• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

BadkarsPiraten

Vacheron
Nu är mina bilar i typ någorlunda skick så de går att köra iallafall så dags att tackla fönstren!
Visste att de var dåliga när vi köpte kåken så de skulle bli sommarprojektet.
Dom är riktigt dåliga, kittet alltså. Röta verkar inte riktigt finnas men det lär jag väl finna ändå...

Men, kitt...
Finns gamla linoljekitt som är välbeprövat och framförallt billigt.
Sedan nya snabbtorkande som är inte lika beprövat och 3 gånger så dyrt.

Jag gillar billigt. Men drygt som fan att vänta så länge tills man kan måla över.
Hur gör ni? Sätter ni till aka fönstret i 2 veckor för att sedan gå en vända till runt i huset och ta bort fönster enbart för målning?
Djävulskt dubbelarbete ju... Jag är kluven. Avskyr dubbelarbete men jag är samtidigt sjukt snål.

Huset är från 1935 och fönstren lika så. Så färg som är på nu lär väl vara någon oljefärg?
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Nu är mina bilar i typ någorlunda skick så de går att köra iallafall så dags att tackla fönstren!
Visste att de var dåliga när vi köpte kåken så de skulle bli sommarprojektet.
Dom är riktigt dåliga, kittet alltså. Röta verkar inte riktigt finnas men det lär jag väl finna ändå...

Men, kitt...
Finns gamla linoljekitt som är välbeprövat och framförallt billigt.
Sedan nya snabbtorkande som är inte lika beprövat och 3 gånger så dyrt.

Jag gillar billigt. Men drygt som fan att vänta så länge tills man kan måla över.
Hur gör ni? Sätter ni till aka fönstret i 2 veckor för att sedan gå en vända till runt i huset och ta bort fönster enbart för målning?
Djävulskt dubbelarbete ju... Jag är kluven. Avskyr dubbelarbete men jag är samtidigt sjukt snål.

Huset är från 1935 och fönstren lika så. Så färg som är på nu lär väl vara någon oljefärg?

Jag hade frågat vårt egna fönster-proffs @Affe :D
 

Roxen

Cartier
Nu är mina bilar i typ någorlunda skick så de går att köra iallafall så dags att tackla fönstren!
Visste att de var dåliga när vi köpte kåken så de skulle bli sommarprojektet.
Dom är riktigt dåliga, kittet alltså. Röta verkar inte riktigt finnas men det lär jag väl finna ändå...

Men, kitt...
Finns gamla linoljekitt som är välbeprövat och framförallt billigt.
Sedan nya snabbtorkande som är inte lika beprövat och 3 gånger så dyrt.

Jag gillar billigt. Men drygt som fan att vänta så länge tills man kan måla över.
Hur gör ni? Sätter ni till aka fönstret i 2 veckor för att sedan gå en vända till runt i huset och ta bort fönster enbart för målning?
Djävulskt dubbelarbete ju... Jag är kluven. Avskyr dubbelarbete men jag är samtidigt sjukt snål.

Huset är från 1935 och fönstren lika så. Så färg som är på nu lär väl vara någon oljefärg?

Vi har alltid kört snabbtorkade kit just av den orsaken - dvs tidsaspekten. Tar ju en halv livstid annars om man måste avvakta typ tre dygn.

Beträffande vilken typ av färg som fönstren målats med är det omöjligt att säga, jag rekommenderar att analysera befintligt skikt om du nu inte skall slipa ner dessa rejält, alltså snudd på trärent.

Därefter kör du Alcros fönsterfärg efter en schysst grundning. Vad gäller utvändig målning finns inga genvägar, såtillvida du inte vill repetera insatsen om fem år.

Finns ju en massa åsikter om hur fönster skall målas, men så har vi gjort och det blev schysst som fan :)
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Nu är mina bilar i typ någorlunda skick så de går att köra iallafall så dags att tackla fönstren!
Visste att de var dåliga när vi köpte kåken så de skulle bli sommarprojektet.
Dom är riktigt dåliga, kittet alltså. Röta verkar inte riktigt finnas men det lär jag väl finna ändå...

