• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kvartsurtråden!

Urfadern (no pun intended) :) til moderna massproduserade kvartsare: Seiko 3823-7000, rysligt dyr vid introduktionen, 141.000 yen, men visade vägen framåt för en stund....

IMG_20160825_185022.jpg

Är ute efter en kvarts beater att använda dagligen på jobbet och fritid. Vill ha en grab n go klocka helt enkelt, vad finns det för trevligt under 1500kr? Ge mig tips :)

Hur begränsad är livstiden på en quartz? Läste någonstans att en del quartz-/superquartz klockor bara är att kasta efter x antal år. Anledningen är att det kostar för mycket att byta ut/reparera verket, stämmer detta?

Hur begränsad är livstiden på en quartz? Läste någonstans att en del quartz-/superquartz klockor bara är att kasta efter x antal år. Anledningen är att det kostar för mycket att byta ut/reparera verket, stämmer detta?

Köper du en jättebillig quartz så kommer batteribyte & service kosta mer än klickans värde, vilket är samma problematik som när man köper en billig automatare(seiko 5 etc).

Min Certina DS-2 "superquartz" kommer behöva service för 1500:- inom 2 år, tvivlar på att jag kan sälja den för över en tusenlapp vid den tidpunkten...

Köper du en jättebillig quartz så kommer batteribyte & service kosta mer än klickans värde, vilket är samma problematik som när man köper en billig automatare(seiko 5 etc).

Min Certina DS-2 "superquartz" kommer behöva service för 1500:- inom 2 år, tvivlar på att jag kan sälja den för över en tusenlapp vid den tidpunkten...
Jag tänkte mer på quartz i det högre prissegmentet, typ RO eller OQ

Jag tänkte mer på quartz i det högre prissegmentet, typ RO eller OQ
Jag hade inte oroat mig för det. Vissa urverk får säkert bytas ut helt, men i det övre segmentet så ska de hålla länge. En GS har exempelvis serviceintervall på 50 år (vet inte om det gäller alla verk eller enbart vissa dock). Om du funderar på en Oysterquartz så har de i sig gamla och riktigt bra verk så kör på, de kommer kunna hålla länge :)

Kommer din kvartsare behöva service om två år, hur gammal är den? Låter konstigt.

Tillbaka
Topp