• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Samarbete KS x Tradera

Hur var det nu med utländska köpare, kan de köpa/bjuda även om de inte har bank id? Finns det något alternativ för dem att bjuda?
Från deras sida:
Vi verifierar alla användare på Tradera för att säkerställa att vi fortsätter vara en trygg handelsplats. Verifikationen varierar beroende på användarens land, för svenska användare används BankID, för danska användare har vi MitID och för övriga länder krävs det bild på giltig ID-handling.
 
Nån med erfarenhet av att PostNord tappar bort paket? Sålde en klocka på Tradera förre helgen, fick betalt m Swish direkt via Tradera. Lämnade in den hos mitt postombud i måndags men har inte fått en enda uppdatering sen dess annat än att den är inlämnad hos mitt ombud. Postombudet har ingen mer info än vad jag kan se via kolli-id. Skickade spårbart men ej med rek då klockan inte är alltför dyr. Nu har det inte gått så vansinnigt lång tid, så förhoppningsvis rasslar det till och den dyker upp hos nya ägaren nästa vecka, men någon med erfarenhet av vad man gör annars? Kan förstås reklamera ärendet hos Postnord, men förväntar mig ingen ersättning då den inte skickades m rek. Hittade inga riktlinjer hos Tradera om vem som förväntas ha ansvaret sen den lämnats in.
 
Nån med erfarenhet av att PostNord tappar bort paket? Sålde en klocka på Tradera förre helgen, fick betalt m Swish direkt via Tradera. Lämnade in den hos mitt postombud i måndags men har inte fått en enda uppdatering sen dess annat än att den är inlämnad hos mitt ombud. Postombudet har ingen mer info än vad jag kan se via kolli-id. Skickade spårbart men ej med rek då klockan inte är alltför dyr. Nu har det inte gått så vansinnigt lång tid, så förhoppningsvis rasslar det till och den dyker upp hos nya ägaren nästa vecka, men någon med erfarenhet av vad man gör annars? Kan förstås reklamera ärendet hos Postnord, men förväntar mig ingen ersättning då den inte skickades m rek. Hittade inga riktlinjer hos Tradera om vem som förväntas ha ansvaret sen den lämnats in.
På en vecka bör den ha levererats. Jag skulle kontakta Postnord direkt.
 
På en vecka bör den ha levererats. Jag skulle kontakta Postnord direkt.
Jo, pratat m PostNord som inte kunde säga så mkt annat än att jag ska reklamera ärendet på deras hemsida vilket jag gjort idag. Man kunde iallfall ange ersättningskrav och beskriva vad som tappats bort, även om jag är tveksam till att man får ersättning när det inte gått som rek, men jag blir gärna motbevisad 🙂 Tänker att jag Swishar tillbaka pengarna till köparen om den inte dyker upp, vore ju sjukt trist för han å köpa en klocka som tappas bort av posten. Så får väl jag se den om den dyker upp eller om jag mot förmodan kanske får ersättning. Köparen verkar trevlig iallafall, så skulle den dyka upp hos honom nån gång framöver så får jag väl hoppas att han återbetalar mig pengarna. Men ska ge det lite tid först, hoppas förstås att den dyker upp nånstans den här veckan.

Hittar dock inget om @Tradera erbjuder nån hjälp i frågan, eller om det lämnas helt åt PostNord?
 
Är det traderas ordinarie avgifter som gäller nu från 1/1 eller finns det någon rabatt för KS-annonser?
 
Jo, pratat m PostNord som inte kunde säga så mkt annat än att jag ska reklamera ärendet på deras hemsida vilket jag gjort idag. Man kunde iallfall ange ersättningskrav och beskriva vad som tappats bort, även om jag är tveksam till att man får ersättning när det inte gått som rek, men jag blir gärna motbevisad 🙂 Tänker att jag Swishar tillbaka pengarna till köparen om den inte dyker upp, vore ju sjukt trist för han å köpa en klocka som tappas bort av posten. Så får väl jag se den om den dyker upp eller om jag mot förmodan kanske får ersättning. Köparen verkar trevlig iallafall, så skulle den dyka upp hos honom nån gång framöver så får jag väl hoppas att han återbetalar mig pengarna. Men ska ge det lite tid först, hoppas förstås att den dyker upp nånstans den här veckan.

Hittar dock inget om @Tradera erbjuder nån hjälp i frågan, eller om det lämnas helt åt PostNord?
En potentiellt viktig del här är dock huruvida du köpt frakten genom Tradera eller direkt hos Postnord. Av egen erfarenhet har jag fått uppleva att reklamationen av frakten måste gå genom Tradera om du köpt frakten genom dem. Fick ”smäll på fingrarna” när jag försökte reklamera direkt hos Postnord.