Men, kitt...
Finns gamla linoljekitt som är välbeprövat och framförallt billigt.
Sedan nya snabbtorkande som är inte lika beprövat och 3 gånger så dyrt.

Jag gillar billigt. Men drygt som fan att vänta så länge tills man kan måla över.
Hur gör ni? Sätter ni till aka fönstret i 2 veckor för att sedan gå en vända till runt i huset och ta bort fönster enbart för målning?
Djävulskt dubbelarbete ju... Jag är kluven. Avskyr dubbelarbete men jag är samtidigt sjukt snål.

Huset är från 1935 och fönstren lika så. Så färg som är på nu lär väl vara någon oljefärg?
Bygg två tillfälliga skivor som du spänner fast med skruvtvingar och jobba med två fönster åt gången och låt det ta tid. Måla sedan med linolja så håller det länge. Nu målar jag visserligen mest på sten och puts men jag har tröttnat på alla plastfärger som lägger sig som en hinna på materialet. Efter ett tag bubblar skiten och man får göra om allt. Jag har förlorat mycket tid på detta, dels när jag har målat grunden där jag så småningom bytte till kallasfalt och dels när jag har målat snickerier med skitfärger där man inte kan stryka färgen i ett överlapp en minut senare utan att allt förstörs.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Vi har alltid kört snabbtorkade kit just av den orsaken - dvs tidsaspekten. Tar ju en halv livstid annars om man måste avvakta typ tre dygn.

Beträffande vilken typ av färg som fönstren målats med är det omöjligt att säga, jag rekommenderar att analysera befintligt skikt om du nu inte skall slipa ner dessa rejält, alltså snudd på trärent.

Därefter kör du Alcros fönsterfärg efter en schysst grundning. Vad gäller utvändig målning finns inga genvägar, såtillvida du inte vill repetera insatsen om fem år.

Finns ju en massa åsikter om hur fönster skall målas, men så har vi gjort och det blev schysst som fan :)

Ja exakt. Man kan ju inte vänta hur länge som helst...

Verkar som alla tycker olika. Alla säger olika saker så man får inte riktigt fatt på vad man ska göra.
Men linoljebaserad färg har jag läst mig till att den inte behöver skrapas vid ommålning? Det är ju positivt.

Bygg två tillfälliga skivor som du spänner fast med skruvtvingar och jobba med två fönster åt gången och låt det ta tid. Måla sedan med linolja så håller det länge. Nu målar jag visserligen mest på sten och puts men jag har tröttnat på alla plastfärger som lägger sig som en hinna på materialet. Efter ett tag bubblar skiten och man får göra om allt. Jag har förlorat mycket tid på detta, dels när jag har målat grunden där jag så småningom bytte till kallasfalt och dels när jag har målat snickerier med skitfärger där man inte kan stryka färgen i ett överlapp en minut senare utan att allt förstörs.

Yesbox! Har faktiskt täckplatta till mina småfönster som tidigare ägare snickrade ihop så jag börjar med dom.
Bra också att lära sig på de små fönstren innan man går på de stora :)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Låter bra! :D
Ska sätta igång ikväll så idag ska jag bara köpa färgskrapor m.m sedan ta loss fönster och börja utrota existerande kitt :)


Lite snabbt kan jag väl säga så här! Är det målat med linoljefärg! Så behöver man bara skrapa bort den färgen som sitter löst, så länge du tänker måla med linoljefärg!

Är det däremot plastfärg så lär man skrapa bort allt om du tänker dig måla med linoljefärg! Plastfärg på plastfärg funkar!
 
Senast ändrad:

BadkarsPiraten

Vacheron
Lite snabbt kan jag väl säga så här! Är det målat med linoljefärg! Så behöver man bara skrapa bort den färgen som sitter löst, så länge du tänker måla med linoljefärg!

