• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Läder på dykare?

Läder på dykare?

  • Nja. Ibland...

    Röster: 56 27.9%
  • Om det är vattentåligt

    Röster: 17 8.5%
  • Nej. Absolut inte!!!

    Röster: 70 34.8%
  • Ja!

    Röster: 58 28.9%

  • Totala väljare
    201

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Klart man kan ha, bara man väljer rätt typ och stil så. Dykarur kom ursprungligen på läderband. Visst torkar skinn lite långsammare än tyg tex men tåler vatten om man väljer rätt typ.
093877DB-6BD3-4F53-945B-5E6028FB6346.jpeg
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
I detta fall ja. Oljemättat så det blir aldrig speciellt blött. Slits även jämnare när det inte är belagt.
Seriöst, doppar du det under vatten? Jag har ett orange Omega alligator till min Planet Ocean, det klarar inte en droppe vatten (eller svett) innan det blir fult. Det är jag rätt kritisk mot Omega hur man kan släppa ett sådant (dyrt) band till en dykarklocka som inte tål lite fukt.
33D4D9F3-9FE1-4082-8EA1-41CBC8566382.jpeg


Jag har faktiskt ett annat orange präglat läderband från Hirsch som är impregnerat och klarar vatten bra.
E33EB539-96E7-4D51-AED4-F7CEF686D900.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Seriöst, doppar du det under vatten? Jag har ett orange Omega alligator till min Planet Ocean, det klarar inte en droppe vatten (eller svett) innan det blir fult. Det är jag rätt kritisk mot Omega hur man kan släppa ett sådant (dyrt) band till en dykarklocka som inte tål lite fukt.
33D4D9F3-9FE1-4082-8EA1-41CBC8566382.jpeg


Jag har faktiskt ett annat orange präglat läderband från Hirsch som är impregnerat och klarar vatten bra.
E33EB539-96E7-4D51-AED4-F7CEF686D900.jpeg
Yes, var min beater under seglarsemestern. Följde med på allt, regn, bad och segling. Före och efter inoljningen nedan. Ville ha det mörkare också.
2592E024-CAD3-4DD8-806F-03E561FB0C9C.jpeg
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Du borde bli mer förbannad på folk som har dykare på kontoret eller inte ens badar med dem
Som jag skrivit så får folk göra vad de vill. Jag är den sista på den här planeten som bryr sig om vad andra gör. Blir inte ett dugg "förbannad"

Däremot tycker jag som jag också skrivit att det är fel när tillverkarna har det på som original då det känns fel.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Som jag skrivit så får folk göra vad de vill. Jag är den sista på den här planeten som bryr sig om vad andra gör. Blir inte ett dugg "förbannad"

Däremot tycker jag som jag också skrivit att det är fel när tillverkarna har det på som original då det känns fel.
Givet att klockan ändå bara bärs som en modeaccessoar så är det väl strunt samma om det är läder på dykare?
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Givet att klockan ändå bara bärs som en modeaccessoar så är det väl strunt samma om det är läder på dykare?
Nej för det är inte vad klockan är för. Kommer inte på nån bättre jämförelse just nu, så får nöja er med en dålig: Om jag köper en sportbil vill jag att den ska kunna gå fort även om jag kör lugnt och håller hastighetsbegränsningen hela tiden. Lädret på dykaren där är att man drar ner hästkrafterna. Som sagt skrev att det var en dålig jämförelse haha.

Men mer klockrelaterat kanske man kan jämföra det med att Omega släpper en Speedmaster som inte klarar av att användas i rymden trots att en överlägsen majoritet av dess användare aldrig ens kommer vara nära rymden.
 

Timer

Panerai
Hirsch har alldeles utmärkta bad- och dyktåliga läderband, även i finläder som alligator. Deras Capitano är t ex specat för 100m, vad som händer efter 100m får ni fråga någon annan. Kanske sömmarna exploderar?
+1

Jag är inne på mitt tredje Hirsch James-band (inte utslitna, till olika klockor). De har alltså skinn på utsida och gummi på insidan, den ände där lädret vanligen suger upp mest väta.

Badar, sportar et c med dessa. Gummit (som är kaoutschouk, inte vanligt silikon. Skönare) gör inte bara bandet tåligare, det är skönare också tycker jag. Men kanske smaksak och beror av kvaliteten på ett rent läderband också.

Sen måste det sägas att dessa Hirsch-band med dubbelt material/funktion inte blir lika eleganta som ett rent läderband. Det är allmänt inget för dressare tycker jag. De ger ett distinkt sportigt intryck. Och därmed är sådana band synnerligen lämpliga för dykare (och kronografer, time-only sportstål et c)
 

Måberg

Panerai
Har alltid haft lite svårt för det men har börjat ändra mig till viss mån. Kan tycka att som någon redan nämnt att på vintage/vintage-stuk kan det vara rätt schysst!
Har exempelvis börjat snegla efter något trevligt till min Legend Diver...:bag:
 

MoneyFrogman

Breitling
Nej för det är inte vad klockan är för. Kommer inte på nån bättre jämförelse just nu, så får nöja er med en dålig: Om jag köper en sportbil vill jag att den ska kunna gå fort även om jag kör lugnt och håller hastighetsbegränsningen hela tiden. Lädret på dykaren där är att man drar ner hästkrafterna. Som sagt skrev att det var en dålig jämförelse haha.

