• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Samarbete KS x Tradera

Har någon erfarenhet av försäljning genom tradera?

La upp en annons där med kampanjkod ”Klocksnack”.
En köpare, med många omdömen, nappade och valde genomföra köpet.

Tradera har nu valt att granska försäljningen. Det innebär kortfattat att de kommer behöva ett spårningsnummer från mig som dom själva kan spåra. När paketet väl kommit fram så kommer de släppa på pengarna inkom 72h.

Grundtanken var att använda PostNord Värdefrakt men efter att ha pratat med traderas kundtjänst avrådde de mig från detta. De vill ha möjlighet att själva spåra försändelsen för att minska risken för bedrägerier.

Hur hade ni gjort i detta läge? Finns det alternativa lösningar för att skicka värde som blir spårbart för tradera själva?
 
Ett alternativ kan ju vara DB Schenkers försäkrade frakt, tror man kan försäkra upp till 50k och då är det även spårbart.
 
Har någon erfarenhet av försäljning genom tradera?

La upp en annons där med kampanjkod ”Klocksnack”.
En köpare, med många omdömen, nappade och valde genomföra köpet.

Tradera har nu valt att granska försäljningen. Det innebär kortfattat att de kommer behöva ett spårningsnummer från mig som dom själva kan spåra. När paketet väl kommit fram så kommer de släppa på pengarna inkom 72h.

Grundtanken var att använda PostNord Värdefrakt men efter att ha pratat med traderas kundtjänst avrådde de mig från detta. De vill ha möjlighet att själva spåra försändelsen för att minska risken för bedrägerier.

Hur hade ni gjort i detta läge? Finns det alternativa lösningar för att skicka värde som blir spårbart för tradera själva?
Tror det är en tidsfråga innan vi får ta del av en skräckhistoria där någon skickar en klocka till en köpare som rapporterar till Tradera att det var en fejk eller tegelsten eller något och säljaren blir utan pengar och klocka. Det verkar vara ett hyfsat vanligt upplägg för scams på Ebay så jag gissar att det kommer hitta hit. Bortsett från den aspekten låter det som att de vill tvinga dig att skicka oförsäkrat? Jag gissar att du tänkte skicka med Värde för att beloppet är för högt för Rek Extra? Vad händer då om paketet försvinner?
 
Tror det är en tidsfråga innan vi får ta del av en skräckhistoria där någon skickar en klocka till en köpare som rapporterar till Tradera att det var en fejk eller tegelsten eller något och säljaren blir utan pengar och klocka. Det verkar vara ett hyfsat vanligt upplägg för scams på Ebay så jag gissar att det kommer hitta hit. Bortsett från den aspekten låter det som att de vill tvinga dig att skicka oförsäkrat? Jag gissar att du tänkte skicka med Värde för att beloppet är för högt för Rek Extra? Vad händer då om paketet försvinner?
Tyckte det är väldigt märkligt av Tradera att fokusera så mycket på köparskydd medan man lägger noll vikt i säkerhet för säljare.

Det stämmer. Utifrån konversationen jag hade med dom så hade jag två val, avbryta affären eller skicka ”oförsäkrat” (försäkrat upp till 5000kr).
Jag passade på att fråga Tradera om de har någon försäkring som ersätter borttappade paket men det hade dom inte.

Svar från Tradera efter att ha förklarat situationen att de ej kan spåra värdeförsändelser. De två alternativen är schenker eller PostNord spårbart.

”Det verkar bli två mindre bra alternativ då. Tyvärr skulle det vara nödvändigt med ett spårbar frakt för att vi ska kunna följa varan och sedan betala ut summan till dig. Jag skulle rekommendera dig av den anledningen att ändå skicka spårbart, när det nu är dessa två alternativ som finns”
 
Tyckte det är väldigt märkligt av Tradera att fokusera så mycket på köparskydd medan man lägger noll vikt i säkerhet för säljare.

Det stämmer. Utifrån konversationen jag hade med dom så hade jag två val, avbryta affären eller skicka ”oförsäkrat” (försäkrat upp till 5000kr).
Jag passade på att fråga Tradera om de har någon försäkring som ersätter borttappade paket men det hade dom inte.

Svar från Tradera efter att ha förklarat situationen att de ej kan spåra värdeförsändelser. De två alternativen är schenker eller PostNord spårbart.

