• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Läderslöjd är så jävla töntigt...

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ingen lösning på stötdämpning... än. Planen är att bygga lite olika "inredningar" en blir säkert en GTG variant:)
Det blev lite olika nyans i lädret och det blev lite fult i skarvarna mellan de olika tjocklekarna. Det är dessutom ,minst sagt, lite bökigt att sy hörnen snyggt med tjockt läder. Men man lär sig:)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Ingen lösning på stötdämpning... än. Planen är att bygga lite olika "inredningar" en blir säkert en GTG variant:)
Det blev lite olika nyans i lädret och det blev lite fult i skarvarna mellan de olika tjocklekarna. Det är dessutom ,minst sagt, lite bökigt att sy hörnen snyggt med tjockt läder. Men man lär sig:)
Ja, det vore ju grymt med den ultimata klockväska/resefodral/gtgbag. Plats för det nödvändigaste, kanske 2 st klockor, band, bandstiftsverktyg, lupp... boettöppnare, timeographer, trycktestare ;)
 

Camo00

Patek
Korthållare/plånböcker anpassade för att rymma Skånetrafikens och Västtrafiks jobbiga plastfickor i mittenfacket... Funkar riktigt bra för pendlande med lätt packning... :)
Rymmer upp till tio kort lätt! Finns för närvarande i svart getskinn samt rött och brunt vintageläder...

DSC_1433.JPG
DSC_1450.jpg
DSC_1444.jpg
IMG_20151010_195215.jpg
 

luddviig

Panerai
Korthållare/plånböcker anpassade för att rymma Skånetrafikens och Västtrafiks jobbiga plastfickor i mittenfacket... Funkar riktigt bra för pendlande med lätt packning... :)
Rymmer upp till tio kort lätt! Finns för närvarande i svart getskinn samt rött och brunt vintageläder...

DSC_1433.JPG
DSC_1450.jpg
DSC_1444.jpg
IMG_20151010_195215.jpg
Ser ju skit bra ut, imponerande!
 

Depp-Erik

Cartier
Fan va kul att hitta denna tråden!
Funderade på att ge mig in på att göra en egen laptopväska i skinn i somras men la ner idén då jag troligen fått lägga lika mycket på material och verktyg som att köpa en i affären. Efter lite letande tycker jag dock att jag inte riktigt hittar det jag söker så jag funderar på att plocka upp idén :)

Skulle ni säga att det är direkt dumdristigt att ge sig på att göra en hel väska som första projekt?
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Nejdå, kör på, men "keep it simple" ! Gjorde en själv i somras och det tar sin tid men med rätt grejer så går det. Har den varje dag och börjar så smått att slitas in. Efter att du gjort en egen väska (eller andra grejer) så kommer du att se, och uppskatta, gediget hantverk på ett helt annat sätt än tidigare. Tyvärr ser man ju också hur mycket skitgrejer som görs under fina varumärken men man kan ju få designtips om inte annat;).
 

Camo00

Patek
Fan va kul att hitta denna tråden!
Funderade på att ge mig in på att göra en egen laptopväska i skinn i somras men la ner idén då jag troligen fått lägga lika mycket på material och verktyg som att köpa en i affären. Efter lite letande tycker jag dock att jag inte riktigt hittar det jag söker så jag funderar på att plocka upp idén :)

Skulle ni säga att det är direkt dumdristigt att ge sig på att göra en hel väska som första projekt?
Nejdå, väskor är inte svårare än klockarmband, de tar bara längre tid och mer material... Lycka till! :)
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Ja, så tänkte jag i nästan 40 år. Jag såg det här framför mig:
näverslöjd.jpg



Men sen blev jag intresserad av klockor, medlem här, och fick se alla schyssta straps och annat som tillverkas av våra gurus.
Så jag provade att göra ett strap, och sen var jag fast!!

Här är några exempel på vad jag lyckats tillverka såhär långt:
Kurirvaumlska1_zpsy1mkqlnn.jpg

WalletLove1_zps6jbnesoe.jpg

Minbag_zpstqtttbg5.jpg

SkaumlrpJB_zps0iikdjqv.jpg

IMG_20150712_174936.jpg

IMG_20150526_232522.jpg



För Er som är intresserade finns det mesta jag gör på Instagram:
https://instagram.com/cutbycalle/

Tack till @cheepo63, @Anders W, @MickeJ, @easy rider och alla andra duktiga slöjdare för inspiration och tips!! :)
Riktigt fina och inspirerande grejor! Jag anslöt mig just till instagram enkom för att se mer av dina kreationer.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Julens alster, ett klockfodral, en hållare till anteckningsblock och ett armband till Speedyn.:) Samma Tärnsjöläder i alla plus Rogarts gamla jacka som foder i klockförvaringen och gotländskt fårskinn på insidan av armbandet
image.jpeg
 

rogart-63

Patek
Julens alster, ett klockfodral, en hållare till anteckningsblock och ett armband till Speedyn.:) Samma Tärnsjöläder i alla plus Rogarts gamla jacka som foder i klockförvaringen och gotländskt fårskinn på insidan av armbandet
image.jpeg
Riktigt snyggt . Inte riktigt min gamla jacka men väl nån annans . Köpte den på loppis . Hittar lite fina läderbitar från gamla handväskor eller jackor ibland. Hur har du limmat skinnet till ovanlädret . Går det bre ut kontaktlim över så stor yta eller ligger fodret löst? . Speedy bandet var grymt snyggt .
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag limmade men det blir alltid svårt att få till skarvarna, speciellt när det ska böjas, så jag drog ett lager med min svindyra
"ink edge finish" för att få ihop kanterna ordentligt, ger en lite gummiaktig känsla men det håller ihop. Stygnen är alltså mest for show men vem vill inte showa lite:) Ska göra en special BCF-edition snart!
image.jpg
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Julens alster, ett klockfodral, en hållare till anteckningsblock och ett armband till Speedyn.:) Samma Tärnsjöläder i alla plus Rogarts gamla jacka som foder i klockförvaringen och gotländskt fårskinn på insidan av armbandet
image.jpeg
Jag ser fram emot ett WS med din fina speedmaster på det supersnygga racingbandet!
 
Topp