• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Läder på dykare?

Läder på dykare?

  • Nja. Ibland...

    Röster: 56 27.9%
  • Om det är vattentåligt

    Röster: 17 8.5%
  • Nej. Absolut inte!!!

    Röster: 70 34.8%
  • Ja!

    Röster: 58 28.9%

  • Totala väljare
    201

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Fungerar alldeles utmärkt.
78C0585C-DD88-45D3-941E-EEC07521C3CA.jpeg
 
D

Deleted member 8389

Guest
Då läder användes långt innan gummi fanns så känns det utmärkt tycker jag på många modeller men alla passar kanske inte lika bra som andra.
Skulle aldrig sätta på något annat på min Panerai.
D2000184-6384-40FD-A086-EC771887EBDC.jpeg
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Det är en falsk jämförelse då det som sagt går alldeles utmärkt att bada med en klocka på skinnband förutsatt att du antingen accepterar ett visst slitage alternativt vårdar dina grejer.

Gällande Omegas Speedmaster-larv får jag erkänna att klockan för mig tappade sin charm när lådan växte till komiska proportioner och fylldes med allt från pappersvikter till just nämnda kardborreband. Klockan hamnade på månen för att den var otät nog, så länge de skiter i att sätta ordentliga packningar i den kommer den fortsätta vara funktionsduglig.
Så är det lika bra att plaska runt i badet med skinn jämfört med gummi/länk/tyg eller inte? Tycker det är lite skumt att påstå saker och sen lägga till "fast om du gör si eller så" Om du slår in ett läderband i gummi tål det ju vattnet bättre exempelvis men det är eller har aldrig varit min poäng.

Ang. Omegan verkar du helt missa min poäng även där.

Fungerar alldeles utmärkt.
78C0585C-DD88-45D3-941E-EEC07521C3CA.jpeg
Sådär skickar inte Rolex iväg den.

Man får viktlöshetstesta månklockorna hos klockmakare mellan varven...
Självfallet.
 

alex_c

Cartier
2-Faktor
Jag tycker det funkar utmärkt men det beror lite på lädertyp. Min Tudor här har följt med mig på många resor och dykt med mig i flera av världens hav. Det är Tudors originalband som sitter på och har brukats i fyra år. Utseendemässigt gillar jag hur det har patinerats och funktionellt märker jag ingen större skillnad förutom att det har mjukats upp. Jag skulle antagligen inte hoppa i plurret med ett alligatorläder dock.
A6D7BD0E-58A0-4B48-B030-8FB4E6F262D6.jpeg
FEEA2221-DF5C-46A7-9CB2-864C5B1BBFDE.jpeg
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Initialt så hade väl väldigt många dykare läderarmband. Många verkar ju vilja vara "true to history" och då är väl inte läder något problem?
Nuförtiden så finns det ju också väldigt många vattenresistenta läder så då borde det vara ett ännu mindre problem. :)
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Så är det lika bra att plaska runt i badet med skinn jämfört med gummi/länk/tyg eller inte? Tycker det är lite skumt att påstå saker och sen lägga till "fast om du gör si eller så" Om du slår in ett läderband i gummi tål det ju vattnet bättre exempelvis men det är eller har aldrig varit min poäng.

Ang. Omegan verkar du helt missa min poäng även där.

Vi kan tala förbi varandra hela veckan men allt användande av material i vatten (speciellt salt sådant) innebär underhåll. Alla mekaniska ting innebär olika nivåer av underhåll. Nyttjar man läder i saltvatten utan underhåll kommer skinnet se "trött" ut men det kommer fortfarande vara ett fullgott sätt att sätta fast klockan på armen. Nyttjar man "rostfritt" stål i saltvatten utan något som helst underhåll får man också problem vart det lider.

Gällande Omega anser jag att du plockat fram en halmgubbe.
 

PNM

Panerai
1. Läder går att använda i vatten.
2. Det finns mycket bättre material att använda i vatten.
3. Bättre material kräver mindre underhåll än sämre material.
4. Vissa tycker användandet av relativt dåligt anpassade material ser fel ut, andra tycker inte det.

Känns som det sammanfattar diskussionen.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Initialt så hade väl väldigt många dykare läderarmband. Många verkar ju vilja vara "true to history" och då är väl inte läder något problem?
Nuförtiden så finns det ju också väldigt många vattenresistenta läder så då borde det vara ett ännu mindre problem. :)
Jo men 2020 har man kommit på annat. Finns en anledning till att dykardatorer inte sitter på ett läderband. Finns ju anledningar till att länk eller gummi blev standard för dykare. Sen har det blivit larv med att slänga på nåt mindre hållbart för modets skull.