”Det verkar bli två mindre bra alternativ då. Tyvärr skulle det vara nödvändigt med ett spårbar frakt för att vi ska kunna följa varan och sedan betala ut summan till dig. Jag skulle rekommendera dig av den anledningen att ändå skicka spårbart, när det nu är dessa två alternativ som finns”
Varför 5000 kr? Rek Extra är spårbart och ersätter upp till 10000 kr vill jag minnas. Men det hjälper kanake inte i det här fallet. Bra att de låter dig avbryta iallafall. Tror att de försökt tvinga andra att skicka och hävdat att man förbundit sig att göra det.
 
Rek Extra ska väl vara upp till 25k. "Vanlig" rek upp till 10. Om det inte är betalningsmedel som det heter.
Screenshot_20230918-001636_Chrome.jpg

 
Har någon erfarenhet av försäljning genom tradera?

La upp en annons där med kampanjkod ”Klocksnack”.
En köpare, med många omdömen, nappade och valde genomföra köpet.

Tradera har nu valt att granska försäljningen. Det innebär kortfattat att de kommer behöva ett spårningsnummer från mig som dom själva kan spåra. När paketet väl kommit fram så kommer de släppa på pengarna inkom 72h.

Grundtanken var att använda PostNord Värdefrakt men efter att ha pratat med traderas kundtjänst avrådde de mig från detta. De vill ha möjlighet att själva spåra försändelsen för att minska risken för bedrägerier.

Hur hade ni gjort i detta läge? Finns det alternativa lösningar för att skicka värde som blir spårbart för tradera själva?

Jepp var med om samma sak angående utbetalningen har gjort två försäljningar.
Där den ena var kring 30tkr då körde jag via Postnord spårbart som frakt.
Den andra via Postens värde då kring 100tkr.

Valde fraktalternativ efter vad jag kände mig bekväm med helt enkelt, inte efter traderas rekommendation.

Hoppas det hjälper.
 
Screenshot_20230918-001636_Chrome.jpg

Personligen skulle jag aldrig förvänta mig att få igenom någon positiv ersättning från postnord. Har prövat med mindre belopp ett tillfälle och det var ingen positiv upplevelse.

Det man bör ta med sig är texten "Observera att du inte får någon ersättning om innehållets marknadsvärde överstiger respektive maxbelopp"
Vilket jag tolkar att om marknadsvärdet är 50ktr på innehållet och du kör ett Rek extra upp till 25tkr. Så betalas inte beloppet 25tkr ut, utan man står utan ersättning i sin helhet.

Finns säkert flera anledning till detta varav ett är att paketet helt enkelt blir mer stöldbegärligt antar jag.

Tar gärna in andras synpunkter på detta!
 
Senast ändrad:
Jo, men då ska det ju också vara ersättning upp till de beloppen. Hål i huvudet om dom inte skrivit fel.

Ja det är det texten betyder. Har varit så i flera år. Har inte testat hur det funkar i verkligheten då jag inte haft de problemen men utgår från att det ska göra det. Man anger uppskattade värdet när det skickas. Men man får ingen ersättning om värdet överskrider gränserna för maxvärde. Det är väl det som menas med maxvärde, värdet får inte överstiga.
 
De brukar fråga mig, och så antecknar det vad jag svarar. Men alla gör det väl inte antar jag.
Jaha, jag bokar på nätet. Smidigare, billigare, och ingen kreativ omtolkning av adresserna av personalen hos ombud eller företagscenter. Är du säker på att de antecknar? Gissar att de bara frågar för att veta om de ska välja rek eller rek extra.
 
Jaha, jag bokar på nätet. Smidigare, billigare, och ingen kreativ omtolkning av adresserna av personalen hos ombud eller företagscenter. Är du säker på att de antecknar? Gissar att de bara frågar för att veta om de ska välja rek eller rek extra.
Säker o säker, ser då ut som de gör det. Olika personer på samma ställe så verkar som de har instruktioner att göra så. Inte för att jag vet om det spelar nån roll för försäkringen. Antagligen inte annars borde det väl göras överallt.
 
Säker o säker, ser då ut som de gör det. Olika personer på samma ställe så verkar som de har instruktioner att göra så. Inte för att jag vet om det spelar nån roll för försäkringen. Antagligen inte annars borde det väl göras överallt.
Jag ska utforska det här när jag är pensionär och alla mina vänner har dött. Nu när postkontoren stängt kan man ju inte ta med två bankböcker dit och krångla med någon meningslös överföring för att få prata med en annan människa.
 