Är det däremot plastfärg så lär man skrapa bort allt om du tänker dig måla med linoljefärg! Plastfärg på plastfärg funkar!

Jag vill bara göra enklast möjliga som fortfarande blir bra. Om vi säger så :D

Såhär ser mina småfönster ut. Kittet känns som silikon, på stora fönstren är kittet stenhårt så jag antar att dessa små är tillfixade någon gång för inte för länge sedan.
Färgen känns som gammal vanlig tunn färg som flagnar i långa remsor. Känns inte som sådan där tjock färg som lossnar i stora bitar (plastfärg?). Och under det så är original färgen, en hemsk grön :D
IMG_20190617_194748.jpg
IMG_20190617_194741.jpg
IMG_20190617_194737.jpg
IMG_20190617_194733.jpg
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
OK @BadkarsPiraten och @Andreasbr414, ursäkta att jag glömde bort dig!

Du har redan fått väldiga bra råd av @Sonnyboy , men jag ska spä på med lite till fakta!

Du vill sätta igång att renovera dina fönster säger du! Det är bra, det är alldeles för många som köper nya tråkiga och underhållsfria fönster sägs det! Ett fönster kan aldrig vara underhållsfritt, dom skulle ha skrivit livstid/livslängd för det är så det ligger till. När dom är slut så är dom slut, och då måste man köpa nya.

Har du däremot gamla fönster så kan du måla om dom i flera generationer. Jag har målat och kittat fönster som är 130 år, visst dom har patina, men efter lite spa behandling blir dom som nya. Jag vill lägga till att det inte finns någon mellan variant när det kommer till att fixa sina fönster. Antingen gör man det på rätt sätt och det tar lite tid. Eller så fuskar man helt och hållet, kör man mellanmjölk så är det slöseri med tid faktiskt!

Har du kopplade fönster, eller är det både inner och ytterfönster?!

Det är helt klart värt att renovera sina fönster, i alla fall om du har några äldre, skulle säga att slutet på sextiotalet är väl en gräns där nytt börjar möta gammalt. Härifrån blir det sämre kvalité på trät, nu tillverkas fönstren av snabbväxt fura och den håller inte lika hög kvalité som den äldre som vuxit upp i lugn och ro.

När du väl har tagit beslutet att fixa dina fönster själv så är det bara och spotta i nävarna och börja jobba.

Om man tänker i dessa banor angående tiden, det kanske tar 1 till 1,5 vecka längre att göra det på det traditionella viset än att måla med plast färg. I slutändan så vinner du massor av tid på sikt när du använder linoljefärg, oftast håller det i 15-20 kanske 25 år innan man behöver gå på det igen, visst, klart det slits mer på södra sidan där solen ligger på hela tiden så det kan skilja lite sig med några år.

Det första som gäller, är att kolla vad fönsterna är målade med, som jag skrev i ett tidigare svar, så är det bara att måla över om fönsterna är målade med linoljefärg, skrapa bara bort den lösa färgen, eller om det visar sig att dom målat med för mycket färg så det runnit. Här är det viktigt att man skrapar bort färgen och inte tar till slipmaskinen, slipar man bort färgen så tar man bort härdat i trät. Kör du med varmluftspistol så går det lättare att bort färgen, vill man lyxa till det riktigt så kan man hyra en speedheater, då blir det lättare att ta bort kittet också. Använd bara lite folie på glaset så inte glaset spricker. Här rekommenderar jag att vara lite försiktig att värma för mycket på kvistarna, i kvistarna finns mycket kåda och kådan tränger upp av värmen, och det gör att färgen får lite svårare att fastna. Gäller öven där solen ligger på, solen gör så att kådan läcker! Jag skulle nog köra med schellack på kvistarna för att vara på den säkra sidan.