Osäker på hur mycket de kan tänkas ersätta, men de ersätter ju åtminstone portot, vilket i och för sig nästan är ett hån i sammanhanget.
 
En potentiellt viktig del här är dock huruvida du köpt frakten genom Tradera eller direkt hos Postnord. Av egen erfarenhet har jag fått uppleva att reklamationen av frakten måste gå genom Tradera om du köpt frakten genom dem. Fick ”smäll på fingrarna” när jag försökte reklamera direkt hos Postnord.

Osäker på hur mycket de kan tänkas ersätta, men de ersätter ju åtminstone portot, vilket i och för sig nästan är ett hån i sammanhanget.
Jaså, köpte frakt av PostNord genom Tradera. Får väl se hur det utvecklas då.
 
Nån med erfarenhet av att PostNord tappar bort paket? Sålde en klocka på Tradera förre helgen, fick betalt m Swish direkt via Tradera. Lämnade in den hos mitt postombud i måndags men har inte fått en enda uppdatering sen dess annat än att den är inlämnad hos mitt ombud. Postombudet har ingen mer info än vad jag kan se via kolli-id. Skickade spårbart men ej med rek då klockan inte är alltför dyr. Nu har det inte gått så vansinnigt lång tid, så förhoppningsvis rasslar det till och den dyker upp hos nya ägaren nästa vecka, men någon med erfarenhet av vad man gör annars? Kan förstås reklamera ärendet hos Postnord, men förväntar mig ingen ersättning då den inte skickades m rek. Hittade inga riktlinjer hos Tradera om vem som förväntas ha ansvaret sen den lämnats in.
Jag har haft ett liknande fall. På hemsidan såg paketet ut att ligga kvar hos mitt ombud i flera dagar men helt plötsligt dök det upp som det skulle hos köparen, så spårningsfunktionen är verkligen inte att lita på.
 
Yaay, fick en notis om att det nu dykt upp hos köparens utlämningsställe. Uppenbarligen har paketet rört på sig, men helt utan uppdateringar då. Skönt!
Det verkar vara vanligt med Postnord numera, har hänt mig också. (Har inte med Tradera att göra specifikt.) Man får veta att det skickas, sedan en lång period av tystnad innan det plötsligt dyker upp på en närliggande sorteringsstation, eller på utlämningsstället direkt. Är rätt säker på att det inte brukade vara så förr...

(Själv använder jag alltid Schenker via Tradera, har alltid funkat bra.)
 
Det verkar vara vanligt med Postnord numera, har hänt mig också. (Har inte med Tradera att göra specifikt.) Man får veta att det skickas, sedan en lång period av tystnad innan det plötsligt dyker upp på en närliggande sorteringsstation, eller på utlämningsstället direkt. Är rätt säker på att det inte brukade vara så förr...

(Själv använder jag alltid Schenker via Tradera, har alltid funkat bra.)
Nä, verkar ha försämrats en del. Skicka med Post Nord av gammal vana, men det finn ju andra alternativ. Har annars skickat det mesta med Post Nord REK vilket brukar gå fort och med tydliga uppdateringar, kan vara värt 80 spänn extra om inte annat.
 
Tjo, jag undra samma som ett tidigare inlägg.

Kampanjkoden går juh fortf att använda på tradera.
Men hur är det egentligen nu om man annonserar på tradera genom ks?
Får man nån typ av rabatt på deras avgifter som ks medlem eller är det samma som vanliga tradera med deras 10%?

Ha det fint
 
Kampanjkoden går juh fortf att använda på tradera.
Men hur är det egentligen nu om man annonserar på tradera genom ks?
Får man nån typ av rabatt på deras avgifter som ks medlem eller är det samma som vanliga tradera med deras 10%
Jag testade lägga upp en annons och fick 10% i avgift, så vad är poängen med koden klocksnack egentligen?

Synd att K&S försvann från forumet, tänker sälja ut min samling och det blir en hel del i provision till Tradera.
 
Jag åkte oxå på avgift från tradera nu.
Kampanjen skulle ju gälla när man lade in annonser året ut:
”Och det kommer vara gratis att annonsera på KS x Tradera året ut!”

Jag lade in annonser förra året i dec som slutar nu i dagarna och jag får betala provision… det var inte vad jag läste mig till i kampanjen.

Känns inte som att det var så det stod?
Gratis att annonsera året ut stämmer ju inte då.
Eller tänker jag fel?
 
