• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Läder på dykare?

Läder på dykare?

  • Nja. Ibland...

    Röster: 56 27.9%
  • Om det är vattentåligt

    Röster: 17 8.5%
  • Nej. Absolut inte!!!

    Röster: 70 34.8%
  • Ja!

    Röster: 58 28.9%

  • Totala väljare
    201

Kessler

Rolex
2-Faktor
Känns som man ser detta mer och mer från framförallt mikromärken. Jag blir galen på detta. Jag är ingen dykare, är tom. badkruka. Men när jag ser en klocka som på en officiell hemsida har läder på en dykarmodell så förlorar jag lite respekt för det märket.

Någon mer som tänker så?

Sen om ni själva tycker det är snyggt att köpa ett läderband till är ju inte min angelägenhet. Men tycker det är konstigt med märken som har det "här är vår dykare med 1000m WR som kommer på ett band i kalvläder" :banghead:

Dagens I-landsproblem
 

SLZAndersson

Cartier
Känns som man ser detta mer och mer från framförallt mikromärken. Jag blir galen på detta. Jag är ingen dykare, är tom. badkruka. Men när jag ser en klocka som på en officiell hemsida har läder på en dykarmodell så förlorar jag lite respekt för det märket.

Någon mer som tänker så?

Sen om ni själva tycker det är snyggt att köpa ett läderband till är ju inte min angelägenhet. Men tycker det är konstigt med märken som har det "här är vår dykare med 1000m WR som kommer på ett band i kalvläder" :banghead:

Dagens I-landsproblem
Tycker det kan vara riktigt snyggt ibland! Men när man tänker till lite så känns det ju fel såklart... Men håller helt med om att det är konstigt att marknadsföra en äkta dykare på läderband o_O
Sen tycker jag det kan vara coolt när vissa slänger på ett välpassande grovt läderband på dykare
 

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
542C15A1-32F6-481E-91C6-AC17BBFB0B88.jpeg
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Jag tänker såhär, om klockan inte går och badar själv utan mig, så är det ok med vad som helst som band.

Man kan bada med läderband också, men det lär väl inte hålla särskilt länge. Mitt äldsta läderband som jag badar med är 2.5 år men insmort med olja/fett för att klara sig så bra som möjligt, får se hur länge det håller.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Det är ok på vintage men inte på nytt..... konstigt kanske men så tänker jag :)

180DE68C-8B7E-4935-9BBE-A2B9EECD457E.jpeg
Tänker man typ en gammal seamaster som bara har 30m WR eller som din seastar på bilden är det ju ok. Är ju ingen dykarklocka, dock är ju Tudorn det. Men kan förstå hur du tänker.

Ang. Breitlingen ovan ser jag den mer som en sportklocka än renodlad dykare.

Men är som sagt märkena själva jag stör mig på. Är ju skumt med bilder, klipp osv. på folk som dyker eller klipp på hajar och allt sånt. Sen smackar man in 300m WR eller nåt, har dykarring men sätter den på läder. Min Phoibos Voyager stör jag mig också på att det är GMT-bezel på en 300m WR dykare.
 
Tänker man typ en gammal seamaster som bara har 30m WR eller som din seastar på bilden är det ju ok. Är ju ingen dykarklocka, dock är ju Tudorn det. Men kan förstå hur du tänker.

Ang. Breitlingen ovan ser jag den mer som en sportklocka än renodlad dykare.