Behöver inte vara just detta märke naturligtvis.
IMG_2632.JPG


Med speedheater och folie så klarar man glasen, detta gäller lite mer om man har riktigt gamla glas, typ munblåsta, valsade etc. Är dom mondäna så är det inte lika illa ifall dom spricker då dom är lätta och ersätta.
d0202c8a-7bcd-4f15-a576-c7210287a14b-jpeg.845050
84fa2362-eb63-4b86-9bb1-87a39ca15275-jpeg.838777




Är det målat med plastfärg så rekommenderar jag att ta bort all färg, du kan inte måla någon annan färg förutom plastfärg på plast färg. Varför ska jag inte måla med plastfärg?! För att plastfärg inte andas, du stänger inne träts porer och det gör att trät kan börja ruttna. En annan anledning är att man måste vara ganska så snabb när man målar med plastfärg för att det ska bli bra, är du inte van att måla så kan det bli dåligt resultat. Kör du med linoljefärg, så kan du avsluta när som helst, du kan gå och käka lunch, komma tillbaka och fortsätta där du slutade. Visst torktiden blir längre, men resultatet och livslängden blir bättre och det överväger torktiden skulle jag säga. Finns även en så kallad hybrid färg, den ska man nog också hålla sig ifrån tycker jag, då den inte är en linoljefärg.

När man målar så finns det väl inga riktiga direktiv, men jag målar alltid tre gånger. Första vändan målar jag 50/50 %, det vill säga hälften linoljefärg och hälften med balsamterpentin, det görs för att det ska tränga in lättare i trät. Varv två kör jag med 70/30% det vill säga 70 linoljefärg och 30 balsamterpentin, sedan avslutar jag med 100% linolja. Svårigheten att måla med linolja är att man vill ha för mycket färg på penseln, ta lite åt gången, då blir det klockrent. Om du inte redan har koll på det så är ett litet tips att köra med tre skruvar i fönsterna, två i en ende, det gör att du kan snurra på fönstret när du målar.

cf895371-0934-47b9-9ea4-1b391ae79ec4-jpeg.875162


Kör med riktiga penslar, det kan vara värt en hundring extra, men det gör det mycket roligare att måla och resultatet blir bra mycket bättre med en bra och tjock pensel, inget syntet skit med andra ord. Ha penslarna i lite linolja alternativt thinner eller bara vatten om du målar kontinuerligt.

När det kommer till kittet så kan jag väl inte säga om linoljekitt är bättre än syntetiskt kitt, fördelen med linoljekittet är att du kan måla över det, så fort du kittat fönstren. Innan du kittar så kan du stryka lite halvolja på kittfalsen, det vill säga kallpressad kokt linolja och balsamterpentin, blanda 50/50. När du kittat klart, så kommer det fett på fönstret från kittet, det tar du lättast bort med krita i pulverform och pensel.

646535eb-15da-4fe9-971a-fb329b5ce51d-jpeg.879729

fa3966bc-4b36-45a0-97b3-40b492713b14-jpeg.667731


Har du vinkelbeslag som på bilden, rekommenderar jag dig att kitta dom invändigt så du pressar ut kittet när du skruvar dit dom, det gör att det inte kan komma in vatten och göra så skruvarna rostar och gör så att trätt börjar ruttna.
c5d761f4-91fe-4550-94de-547f13eb99d8-jpeg.644779


Om man vill vara extra noga, så kan man även stryka på det yttre understycket med kokt kallpressad linolja, värm gärna linoljan innan du stryker på, ta en gammal kastrull och värm upp linoljan tills det strax börjar koka!

Kokt kallpressad linolja.
0716903B-8402-4E07-9B2E-A6EC504C96D7.jpeg


Nu är du förmodligen nästan klar, men det finns en viktig sak att tänka på!

Och det är tätningslisten, om du får kondens på innan fönsterna så har du för tätt, luft ska kunna cirkulera för att inte färg, trät ska bli trötta på sikt. Att köra med gummi tätningslister är just därför en fara för det jag just skrev. Har ska du köra med en tätningslist i ull, Ull är till skillnad från andra textilfiber ett elastiskt material som sväller upp i stora springor och krymper ihop där det är ont om plats. Därtill stöter ull bort fukt, ull är med andra ord det idealiska materialet som tätningslist. Du kan antingen häfta fast det med en häftpistol eller slå dit det med nubb.

