• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Vi funderar på detta huset, med lite justerad planlösning.
glimre-webb-3294x1852-1024x576.jpg

https://fiskarhedenvillan.se/valj-ditt-hus/husmodeller/glimre/

Reglerna från kommunen är att vi måste ha sadeltak och max 3m bygghöjd.
Såg väl ok ut, lite litet vardagsrum kanske, det viktiga är väl hur det funkar på din tomt..

Gick precis och blev husägare - skriver papper nästa vecka. Jag har inte riktigt förstått det själv men lång historia kort - rätt objekt kom ut på marknaden där ett dödsbo såldes privat utan mäklare och vi hade tur i budgivningen. Eller rättare sagt, de blev ingen budgivning utan barnen som sålde dödsboet ville att jag och min tjej skulle bli "nya generationen" i huset de växt upp i och accepterade vårat bud på utgångspriset trots folk bjöd högre. Som sagt, tur.
Är en arkitektritad enplansvilla från -65 där tanken är att behålla "utsidan" men renovera insidan på "allt".

Tillskillnad från alla i denna tråd inser jag mina brister och kommer leja ut mer eller mindre allting. Som tur är finns det bra kontakter på tjejens sida så förhoppningsvis blir vi inte helt ruinerade. Vi är på jakt efter en arkitekt nu som ska hjälpa oss med en bra planlösning. Huset på 175m2 hade sovplats för 7 barn + föräldrar så planen är att ta bort/flytta lite väggar.

Så nu till min fråga; Vilket program rekommenderas för att skissa på planlösningar? Behöver inte ha stöd för 3D renderingar osv. Ett drömscenario är att jag kan göra en bas på själva huset och sen olika lager med alternativ på planlösningar. Jobbar dagligen i Photoshop så rent krasst kan jag rita det där med skala 1:XXXX och räkna ut m2 själv men gissar på att det finns bättre program som är gjorda för detta. Kommer som sagt anlita en arkitekt för detta så programmet behöver bara stilla mitt behov att prova mig fram - inte skapa en planlösning som ska uppfylla X krav för ev. byggare.

Vänligen, Martin
Jag är arkitekt, hitta en bra lokal arkitekt där du bor, jobba med ett program du trivs med , eller penna o papper. Papper är bra att skissa på. Sketchup som tidigare talare nämnde är bra för enkla 3D modeller

Jag är arkitekt, hitta en bra lokal arkitekt där du bor, jobba med ett program du trivs med , eller penna o papper. Papper är bra att skissa på. Sketchup som tidigare talare nämnde är bra för enkla 3D modeller

Som sagt, en riktigt arkitekt ska vi anlita. Jag vill bara ha ett enkelt program att ”leka själv” med i väntan på att vi får nycklarna och ett proffs kan sätta igång. Provar med Sketchup :)

Vänligen,
Martin

Såg väl ok ut, lite litet vardagsrum kanske, det viktiga är väl hur det funkar på din tomt..

När jag ändå har en arkitekt på tråden så kommer jag vidareutveckla lite hur vi har tänkt, hoppas du orkar läsa hela texten :)
Då begränsningen ligger i att bygghöjd begränsas till 3 och taklutning på 30grader av typen sadeltak så blir man tyvärr lite begränsad till en hustyp. Vi gillar det modernare utseendet av hus så detta passar bra. Vi gillar även nischen på både fram och baksida då vi har stor takfot idag så det är väldigt skönt att ha grejerna torra när det regnar utan att man behöver ett uterum :)
Vardagsrummet är kanske lite litet, men vi sitter mest och tittar på tv där, allt socialt sker oftast i köket. Det vi gillar med denna planlösningen är att det är lite semiöppen planlösning, inte en dörr till vardagsrummet och heller inte helt öppet så det känns som samma rum :)

Så här ser tomten ut på hittas tomtkarta.
tomt.png

satelit.png

I söder har vi en liten plätt med sly som tillhör marken rakt söderut, denna underhålls idag. I syd och väst så är det lite gles tallskog, inga problem för solen att titta fram tidigare i vår. I norr så har vi en plätt granskog som vi funderar på att ha kvar då det kan bli skydd mot granne och ger lite lä, i öst så är det en äng.

placering.png

Vi tänker något sådant här, vi får inte placera huset på ängen utan det måste stå där det är skog idag.
Vi vill inte ha huset med de stora öppningarna rakt söderut då det kan bli varmt, tre sovrum är med den här placeringen i norr, varav vårat har kvällssol och det ena har utsikt mot ängen. Vi får inte heller ingången till tvättstugan på väg från parkeringsplatsen, då vi inte vill att folk ska fundera vilken dörr de ska gå in via (som det ofta kan vara).
plan.png

Mot original planritningen så har vi flyttat badrummet från ovanför tvättstugan till entren.
Detta gör att vi får ett gästrum, vi har även byggt in lite garderober i gästrummet.
I köket så har vi tagit bort det fönster som är längst ner till höger för att lägga in kyl, frys och högskåp på ett vettigt sätt.