Hej, har en fråga angående att sälja klocka på tradera, min auktion har precis blivit klar och en "vinnare" har utsetts, fick nu reda på att den som vinnare får tillgång till mitt fulla namn / adress. Auktionen gäller en hyfsat dyr klocka vilket har fått mig att känna mig lite orolig nu när en person som inte verkar helt legit har fått tillgång till mina uppgifter. Vad tror ni är chansen att man får inbrott inom kort / att nån står och väntar utanför porten? Det verkar som en väldigt dum idé av tradera att ge ut denna information då det fungerar som ett väldigt lätt sätt för kriminella att scouta folk med dyrbara ägodelar genom att bara bjuda så högt som möjligt med ingen avsikt att gå igenom med köpet och sedan göra inbrott. Är jag bara paranoid eller har jag missat något?
 
Hej, har en fråga angående att sälja klocka på tradera, min auktion har precis blivit klar och en "vinnare" har utsetts, fick nu reda på att den som vinnare får tillgång till mitt fulla namn / adress. Auktionen gäller en hyfsat dyr klocka vilket har fått mig att känna mig lite orolig nu när en person som inte verkar helt legit har fått tillgång till mina uppgifter. Vad tror ni är chansen att man får inbrott inom kort / att nån står och väntar utanför porten? Det verkar som en väldigt dum idé av tradera att ge ut denna information då det fungerar som ett väldigt lätt sätt för kriminella att scouta folk med dyrbara ägodelar genom att bara bjuda så högt som möjligt med ingen avsikt att gå igenom med köpet och sedan göra inbrott. Är jag bara paranoid eller har jag missat något?

Har du fått betalt eller misstänker du att du inte kommer få det?
 
auktionen har bara varit avslutad i ett par timmar så ingen betalning än, men den informationen jag fick om köparen fick mig att tveka om de är rediga
Antar att du redan kollat köparens omdömen och att de är dåliga? Kolla vad kritiken har varit och vad för typ av prylar som har köpts/sålts. Det ger en ganska bra helhetsbild av personen. Viss skillnad på en 22-åring som vunnit flera auktioner utan att betala och sedan varit hotfull, jämfört med Bengt, 67 som varit lite svajig i objektsbeskrivningen. Båda kan ha dåliga omdömen. Sen kan du ju försöka leta upp personen på sociala medier, googla namnet samt kolla om han förekommer på lexbase.
 
Antar att du redan kollat köparens omdömen och att de är dåliga? Kolla vad kritiken har varit och vad för typ av prylar som har köpts/sålts. Det ger en ganska bra helhetsbild av personen. Viss skillnad på en 22-åring som vunnit flera auktioner utan att betala och sedan varit hotfull, jämfört med Bengt, 67 som varit lite svajig i objektsbeskrivningen. Båda kan ha dåliga omdömen. Sen kan du ju försöka leta upp personen på sociala medier, googla namnet samt kolla om han förekommer på lexbase.
Killen hade inga omdömen eller tidigare köp
 
Killen hade inga omdömen eller tidigare köp, kollade också upp han på lexbase, verkar som att han varit "förekommande" vilket jag antar inte är så bra

Ok, har allafall aldrig hört eller läst om några oegentligheter bortsett utebliven betalning på vissa typer av varor.
Personligen med de fåtal transaktioner jag har utfört där rörande klockor så har det gått friktionsfritt och jag hoppas desamma för dig.
 
Hej, har en fråga angående att sälja klocka på tradera, min auktion har precis blivit klar och en "vinnare" har utsetts, fick nu reda på att den som vinnare får tillgång till mitt fulla namn / adress. Auktionen gäller en hyfsat dyr klocka vilket har fått mig att känna mig lite orolig nu när en person som inte verkar helt legit har fått tillgång till mina uppgifter. Vad tror ni är chansen att man får inbrott inom kort / att nån står och väntar utanför porten? Det verkar som en väldigt dum idé av tradera att ge ut denna information då det fungerar som ett väldigt lätt sätt för kriminella att scouta folk med dyrbara ägodelar genom att bara bjuda så högt som möjligt med ingen avsikt att gå igenom med köpet och sedan göra inbrott. Är jag bara paranoid eller har jag missat något?
Förstår att det kan kännas olustigt men samtidigt ur köparens perspektiv vore det ju olustigt att INTE ha namn och adress till motparten innan man skickar över en massa pengar. Hoppas allt går vägen.
 
Tillbaka
Topp