IMG_2661.JPG


För att kunna måla flera fönster samtidigt så har vi byggt dessa paraplyer, man kan göra dom i olika storlek, antingen fester man dom i fodren, eller så ´kör man vinkelhakarna i fasaden så att du täcker hela fönstret!

IMG_2638.JPG
IMG_2639.JPG
IMG_2641.JPG
IMG_2642.JPG



" Och som sagt, det finns inga genvägar till dom perfekta fönstren, låt det ta tid, gör det riktigt från början, tänk långsiktigt, lägger du ner lite extra tid nu, så kommer du att slippa fixa med fönstren för lång tid framöver för några extra veckor som det tar! "


Lycka till med fönstren, har du några frågor eller funderingar så är det bara att hojta till!
 
Senast ändrad:

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Jag vill bara göra enklast möjliga som fortfarande blir bra. Om vi säger så :D

Såhär ser mina småfönster ut. Kittet känns som silikon, på stora fönstren är kittet stenhårt så jag antar att dessa små är tillfixade någon gång för inte för länge sedan.
Färgen känns som gammal vanlig tunn färg som flagnar i långa remsor. Känns inte som sådan där tjock färg som lossnar i stora bitar (plastfärg?). Och under det så är original färgen, en hemsk grön :D
IMG_20190617_194748.jpg
IMG_20190617_194741.jpg
IMG_20190617_194737.jpg
IMG_20190617_194733.jpg


Ser att dom är kopplade, det hade man kunnat förutse då huset var ifrån 30-talet. Och ja, är det som du säger att det inte lossnar stora bitar så bör det vara linoljefärg, skrapa bara bort all färg som sitter lös och måla över resten med linoljefärg.

Är det silikon, istället för kitt så ta bort skiten, det förstör mer än vad det gör nytta!

Som jag skrev i mitt inlägg så ser jag att vinkelbeslagen inte är kittade, därav att det kommer rost underifrån.
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
OK @BadkarsPiraten !

Du vill sätta igång att renovera dina fönster säger du! Det är bra, det är alldeles för många som köper nya tråkiga och underhållsfria fönster sägs det! Ett fönster kan aldrig vara underhållsfritt, dom skulle ha skrivit livstid, för det är så det ligger till. När dom är slut så är dom slut, och då måste man köpa nya. Har du kopplade fönster, eller är det både inner och ytterfönster?!

Det är helt klart värt att renovera sina fönster, i alla fall om du har några äldre, skulle säga att slutet på sextiotalet är väl en gräns där nytt börjar möta gammalt. Härifrån blir det sämre kvalité på trät, nu tillverkas fönstren av snabbväxt fura och den håller inte lika hög kvalité som den äldre som vuxit upp i lugn och ro.

När du väl har tagit beslutet att fixa dina fönster själv så är det bara och spotta i nävarna och börja jobba.
A
Om man tänker i dessa banor angående tiden, det kanske tar 1 till 1,5 vecka längre att göra det på det traditionella viset än att måla med plast färg. I slutändan så vinner du massor av tid på sikt när du använder linoljefärg, oftast håller det i 15-20 kanske 25 år innan man behöver gå på det igen, visst, klart det slits mer på södra sidan där solen ligger på hela tiden så det kan skilja lite sig med några år.

Det första som gäller, är att kolla vad fönsterna är målade med, som jag skrev i ett tidigare svar, så är det bara att måla över om fönsterna är målade med linoljefärg, skrapa bara bort den lösa färgen, eller om det visar sig att dom målat med för mycket färg så det runnit. Här är det viktigt att man skrapar bort färgen och inte tar till slipmaskinen, slipar man bort färgen så tar man bort härdat i trät. Kör du med varmluftspistol så går det lättare att bort färgen, vill man lyxa till det riktigt så kan man hyra en speedheater, då blir det lättare att ta bort kittet också. Använd bara lite folie på glaset så inte glaset spricker. Här rekommenderar jag att vara lite försiktig att värma för mycket på kvistarna, i kvistarna finns mycket kåda, och det gör att färgen får lite svårare att fastna, jag skulle nog köra med schellack på kvistarna för att vara på den säkra sidan.

