• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Nishane Ani på ingång. Tror jag kommit lite längre i min lista på parfymer jag vill ha i rotationen.

tobacco Vanille, Santal 33, Naxos, Casamoratti, Amouage reflection, profuma Roma arso.

har många på bubbelplats: Swedoft Royal satisfaction, cambodian oud, Tf Neroli portofino, red tobacco mancera, Nishane Hacivat, cdg hinoki, pdm layton.

Skulle gärna hitta 2-3 till som får plats A-uppställningen :)

Nishane Ani på ingång. Tror jag kommit lite längre i min lista på parfymer jag vill ha i rotationen.

tobacco Vanille, Santal 33, Naxos, Casamoratti, Amouage reflection, profuma Roma arso.

har många på bubbelplats: Swedoft Royal satisfaction, cambodian oud, Tf Neroli portofino, red tobacco mancera, Nishane Hacivat, cdg hinoki, pdm layton.

Casamorati är lite blandad i sin kvalité men det som är bra är förbaskat bra.
B520EA6D-FF1B-40BD-A6CD-216701927DC2.jpeg

Givna i A-uppställningen om du vill ta steget från unisex och vikta mot mer ”man” har du tre givna här!
56A34873-390F-4974-8776-CDFF57C3973F.jpeg

Givna i A-uppställningen om du vill ta steget från unisex och vikta mot mer ”man” har du tre givna här!
Spännande, Nasamotto är ju väldigt speciell. Har testat black afghano vilken gav mig huvudvärk. Har doftat lite snabbt på NK men inte fastnat för någon, behöver dock testa på kroppen för att få en bättre uppfattning.

Närmast ska jag testa Nishane Ani samt goldfield & banks - Pacific Rock moss som ska vara en riktig sommardoft!

Spännande, Nasamotto är ju väldigt speciell. Har testat black afghano vilken gav mig huvudvärk. Har doftat lite snabbt på NK men inte fastnat för någon, behöver dock testa på kroppen för att få en bättre uppfattning.

Närmast ska jag testa Nishane Ani samt goldfield & banks - Pacific Rock moss som ska vara en riktig sommardoft!

Fick precis hem samples på bla ani och hacivat. Sen ett par från Jovoy och nån MFK osv. Ska bli kul.

Testade MFK idag - sinnessjukt fin. Men inte manlig.

Fick precis hem samples på bla ani och hacivat. Sen ett par från Jovoy och nån MFK osv. Ska bli kul.

Testade MFK idag - sinnessjukt fin. Men inte manlig.

Landade också Hacivat idag - ska testa lite.

Tack för jäkligt många kvalitetsposter i den här tråden!

Hur är känslan Tobacco Vanille kontra Naxos?

Har själv köpt på mig dekanter av båda på sistone för att testa. Tycker de är snarlika och premierar hittills själv Naxos. Bottle worthy för mig tror jag.

För övrigt gillar jag uppställningen! :) Har aldrig själv ägt Santal 33 men även den, trots det trista med att den är/var lite hypad, skulle jag nog kunna tänka mig en flaska av.

Jag tycker Naxos är lite sötare än TF och har lite sämre performance. Jag skulle säga att TF är mer allround och Naxos lite mer nischad, men båda är riktigt fina! Santal 33 är grym, du kan alltid köpa ett sample innan du köper en flaska. Kan rekommendera ett besök i deras butik på Söder.
Santal och Tobacco Vanille är mina 2 go to parfymer och har varit senaste året. Skulle gärna ha 4 go to och 4 lite mera nischade man kan ha vid speciella tillfällen. Arso profuma Roma tex är ju en väldig nischad parfym som man inte har på sig varje dag :)

Jag tycker Naxos är lite sötare än TF och har lite sämre performance. Jag skulle säga att TF är mer allround och Naxos lite mer nischad, men båda är riktigt fina! Santal 33 är grym, du kan alltid köpa ett sample innan du köper en flaska. Kan rekommendera ett besök i deras butik på Söder.
Santal och Tobacco Vanille är mina 2 go to parfymer och har varit senaste året. Skulle gärna ha 4 go to och 4 lite mera nischade man kan ha vid speciella tillfällen. Arso profuma Roma tex är ju en väldig nischad parfym som man inte har på sig varje dag :)

Själv tycker jag nästan tvärtom - Naxos lite mer allround! Intressant! :)

...jo, har dekant även av Santal, tänker mer att den kan vara värd en flaska.

