• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Det jag älskar med dofter är hur vi upplever dessa så olika.
Har till exempel provat Oud For Greatness ett antal gånger, en fantastisk doft men på mig upplever jag den allt för feminin.
Sen så har vi Musc Ravageur som jag upplever som klart maskulin, där en av tjejerna på kontoret tycker den doftar så gott, att hon planerar köpa den:wideyed:

Lustigt det där - testade oud for greatness idag och är ruskigt imponerad. Men på mig är den rejält manlig!

Det jag älskar med dofter är hur vi upplever dessa så olika.
Har till exempel provat Oud For Greatness ett antal gånger, en fantastisk doft men på mig upplever jag den allt för feminin.
Sen så har vi Musc Ravageur som jag upplever som klart maskulin, där en av tjejerna på kontoret tycker den doftar så gott, att hon planerar köpa den:wideyed:
Är nog böjd att hålla med din kvinnliga kollega, tycker den helt klart är unisex. Den handlar ju ändå mest om vanilj och mysk, och det är inga direkt manliga noter i mina ögon. Suverän doft för övrigt, en av favoriterna i samlingen.

Idag blev det en performance- & projektionsbom i form av luktsuddisar.
När man är på rätt humör är denna underbart barnslig. När man har vaknat på fel sidan känner man ett starkt behov av att kräkas över golvet.
Idag är jag på humör :)
BD04CBFF-E4E9-4667-A4F1-4A67CAAF9153.jpeg

Fick hem en j-vla massa samples från Mancera för ngra dagar sedan, initialt för att jag ville prova Red Tobacco men när jag ändå var igång så blev det ett gäng till från deras hemsida.
Red Tobacco är riktigt grym, gillar den starkt och ska man kategorisera den blir det som en maskulin kvällsdoft (kommer troligtvis köpa en flaska). Men ngn som jag blev riktigt förälskad i var Manceras Black Vanilla, riktigt, riktigt bra; blommig, ros, söt, vanilj med väldigt bra performance och projection. Kanske (troligtvis) lite väl åt det feminina hållet (men så jävla bra) så jag kan inte riktigt bestämma mig om jag vill lukta som den eller om jag vill att min älskarinna ska lukta som den... :p

Den här tråden var inte bra för mig att upptäcka. Har tidigare kört en parfym som jag hållit mig till. Acqua di Gio för ett par år sedan och de senaste åren YSL La Nuit. Har aldrig reflekterat så mycket kring attribut mer än ”luktar det gott?” och ”luktar det mycket?”. Har förstått att jag har en del att lära...

Blev lite sugen på att testa något nytt och köpte ett gäng dekanter för någon vecka sedan och nu känns det som att detta är ett träsk att verkligen fastna i. Ett inte helt oangenämt träsk kanske men icke desto mindre verkar det vara hur ett träsk.

Testar just nu:
AdP - Colonia
Creed - Erolfa
Dior - Eau de Sauvage
Guerlain - Homme
PdM - Layton
Penhaligons - Castile

Köpte även AdP Mirto de Panarea och Mandorlo di Sicilia till frun. Kanske testar Mirto själv vad det lider.

Anyway... det ska bli kul att testa lite och se var detta tar vägen!

Lustigt det där - testade oud for greatness idag och är ruskigt imponerad. Men på mig är den rejält manlig!
Jag instämmer med detta. Tycker oud for greatness är definitionen av en manlig doft. Återtestar PdM Layton idag, tycker de är en behaglig och fräsch doft men tycker varken performance eller projektion är tillräckligt bra. Fick kommentaren ”man måste komma riktigt nära för att känna den”.

Igår testade jag Accento Overdose, blommig och fräsch, höll 6-8h vilket är godkänt för den typen av parfym. 6.5/10 i betyg.

Jag instämmer med detta. Tycker oud for greatness är definitionen av en manlig doft. Återtestar PdM Layton idag, tycker de är en behaglig och fräsch doft men tycker varken performance eller projektion är tillräckligt bra. Fick kommentaren ”man måste komma riktigt nära för att känna den”.

Igår testade jag Accento Overdose, blommig och fräsch, höll 6-8h vilket är godkänt för den typen av parfym. 6.5/10 i betyg.
Håller med till 100% om Layton, tycker den luktar riktigt bra, men den har för dålig performance för att köpa känns det som.

Den här tråden var inte bra för mig att upptäcka. Har tidigare kört en parfym som jag hållit mig till. Acqua di Gio för ett par år sedan och de senaste åren YSL La Nuit. Har aldrig reflekterat så mycket kring attribut mer än ”luktar det gott?” och ”luktar det mycket?”. Har förstått att jag har en del att lära...