Sen verkar många ha missat min poäng. Läs antingen trådstarten eller detta. Citerar mig själv: "Som jag skrivit så får folk göra vad de vill. Jag är den sista på den här planeten som bryr sig om vad andra gör. Blir inte ett dugg "förbannad"

Däremot tycker jag som jag också skrivit att det är fel när tillverkarna har det på som original då det känns fel."
 

DRW

Panerai
2-Faktor
Generellt Skulle jag säga att läder på en dykare än big no no, men...

Fan vad snyggt det kan vara på vissa dykare, bara kolla på vissa bilder i tråden :cool:
Sen är det ju så "whatever floats your boat"
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Håller i princip med att dykare inte ska ha läder, men syndar gladeligen som tidigare inlägg visar.
Det är dock lite intressant att Panerai är så inne på just läder. Dom trycker väll om några på sin historia som fykarur.
Flång ny från fabrik är det läder läder läder läder. (Lånade bilder)
8D7FD704-136E-42A8-A4EC-6948DA14531B.jpeg


det är väll ändå tur att deras dyra-dykare kommer på gummi...
61E12144-B18B-4307-947A-272627C4AD5D.jpeg
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jo men 2020 har man kommit på annat. Finns en anledning till att dykardatorer inte sitter på ett läderband. Finns ju anledningar till att länk eller gummi blev standard för dykare. Sen har det blivit larv med att slänga på nåt mindre hållbart för modets skull.

Sen verkar många ha missat min poäng. Läs antingen trådstarten eller detta. Citerar mig själv: "Som jag skrivit så får folk göra vad de vill. Jag är den sista på den här planeten som bryr sig om vad andra gör. Blir inte ett dugg "förbannad"

Däremot tycker jag som jag också skrivit att det är fel när tillverkarna har det på som original då det känns fel."
Det finns en anledning till att dykdatorer konkurrerat ut armbandsuret, oavsett vilket material man nyttjar för armbandet. Larvet uppstår väl snarare när någon försöker lura sig själv att betala åtskilliga månadslöner för ett ”dykar”ur. ISO-certifieringen (det enda som faktiskt har något att göra med själva ”dykar”-aspekten) nämner mig veterligen inget om armbandets beskaffenhet.

Man kan ha åsikter om vilken typ av fästanordning någon sätter fast sitt smycke med, jag förstår dock inte riktigt varför.
 

PNM

Panerai
Håller i princip med att dykare inte ska ha läder, men syndar gladeligen som tidigare inlägg visar.
Det är dock lite intressant att Panerai är så inne på just läder. Dom trycker väll om några på sin historia som fykarur.
Flång ny från fabrik är det läder läder läder läder. (Lånade bilder)
8D7FD704-136E-42A8-A4EC-6948DA14531B.jpeg


det är väll ändå tur att deras dyra-dykare kommer på gummi...
61E12144-B18B-4307-947A-272627C4AD5D.jpeg

Fast Panerais modeller går tillbaka till 40-talet då de kom på läder. Men när de moderna dykarklockorna med vridring kom (Submariner, Seamaster etc) på 50/60-talet så var det ju på länk. Mao känns logiskt.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jo men 2020 har man kommit på annat. Finns en anledning till att dykardatorer inte sitter på ett läderband. Finns ju anledningar till att länk eller gummi blev standard för dykare. Sen har det blivit larv med att slänga på nåt mindre hållbart för modets skull.

Sen verkar många ha missat min poäng. Läs antingen trådstarten eller detta. Citerar mig själv: "Som jag skrivit så får folk göra vad de vill. Jag är den sista på den här planeten som bryr sig om vad andra gör. Blir inte ett dugg "förbannad"

Däremot tycker jag som jag också skrivit att det är fel när tillverkarna har det på som original då det känns fel."

Man har även kommit på kvartsklockan...
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Det finns en anledning till att dykdatorer konkurrerat ut armbandsuret, oavsett vilket material man nyttjar för armbandet. Larvet uppstår väl snarare när någon försöker lura sig själv att betala åtskilliga månadslöner för ett ”dykar”ur. ISO-certifieringen (det enda som faktiskt har något att göra med själva ”dykar”-aspekten) nämner mig veterligen inget om armbandets beskaffenhet.