I delen till höger så har vi stängt ingången från köket så vi får in en dusch där också, samt flyttat klädkammaren så den har åtkomst från vårt sovrum.
Vi har även bett om att de ska kolla om det går att få öppet till nock i allrummet så kan man ha ett loft där ovanför.

När jag ändå har en arkitekt på tråden så kommer jag vidareutveckla lite hur vi har tänkt, hoppas du orkar läsa hela texten :)
Då begränsningen ligger i att bygghöjd begränsas till 3 och taklutning på 30grader av typen sadeltak så blir man tyvärr lite begränsad till en hustyp. Vi gillar det modernare utseendet av hus så detta passar bra. Vi gillar även nischen på både fram och baksida då vi har stor takfot idag så det är väldigt skönt att ha grejerna torra när det regnar utan att man behöver ett uterum :)
Vardagsrummet är kanske lite litet, men vi sitter mest och tittar på tv där, allt socialt sker oftast i köket. Det vi gillar med denna planlösningen är att det är lite semiöppen planlösning, inte en dörr till vardagsrummet och heller inte helt öppet så det känns som samma rum :)

tomt.png

satelit.png

I söder har vi en liten plätt med sly som tillhör marken rakt söderut, denna underhålls idag. I syd och väst så är det lite gles tallskog, inga problem för solen att titta fram tidigare i vår. I norr så har vi en plätt granskog som vi funderar på att ha kvar då det kan bli skydd mot granne och ger lite lä, i öst så är det en äng.

placering.png

Vi tänker något sådant här, vi får inte placera huset på ängen utan det måste stå där det är skog idag.
Vi vill inte ha huset med de stora öppningarna rakt söderut då det kan bli varmt, tre sovrum är med den här placeringen i norr, varav vårat har kvällssol och det ena har utsikt mot ängen. Vi får inte heller ingången till tvättstugan på väg från parkeringsplatsen, då vi inte vill att folk ska fundera vilken dörr de ska gå in via (som det ofta kan vara).
plan.png

Mot original planritningen så har vi flyttat badrummet från ovanför tvättstugan till entren.
Detta gör att vi får ett gästrum, vi har även byggt in lite garderober i gästrummet.
I köket så har vi tagit bort det fönster som är längst ner till höger för att lägga in kyl, frys och högskåp på ett vettigt sätt.

I delen till höger så har vi stängt ingången från köket så vi får in en dusch där också, samt flyttat klädkammaren så den har åtkomst från vårt sovrum.
Vi har även bett om att de ska kolla om det går att få öppet till nock i allrummet så kan man ha ett loft där ovanför.

Ursäkta att jag klampar in mitt i tråden och ditt inlägg.
Nu är jag ingen arkitekt, men trångbodd gör sig påmind vid de flesta husbyggen.
Det ser ut som att planlösningen är från valfritt lägenhetsbygge i Stockholm.
Det stora sovrummet är väl ok, me de övriga sovrummen är ju begränsade till 90 sängar.

Det är ju klart, kanske det har något med ekonomi att göra, men räknar själv med att jag hade blivit förbannad efter några år då jag känner att man borde ha byggt större.
Sovrum 4 är ju nödinkvartering för ett litet rum med bäddsoffa.
2m till på kortsidorna hade gjort under. Kanske håller med att förlänga de utstickande delarna av huset.
1m extra hade nog gjort stor skillnad.

tomt.png

satelit.png

placering.png

plan.png

Är huset vänt med terrass uteplats i nordöst....?
Det är väl inte den bästa placeringen...?
Möblera om rummens placering så du får uteplatsen i syd om möjl.
Idag har vardagsrummet det läget med minsta möjliga dagsljus.....

Kyl osv mot norr istället så du kan öppna upp mot syd?

