• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Läderslöjd är så jävla töntigt...

Greven

Audemars
Ja, så tänkte jag i nästan 40 år. Jag såg det här framför mig:
näverslöjd.jpg



Men sen blev jag intresserad av klockor, medlem här, och fick se alla schyssta straps och annat som tillverkas av våra gurus.
Så jag provade att göra ett strap, och sen var jag fast!!

Här är några exempel på vad jag lyckats tillverka såhär långt:
Kurirvaumlska1_zpsy1mkqlnn.jpg

WalletLove1_zps6jbnesoe.jpg

Minbag_zpstqtttbg5.jpg

SkaumlrpJB_zps0iikdjqv.jpg

IMG_20150712_174936.jpg

IMG_20150526_232522.jpg



För Er som är intresserade finns det mesta jag gör på Instagram:
https://instagram.com/cutbycalle/

Tack till @cheepo63, @Anders W, @MickeJ, @easy rider och alla andra duktiga slöjdare för inspiration och tips!! :)
Riktigt imponerad! Proffsnivå på det där. Respekt!
Materialnörd som man är, använder du kalvskinn? Eller är det olika beroende på om det är till en väska eller plånbok?
 

Camo00

Patek
Riktigt imponerad! Proffsnivå på det där. Respekt!
Materialnörd som man är, använder du kalvskinn? Eller är det olika beroende på om det är till en väska eller plånbok?
90% kalv, oftast rejält tjockt typ >2.5 mm. Nästan alltid veg-garvat och ofärgat. Ibland lite getskinn för att det är skoj... :)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Apropå design, har du hittat några "mönster" på nätet. Jag har hittat lite för totebags men inte för väskor liknande de som du gjort. Kör lite på fri hand nu men skadar ju inte att iaf veta hur man borde göra:)
 

Camo00

Patek
Mycket fina grejer. Vad använder du för verktyg osv vid tillverkning?
Tack!
Förutom läder..?
Ett gäng knivar, hammare, passare, linjal, vinkelhake, tvättsvamp, pensel, sporrar, hålgafflar i mängder, tops, bivax, läderfett, sandpapper, kantjärn, sylar, nålar, träpinnar, metallock, div lim, trådar, färger, sax, rakblad, tandpetare, massor av huggpipor och håltagare, beslag, d-ringar, söljor, spännen, magneter, chicagoskruvar och en massa andra prylar...
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Någon som vet om det kan räcka att endast limma ett armband om man vill ha ett cleanare armband utan sömmar?
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Jag provade att bara använda vanligt textillim, för en cleanare look på en kalender/anteckningsbok.
Har använt den på jobbet ett halvår och det har inte släppt hittills... Men man bör nog limma mockasidorna mot varandra...

DSC_0448.JPG
DSC_0438.jpg

Tack! Det bör ju hålla ett bra tag tycker man.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Sweet, den blev riktigt fin!! Vad har Du för läder?

Det är från tärnsjö, köpte det i deras outletbutik är ca2,5-3mm tjockt. Använde ett lite tjockar skinn i botten av väskan men det var en miss så häri efterhand, nästa väska så blir det samma tjocklek rakt igenom.
 
Topp