Jag åkte oxå på avgift från tradera nu.
Kampanjen skulle ju gälla när man lade in annonser året ut:
”Och det kommer vara gratis att annonsera på KS x Tradera året ut!”

Jag lade in annonser förra året i dec som slutar nu i dagarna och jag får betala provision… det var inte vad jag läste mig till i kampanjen.

Känns inte som att det var så det stod?
Gratis att annonsera året ut stämmer ju inte då.
Eller tänker jag fel?
Hände mig också men fick en kreditering på provisionen efter att jag kontaktade kundtjänst via chatt.

Synd att det inte går att ta reda på vad som gäller nu efter årsskiftet. Är det traderas standardpriser som gäller känns det lite meningslöst kanske.
 
Nya regler från årsskiftet som i korta drag innebär att plattformar som Tradera ska till Skatteverket rapportera säljare som omsätter mer än 20000kr per år OCH om antalet försäljningstillfällen överstiger 30 ggr.


"Vad omfattar "försäljning av varor"?


Försäljning av varor omfattar alla materiella tillgångar; såväl begagnade som nya varor. Immateriella tillgångar, till exempel rättigheter, omfattas alltså inte.
En säljare är undantagen från rapportering om plattformsoperatören har förmedlat försäljning vid färre än 30 tillfällen samtidigt som den totala ersättningen till säljaren inte överstiger motsvarande 2 000 euro under den rapporteringspliktiga perioden. I beloppet ingår inte exempelvis mervärdesskatt."
 
Nya regler från årsskiftet som i korta drag innebär att plattformar som Tradera ska till Skatteverket rapportera säljare som omsätter mer än 20000kr per år OCH om antalet försäljningstillfällen överstiger 30 ggr.


"Vad omfattar "försäljning av varor"?


Försäljning av varor omfattar alla materiella tillgångar; såväl begagnade som nya varor. Immateriella tillgångar, till exempel rättigheter, omfattas alltså inte.
En säljare är undantagen från rapportering om plattformsoperatören har förmedlat försäljning vid färre än 30 tillfällen samtidigt som den totala ersättningen till säljaren inte överstiger motsvarande 2 000 euro under den rapporteringspliktiga perioden. I beloppet ingår inte exempelvis mervärdesskatt."
Omfattas forum som Klocksnack av detta tro? Finns ju även köp&sälj på t.ex Sweclockers och andra forum.
 
Omfattas forum som Klocksnack av detta tro? Finns ju även köp&sälj på t.ex Sweclockers och andra forum.

Vi har granskat det här och vi saknar information om affären slutförs eller ej och vilket pris som köpare och säljare har i sin transaktion.

men vi följer utvecklingen för att se om det kommer förtydliganden etc.
 
Vi har granskat det här och vi saknar information om affären slutförs eller ej och vilket pris som köpare och säljare har i sin transaktion.

men vi följer utvecklingen för att se om det kommer förtydliganden etc.
Jag tror att det är lugnt! KS är ju inte en plattform som på något vis förmedlar ersättning till säljare, något jag uppfattade som en viktig faktor.
 
Glöm inte bort dac7 nu gott folk som trädde i kraft 1/1. All sammanlgd försäljning över 2000€ alternativt 30 försäljningar per år oavsett summa kommer rapporteras av plattformar som Tradera/blocket/c24 mfl till skatteverket även om du är privatperson eller företagare.
 
Glöm inte bort dac7 nu gott folk som trädde i kraft 1/1. All sammanlgd försäljning över 2000€ alternativt 30 försäljningar per år oavsett summa kommer rapporteras av plattformar som Tradera/blocket/c24 mfl till skatteverket även om du är privatperson eller företagare.
Jojo, men så länge man gör förlust på sina försäljningar (vilket man väl i regel gör förutom Rolex) så är väl det i sak inget större problem? Nu pratar jag "vanliga" människor, inte privatgråhandlare.
 
Jojo, men så länge man gör förlust på sina försäljningar (vilket man väl i regel gör förutom Rolex) så är väl det i sak inget större problem? Nu pratar jag "vanliga" människor, inte privatgråhandlare.
Men du kommer ju fortfarande att behöva spara underlag etc. för att kunna påvisa ev. förlust etc. Platformen i sig kan inte avgöra din totala vinst per privatperson. Den delen ligger på resp. säljare. Syftet med direktivet är ju kundkännedom och för att försvåra ev. penningtvätt etc.
Det är tydligt att plattformen skall samla in information om eller direkt från säljaren. Sedan hur detta kommer följas upp eller vilken nivå av godycklighet utefter angiven information kommer säkerligen att variera.
 
Tillbaka
Topp