Som sagt, kul mer mer nischat och ovanligt men många är ju inte sånt man kan eller vill bära varje dag.

Själv tycker jag nästan tvärtom - Naxos lite mer allround! Intressant! :)

...jo, har dekant även av Santal, tänker mer att den kan vara värd en flaska.

Som sagt, kul mer mer nischat och ovanligt men många är ju inte sånt man kan eller vill bära varje dag.
Spännande, smaken är som baken. Många har hyllat bla PDM Layton men jag tyckte den var ganska alldaglig och dålig performance. Andra hyllar Black Afghano men jag får huvudvärk av den. Naxos och Tobacco Vanille är bra oavsett tillfälle :) Tycker definitivt Santal är värd en flaska, lite extra kul att man får sitt namn, datum osv på etiketten :)

Nice! Kör du dessa tunga dofter under sommaren?

Nice! Kör du dessa tunga dofter under sommaren?
Inte lika frekvent, försöker hitta någon riktigt bra sommardoft som sitter i hela dagen. Håller på att testa Tom Ford Neroli Portofino Forte, Kilian Vodka on the rocks, Nishane Hacivat just nu. Nishane Ani samt Pacific Rock moss kommer inom kort och tror även dem ska vara mer somriga och lätta.

Har testat Floraiku också, deras sample set men fastnade inte för någon där...

Spännande, smaken är som baken. Många har hyllat bla PDM Layton men jag tyckte den var ganska alldaglig och dålig performance. Andra hyllar Black Afghano men jag får huvudvärk av den. Naxos och Tobacco Vanille är bra oavsett tillfälle :) Tycker definitivt Santal är värd en flaska, lite extra kul att man får sitt namn, datum osv på etiketten :)

Testade du Amouage - jubilation nån gång? Den är riktigt bra! Vad vill du ha av ”go to”?
Jag är så skev att jag vaknar och vill ha en ”typ av doft” alltså typ rökig/manlig eller fräsch eller typ blommig så utgår jag från det. Därför måste jag ha 25 att välja mellan. Men alla behöver inte vara hela flaskor.

Jag hade nog kompletterat dina som är rätt tunga med en green irish tweed (Creed) eller en terre d Hermés. Bägge är maskulina men fräscha.

Samplade Aventus för ngt halvår sedan och tyckte verkligen inte att den var ngt speciellt, varken doftmässigt eller performance.
Där i mot blind köpte jag 30 ml Mont Blanc Explorer (som ju ska vara väldigt lik Aventus) i veckan mest för att det var billigt på erbjudande (395:- med ngn rabatt) från Lyko. Och den var fan förvånansvärt bra! Gillar den starkt! Och sitter fortfarande kvar som skin scent efter 14 timmar så riktigt bra performance oxå, sillage kanske inte är ngn käftsmäll men hyfsat.

Testade Explorer, men inte som jag minns "originalet" dock, kanske Aventus har gått ner sig.

Inte lika frekvent, försöker hitta någon riktigt bra sommardoft som sitter i hela dagen. Håller på att testa Tom Ford Neroli Portofino Forte, Kilian Vodka on the rocks, Nishane Hacivat just nu. Nishane Ani samt Pacific Rock moss kommer inom kort och tror även dem ska vara mer somriga och lätta.

Har testat Floraiku också, deras sample set men fastnade inte för någon där...
Känns initialt som att man skulle ta kål på sig själv om man körde tex Tom Ford - TV i stekande sol. :)

Testade du Amouage - jubilation nån gång? Den är riktigt bra! Vad vill du ha av ”go to”?
Jag är så skev att jag vaknar och vill ha en ”typ av doft” alltså typ rökig/manlig eller fräsch eller typ blommig så utgår jag från det. Därför måste jag ha 25 att välja mellan. Men alla behöver inte vara hela flaskor.

