• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Det jag egentligen undrar är vilken näsa som man kan förvänta sig om man online-beställer en flarra från Diors hemsida nu direkt? Skickade faktiskt nyss ett mail till Dior men det lär väl dröja om man ens kommer få ett ärligt svar.
Svarar mig själv här... Dior har fått två mail till olika avdelningar inom koncernen där frågan ställts rakt ut. Tyst som i graven. (Vem som är parfymören numera).
Har läst att initialt (juli 2022 nånting) så skulle den nya Bois d'Argent bara erbjudas i 40-ml storleken men sen i september (2022) skulle den erbjudas i flera storlekar (tillsammans med Cologne Blanche och Eau Noire). Det framgår dock ingenstans och tittar man på Diors hemsida så är det fortfarande Francois Demachy's "Perfumers Words" som citeras bredvid doften:

"Feminine or masculine? Bois d’Argent doesn't take sides: it's like a white shirt that anyone can wear. It's finely-honed, Dior allure is accompanied by an iconic trail that becomes one with the skin. The fragrance has the elegance of Iris absolute that blends with sensual Musks plunged into mysterious smoky Incense. It is a contrasted composition that plays on a noble floral and taut softness.”

Man kan inte heller köpa den i 40ml, då den är slut, den finns bara i 125 och 250ml.

Jaja, den blev beställd ändå. Man är ju torsk.

KD:
85968643-7E07-47EF-8138-35B70E69B6A7.jpeg

Dagens inkommande från @S.L (plus en massa smågodis, i vanlig ordning).
En fullträff för mig.
TF E har en tillbakalutad mystik i sig med lite sprinklad fruktighet på toppen... Får så många associationer med denna. Påminner den om London? Noir de Noir, fast utan rosen? Plum Janponais, men utan den torra kryddigheten? Väldigt mjuk, rund och får lite läder i mitten... Ska inte finnas något. Långt ifrån linjär. Jäkligt spännande grejer, rätt och slätt. Tickar många boxar och skall beprövas lite hårdare endera dagen.
CC är jättebra också. Mer på andra sidan spektrumet med gröna friska noter och citrus istället. Bra sommardoft i öppningen men sen börjar det roliga. Motsatsen till linjär, snarare en symfoniorkester, där den till slut landar i nåt friskt, myskigt amber. Den landar i samma träsk som det jag älskar hos Musk Cologne, väldigt förföriskt, och kommer göra sig helt perfekt en sommarkväll inom kort.
IMG_20231221_202236.jpg

--

Något för dig @Tjabo?

Den här ser jag fram emot att testa.
Tycker både första Le Beau och Le Parfume seglar lite under radarn och är riktigt bra.
Hade OG men sålde och har ångrat det mer än en gång.

Kul med fikon, en not jag är lite svag för.

IMG_9988.jpeg
Den ser ut att bli en ’love or hate’ typ av doft, hoppas att den gode Quentin inte smusslat in nåt ambroxan i denna.

Om du saknar OG Le Male har jag en flaska från 2003 som mest samlar damm.

En fullträff för mig.
TF E har en tillbakalutad mystik i sig med lite sprinklad fruktighet på toppen... Får så många associationer med denna. Påminner den om London? Noir de Noir, fast utan rosen? Plum Janponais, men utan den torra kryddigheten? Väldigt mjuk, rund och får lite läder i mitten... Ska inte finnas något. Långt ifrån linjär. Jäkligt spännande grejer, rätt och slätt. Tickar många boxar och skall beprövas lite hårdare endera dagen.
CC är jättebra också. Mer på andra sidan spektrumet med gröna friska noter och citrus istället. Bra sommardoft i öppningen men sen börjar det roliga. Motsatsen till linjär, snarare en symfoniorkester, där den till slut landar i nåt friskt, myskigt amber. Den landar i samma träsk som det jag älskar hos Musk Cologne, väldigt förföriskt, och kommer göra sig helt perfekt en sommarkväll inom kort.
IMG_20231221_202236.jpg

--

Något för dig @Tjabo?
Kul att de träffade rätt!
De är båda riktigt kvalitativa dofter i mitt tycke.

TF E ger mig en känsla av formell elegans (hade svårt att hitta tillfällen då den kändes rätt, hade jag haft mer uppträdanden i smoking så hade den haft en given plats) och likt Amouage Gold Man på nåt vis en lite regal/pondus känsla i sig.

CC Timeless flyger under radarn lite, förtjänar lite mer cred kan jag tycka. Likt Heeleys Cologne Officinale så tycker jag att man gjort en bra aromatisk doft byggd på klassisk grund men modifierat det tillräckligt för att det ska kännas nutida och modernt. Tyckte den hade rejält bra performance också för sin typ av doft också.

Den ser ut att bli en ’love or hate’ typ av doft, hoppas att den gode Quentin inte smusslat in nåt ambroxan i denna.

Om du saknar OG Le Male har jag en flaska från 2003 som mest samlar damm.

