Den bör räknas som ett 2022 köp.
Jag resonerade så att om det genomfördes och registrerades 2022 så räknas det ej in som ett 2023 köp.
För mig är det en no brainer men det kanske hör till självbedrägeriet![]()
![starting-starting-now.gif](https://media.tenor.com/tsvvdEVw2R8AAAAC/starting-starting-now.gif)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Den bör räknas som ett 2022 köp.
Jag resonerade så att om det genomfördes och registrerades 2022 så räknas det ej in som ett 2023 köp.
För mig är det en no brainer men det kanske hör till självbedrägeriet![]()
Tycker också dem ser jäkligt coola ut, och även ”historian” bakom märket. Jag har velat ha en under lång tid men dem är ju som sagt jäkligt svåra å få tag på. Dom släpper bara sina modeller några gånger per år och då säljer dem slut inom några minuter.Vad tycker du om sangin! Är så sjukt nyfiken på dom, ser galet coola ut? Men de kostar ju några kronor, kvalite?
Okey coolt, jaha dom är såTycker också dem ser jäkligt coola ut, och även ”historian” bakom märket. Jag har velat ha en under lång tid men dem är ju som sagt jäkligt svåra å få tag på. Dom släpper bara sina modeller några gånger per år och då säljer dem slut inom några minuter.
Den här gången satt jag redo precis vid släppet och lyckades knipa en av de få neptuner som fanns. Allt jag hört och läst om märket har bara varit positiva så förhoppningsvis lever den upp till mina förväntningar. Så angående kvaliteten får jag återkomma med när den landat hemma
Bild på klockan i fråga![]()
Håller med, det stod mellan den och NeptuneOkey coolt, jaha dom är så
Jävla svåra att få tag påtycker den som heter peofessional (tror jag) ser riktigt fet ut
Du får höra av dig direkt när du fått hem den, vill höra allt!!Tycker också dem ser jäkligt coola ut, och även ”historian” bakom märket. Jag har velat ha en under lång tid men dem är ju som sagt jäkligt svåra å få tag på. Dom släpper bara sina modeller några gånger per år och då säljer dem slut inom några minuter.
Den här gången satt jag redo precis vid släppet och lyckades knipa en av de få neptuner som fanns. Allt jag hört och läst om märket har bara varit positiva så förhoppningsvis lever den upp till mina förväntningar. Så angående kvaliteten får jag återkomma med när den landat hemma
Bild på klockan i fråga![]()
Mitt löfte gick nog precis åt h-vete.Kanske ska försöka mig på det här igen ändå..
Löftet inför 2023 blir att inte köpa en speedy. Lovade ju samma inför 2022 och det gick ju allt annat än bra. Sedan ska jag testa något annat märke, typ Grand Seiko.
Om jag ändå skaffar en speedy får det allt bli en keeper!
Det gick fortMitt löfte gick nog precis åt h-vete.
Bra jobbat @Burnman strax över 3v efter det här inlägget skrevs har jag inte köpt en, utan två st kvartsare. En Wempe Iron walker samt en Aqualand. Ruskigt nöjd med båda som överträffat mina förväntningar. Och igår svängde jag förbi @Nymans Ur 1851 Västerås och hämtade ut en dolcevita!Fan vad svårt det var den här gången då
Har gått sådär tidigare år. Klarat vissa löften, andra inte. Men det svåra den här gången är att komma på rimliga löften…
Jag kan i alla fall garantera att min BB 58:a sitter tvärsäkert och inte kommer flippas under några som helst omständigheter. I övrigt sitter det mesta i lådan löst. Gällande inköp så står en GS högt på vill-ha listan. Troligtvis kommer någon form av kvartsare testas under 2023. Och någon form av tank klocka lär också behöva klaras av. Mest troligt f.n är en Longines Dolcevita. Let the games begin
Bra jobbat ! GS kan vänta säger vi speciellt en sbgn003 pfftBra jobbat @Burnman strax över 3v efter det här inlägget skrevs har jag inte köpt en, utan två st kvartsare. En Wempe Iron walker samt en Aqualand. Ruskigt nöjd med båda som överträffat mina förväntningar. Och igår svängde jag förbi @Nymans Ur 1851 Västerås och hämtade ut en dolcevita!