Men mer klockrelaterat kanske man kan jämföra det med att Omega släpper en Speedmaster som inte klarar av att användas i rymden trots att en överlägsen majoritet av dess användare aldrig ens kommer vara nära rymden.

+1 på den, tycker det var en bra förklaring!
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Yes, var min beater under seglarsemestern. Följde med på allt, regn, bad och segling. Före och efter inoljningen nedan. Ville ha det mörkare också.
2592E024-CAD3-4DD8-806F-03E561FB0C9C.jpeg
Vilken olja (sort och fabrikat) använde du dig av? Har själv ett par läderband till min träningsklocka, vilket förstås inte går särskilt bra vid träning (svett).
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Nej för det är inte vad klockan är för. Kommer inte på nån bättre jämförelse just nu, så får nöja er med en dålig: Om jag köper en sportbil vill jag att den ska kunna gå fort även om jag kör lugnt och håller hastighetsbegränsningen hela tiden. Lädret på dykaren där är att man drar ner hästkrafterna. Som sagt skrev att det var en dålig jämförelse haha.

Men mer klockrelaterat kanske man kan jämföra det med att Omega släpper en Speedmaster som inte klarar av att användas i rymden trots att en överlägsen majoritet av dess användare aldrig ens kommer vara nära rymden.
Väldigt dålig jämförelse. Du kan plaska precis lika bra med ett läderband som med gummi/länk/nylon, du behöver bara utföra lite persedelvård före och efter.
Snarare så är en dykarklocka på läderband som att köpa samma sportbil med lack snarare än polerad rå metall: du gör avkall på den rena (extremt tråkiga) funktionen du ändå aldrig nyttjar när du sitter på kontoret/kör försiktigt mellan garaget och service.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vilken olja (sort och fabrikat) använde du dig av? Har själv ett par läderband till min träningsklocka, vilket förstås inte går särskilt bra vid träning (svett).
Det är väl främst en fråga om oljan härsknar eller inte. Vill du göra det ordentligt är det nog google som gäller. Jag körde bara rapsolja då jag hört att olja knappt härsknar när absorberas i skinn.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Väldigt dålig jämförelse. Du kan plaska precis lika bra med ett läderband som med gummi/länk/nylon, du behöver bara utföra lite persedelvård före och efter.
Snarare så är en dykarklocka på läderband som att köpa samma sportbil med lack snarare än polerad rå metall: du gör avkall på den rena (extremt tråkiga) funktionen du ändå aldrig nyttjar när du sitter på kontoret/kör försiktigt mellan garaget och service.
Skrev att den var dålig. Men vad tycker du om jämförelsen med Omega? Tror inte det skulle uppskattas om en "moon watch" inte kan användas på månen. Hur många använder för övrigt sitt kardborreband på sin Omega? Men är ju en snygg touch att det skickas med.

Kan plaska precis lika bra följt av "du behöver bara" :rolleyes:
 

SLZAndersson

Cartier
Skrev att den var dålig. Men vad tycker du om jämförelsen med Omega? Tror inte det skulle uppskattas om en "moon watch" inte kan användas på månen. Hur många använder för övrigt sitt kardborreband på sin Omega? Men är ju en snygg touch att det skickas med.

Kan plaska precis lika bra följt av "du behöver bara" :rolleyes:
Håller helt med! I så fall borde lädret vara inoljat från början eller behandlat på något vis för att klara vatten bra :)
 

PNM

Panerai
Har svårt för när form och funktion kolliderar men jag tycker inte det är ett problem i detta fall eftersom band går att byta enkelt - när det inte är bad/dyk-aktuellt så är ju klockan bara en klocka - det kritiska är att en dykarklocka är anpassad till att dyka med om/när behovet uppstår och då kan man ju enkelt byta till länk eller gummi. Huruvida lädret är vattentåligt/oljat eller inte tycker jag därför är oväsentligt - skulle inte dyka med läder i alla fall pga underhållet.

Rent estetiskt tycker jag dock bara enklare vintage band funkar alternativt något skojigare typ haj eller rocka. Klassiskt elegantare läder typ alligator på dykare tycker jag bara ser omaka ut.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Skrev att den var dålig. Men vad tycker du om jämförelsen med Omega? Tror inte det skulle uppskattas om en "moon watch" inte kan användas på månen. Hur många använder för övrigt sitt kardborreband på sin Omega? Men är ju en snygg touch att det skickas med.

Kan plaska precis lika bra följt av "du behöver bara" :rolleyes:
Det är en falsk jämförelse då det som sagt går alldeles utmärkt att bada med en klocka på skinnband förutsatt att du antingen accepterar ett visst slitage alternativt vårdar dina grejer.

Gällande Omegas Speedmaster-larv får jag erkänna att klockan för mig tappade sin charm när lådan växte till komiska proportioner och fylldes med allt från pappersvikter till just nämnda kardborreband. Klockan hamnade på månen för att den var otät nog, så länge de skiter i att sätta ordentliga packningar i den kommer den fortsätta vara funktionsduglig.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Skrev att den var dålig. Men vad tycker du om jämförelsen med Omega? Tror inte det skulle uppskattas om en "moon watch" inte kan användas på månen. Hur många använder för övrigt sitt kardborreband på sin Omega? Men är ju en snygg touch att det skickas med.

Kan plaska precis lika bra följt av "du behöver bara" :rolleyes:
Finns nog några månvarianter som inte funkar på månen idag.
 
Topp