Tror du har helt rätt.

Kanske var lite grovt att skriva OG när jag menade le Beau… kom inte ihåg om det är edt 😂

• Like
Reactions: S.L
Dagens doft blir den ultimata layering upplevelsen inför jul

Burberry London - som jag alltid tyckt saknat lite ’kropp’. Luktar gott och juligt, men lite väl tunt på något sätt.

MM By the fireplace - relativt ny i samlingen. Luktar gott, men för mig lite enkelspårig och söt. Är nog en Jazz clubbare egentligen.

Men ihop! Vilken julbomb! :)

IMG_2117.jpeg

En fullträff för mig.
IMG_20231221_202236.jpg

--

Något för dig @Tjabo?

Tjabo råkade signa upp sig på nåt svart kreditkort och fick en räkning nu som gjorde att skilsmässo-alarmet drog igång med full kraft. Blev rejält pissig stämning på hemmaplan. Tydligen hade jag lovat köpstopp tidigare i höst och fallerat nåt fruktansvärt.

Så tjabo nöjer sig just just nu med de jag listade förra inlägget, plus:

Iris Nazarena (Aedes de Venustas)
Iris de nuit (Heeley)

Som också damp in här.
Utöver det har jag en lång rad samples som landat, bl.a. från @S.L häromdagen. Opium for men var tex en oväntat bra jävla doft!

En annan jag verkligen inte trodde jag skulle gilla (dock ej från SL) var Rose & Cuir. Dels är Malle knappast nån favorit generellt och heller inte Jean Claude Ellena. Men på nåt vis är den där fruktiga florala saken rätt förförisk!

Ps: For men extreme är nog på min topp 10 ärliigt talat. Ds.

Tjabo råkade signa upp sig på nåt svart kreditkort och fick en räkning nu som gjorde att skilsmässo-alarmet drog igång med full kraft. Blev rejält pissig stämning på hemmaplan. Tydligen hade jag lovat köpstopp tidigare i höst och fallerat nåt fruktansvärt.

Så tjabo nöjer sig just just nu med de jag listade förra inlägget, plus:

Iris Nazarena (Aedes de Venustas)
Iris de nuit (Heeley)

Som också damp in här.
Utöver det har jag en lång rad samples som landat, bl.a. från @S.L häromdagen. Opium for men var tex en oväntat bra jävla doft!

En annan jag verkligen inte trodde jag skulle gilla (dock ej från SL) var Rose & Cuir. Dels är Malle knappast nån favorit generellt och heller inte Jean Claude Ellena. Men på nåt vis är den där fruktiga florala saken rätt förförisk!

Ps: For men extreme är nog på min topp 10 ärliigt talat. Ds.
Opium pour homme EDP är riktigt fin! 👌🏻

Dagens doft blir den ultimata layering upplevelsen inför jul

Burberry London - som jag alltid tyckt saknat lite ’kropp’. Luktar gott och juligt, men lite väl tunt på något sätt.

MM By the fireplace - relativt ny i samlingen. Luktar gott, men för mig lite enkelspårig och söt. Är nog en Jazz clubbare egentligen.

Men ihop! Vilken julbomb! :)

IMG_2117.jpeg
Kul, ska försöka komma ihåg att pröva den kombon under helgerna.

Detta är en mycket trevlig tråd som alla vet. För att runda av året
tänker jag mig att vi kan posta en bild eller text på vår top 10 under året eller all time. Skulle vara kul att se era val. Och man får ju en ganska bra doftprofil av den personen. Jag vet ju att det är cirka 10 personer som hänger i tråden ofta. Så 10 listor borde vi ju få ihop.

Önskar alla en god jul och tack för alla samples och deals under året.
Ni som har dealat med mig, ni vet vilka ni är 😉

Här är dofterna som verkligen användes ofta 2023. Har flera dubbletter också. Sweetie aoud kommer nog på plats 11! CdG Concrete plats 12.

20231222_183754.jpg

Senast ändrad:
tänker jag mig att vi kan posta en bild eller text på vår top 10 under året eller all time. Skulle vara kul att se era val. Och man får ju en ganska bra doftprofil av den personen. Jag vet ju att det är cirka 10 personer som hänger i tråden ofta. Så 10 listor borde vi ju få ihop.

Här är dofterna som verkligen användes ofta 2023. Har flera dubbletter också. Sweetie aoud kommer nog på plats 11! CdG Concrete plats 12.
(Roma Uomo Cedro, ska inte förväxlas med Roma Uomo)

20231222_183754.jpg
Kul initiativ! Och kanske länka också så man vet vad allt är och kan slänga ett snabbt öga...
Min lista inväntar julafton först, så jag kan bocka av några inkommande, sen får vi se om jag kan skramla ihop tio st "årsnya" värda att nämna, annars blir det att fylla ut med "all time highs" - som du säger. 🎄👍

20231222_183754.jpg
Jag har kört lite av en reboot på hela collectionen så den är relativt bristfällig just nu.

