• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Haha! Ja, skönt att höra att du fortfarande är med i matchen! Man blev ju lite orolig där när klockan gled förbi lunch! 😁

----------

KD:
IMG_20231215_182106.jpg

Gillar denna men håller fortfarande på att bekanta mig faktiskt. Satt igår och hällde ut en droppe ur ett litet EN-sample, ja ni vet ju hur små de är, på ena handen... Hade ett byte på G så ville bara förvissa mig om att jag faktiskt gillade den. Och ja, det gör jag. Men noterade på droppen jag hällde ut att det blev den här oljiga, glansiga fläcken som aldrig försvann - precis som man vill ha det. Tror ni förstår. Noterade att Bortnikoff bytt kork åter igen och att folk (i vanlig ordning) gnäller på "watered down" på de med nya korken... Ger inget verdict i frågan förrän om några månader, när lite alkohol fått dunsta. För inte blev mitt sprut av denna lika glansigt, inte ens i närheten, som den lilla droppen från igår. Mitt generella intryck är att nya flaskor har lite avdunstning innan de stabiliserar sig. Vissa flaskor jag har har jag tagit kanske ett fåtal sprays av men det ser efter några månader ut som jag tagit flera ml. T.ex. min Musk Khabib som jag bytte bort. Men det är ofta då som doften också kommer till sin rätt. Eller vad säger ni? Har ni några reflektioner i den frågan?
Hmm… intressanta tankar. Jag tror att jag har för många flaskor för att hålla koll på exakt mängd men låter ju inte orimligt beroende på hur lång tid vi pratar om. ”Macerated” parfymer där alkoholen avdunstat, toppnoterna förflyktigats och de naturella ingredienserna med tiden blandat sig bättre har man ju läst och hört om.

Det jag själv har märkt att att parfymer som nyligen fraktats kan te sig väldigt märkligt en ganska lång tid efteråt.

Hmm… intressanta tankar. Jag tror att jag har för många flaskor för att hålla koll på exakt mängd men låter ju inte orimligt beroende på hur lång tid vi pratar om. ”Macerated” parfymer där alkoholen avdunstat, toppnoterna förflyktigats och de naturella ingredienserna med tiden blandat sig bättre har man ju läst och hört om.

Det jag själv har märkt att att parfymer som nyligen fraktats kan te sig väldigt märkligt en ganska lång tid efteråt.
Ja, det finns ju allsköns teorier om "mognad" osv osv, luft i flaskan etc etc. Och jag upplever ju ofta själv att parfymer blir bättre med tiden, faktiskt. Min främsta reflektion dock, den kommer från visuella iakttagelser. Jag har köpt många nya parfymer under det lilla antal år jag varit "parfymnörd", och många av dem fick mig ibland att häpna lite, från tid till tid. Man kunde ha tagit kanske totalt 5-10 sprays av någon flaska, och sen ett halvt år senare så såg det snarare ut som man tagit 5-10ml istället. Så jag har ofta spekulerat i att det är den flyktigaste alkoholhalten som avdunstar ner till mer utspädda koncentrationer (av oljan, och ev. vatten) där alkoholen får svårare att avdunsta. Men det där är ren och skär filosofi.

Tänkte uppdatera lite med månadens köp:

Roja - Parfum de la nuit 2

1702717414936.png

Ska påminna om Enigma sägs det. I min näsa finns vissa likheter (rom, kokos viss cola vibe) men inte alls lika gourmandig som Enigma. Den är mörkare, dovare, lite mer animalisk.

Boadicea - Blue sapphire parfum (2017)

1702718436976.jpeg

De giriga grisarna på Boadicea släppte denna som ”pure parfum” 2013. Runt 2017-2018 gjorde man om den till en edp. Jag har edpn sen tidigare men den börjar sina. Hittade denna (en halv flaska) för en mindre förmögenhet och slog till. Och ja det är skillnad. Denna är mjukare och blommorna mer balanserade. Men fan vet om jag inte föredrar edpn ändå. Oavsett ett lyckat vintageköp där jag hade på fötterna (kommer exempel nedan på motsatsen).

Boadicea - Monarch

1702717511936.png

En av mina favorit-läder dofter. Denna är lika unik ifråga om läder som Cuir de russie är. Alltså inte i genren ”Tuscan leather” utan rätt egen. En av få från Boadicea som kan anses vara ”prisvärd” (läs: överprissatt men inte extremt).

Inkommande:

Guerlain - Derby

1702717714356.png

Detta är ett fynd av rang. Diskad sen länge, kostar huggorm begagnad men jag vann en auktion på Tradera och fick ovan 100ml flaska för 1300.