Jag hade nog kompletterat dina som är rätt tunga med en green irish tweed (Creed) eller en terre d Hermés. Bägge är maskulina men fräscha.
Inte testat Jubilation än, får testas framöver. Terre d Hermés gillar jag! Bra fråga, gällande go to parfym - En parfym jag själv tycker doftar riktigt gott, och som andra i min omgivning uppskattar (komplimanger är ett bra mått). Den bör kunna sitta i hela dagen, den ska kunna sticka ut på After Worken lika väl som till morgonkaffet. Subtil, nischad, elegans.Ungefär så :)

Ibland är de ju kul att kunna ta på sig något riktigt tungt eller nishat, Arso, Interlude, Black Afghano eller liknande conversation starter.

Inte testat Jubilation än, får testas framöver. Terre d Hermés gillar jag! Bra fråga, gällande go to parfym - En parfym jag själv tycker doftar riktigt gott, och som andra i min omgivning uppskattar (komplimanger är ett bra mått). Den bör kunna sitta i hela dagen, den ska kunna sticka ut på After Worken lika väl som till morgonkaffet. Subtil, nischad, elegans.Ungefär så :)

Ibland är de ju kul att kunna ta på sig något riktigt tungt eller nishat, Arso, Interlude, Black Afghano eller liknande conversation starter.

Subtil elegans är absolut green irish tweed. Creeds bästa IMHO.

Två riktigt bra nytillskott idag:

AdP Colonia Oud,
27B81294-FA59-4BE7-A9C5-4729D53EBD8D.jpeg

Haft tester förut så ett säkert kort, gillar verkligen denna.
https://www.fragrantica.com/perfume/Acqua-di-Parma/Colonia-Oud-39468.html

Zaharoff Signature Pour Homme, 10ml.
D26720FF-E127-4D81-97C9-25C14035A6E1.jpeg

Riktigt jäkla bra första intryck, skulle vilja beskriva den som en mer varm/röd och kryddig Fougere variant (istf mera vanliga gröna/vassa varianter). Bra jobbdoft, kanske särskilt under höst/vinter. Kan absolut bli en flaska av denna framöver. https://www.fragrantica.com/perfume/Zaharoff/Zaharoff-Signature-Pour-Homme-56744.html

Jag har Explorer på ingång. Jag har aldrig varit ett direkt fan av Aventus, men gillar cologne-versionen av Aventus. Hoppas på att Explorer ska likna mer den, men tror inte det.

Härligt!
Det är ju olika vad man tycker. Känns som Explorer kommer passa dig bättre då. Men som sagt väldigt olika hur man uppfattar dofter och hur den blir på huden...

Två riktigt bra nytillskott idag:

AdP Colonia Oud,
27B81294-FA59-4BE7-A9C5-4729D53EBD8D.jpeg

Haft tester förut så ett säkert kort, gillar verkligen denna.
https://www.fragrantica.com/perfume/Acqua-di-Parma/Colonia-Oud-39468.html

Zaharoff Signature Pour Homme, 10ml.
D26720FF-E127-4D81-97C9-25C14035A6E1.jpeg

Riktigt jäkla bra första intryck, skulle vilja beskriva den som en mer varm/röd och kryddig Fougere variant (istf mera vanliga gröna/vassa varianter). Bra jobbdoft, kanske särskilt under höst/vinter. Kan absolut bli en flaska av denna framöver. https://www.fragrantica.com/perfume/Zaharoff/Zaharoff-Signature-Pour-Homme-56744.html

Nyfiken på den där Adp.. dra gärna en rad om vad du tycker om den sen...

Liten uppdatering om YSL Y edp.

Den doftar fortfarande ganska tydligt såhär 7 h efter! Imponerande...

Har under dagen fått lite wiffs då o då ifrån parfymen, väldigt fräsch doft...tror den luktar bäst på lite distans än när man sniffar direkt på huden :)

Klart köpvärd

Nyfiken på den där Adp.. dra gärna en rad om vad du tycker om den sen...
Ska göra ett försök!
Kan tillägga att det verkar som att den har bytt namn från Colonia Intensa Oud till Colonia Oud EDC Concentree, men det är samma doft. Så förutom Fragrantica länken ovan finns även denna för samma doft men under sitt första namn: https://www.fragrantica.com/perfume...ensa-Oud-Eau-de-Cologne-Concentree-15519.html
Har även läst påståenden om att det är samma doft som numer säljs under EDP beteckning i de svarta flaskorna, dvs denna: https://www.fragrantica.com/perfume/Acqua-di-Parma/Oud-Eau-de-Parfum-55998.html

Landade också Hacivat idag - ska testa lite.