De dofter i samlingen jag oftast slås av som riktigt bra är Enigma och OBI. Övriga är med av andra anledningar, nya kärlekar, nostalgi osv. Finns några som ska in i samlingen som kommer kunna kriga sig till en topp 5 plats utan problem. T.ex. BtV - Monarch.

IMG_9996.jpeg

Jag har kört lite av en reboot på hela collectionen så den är relativt bristfällig just nu.

De dofter i samlingen jag oftast slås av som riktigt bra är Enigma och OBI. Övriga är med av andra anledningar, nya kärlekar, nostalgi osv. Finns några som ska in i samlingen som kommer kunna kriga sig till en topp 5 plats utan problem. T.ex. BtV - Monarch.

IMG_9996.jpeg
Snyggt! Många väldigt bra dofter. Prada L'Homme är ju riktigt fin, har även Intense, som är sjukt bra. Har
du provat den? Den är ganska "tung" men väldigt bra prestanda. Vilken Xerjoff är det där?

20231222_183754.jpg
God jul, Nicke! 🎄❤️ Kul att se CE där! Jag får be om att återkomma med listan och bilder inom kort!

20231222_183754.jpg
Cedro såg ju trevlig ut, men såg att den var diskad, men skickade mig tillbaka i tiden.
Min Pappa körde alltid Givenchy Monsieur, men när Roma kom ut så gav mamma honom den. Minns att jag tyckte att den luktade såååå gott, men lite feminint på den tiden. Pappa gillade den aldrig (av gamla skolan) och körde vidare på Givenchy.
Men, blev nyfiken, någon som testat Roma i modern tid? den är ju billig så blev lite sugen.
Edit: alltså vanliga Roma Uomo, inte Cedro

Senast ändrad:

20231222_183754.jpg
Vilket härligt initiativ...

Jag ska se till att fixa en bild på mina top 10 parfymer som jag har inhandlat detta år...

Det kommer att bli svårt med tanke på att jag har inhandlat närmare 50 parfymer minst detta år. Men jag har en liten aning på vilka som kommer att hamna i topp.

Jag återkommer imorgon med en bild på årets favoriter 🤩

Cedro såg ju trevlig ut, men såg att den var diskad, men skickade mig tillbaka i tiden.
Min Pappa körde alltid Givenchy Monsieur, men när Roma kom ut så gav mamma honom den. Minns att jag tyckte att den luktade såååå gott, men lite feminint på den tiden. Pappa gillade den aldrig (av gamla skolan) och körde vidare på Givenchy.
Men, blev nyfiken, någon som testat Roma i modern tid? den är ju billig så blev lite sugen.
Edit: alltså vanliga Roma Uomo, inte Cedro
Cedro är bäst av hela Roma serien imo. Finns 18 totalt. 5 i nuvarande kollektionen tror jag.
Dem andra är bra sett till priset, väldigt prisvärda.
Men svårt att jämföra med något som kostar 5k.
Men i segmentet är alla bra. Brukar finnas någon cedro
på ebay. Och det finns typ inga kopior på dem, så
de är äkta. Ju äldre ju bättre formulering.

Cedro är bäst av hela Roma serien imo. Finns 18 totalt. 5 i nuvarande kollektionen tror jag.
Dem andra är bra sett till priset, väldigt prisvärda.
Men svårt att jämföra med något som kostar 5k.
Men i segmentet är alla bra. Brukar finnas någon cedro
på ebay. Och det finns typ inga kopior på dem, så
de är äkta. Ju äldre ju bättre formulering.
Ok, tack, ska spana lite och se!
Född på 70-talet, så börjar landa lite i vintageträsket. Nostalgiker generellt

DD:
AEF38801-C6F1-440A-AE54-C1D0A1C15C79.jpeg

2023 senaste (sista?) tillskott som anlände igår ifrån @G.Clooney , ska bli trevligt att lära känna bättre!
Grymt! Testade den faktiskt för första gången när @G.Clooney lade ut annonsen. Hade du inte nypt den hade jag gjort det! Jag vet inte hur framträdande kanelen är för er men utan att ha läst att den fanns i så fick jag en rejäl whiff av kanel och tänkte: Inte fasiken kan det väl vara kanel i den här? Men så var det, härlig twist!

Nu så. Någon typ av top 10 utan inbördes ordning här. All time? Kanske. I år? Kanske. Just idag? Troligen mer så. Är det andra dofter imorgon? Högst sannolikt. Men here goes:

E0A7A6CE-ADE0-40CE-9FEF-7621C042E30B.jpeg

Bortnikoff - Oud Maximus Autumn ’19
Bortnikoff - Oud Monarch
Areej Le Dore - Russian Oud II
Rogue - Flora & Fauna
Roja - Kingdom of Saudi Arabia
Roja - Diaghilev
Roja - Chypré Extraordinaire
Roja - Great Britain
Roja - Musk Aoud
Roja - Semi-Bespoke 9

Finns många honorable mentions men sparar de till en annan gång 😊