Behöver inte vara just detta märke naturligtvis.
IMG_2632.JPG


Med speedheater och folie så klarar man glasen, detta gäller lite mer om man har riktigt gamla glas, typ munblåsta, valsade etc. Är dom mondäna så är det inte lika illa ifall dom spricker då dom är lätta och ersätta.
d0202c8a-7bcd-4f15-a576-c7210287a14b-jpeg.845050
84fa2362-eb63-4b86-9bb1-87a39ca15275-jpeg.838777




Är det målat med plastfärg så rekommenderar jag att ta bort all färg, du kan inte måla någon annan färg förutom plastfärg på plast färg. Varför ska jag inte måla med plastfärg?! För att plastfärg inte andas, du stänger inne träts porer och det gör att trät kan börja ruttna. En annan anledning är att man måste vara ganska så snabb när man målar med plastfärg för att det ska bli bra, är du inte van att måla så kan det bli dåligt resultat. Kör du med linoljefärg, så kan du avsluta när som helst, du kan gå och käka lunch, komma tillbaka och fortsätta där du slutade. Visst torktiden blir längre, men resultatet och livslängden blir bättre och det överväger torktiden skulle jag säga. När man målar så finns det väl inga riktiga direktiv, men jag målar alltid tre gånger. Första vändan målar jag 50/50 %, det vill säga hälften linoljefärg och hälften med balsamterpentin, det görs för att det ska tränga in lättare i trät. Varv två kör jag med 70/30% det vill säga 70 linoljefärg och 30 balsamterpentin, sedan avslutar jag med 100% linolja. Svårigheten att måla med linolja är att man vill ha för mycket färg på penseln, ta lite åt gången, då blir det klockrent. Om du inte redan har koll på det så är ett litet tips att köra med tre skruvar i fönsterna, två i en ende, det gör att du kan snurra på fönstret när du målar.

cf895371-0934-47b9-9ea4-1b391ae79ec4-jpeg.875162


Kör med riktiga penslar, det kan vara värt en hundring extra, men det gör det mycket roligare att måla och resultatet blir bra mycket bättre med en bra och tjock pensel, inget syntet skit med andra ord. Ha penslarna i lite linolja alternativt thinner eller bara vatten om du målar kontinuerligt.

När det kommer till kittet så kan jag väl inte säga om linoljekitt är bättre än syntetiskt kitt, fördelen med linoljekittet är att du kan måla över det, så fort du kittat fönstren. Innan du kittar så kan du stryka lite halvolja på kittfalsen, det vill säga kallpressad kokt linolja och balsamterpentin, blanda 50/50. När du kittat klart, så kommer det fett på fönstret från kittet, det tar du lättast bort med krita i pulverform och pensel.

646535eb-15da-4fe9-971a-fb329b5ce51d-jpeg.879729

fa3966bc-4b36-45a0-97b3-40b492713b14-jpeg.667731


Har du vinkelbeslag som på bilden, rekommenderar jag dig att kitta dom invändigt så du pressar ut kittet när du skruvar dit dom, det gör att det inte kan komma in vatten och göra så skruvarna rostar och förstör trätt.
c5d761f4-91fe-4550-94de-547f13eb99d8-jpeg.644779


Nu är du förmodligen nästan klar, men det finns en viktig sak att tänka på!

