• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kvartsurtråden!

Goose

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Ja precis! Min fick snabbt säljas för att kunna köpa Santos XL. Det kan nog bli så att när nya justeringar i samlingen är på G så letar sig en annan SMP in igen. Designen är lika klockren som länken är skön! Och med tanke på att jag nu byter mellan lill-Santos och stor-Santos + någon gammal dressare så måste något ske snart :D
Så som silverfisken letar sig in i ett badrum letar SMP:n sig in i en klocksamling. Många säger "aldrig", men ändå står de där med en SMP till sist ändå :).
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Dubbelt så många som jag, men kanske procentuellt mycket färre än jag?
Ingen aning, menar bara att jag brukar ha fler. Har mycket hellre kvartsklockor än mekaniska men tyvärr lockar ibland modeller som inte har kvartsurverk. :)

Kom på att jag har denna också:
image.jpg

Blåtandsklocka som synkar två tidzoner via mobilen.
 
Senast ändrad:

Babinus

Cartier
Ingen aning, menar bara att jag brukar ha fler. Har mycket hellre kvartsklockor än mekaniska men tyvärr lockar ibland modeller som inte har kvartsurverk. :)
Du har väl som många av oss blivit suggererad här. Som en hedning som klivit rakt in i ett bönemöte.

Klart att quartzklockor är intressanta. Quartz och mekaniskt är ju två olika världar i samma värld som fascinerar på olika sätt. Mekaniskt för den långa historien, det fina hantverket och bara känslan av vad som kan göras med gammal mekanisk teknik. Quartz för att det rent pragmatiskt är en teknik som fungerar och är så tåligt. Som Harley Davidson och Suzuki Katana, eller segelbåtar och motorbåtar. Eller en stark man och en modern gaffeltruck. Allt är fascinerande och intressant på sitt viss.

Och ta nu inte allt jag skriver på blodigt allvar. Särskilt inte de två första meningarna. Jag blir aldrig forumets klokaste medlem, men försöker bli den tramsigaste. Bäst på något sätt i alla fall. Det pinsammaste just nu är att jag skriver så här utan att vara berusad, vilket man skulle kunna tro. Lördagkväll som det är.
 

demondave

Rolex
Två sidor och inte en enda UX? Jaja, räknar med att folk är upptagna med att försöka få till första hairlinen på sina :)

Klockan som spenderar mest tid på handleden här. Grym beater, skön tyngd och alltid redo. Den som bjuder nog för att jag ska skiljas från denna är både onödigt rik och skvatt galen!

image.jpg
 

SSL

Audemars
20150919knutgadd.jpg


Köpte precis mitt första kvartsur sedan 1995, då köpte jag en fruktansvärt ful TAG Heuer av oklar anledning. Den här känns mycket trevlig två dagar efter inköp men bandet som sitter på är för kort och för smalt så det kommer att behöva åtgärdas snart.

Den där kommer bli nya SKX, men finbeater istället för fulbeater.
 

_jonte

Patek
Berätta mer om dom!

Hur bärs dom? vad brukar dom kosta? Servicemöjligheter och kostnad?
Ref på den mitten och till höger är 56023, 36mm och gjordes på 80-talet. Den vänstra är en 33mm i tantal/stål, gjord '92.
De bärs jätteskönt, tunna och har kanske världens goaste länk. 36mm bärs lite större än en Datejust.
Fina ex börjar väl på ca 40' och uppåt. Slitna lite billigare. Mycket ovanliga i stål, mer vanlig i guld/stål.
Sällan man servar quartzverk, men AD eller AP själva fixar service. Ingen koll på kostnad, men gissar 5-15' beroende på..
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Ref på den mitten och till höger är 56023, 36mm och gjordes på 80-talet. Den vänstra är en 33mm i tantal/stål, gjord '92.
De bärs jätteskönt, tunna och har kanske världens goaste länk. 36mm bärs lite större än en Datejust.
Fina ex börjar väl på ca 40' och uppåt. Slitna lite billigare. Mycket ovanliga i stål, mer vanlig i guld/stål.
Sällan man servar quartzverk, men AD eller AP själva fixar service. Ingen koll på kostnad, men gissar 5-15' beroende på..
Hur upplevs 33mm i förhållande 36mm varianterna? :)
 
Topp