Jag har aldrig testat den men den är närmast mytisk i vintagesvängen.

Stort tack @S.L för att du hittade den!

Roja - Nüwa

Detta var en chansning och ett bevis hur fel det kan gå om man inte läser på först. Det finns två versioner av Nüwa. En som kom 2013 som kostar en njure om du snubblar över den. (Blev erbjuden 800 USD för 45 ml om min skulle varit den). Sen kom en ny version 2015. De från 2015-2017 är också mörka i färgen (men inte lika mörka som 2013).

Jag visste att ”min” inte var 2013 (älskar inte kummin så det var medvetet) men jag trodde 2015 versionen var betydligt bättre. Det är den inte visar det sig. Den är lika bra eller dålig som 2022 (som är den sista reformuleringen) påstås det. Nån skrev till mig att de upplever en skillnad mellan 2015&2022 men en kille som verkar vara Nüwa guru och har alla versioner påstår att endast färgen är den stora skillnaden.

Kostade mig säkert 2500-3000 spänn i onödan.

1702718282186.jpeg

Prada Infusion d Iris absolue

1702718322443.jpeg

Jag har ett rejält Iris skov just nu och denna diskade pärla påstås vara en sv de bästa som gjorts. Även den vanliga som fortf finns ska vara riktigt bra. Hittade en vintage och slog till! Ska bli kul att testa!

Senast ändrad:

1702717414936.png

Ska påminna om Enigma sägs det. I min näsa finns vissa likheter (rom, kokos viss cola vibe) men inte alls lika gourmandig som Enigma. Den är mörkare, dovare, lite mer animalisk.

1702718436976.jpeg

De giriga grisarna på Boadicea släppte denna som ”pure parfum” 2013. Runt 2017-2018 gjorde man om den till en edp. Jag har edpn sen tidigare men den börjar sina. Hittade denna (en halv flaska) för en mindre förmögenhet och slog till. Och ja det är skillnad. Denna är mjukare och blommorna mer balanserade. Men fan vet om jag inte föredrar edpn ändå. Oavsett ett lyckat vintageköp där jag hade på fötterna (kommer exempel nedan på motsatsen).

Boadicea - Monarch

1702717511936.png

En av mina favorit-läder dofter. Denna är lika unik ifråga om läder som Cuir de russie är. Alltså inte i genren ”Tuscan leather” utan rätt egen. En av få från Boadicea som kan anses vara ”prisvärd” (läs: överprissatt men inte extremt).

Inkommande:

Guerlain - Derby

1702717714356.png

Detta är ett fynd av rang. Diskad sen länge, kostar huggorm begagnad men jag vann en auktion på Tradera och fick ovan 100ml flaska för 1300.

Roja - Nüwa

Detta var en chansning och ett bevis hur fel det kan gå om man inte läser på först. Det finns två versioner av Nüwa. En som kom 2013 som kostar en njure om du snubblar över den. (Blev erbjuden 800 USD för 45 ml om min skulle varit den). Sen kom en ny version 2015. De från 2015-2017 är också mörka i färgen (men inte lika mörka som 2013).

Jag visste att ”min” inte var 2013 (älskar inte kummin så det var medvetet) men jag trodde 2015 versionen var betydligt bättre. Det är den inte visar det sig. Den är lika bra eller dålig som 2022 (som är den sista reformuleringen) påstås det. Nån skrev till mig att de upplever en skillnad mellan 2015&2022 men en kille som verkar vara Nüwa guru och har alla versioner påstår att endast färgen är den stora skillnaden.

1702718282186.jpeg

1702718322443.jpeg

Jag har ett rejält Iris skov just nu och denna diskade pärla påstås vara en sv de bästa som gjorts. Även den vanliga som fortf finns ska vara riktigt bra. Hittade en vintage och slog till! Ska bli kul att testa!
Älskar Monarch!

1702717414936.png

1702718436976.jpeg

Boadicea - Monarch

1702717511936.png

Inkommande:

Guerlain - Derby

1702717714356.png

Roja - Nüwa

1702718282186.jpeg

1702718322443.jpeg

Monarken kommer alltid finnas i kollektionen - tyvärr ej gångbar där jag bor nu men längtar hem till Stockholm.

Idag hände en kul grej! För första sedan typ någonsin fick jag en spontan komplimang för dagens doft. Utomhus, när jag hälsade och gick förbi en dam utanför bostaden. Hon stod och pratade med en annan person men kom av sig mitt i deras samtal för att ropa efter mig: Oj! Vad gott du luktar!!”

Vad var det för doft då? Jo…

C3FAAC87-7693-4C64-87FE-ABD510BE046D.jpeg

Vem var damen då? Jo, en 82-åring visar det sig, efter lite efterforskningar 😂 Taget!