Tack för jäkligt många kvalitetsposter i den här tråden!

Hur är känslan Tobacco Vanille kontra Naxos?

Har själv köpt på mig dekanter av båda på sistone för att testa. Tycker de är snarlika och premierar hittills själv Naxos. Bottle worthy för mig tror jag.

För övrigt gillar jag uppställningen! :) Har aldrig själv ägt Santal 33 men även den, trots det trista med att den är/var lite hypad, skulle jag nog kunna tänka mig en flaska av.

Tack för tillropen!
Alltid kul om någon uppskattar det. Ska snart få tummen ur med sommartrion men jag tog en rätt oväntad doft idag som jag tänkte skriva om först.
Ska bara ta mig tiden...

Tack för tillropen!
Alltid kul om någon uppskattar det. Ska snart få tummen ur med sommartrion men jag tog en rätt oväntad doft idag som jag tänkte skriva om först.
Ska bara ta mig tiden...

Jag har skrivit det förut men du gör hela skillnaden i denna tråd (vilket också är en av de allra bästa på KS).

Jag ska skriva en recension av oud silk mood här nån dag också vilket jag lovat.

Jag har skrivit det förut men du gör hela skillnaden i denna tråd (vilket också är en av de allra bästa på KS).

Jag ska skriva en recension av oud silk mood här nån dag också vilket jag lovat.

Var apropå det tvungen att klicka hem Oud Silk Mood jag med. Extrait.

Ska bli spännande. vill dock gärna höra din recension ändå.

Jag är okunnig på detta med dofter och hittar sällan nåt jag gillar riktigt. Det mesta doftar gammal dammig pappkartong på mig i slutänden. Eller så är det bara jag:rolleyes:

Men en jag tycker om är den @S.L nämnde här ovan, AdP Colonia oud. För mig känns den som körsbär i början, där ser man vilken galen doftuppfattning jag har. Det ska inte finnas i den efter vad sakkunskapen säger.

Läste @Alarik s utmärkta recension av Guerlin L’homme Ideal Edp. Den borde provas då den verkar ha körsbärsdoft och det tycks jag gilla. Har inte testat den och även om den kostar en måttlig summa hade jag helst fått tag på en sample först och sluppit chansa på en hel flaska, men verkar inte finnas samples av den i Europa? Eller om nån har den och tröttnat på den kunde jag tänka mig att köpa den.

Kanske finns också andra med ungefär liknande karaktär och noter? Tips mottages isf gärna.

Jag är okunnig på detta med dofter och hittar sällan nåt jag gillar riktigt. Det mesta doftar gammal dammig pappkartong på mig i slutänden. Eller så är det bara jag:rolleyes:

Men en jag tycker om är den @S.L nämnde här ovan, AdP Colonia oud. För mig känns den som körsbär i början, där ser man vilken galen doftuppfattning jag har. Det ska inte finnas i den efter vad sakkunskapen säger.

Läste @Alarik s utmärkta recension av Guerlin L’homme Ideal Edp. Den borde provas då den verkar ha körsbärsdoft och det tycks jag gilla. Har inte testat den och även om den kostar en måttlig summa hade jag helst fått tag på en sample först och sluppit chansa på en hel flaska, men verkar inte finnas samples av den i Europa? Eller om nån har den och tröttnat på den kunde jag tänka mig att köpa den.

Kanske finns också andra med ungefär liknande karaktär och noter? Tips mottages isf gärna.
Om du just gillar körsbär kan jag rekommendera Tom Ford - Lost Cherry, men då talar vi också om en annan prislapp.

Läste @Alarik s utmärkta recension av Guerlin L’homme Ideal Edp. Den borde provas då den verkar ha körsbärsdoft. Har inte testat den och även om den kostar en måttlig summa hade jag helst fått tag på en sample först och sluppit chansa på en hel flaska, men verkar inte finnas samples av den i Europa? Eller om nån har den och inte gillar den kunde jag tänka mig att köpa den.

Kanske finns också andra med ungefär liknande karaktär? Tips mottages isf gärna.

Den finns för under 600 spänn på CDON (ja, jag vet). Det är ett pangpris för Edp-varianten.

Edit: Här kommer länken https://www.computersalg.se/i/61699...=PriceRunnerSeLINK&utm_campaign=PriceRunnerSe

Tillbaka
Topp