Och det är tätningslisten, om du får kondens på innan fönsterna så har du för tätt, luft ska kunna cirkulera för att inte färg, trät ska bli trötta på sikt. Att köra med gummi tätningslister är just därför en fara för det jag just skrev. Har ska du köra med en tätningslist i ull, Ull är till skillnad från andra textilfiber ett elastiskt material som sväller upp i stora springor och krymper ihop där det är ont om plats. Därtill stöter ull bort fukt, ull är med andra ord det idealiska materialet som tätningslist. Du kan antingen häfta fast det med en häftpistol eller slå dit det med nubb.

IMG_2661.JPG


För att kunna måla flera fönster samtidigt så har vi byggt dessa paraplyer, man kan göra dom i olika storlek, antingen fester man dom i fodren, eller så ´kör man vinkelhakarna i fasaden så att du täcker hela fönstret!

IMG_2638.JPG
IMG_2639.JPG
IMG_2641.JPG
IMG_2642.JPG


Lycka till med fönstren, har du några frågor eller funderingar så är det bara att hojta till!
Preach brother! Amen!!!
Jag får rysningar så att nackhåren reser sig. Kloka ord @Affe !
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Preach brother! Amen!!!
Jag får rysningar så att nackhåren reser sig. Kloka ord @Affe !


Detsamma...glömde ju att nämna dig i mitt inlägg, du tog ju upp det redan tidigare idag som jag tog upp i mitt inlägg nu ikväll, gjorde en fönsterrenoverare lycklig att läsa... Plastfärg borde förbjudas helt enkelt ;):D!

Jag har gjort om och gjort rätt, nu står du med i inlägget min vän!
 

Andreasbr414

Cartier
Detsamma...glömde ju att nämna dig i mitt inlägg, du tog ju upp det redan tidigare idag som jag tog upp i mitt inlägg nu ikväll, gjorde en fönsterrenoverare lycklig att läsa... Plastfärg borde förbjudas helt enkelt ;):D!

Jag har gjort om och gjort rätt, nu står du med i inlägget min vän!

Helt underbart att ha en sån som du @Affe på forumet! Alla goda tips och alla dina bilder! Lättförsttådd snabb handbok i fönster renovering! :) kan bara tacka!!
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Boom! Grymt inlägg @Affe!!

Jag kommer följa det punkt till pricka!
Mina fönster skall fanemig göras rätt!

Har smygstartat nu under kvällen. Förbi farsan imorgon och hämta pallbockar så jag slipper sitta på golvet.
Fick ur en glasskiva. Var super enkelt faktiskt (säger jag nu bara för jag inte spräckte den...).
Ska bli spännande! Mitt första snickrande sedan jag höll på med min farfar för en 20 år sedan...
Men vafan, hur svårt kan det vara? :woot:

IMG_20190617_212104.jpg
IMG_20190617_212100.jpg
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Boom! Grymt inlägg @Affe!!

Jag kommer följa det punkt till pricka!
Mina fönster skall fanemig göras rätt!

Har smygstartat nu under kvällen. Förbi farsan imorgon och hämta pallbockar så jag slipper sitta på golvet.
Fick ur en glasskiva. Var super enkelt faktiskt (säger jag nu bara för jag inte spräckte den...).
Ska bli spännande! Mitt första snickrande sedan jag höll på med min farfar för en 20 år sedan...
Men vafan, hur svårt kan det vara? :woot:

IMG_20190617_212104.jpg
IMG_20190617_212100.jpg


Ser bra ut, är hålen efter skruvarna till vinkelbeslagen för stora så limmar du bara i plugg i hålen!

Jag skulle rekommendera dig att skrapa bort all färg på den sida som är vänd utåt! Det är den som tar mest stryk, så där kan man löga ner lite extra tid!

Om du vill använda både hängslen och livrem så halvoljar du in det yttre understycket!
 
Senast ändrad:

BadkarsPiraten

Vacheron
Ser bra ut, är hålen efter skruvarna till vinkelbeslagen för stora så limmar du bara i plugg i hålen!

Jag skulle rekommendera dig att skrapa bort all färg på den sida som är vänd utåt! Det är den som tar mest stryk, så där kan man löga ner lite extra tid!

Om du vill använda både hängslen och livrem så halvoljar du in det yttre understucket!

