Dagens parfym!
Ska vi skriva om ännu en doft månne?
Jag klurade ett slag på om det fanns någon not eller inriktning som jag ännu lyckats krafsa på i alla dessa låtsasförståsigpåtexter och snabbt kom jag på en given spelare och en ständigt tabubelagd ton.
Jag sökte i tråden och ser att bara en tragisk stackare (jag) iaf nämnt tillverkaren tidigare och enbart en (jag) ensam själ flaggat för parfymen i sig. Oavsett har det skett utan att gå in mer på djupet.
Men härmodagen fick jag sug efter den och passade på att ta lite noter som jag nu skriver ihop.
Låt oss ta oss an frågan kring att som man bära ros och att ha kaffe i parfymer!
Det finns ju ett par givna lirare när man tänker på kaffe/choklad-dofter. By Killian har black phantom och Intoxicated, Xerjoff har Uden, Maison Margiela har coffee break, PDM sin Layton osv.
Sedan har vi ju oceaner av alla franska tillverkare där rosen är central.
Men så har vi också huset få i Sverige skriver om trots att de har en enormt utbud, sällan gör något dåligt och inte minst är förbaskat humana i sin prissättning. Det är också en tillverkare som inte sällan låter just kaffe och ros återfinnas i deras dofter.
Märke: Montale
Serie: Intense cafe
Topp: Ljusa blommor
Hjärta: kaffe & ros
Bas: vanilj, mysk & harts
Min upplevelse: Många ryggar tillbaka en smula när ros som framträdande doft i parfym förs på tal. Men rädda skola ni icke vara mina herrar. Visst, jag började sälja in detta som en kaffedoft (vilket förvisso är sant) men noterna som spelar första fiol är just ros.
Missförstå mig rätt nu. Vi snackar inte någon tung och blommig ”hej mormor-doft” utan en len och frisk skapelse.
Du puffar på dig första sprayen och allt du känner är den friska blomma . Lugn i brallan nu min gode herre. Ge det några minuter och kolla vad som händer. Ros är vad du får till en början och ros är vad du kommer leva med hela dygnet men den tidigare så dominanta doften börjar sakta få sällskap. Toppnoterna blir mindre skarpa och runt denna blomma väller snart kaffet fram.
Vi talar inte om bittra eller chokladiga bönor. Vi talar inte heller om svart bryggkaffe.
Vi talar om de krämiga varma krafterna av en kopp uteslutande beståendes av gräddigt kaffeskum från den italienska bryggaren och över detta härliga skum ligger en nykluven vaniljstång.
Det är mjölkigt, det är vaniljaktigt och det är så jävla inbjudande. Doften är förhållandevis linjär efter att topparna lugnat sig och det är inte mycket som kommer utvecklas men detta räcker gott och väl.
Performance & projection: performance är i vanlig ordning när vi talar om Montale aldrig ett problem. Denna sitter som gjuten och det gör även projektionen.
Övrigt/passar: Detta funkar på män som kvinnor och här har du en doft som du med fördel bär ljumma sommarkvällar.
Så ska du som en rättskaffens karl darra på manschetten när ros förs på tal? Nej det ska du självklart inte göra.
Är den värd sitt pris? Verkligen!
Men ett varningens finger höjs då priset varierar enormt på nätet. 100 ml pendlar mellan 800kr till 1500kr så gör hemläxan innan du trycker på köp.
Så våga vara extra manlig och bär ros i sommar!