Det lilla tv rummet ser svårmöblerat ut
Bättre att ha soffan på motstående vägg?
Ang behålla träd växtlighet - det kräver plats för att schakta på ett effektivt sätt, inventera o prioritera bef växter. Tänk att det krävs distans för schaktaren att röra sig runt den blivande plattan....

Få upp garage så långt upp i hörnet som möjligt ?
Där händer väl inget kul uppringd det överblivna rutan som du lämnat?

Vilken wc/bad är tillgängligt ?- kolla vad som krävs

Prata med kommunen tidigt , ta med dina enkla skisser , se hur ditt förslag förhåller sig till detaljplanen ,få en personlig kontakt med en handläggare o för bibehålla denna.

Senast ändrad:
Ursäkta att jag klampar in mitt i tråden och ditt inlägg.
Nu är jag ingen arkitekt, men trångbodd gör sig påmind vid de flesta husbyggen.
Det ser ut som att planlösningen är från valfritt lägenhetsbygge i Stockholm.
Det stora sovrummet är väl ok, me de övriga sovrummen är ju begränsade till 90 sängar.

Det är ju klart, kanske det har något med ekonomi att göra, men räknar själv med att jag hade blivit förbannad efter några år då jag känner att man borde ha byggt större.
Sovrum 4 är ju nödinkvartering för ett litet rum med bäddsoffa.
2m till på kortsidorna hade gjort under. Kanske håller med att förlänga de utstickande delarna av huset.
1m extra hade nog gjort stor skillnad.

Inga problem, alla åsikter är bra man vill ju helst göra detta en gång :)
Sovrummen till höger är tänkta som barnrum, vi har medvetet valt att inte ha de så stora, vi tänker att de kan sitta i allrummet om de vill ha plats att leka.
Sovrum 4 är tänkt som gästrum där det står en säng bara, frugans familj har en bit att åka (hennes mamma pratar på att bygga ett attefall på tomten).

Men absolut så ska jag undersöka hur mycket det kan bli i ökad kostnad, vi bor idag på 133 + 40 i garage och förråd men använder egentligen bara 110 av dessa då ett rum är så avsides att man knappt är där. Ungarnas sovrum är idag mindre än dessa så känslan är att det ska gå bra :)

Är huset vänt med terrass uteplats i nordöst....?
Det är väl inte den bästa placeringen...?
Möblera om rummens placering så du får uteplatsen i syd om möjl.
Idag har vardagsrummet det läget med minsta möjliga dagsljus.....

Kyl osv mot norr istället så du kan öppna upp mot syd?

Det lilla tv rummet ser svårmöblerat ut
Bättre att ha soffan på motstående vägg?
Ang behålla träd växtlighet - det kräver plats för att schakta på ett effektivt sätt, inventera o prioritera bef växter. Tänk att det krävs distans för schaktaren att röra sig runt den blivande plattan....

Få upp garage så långt upp i hörnet som möjligt ?
Där händer väl inget kul uppringd det överblivna rutan som du lämnat?

Vilken wc/bad är tillgängligt ?- kolla vad som krävs

Prata med kommunen tidigt , ta med dina enkla skisser , se hur ditt förslag förhåller sig till detaljplanen ,få en personlig kontakt med en handläggare o för bibehålla denna.

Nej det var jag som hade lite bråttom imorse när jag la ut bilden så det är nog lite svår att tyda, uteplatsen är mot sydväst så vi får eftermiddagssol direkt mot huset så att säga, men ändå inte solen som kommer direkt från söder. Vi vill även ha lite vinkling på placeringen så man får utsikten åt andra hållet mot ängen där det håller till rådjur och lite fåglar som mellanlandar.

Ja det lilla allrummet är inte så stort 4,3 x 2,6m, så det blir svårmöblerat med en tv där, man får nog skippa soffbord.
Möbleringen stämmer inte riktigt, vi gjorde bara om lite snabbt i programmet, när jag tog ut en bild så blev det med möbler vilket inte var meningen.

Vet du ungefär hur många meter man får räkna med att ha fritt runt huset? Det ska byggas i lösvirke, för det hade varit skönt att ha kvar lite träd :)

Nackdelen med att få upp garaget så långt upp är att man måste göra väg/uppfart dit, men det kanske inte är så dyrt att göra några meter extra? JAg har dålig koll på det ska jag erkänna.
Rutan som jag ritat är ungefärlig tänkt placering av garage, hörnet upp i högra hörnet är ängen, där får vi inte bygga något.