Man kan ha åsikter om vilken typ av fästanordning någon sätter fast sitt smycke med, jag förstår dock inte riktigt varför.
Åtskilliga månadslöner för ett dykarur? Krävs det flera månadslöner för att få en ISO-certifierad klocka bör man be om löneförhöjning.

För att traditioner är starkt inom klockvärlden (därför kommer Panerai undan lite här) och som jag skrivit förlorar jag respekt för märken som gör en dykarklocka a la Submariner och sätter det på ett läder original. Varför ens bemöda sig med att ge den klockan mer än 50m WR då? Finns ju 1000m WR-klockor som kommer på läder.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Vad har det med diskussionen att göra?

Att man inte använder läder på dykdatorer har väl i så fall inte heller men diskussionen att göra? Din logik är ju att det har kommit bättre alternativ, då är väl kvartsklockans inträde en fullt rimligt liknelse.
Du skriver att det är larv att slänga på ett läder för modets skull. När blev det mode?
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Åtskilliga månadslöner för ett dykarur? Krävs det flera månadslöner för att få en ISO-certifierad klocka bör man be om löneförhöjning.

För att traditioner är starkt inom klockvärlden (därför kommer Panerai undan lite här) och som jag skrivit förlorar jag respekt för märken som gör en dykarklocka a la Submariner och sätter det på ett läder original. Varför ens bemöda sig med att ge den klockan mer än 50m WR då? Finns ju 1000m WR-klockor som kommer på läder.
Som sagt fungerar det alldeles utmärkt med läder under vatten över tid. Det ser tråkigt ut enligt vissa, fint enligt andra. Då du inte vill acceptera detta släpper jag diskussionen nu.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Jag tycker det funkar utmärkt men det beror lite på lädertyp. Min Tudor här har följt med mig på många resor och dykt med mig i flera av världens hav. Det är Tudors originalband som sitter på och har brukats i fyra år. Utseendemässigt gillar jag hur det har patinerats och funktionellt märker jag ingen större skillnad förutom att det har mjukats upp. Jag skulle antagligen inte hoppa i plurret med ett alligatorläder dock.
A6D7BD0E-58A0-4B48-B030-8FB4E6F262D6.jpeg
FEEA2221-DF5C-46A7-9CB2-864C5B1BBFDE.jpeg
Jag tycker ändå att @alex_c s tudor läder ser ganska ballt ut och ett bevis att läder fungerar ypperligt i vatten. Härlig patina! Ja, gummi och länk kommer att hålla längre i teorin men OM man använder sitt läder så mycket att det nöts igenom och förlorar sin funktion (vilket jag tror är MYCKET användning) så kanske man ska titta på annat material. Den estetiska frågan vad man tycker är snyggt är en helt annan och väldigt subjektiv.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Hade varit kul att hårdtesta tåligt skinn. Någon skrev att cordovan skulle vara speciellt tåligt när det kommer tillhavsvatten. Lyckas dock aldrig slita ut några band oberoende av typ, har för många ur.

Jag har gamla Hirsch band som har varit med om mycket. Mjukare än spaghetti men fortfarande hela. På min sambos jobb reparerades en Fjällrävenryggsäck för vandring. Den hade varit jorden runt sedan 1975 och skinnremmarna var hur fina som helst.

Jag är ganska övertygad om att bra skinn kan hålla betydligt längre än många andra material. Det skulle som sagt vara kul att hårdtesta.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag har gamla Hirsch band som har varit med om mycket. Mjukare än spaghetti men fortfarande hela. På min sambos jobb reparerades en Fjällrävenryggsäck för vandring. Den hade varit jorden runt sedan 1975 och skinnremmarna var hur fina som helst.

Jag är ganska övertygad om att bra skinn kan hålla betydligt längre än många andra material. Det skulle som sagt vara kul att hårdtesta.
Riktigt kvalitativt skinn håller faktiskt hur länge som helst, jag red senast i sommar i en manskapssadel från K4 (de blev av med kusarna 1963). En bekant har sadlar från samma regemente i kommersiell drift sedan 20 år (anordnar turer i fjällen).
 
D

Deleted member 8389

Guest
Hade varit kul att hårdtesta tåligt skinn. Någon skrev att cordovan skulle vara speciellt tåligt när det kommer tillhavsvatten. Lyckas dock aldrig slita ut några band oberoende av typ, har för många ur.
Mina läderband är gedigna 4-5mm tjocka och har aldrig torkat/spruckit trotts saltvatten. Sköljer oftast av dem genom att de får följa med in i duschen efteråt.
 
Topp