Blev lite sugen på att testa något nytt och köpte ett gäng dekanter för någon vecka sedan och nu känns det som att detta är ett träsk att verkligen fastna i. Ett inte helt oangenämt träsk kanske men icke desto mindre verkar det vara hur ett träsk.

Testar just nu:
AdP - Colonia
Creed - Erolfa
Dior - Eau de Sauvage
Guerlain - Homme
PdM - Layton
Penhaligons - Castile

Köpte även AdP Mirto de Panarea och Mandorlo di Sicilia till frun. Kanske testar Mirto själv vad det lider.

Anyway... det ska bli kul att testa lite och se var detta tar vägen!
Många sköna dofter där! Tyvärr kan det bara bära iväg åt ett håll nu som du förstår. :)
Tyck gärna till lite om Erolfa, nyfiken på den.

Fick hem en j-vla massa samples från Mancera för ngra dagar sedan, initialt för att jag ville prova Red Tobacco men när jag ändå var igång så blev det ett gäng till från deras hemsida.
Red Tobacco är riktigt grym, gillar den starkt och ska man kategorisera den blir det som en maskulin kvällsdoft (kommer troligtvis köpa en flaska). Men ngn som jag blev riktigt förälskad i var Manceras Black Vanilla, riktigt, riktigt bra; blommig, ros, söt, vanilj med väldigt bra performance och projection. Kanske (troligtvis) lite väl åt det feminina hållet (men så jävla bra) så jag kan inte riktigt bestämma mig om jag vill lukta som den eller om jag vill att min älskarinna ska lukta som den... :p
Har min andra Mancera (Kumkat Wood) på ingång och flera andra på kortlistan, får man fråga var du beställde samples?

Har min andra Mancera (Kumkat Wood) på ingång och flera andra på kortlistan, får man fråga var du beställde samples?
Beställde direkt på deras hemsida, ett travel set och ett sample set och så slängde de med en 4-5 lösa samples gratis i paketet så fick typ 15 st olika! :)

• Like
Reactions: S.L
Första bekantskapen med denna, Lalique Pour Homme Lion EDP.
830703D1-1030-4D5E-A691-34FDEA344721.jpeg

Blindköp för inte mycket pengar och första intrycket är kanon, öppnar lite örtigt men går fort över i en underbar varm/mjuk drydown med vanilj och trä som ledande karaktärer. Hustrun undslapp sig en spontankomplimang också! https://www.fragrantica.com/perfume/Lalique/Lalique-Pour-Homme-1844.html
Den ser jäkligt intressant ut. Hur upplever du dess performance? Är en sucker för vanilj i basen och denna verkar klart prisvärd.

• Like
Reactions: S.L
Spännande, Xerjoff gör bra parfymer. Naxos och Dolce Amalfi är två av mina favoriter, så du får gärna skriva vad du tycker om dessa två! :)

Jag testade dem på varsin hand och insåg rätt snabbt att de var väldigt olika.

Golden Dallah hände det väldigt mycket med rätt omgående medans Uden var mer en citrustop.
Jag kommer att få återbesöka Dallah för att kunna säga mer men första intrycket var söt, kryddig rökelse och ros med en väldig unisex attityd... kände kanske inte att den var för mig men jag ska göra ett återbesök.

Uden däremot, det första jag slogs av var hur den flyttade mig till ett varmt land, solskyddsfaktor, strandstol, parasolldrink och bättre tider. Där stannade den den första 45min till timmen för att sen bli mer hudnära och dofta vanilj och lite kaffe... skulle nästan påstå att den drar lite åt tonkahållet men kan helt klart vara så att det är den söta vaniljen som lurar mig. Hade gärna sett toppen stanna där den var bra mycket längre för den blir trots allt ganska ordinär i hjärta och bas.

Jag minns denna doften som sprungen ur Creeds Bois Du Portugal.
Aldrig testat BDP men ser att vissa referenser görs till den på Fragrantica. Men ser också en del referenser till barbershop/fougere vilket jag inte tycker är tokfel men inte bör övertolkas heller, denna är ganska mycket rundare/träigare än alla barbershop/fougere som jag provat iaf (betänk att jag är rätt novis dock, har mycket kvar att prova).

Jag har black aoud från samma hus: hade noll förväntningar på den. Och visst, den är inte lika djup, len och komplex som Oud satin mood (MFK) men det är en brutalt bra ros-doft för bra pengar!

Känns bra med att införskaffa 4 helt opassande dofter för sommaren... :D

IMG_E2418.JPG

Tycker oud e grymt på sommaren. Får en annan doft än på vintern. Hörde från de som kan att det är ännu mer påtagligt med ren oud-olja. (Men det vågar jag inte yttra mig om då jag inte kan oud-olja tillräckligt väl).

Tillbaka
Topp