Tillgängligheten på WC/bad hoppas jag de på fiskarheden håller koll på åt oss, vi har bara skickat in så som vi skulle vilja ha det så får vi se om de kan fixa det.

Bra tips där, ska kolla med dom så fort vi får en ritning från fiskarheden :)

Stort tack för svar!

Den här kanske underlättar att förstå hur vi tänkt.
placering.png

• Like
Reactions: Ako
Sovrummen till höger är tänkta som barnrum, vi har medvetet valt att inte ha de så stora, vi tänker att de kan sitta i allrummet om de vill ha plats att leka.
Sovrum 4 är tänkt som gästrum där det står en säng bara, frugans familj har en bit att åka (hennes mamma pratar på att bygga ett attefall på tomten).

Men absolut så ska jag undersöka hur mycket det kan bli i ökad kostnad, vi bor idag på 133 + 40 i garage och förråd men använder egentligen bara 110 av dessa då ett rum är så avsides att man knappt är där. Ungarnas sovrum är idag mindre än dessa så känslan är att det ska gå bra :)

Nej det var jag som hade lite bråttom imorse när jag la ut bilden så det är nog lite svår att tyda, uteplatsen är mot sydväst så vi får eftermiddagssol direkt mot huset så att säga, men ändå inte solen som kommer direkt från söder. Vi vill även ha lite vinkling på placeringen så man får utsikten åt andra hållet mot ängen där det håller till rådjur och lite fåglar som mellanlandar.

Ja det lilla allrummet är inte så stort 4,3 x 2,6m, så det blir svårmöblerat med en tv där, man får nog skippa soffbord.
Möbleringen stämmer inte riktigt, vi gjorde bara om lite snabbt i programmet, när jag tog ut en bild så blev det med möbler vilket inte var meningen.

Vet du ungefär hur många meter man får räkna med att ha fritt runt huset? Det ska byggas i lösvirke, för det hade varit skönt att ha kvar lite träd :)

Nackdelen med att få upp garaget så långt upp är att man måste göra väg/uppfart dit, men det kanske inte är så dyrt att göra några meter extra? JAg har dålig koll på det ska jag erkänna.
Rutan som jag ritat är ungefärlig tänkt placering av garage, hörnet upp i högra hörnet är ängen, där får vi inte bygga något.

Tillgängligheten på WC/bad hoppas jag de på fiskarheden håller koll på åt oss, vi har bara skickat in så som vi skulle vilja ha det så får vi se om de kan fixa det.

Stort tack för svar!

placering.png
En av de saker jag ångrat i mitt husbygge är att jag gjorde barnens rum för stora på bekostnad av allrummens yta. De är ALDRIG i sina rum förutom när det ska sova. Helt bortkastat med stora rum till dem om de är små.

Stort tack för svar!

placering.png
3-4 meter runt är väl normalt

Stort tack för svar!

placering.png
Då är entrén från norr?

Jag är långt ifrån en familjefar men har ofta tänkt att när hus ska inhandlas/bygas är det ett stort + med ett attefallshus att husera framtida tonåringar för att de ska få röja och ha flera vänner hemma obehindrat. Kan inte det vara en vettig tanke att ha i bakhuvudet?

Jag är långt ifrån en familjefar men har ofta tänkt att när hus ska inhandlas/bygas är det ett stort + med ett attefallshus att husera framtida tonåringar för att de ska få röja och ha flera vänner hemma obehindrat. Kan inte det vara en vettig tanke att ha i bakhuvudet?

Jodå, svärmor och svärfar vill kanske bygga ett då de letar sommarstuga i samma område. Så vi ska ta höjd för det och passa på att dra ut service så att det är förberett.

Ja precis, mer öst än norr kanske. Norr är rakt upp på kartan :)
Jag tycker att du ska rita om planritningen mer anpassat till tomten.
Samla dina krav som punkter , antal sovrum , storlekar osv ,

Prata med stadsbyggnad o kolla efter en ark.
Kolla referenser o se om ni ”klickar”

Jag tycker att du ska rita om planritningen mer anpassat till tomten.
Samla dina krav som punkter , antal sovrum , storlekar osv ,

Prata med stadsbyggnad o kolla efter en ark.
Kolla referenser o se om ni ”klickar”

Ska kolla upp det, tack. Kanske är bästa vägen att gå så man blir riktigt nöjd :)

• Like
Reactions: Ako
En av de saker jag ångrat i mitt husbygge är att jag gjorde barnens rum för stora på bekostnad av allrummens yta. De är ALDRIG i sina rum förutom när det ska sova. Helt bortkastat med stora rum till dem om de är små.