Men är som sagt märkena själva jag stör mig på. Är ju skumt med bilder, klipp osv. på folk som dyker eller klipp på hajar och allt sånt. Sen smackar man in 300m WR eller nåt, har dykarring men sätter den på läder. Min Phoibos Voyager stör jag mig också på att det är GMT-bezel på en 300m WR dykare.
Det var Tudorn jag menade, orkade inte ta en ny bild utan återanvände en gammal :)
 

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Det kan vara snyggt och det där är det. Men känns så fel tycker jag.... Men ärju ditt val och viktigaste är att du är nöjd. Men Seiko skickar ju inte sina dykare på läder och är mest det jag stör mig på, att andra märken gör det.
Jo, jag instämmer med din poäng och denna bild skulle främst skapa lite kontrast i diskussionen. :)
Läder är naturligtvis inte funktionellt på ett dykarur som ska användas på det sätt den är byggd för, men rent visuellt tror jag det tilltalar många. Kanske tom så många att det blir en lönsam affär för tillverkaren att visa/sälja dykaren på läder? Också en flirt med den populära vintage-estetiken som finns därute.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Egentligen tycker jag det blir lite fel för det är inte funktionellet men å andra sidan tror jag inte allt för många dykarur används för att dyka eller bada med. Tycker du det är snyggt så kör, jag har själv haft läderband på dykare bara för att det blev snyggt.
 

JohanRe

Cartier
Jag tycker verkligen inte om det när en dykare kommer från fabrik på läder.

Hur folk sedan väljer att bära sin klocka har jag ingen åsikt om. Din klocka din arm.

MEN, när det som sagt kommer på läder känns det som ett försök att snåla på länk kostnaden.
 

SLZAndersson

Cartier
Åsikter om typ black bay på läder då?
Själv tycker jag det är rätt ballt och vintage-inspirerat. Men ändå liiiite konstigt när man tänker efter lite :)
39021EEE-F79F-453B-B7C1-910148B3C6D1.jpeg
 

kmg

Patek
2-Faktor
Känns som man ser detta mer och mer från framförallt mikromärken. Jag blir galen på detta. Jag är ingen dykare, är tom. badkruka. Men när jag ser en klocka som på en officiell hemsida har läder på en dykarmodell så förlorar jag lite respekt för det märket.

Någon mer som tänker så?

Sen om ni själva tycker det är snyggt att köpa ett läderband till är ju inte min angelägenhet. Men tycker det är konstigt med märken som har det "här är vår dykare med 1000m WR som kommer på ett band i kalvläder" :banghead:

Dagens I-landsproblem
Du borde bli mer förbannad på folk som har dykare på kontoret eller inte ens badar med dem
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Som yonsson skrev ovan. Bara på Panerai det funkar med läder på dykare. Dykare ska ha länk, gummi eller möjligen canvas.
Åsikter om typ black bay på läder då?
Själv tycker jag det är rätt ballt och vintage-inspirerat. Men ändå liiiite konstigt när man tänker efter lite :)
39021EEE-F79F-453B-B7C1-910148B3C6D1.jpeg
Flyger inte enligt mig. Däremot på gummi.
20200921_103751.jpg

Dette fungerer:

BS-W-59-Rolex-1680-Red-ft-1970-10.jpg



Dette derimot...not so much:
8722c481c445476b72fa6b6bc5eaa73d.jpg
Håller med om att läder funkar bättre på vintage subben men det blir ändå platt fall. Dessutom när man använder ett modeband. Skinband med sådana sömmar fanns inte när 1680n var ny.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Jag har absolut ingenting emot läderband på dykare hos gemene man, men så fort tillverkaren smäcker på ett så känns det fel.
Håller helt med, som komplement kan det vara kul ibland om det passar stilen i övrigt.

Använder dock aldrig läder i vatten trots WR märkning och sånt då det finns bättre alternativ för ändamålet.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Om man tror att ens dykarklocka för 50-100k (alt ens femte klocka) är en toolwatch kan jag förstå tanken men asså....mikromärkena är ju sällan ISO-certade (dvs inte dykarklockor) och det var länge sedan klockorna vi talade om var mer än smycken. Har själv sällan dykare på läder (förutom Panerai) men å tredje sidan tycker jag inte om att ha skallen under vattnet.

Jag blir betydligt mer kränkt över bilder på dykarur tillsammans med kostym, men det är nog mest jag.
 
Topp