I början på 70-talet hade Citizen 4 olika typer av verk i produktion, mekaniska, elektromekaniska, stämgafflar och kvarts.
Men om man ville ha Seiko fanns det mindre urval av typer av verk för dom gjorde aldrig stämgaffelverk.
Har ju visat en del Seikos med mekaniska och kvartsverk och idag blir det elektromekaniska tänkte jag.
Det här är klockor jag inte snöat in på utan bara råkat bli ägare av mest på grund av härlig 70-tals design.
Den första modellen hette EL-370 och tillverkades av Daini divisionen och efterföljaren kallades för Elnix som tillverkade till 1976 om jag inte missminner mig.
Suwa divisionen hade självklart ochså såna här med egna verk och dom kallade helt enkelt för electronic.
Dom riktigt tidiga från Hamilton som var först med såna här verk hade ett riktigt tungt balanshjul och riktigt låg frekvens som gjorde att sekundvisaren riktigt knyckte sig fram, härligt!
Men senare som dom här jag har från Seiko är frekvensen som vanliga mekaniska.
1976 kom Seikos första moderata prissatta kvartsklocka, Type II, som kostade som dom här men betydligt mer precisa så det var slutet för Elnix.
Först en EL-370 från 72 som är rätt stabbig och 14 mm tjock.
Har rejält 44 batteri vilket behövs för dom drar bra med ström.
Sen en Elnix SG från 74 och SG betyder special grade och var något bättre och dyrare än vanliga Elnix.
Var väl som King Seiko pris och kvalitetsmässigt.
Med verket 07 som har ett något tunnare batteri som gör klockan till mer normala 11.5 mm i tjocklek.
Nu är det blå tavla, blå på riktigt!
Vanlig Elnix från 1975.
En till Elnix från 75 fast med brun tavla som fungerar fantastiskt bra ihop med beige manchesterkavaj.
Obligatoriskt bild på klocka på arm.
Oj, glömde nästan den här som låg och lurade i fel låda.
Suwa divisionens variant från 1970 med snygg atomlogga.