Vad ska man göra resten av året då?? Just fan, en GS är man ju sugen på. Får se om man hinner testa någon under resterande 11 månader.
Kan uppdatera med att det gick åt skogen direkt. Sålde senaste efter 3 veckor, och har hunnit köpa 2 nyaJag spurtade med flippandet in i slutet på 2022, sålde 3 och köpte en nu i helgenTänkte att jag kunde ge senaste inköpet som borde trilla in med posten imorgon iallafall 3 månader. Sen får vi se
![]()
well that escalated quicklySka försöka uppskatta det jag redan har och inte spontan köpa. Men med det sagt ska jag försöka skaffa en grand seiko i år![]()
Tja, än så länge har jag varken köpt eller sålt något.I förra årets tråd skrev jag att jag skulle gå på 100% feeling och köpa klockor jag tidigare tänkt köpa men inte köpt..
Gå på Feeling - check.
Köpa klockor jag tidigare tänkt köpa men inte köpt - fail.
Jag har 100% köpt klockmodeller jag redan köpt förr. Datejust, Explorer, Tudor GMT.
Jag har dock sett ljuset och insett att klockor under 40mm är rätt nice.. jag har också konstaterat att dykarur är helt onödiga i mitt liv, så jag kanske sorterar bort dem helt också.
Målet för 2023 är som följer (gäller endast inköp):
- inga dykarur
- inga klockor över 40mm
- köpa en Cartier tank eller en JLC Reverso, eller båda
- köpa något finare vintage
Mitt löfte blir en Rolex Explorer 39 mm under 2023. Den har stått på listan så länge, och nu har samlingen koncentrerats nog till att ta in ytterligare en dyrgrip.För några år sedan lovade jag att jag inte skulle köpa någon annan klocka under året än en Rolex Explorer 39mm alternativt en Omega Aqua Terra. Detta kunde jag inte hålla, jag köpte annat intressant och klockbudgeten höll inte för något sådant köp, som jag ju egentligen ville ha. Jag har nu lyckats hålla flippandet och de sporadiska köpen på en avsevärt lägre nivå än tidigare år, vilket är positivt. Därför har jag nu bestämt mig att 2023 är året jag köper en Rolex Explorer 36mm. Har suktat efter Explorern ända sedan jag testade en 39:a för några år sedan, men aldrig bestämt mig, jag har köpt för mycket annat (BB58, Guinand-kronograf osv). Explorer 36mm är den enda egentliga moderna Rolex:en som jag tycker om. Annars är det äldre modeller, och de är alldeles för dyra. Så detta året händer det. Återkommer när löftet är hållet!![]()
Fan så kulMitt löfte blir en Rolex Explorer 39 mm under 2023. Den har stått på listan så länge, och nu har samlingen koncentrerats nog till att ta in ytterligare en dyrgrip.
2022 gick helt i riktning med vad jag tänkte!
”generellt brukar det gå åt skogen med dessa löften så kör det här: 2022 ska jag flippa och köpa lika mkt som innan, kör bara kör”
Tanken, eller klocklöftet, 2023 blir att:
1. Se till så GWG-1000 är kvar. Det klockköp jag nog är mest nöjd över. Trots att den är lite stor är den helt fantastisk och ett köp jag velat göra sedan i somras. Bara intala mig det fram till sommaren då den lär användas som mest!
2. Troligtvis ut med tre klockor till en början. In med en GA-b001 och skulle gärna köpa någon dress i stål och kanske en kronograf a 90-tal typ tissoten. Eller en Prx kanske. Quartz såklart.
3. Sista löftet blir att sakta ned, njuta av det jag har och inte se nästa ”mål”. Blev lite väl mkt köp och sälj i år
![]()
![]()
Fortsätter att hålla löftet… 2 in, 2 ut = fortfarande netto 0... hmmm... också lite sen in i tråden men löftet för 2023 är att ha en nettoökning på max 1 klocka...
Startat året med ett köp och en försäljnig så fortfarande netto 0 (sen att köpet, rent ekonomiskt, ligger ca 30 gånger över försäljningen behöver vi ju inte älta...)