Ja....sedan växer dom och blir tonåringar, ska ha skrivbord, kompisar, stereo(?), större garderober och en 120-160 säng. Då gör 1m extra i bredd eller längd väldigt mycket.
Själv har vi 4 sovrum, varav 2st är allt för små för att man ska ha en vettig användning för dom.

Kostar det då inte allt för många kr att bygga större, så bör man göra det.
Att krympa ett annat rum för att få större sovrum är ju inte direkt lämpligt, därför bör man göra allt riktigt från början.

Lite så jag tänkte med större sovrum.
Ett attefallshus är nästan ett måste om man har för små sovrum. Barn växer

Vi gjorde tvärtom av just den anledningen. Får bara hoppas vi har flyttat inom 6-7 år lol

Deras rum är iofs på 12kvm med 2.5kvm klädkammare till vardera rum

Senast ändrad:
Ja....sedan växer dom och blir tonåringar, ska ha skrivbord, kompisar, stereo(?), större garderober och en 120-160 säng. Då gör 1m extra i bredd eller längd väldigt mycket.
Själv har vi 4 sovrum, varav 2st är allt för små för att man ska ha en vettig användning för dom.

Kostar det då inte allt för många kr att bygga större, så bör man göra det.
Att krympa ett annat rum för att få större sovrum är ju inte direkt lämpligt, därför bör man göra allt riktigt från början.

Tvärtom för oss. Tonåringarna ville ha mindre rum. Så från 16kvm till 10. Men då har vi ett mediarum med projektor där dom kan hänga.
Dom vill bara ha en 120 säng och skrivbord till sin dator. Thats it.

Tvärtom för oss. Tonåringarna ville ha mindre rum. Så från 16kvm till 10. Men då har vi ett mediarum med projektor där dom kan hänga.
Dom vill bara ha en 130 säng och skrivbord till sin dator. Thats it.

Ja, undantag finns alltid.
Speciellt 130 säng är ett undantag.
Själv känner jag ingen som har klagat på att rummet är för stort.

Ja, undantag finns alltid.
Speciellt 130 säng är ett undantag.
Själv känner jag ingen som har klagat på att rummet är för stort.

Snabb på fingrarna. Menade givetvis 120 säng. Dom vill ha mörk och trångt. Är väl någon återgång till livmodern. Bara vänta och se. Vi hade 100kvm källare ”över” men dom ville inte ha stora rum. Hade kunnat få allt mellan 16-38 kvm men istället fick jag bygga väggar i gillestugan.

image.jpg

Snabb på fingrarna. Menade givetvis 120 säng. Dom vill ha mörk och trångt. Är väl någon återgång till livmodern. Bara vänta och se. Vi hade 100kvm källare ”över” men dom ville inte ha stora rum. Hade kunnat få allt mellan 16-38 kvm men istället fick jag bygga väggar i gillestugan.

image.jpg

Låter ovanligt.
Nåja ser svårt ut att få in en 120 säng i det exemplet ovan

Rummet med stängd dörr har 120 säng och rummet med fönstret har nu en 90 men klarar en 120. Bild på rum med 120 säng, över 300cm bord och garderob. Rummet är 9,5 kvm.

344E0932-2174-4DA4-91DB-DF8ED5EFA5F1.jpeg

Ser ut som att dörren är i hörnet av rummet.
Om du ser på planlösningen och hur fönstren sitter så tappar man många placeringsmöjligheter.
Hade inte erat rum varit i källaren så hade ni haft ett fönster i vanlig höjd, vilket hade gjort det mycket knepigare att få till något.
Vist fixar detta rum en 120 säng, men det ser ut som att elementet kan vara i vägen om sängen ska stå där den står.

Att sitta och sminka sig i änden av sängen är väl inte heller direkt något jag skulle rekommendera.

Nåja, huvudsaken är att dom är nöjda.
Hade jag byggt nytt hade jag dock tänkt mig om både en och två gånger.
Kan inte direkt se någon garderob, men den kanske är till höger i bild.

Tillbaka
Topp