand Soir, 2016 - Aqua Celestia, 2017
  • Van Cleef & Arpel: Summer and Autumn, 2004
  • Versace: Versus Time for pleasures, 2002 - Jeans couture Glam, 2003
  • Yves Saint Laurent: Kouros Eau d'été, 2002 - Kouros Cologne Sport, 2004

Men till den aktuella doften då? Man brukar säga att toppen öppnar upp först. Ptja, det stämmer säkert hos de flesta dofterna Men i den här slår ros, mer ros och en rejäl portion amber igenom för mig. Om man kan gradera ros där 10 är den där mest påträngande versionen och 1 är extremt subtil är denna dock på den lägre delen av skalan. Det är inte en ros som är stötande. Tvärt om är den väldigt fin och nyanserad. Det tror jag beror på:

De har använt bulgarisk ros varvat med tunisisk (den senare ska om jag förstått saken rätt anses den finaste).

En av sakerna som slår mig är att den här doften (likt de flesta dofter jag är imponerad över) inte följer topp, mitten, bas (eller tvärt om) utan denna liksom pulserar (med en stark projektion) mellan allt. För att exemplifiera: ouden ligger som ett komplement till rosen hela tiden och när du doftar och tänker på kanel så inser du att det ligger ett subtilt accord av kanel intill den. Men det är knappt du känner det om du inte tänker på det.

Utöver det så har den en geranium-not som för mig kommer och går. Jag gillar geranium så för mig är det en trevlig överraskning när det liksom ”slår på”. Efter den slagit över så följs den snabbt upp av en behaglig ros.

Efter nån timme lägger sig den lite och blir lugnare och doftnoterna ”smälter liksom samman”. Resultatet är en lätt söt (men absolut inte sliskig) kryddig ros-doft.

Performance: Enorm, vi snackar 12h plus. Håll den från kläder om du inte vill dofta ros flera dagar efter.
Projection: Enorm, det undgår ingen att du tagit på dig den här.
Sillage: Samma som ovan, doften ligger kvar som ett spår en bra bit bakom dig. Folk märker säkerligen om du åkt hiss på förmiddagen när de åker hem från kontoret.

Men det här är det som är så märkligt, jag upplever ändå inte att den är uppskruvad. Några av mina ”monster” har verkligen en maximal effekt (tänk Amouage interlude) men denna är aldrig så extremt toppad. Den bara doftar massor ändå. Extremt svårt att förklara, men det är något alldeles särskilt.

Vem ska köpa denna då? Well, först och främst måste du gilla blommiga dofter i allmänhet (Den har även viol i sig), men ros i synnerhet. Utöver det måste du gilla kryddiga ros-dofter. Denna har ju en del oud (som även om den är subtil finns där). Dessutom har den vanilj i basen vilket såklart adderar en viss sötma.

Du bör vara rätt självsäker när du bär denna. Det skriker inte precis Clint Eastwood om den. Personligen är det inget som stör mig men min fru sa direkt: "åh gud va fin, men unisex va?" :D (hennes diplomatiska sätt att säga att den inte är manlig). Jag har testat lite layering med denna och det blir om möjligt ännu vassare, i synnerhet patchouly och ännu mer oud.

Så, är den värd sitt pris då? Den är ju skitdyr! (typ 3500 spänn för 70 ml). Ja, alltså den lär räcka 3 år - minst. Och pris är så individuellt. Jag är faktiskt rätt ointresserad av priserna på parfymer. Klart jag vill komma undan så billigt som möjligt och vissa parfymer (läs: Creed Aventus) upplever jag som väldigt överprissatta. Bland mina all time favorites hittar du laliques Encre Noir som inte kostar någonting.
Men gillar jag något köper jag det oavsett. Men den här skulle jag rekommendera att ta en 5/10 ml splitt av innan köp av den stora flaskan. I synnerhet om du är man och van vid manligare dofter.

Har inte heller någon större efterhet förutom med Sarotorial.
Sugen på att pröva Penhaligon's Endymion Concentre men har inte kommit loss:(

Men innan du ger dig på denna parfym så bör du ha i åtanke att även om den är unisex så ligger den under kvinno-parfymer på MFK:s hemsida. Jag bryr mig inte en sekund men det är definitivt inte en manlig parfym, oavsett hur mkt/lite oud det är i den.

För kännedom hittar man alla oud-dofterna även under herr och unisex-kategorin på MFK's hemsida, inte bara på damavdelningen.
Håller inte direkt med om att det inte skulle vara en maskulin doft, men det är väl en smaksak.

För kännedom hittar man alla oud-dofterna även under herr och unisex-kategorin på MFK's hemsida, inte bara på damavdelningen.
Håller inte direkt med om att det inte skulle vara en maskulin doft, men det är väl en smaksak.

Recensioner är alltid subjektiva. Jag har supersvårt med idén att parfymer är för män eller för kvinnor. Men ville väl understryka att den är väldigt blommig (om
Än kryddig).

Jag håller den väldigt högt som parfym och har den på mig idag tex.

Möjligt att den ligger på unisex men såhär ser det ut om du söker efter ”oud satin mood”. Andra träffen på google:
AqWBWpV.png

Den är riktigt bra! Alltid mycket snack om att den är så mörk och typ något som djävulen skulle bära, men håller inte med alls..

Det är en riktigt bra vetiver doft (dock något bläckig, därav allt snack om mörker misstänker jag) som är rätt frisk. Tycker inprincip den luktar bara vetiver och enbuske. Sjukt bra performance på denna, brukar ta 2 spray och det räcker lätt en dag, tycker den gör sig bra året om dessutom:)

Klickade hem den från notino för cirkus 200 spänn (100 ml) dessutom!

Vilka är era favoritdofter i vardagen? Några av mina, som jag kan komma på sådär direkt, måste vara nyrostat kaffe, blöt asfalt och jordkällare:D

Recensioner är alltid subjektiva. Jag har supersvårt med idén att parfymer är för män eller för kvinnor. Men ville väl understryka att den är väldigt blommig (om
Än kryddig).

Jag håller den väldigt högt som parfym och har den på mig idag tex.

Möjligt att den ligger på unisex men såhär ser det ut om du söker efter ”oud satin mood”. Andra träffen på google:
AqWBWpV.png

Så här såg det ut när jag gjorde samma Googlesökning. :)

Skärmklipp.PNG

Sökresultaten beror så klart på ens tidigare webbhistorik, så den säger inte så mycket.
Jag ville bara förtydliga att det de facto är en unisex-doft, så ingen räds att testa den.

Tillbaka
Topp