Sannolikt den doft jag minst förväntade mig att någon skulle få komplimanger för spontant på gatan😂

Monarken kommer alltid finnas i kollektionen - tyvärr ej gångbar där jag bor nu men längtar hem till Stockholm.

Det pissar ner i sidled, all snö har töat bort. Du sitter i ett tropiskt Asien - vad exakt längtar du efter? :hilarious:
Men du är saknad på klubben iaf, av mig.

Monarch är en ruskigt bra doft! Enig!

Alright... Har vi någon som har något att säga om Dior - Bois d'Argent?

Blir lite nyfiken på den... Och har ju alltid haft en svag näsborre för iris.
Kommer ni ihåg de tre som Francis Kurkdjian skulle författa över när han tillträdde som CD hos Dior? Det var Eau Noire, Cologne Blanche och Bois d'Argent.
På fraggan är han den angivna näsan bakom Eau Noire och Cologne Blanche, men inte BdA (där är det fortfarande Francois Demachy sen 2018).
Francis Kurkdjian skulle ju enligt uppgift omformulera BdA så den var mer lik originalet från 2004. Och det låter ju inte helt fel.
Jag sökte lite i tråden och hittade denna artikeln, som inte säger så mycket.
Det jag egentligen undrar är vilken näsa som man kan förvänta sig om man online-beställer en flarra från Diors hemsida nu direkt? Skickade faktiskt nyss ett mail till Dior men det lär väl dröja om man ens kommer få ett ärligt svar.

Alright... Har vi någon som har något att säga om Dior - Bois d'Argent?

Blir lite nyfiken på den... Och har ju alltid haft en svag näsborre för iris.
Kommer ni ihåg de tre som Francis Kurkdjian skulle författa över när han tillträdde som CD hos Dior? Det var Eau Noire, Cologne Blanche och Bois d'Argent.
På fraggan är han den angivna näsan bakom Eau Noire och Cologne Blanche, men inte BdA (där är det fortfarande Francois Demachy sen 2018).
Francis Kurkdjian skulle ju enligt uppgift omformulera BdA så den var mer lik originalet från 2004. Och det låter ju inte helt fel.
Jag sökte lite i tråden och hittade denna artikeln, som inte säger så mycket.
Det jag egentligen undrar är vilken näsa som man kan förvänta sig om man online-beställer en flarra från Diors hemsida nu direkt? Skickade faktiskt nyss ett mail till Dior men det lär väl dröja om man ens kommer få ett ärligt svar.
Jag tippar på FD, inte hört att den ska vara ”ny”. Är på jakt efter den själv.

Jag tippar på FD, inte hört att den ska vara ”ny”. Är på jakt efter den själv.
Nej, jag fick ju dyka ner i darknet för att få någon klarhet men det är inte direkt "klart som korvspad". Francis Kurkdjian gjorde alltså Eau Noire och Cologne Blanche INNAN han började som CD hos Dior. Därav att jag såklart då fann hans namn under de två på fraggan... Men jag tyckte mig höra på "Persolaise" att Bois d'Argent åter skulle tillskrivas Annick Menardo eftersom det var den versionen den skulle omformuleras till igen (2004-versionen). Men det är ju en snårig djungel att få rätsida på...

Nej, jag fick ju dyka ner i darknet för att få någon klarhet men det är inte direkt "klart som korvspad". Francis Kurkdjian gjorde alltså Eau Noire och Cologne Blanche INNAN han började som CD hos Dior. Därav att jag såklart då fann hans namn under de två på fraggan... Men jag tyckte mig höra på "Persolaise" att Bois d'Argent åter skulle tillskrivas Annick Menardo eftersom det var den versionen den skulle omformuleras till igen (2004). Men det är ju en snårig djungel att få rätsida på...
Alla dessa omformuleringar blir man ju lätt snurrig av, hade önskat att det likt mjukvaruvärlden fanns ngn slags versionsbenämning via batchkod eller art.nr som man kunde luta sig mot.

Alla dessa omformuleringar blir man ju lätt snurrig av, hade önskat att det likt mjukvaruvärlden fanns ngn slags versionsbenämning via batchkod eller art.nr som man kunde luta sig mot.
Ja, det är ett jävla "Alice i underlandet" hela branschen. Hade jag köpt den limiterade utgåvan med 3st i så hade jag väl kunnat vara någorlunda säker på att det är Kurkdjians fingrar som varit i farten..., Men när man bara ska klicka hem en 125:a av BdA - vem fan tillskriver man receptet?

Tillbaka
Topp