• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

errare

Basic
2-Faktor
Den har var lite sköjj, har jag inte sett tidigare..
IMG_1126.jpeg

IMG_1127.jpeg
 

Bilagor

  • IMG_1126.png
    IMG_1126.png
    311.3 KB · Visningar: 2

S.L

Diamant
2-Faktor
Hur pass bra är den där? Jag gillar citrus-dofter…
Jag tycker den är rätt bra de flesta dagar. Ibland kan jag känna att den är lite ’meh’ men det är dagsformen kanske (och min förkärlek till aromatiska fougeres alt. kryddiga chypres). Jag tycker ALD Majmua är ganska lik men håller nog den snäppet högre personligen. Ångrar inte att jag har båda, Oceania är fin på dagen och när man vill ha lite mer djup men samma generella stil för kvällen så byter man till Al Majmua.
 
Jag tycker den är rätt bra de flesta dagar. Ibland kan jag känna att den är lite ’meh’ men det är dagsformen kanske (och min förkärlek till aromatiska fougeres alt. kryddiga chypres). Jag tycker ALD Majmua är ganska lik men håller nog den snäppet högre personligen. Ångrar inte att jag har båda, Oceania är fin på dagen och när man vill ha lite mer djup men samma generella stil för kvällen så byter man till Al Majmua.
Väl sammanfattat!
 

Lidas78

Basic
2-Faktor
Jag tycker den är rätt bra de flesta dagar. Ibland kan jag känna att den är lite ’meh’ men det är dagsformen kanske (och min förkärlek till aromatiska fougeres alt. kryddiga chypres). Jag tycker ALD Majmua är ganska lik men håller nog den snäppet högre personligen. Ångrar inte att jag har båda, Oceania är fin på dagen och när man vill ha lite mer djup men samma generella stil för kvällen så byter man till Al Majmua.
Tack för bra kommentar! 😊🙏🏻🙏🏻
 

Tjabo

Silver
2-Faktor
Jag tycker den är rätt bra de flesta dagar. Ibland kan jag känna att den är lite ’meh’ men det är dagsformen kanske (och min förkärlek till aromatiska fougeres alt. kryddiga chypres). Jag tycker ALD Majmua är ganska lik men håller nog den snäppet högre personligen. Ångrar inte att jag har båda, Oceania är fin på dagen och när man vill ha lite mer djup men samma generella stil för kvällen så byter man till Al Majmua.

Hur tycker du Oceania förhåller sig till Harrod’s?
 

S.L

Diamant
2-Faktor
Hur tycker du Oceania förhåller sig till Harrod’s?
Jag är lite förvånad över att de rankas som lika på Fraggans ”reminds me of” faktiskt, jag får inte den upplevelsen. Oceania är mer rak och enkelspårig med citrus i huvudrollen och som den stora stjärnan. Harrods är mer åt chypre hållet och mjukare, fylligare, djupare och ”mognare” (med citrus som mer av en statist/biroll). Tycker som sagt inte att de är så lika men nödgas jag ranka doft mot doft så är det ett enkelt val för mig = Harrods.
 

Ronnie

Silver
IMG_2804 Large.jpeg

Fick nu hem den här från de skamlösa kopiatörerna Dua.
"Key notes of Aventus by Creed & Baccarat Rouge 540 Extrait by MFK"

Det stämmer nog. Har inte sniffat på Baccarat Rouge 540, så jag tänker Aventus blandat med Initio Side Effect eller nåt annat sött.
Gillar jag det? Ja, det tror jag. Inte så stark kanske.
 

S.L

Diamant
2-Faktor
Kul!
Självklart är alla dessa rena blindköp. Har (mycket) höga förhoppningar sedan tidigare på Dorians Fougere & Casablanca baserat på @Tjabo initiala rapporter, men tror att alla/de flesta kommer att träffa hyfsat rätt. Sybaris ser jag lite extra fram emot att få ’bocka av’ från listan, haft den på radarn ett tag.
 

G.Clooney

Basic
För jäkla fin faktiskt...
1000083548.jpg


Enrium - Fragrantica
Patchouli is such a great, versatile note in perfumery. It can be dry, earthy, dirty, smooth, herbal or chocolate-like - the list goes on. A key component of modern, post-oakmoss chypres, its earthiness makes it a good alternative to oakmoss in gems such as Amouage Jubilation 25. Smooth yet paper-y, Le Labo Patchouli 24 blew me away - it was the first balsamic patchouli scent I tried, and felt genuinely groundbreaking to me. I've since come across other such scents. Perris Patchouli Nosy Be is a chocolate-y take that I loved. Sticky Fingers (great name) is also a balsamic patchouli scent, more amber-y than paper-y or chocolate-y. For me, it conjures up the image of a nonchalant, leather-clad girl in the smoking area of a nightclub, complete with smudged eyeliner. I have been very impressed with Francesca Bianchi in the past, so I bought a discovery set. This scent is no exception, cementing me as a fan of this house.

SF is patchouli-heavy from initial spray. Earthy, smoky and very smooth, it is a great balsamic take on patchouli. Smooth tonka bean follows, slightly sweet and adding to the balsamic texture. It becomes increasingly dry as it develops, with dry woods emerging, complementing the patchouli nicely. The smoky component is the perfect counterpoint to the soft sweet undertone, melding nicely with the patchouli and woods while adding interest and darkness. There are some soft spices here too.

As it develops, the combination of the aforementioned balsamic notes make for a leather effect in the base. Powdery florals add body, as well as acting as a counterpoint to the smoky-leather toughness. There is a chocolate effect as it progresses, thanks to the patchouli. The sweet, smooth, smoky leather becomes increasingly musky as it fades, becoming slightly animalic in the later stages. It fades to a musky-woody skin scent, leathery until final fade. Sillage is strong and longevity is long-lasting. It is a unisex, autumn/winter evening scent.

While not a crowdpleaser, SF is a great, compelling composition that is undeniably cool. Dark, smoky sweetness with a tough leather twist. 4.5/5.
 
Topp