Yes dom är stora. Tänkte limma i några tändstickor annars men plugg kanske är mer korrekt :D

Yes mer jobb på utsidan! Jag kör på det :D

Jag lär hagla in med frågor nu I början :)
 

Belmondo

Rolex
2-Faktor
OK @BadkarsPiraten !

Du har redan fått väldiga bra råd av @Sonnyboy , men jag ska spä på med lite till fakta!

Du vill sätta igång att renovera dina fönster säger du! Det är bra, det är alldeles för många som köper nya tråkiga och underhållsfria fönster sägs det! Ett fönster kan aldrig vara underhållsfritt, dom skulle ha skrivit livstid/livslängd för det är så det ligger till. När dom är slut så är dom slut, och då måste man köpa nya.

Har du däremot gamla fönster så kan du måla om dom i flera generationer. Jag har målat och kittat fönster som är 130 år, visst dom har patina, men efter lite spa behandling blir dom som nya. Jag vill lägga till att det inte finns någon mellan variant när det kommer till att fixa sina fönster. Antingen gör man det på rätt sätt och det tar lite tid. Eller så fuskar man helt och hållet, kör man mellanmjölk så är det slöseri med tid faktiskt!

Har du kopplade fönster, eller är det både inner och ytterfönster?!

Det är helt klart värt att renovera sina fönster, i alla fall om du har några äldre, skulle säga att slutet på sextiotalet är väl en gräns där nytt börjar möta gammalt. Härifrån blir det sämre kvalité på trät, nu tillverkas fönstren av snabbväxt fura och den håller inte lika hög kvalité som den äldre som vuxit upp i lugn och ro.

När du väl har tagit beslutet att fixa dina fönster själv så är det bara och spotta i nävarna och börja jobba.

Om man tänker i dessa banor angående tiden, det kanske tar 1 till 1,5 vecka längre att göra det på det traditionella viset än att måla med plast färg. I slutändan så vinner du massor av tid på sikt när du använder linoljefärg, oftast håller det i 15-20 kanske 25 år innan man behöver gå på det igen, visst, klart det slits mer på södra sidan där solen ligger på hela tiden så det kan skilja lite sig med några år.

Det första som gäller, är att kolla vad fönsterna är målade med, som jag skrev i ett tidigare svar, så är det bara att måla över om fönsterna är målade med linoljefärg, skrapa bara bort den lösa färgen, eller om det visar sig att dom målat med för mycket färg så det runnit. Här är det viktigt att man skrapar bort färgen och inte tar till slipmaskinen, slipar man bort färgen så tar man bort härdat i trät. Kör du med varmluftspistol så går det lättare att bort färgen, vill man lyxa till det riktigt så kan man hyra en speedheater, då blir det lättare att ta bort kittet också. Använd bara lite folie på glaset så inte glaset spricker. Här rekommenderar jag att vara lite försiktig att värma för mycket på kvistarna, i kvistarna finns mycket kåda, och det gör att färgen får lite svårare att fastna, jag skulle nog köra med schellack på kvistarna för att vara på den säkra sidan.

Behöver inte vara just detta märke naturligtvis.
IMG_2632.JPG


Med speedheater och folie så klarar man glasen, detta gäller lite mer om man har riktigt gamla glas, typ munblåsta, valsade etc. Är dom mondäna så är det inte lika illa ifall dom spricker då dom är lätta och ersätta.
d0202c8a-7bcd-4f15-a576-c7210287a14b-jpeg.845050
84fa2362-eb63-4b86-9bb1-87a39ca15275-jpeg.838777




Är det målat med plastfärg så rekommenderar jag att ta bort all färg, du kan inte måla någon annan färg förutom plastfärg på plast färg. Varför ska jag inte måla med plastfärg?! För att plastfärg inte andas, du stänger inne träts porer och det gör att trät kan börja ruttna. En annan anledning är att man måste vara ganska så snabb när man målar med plastfärg för att det ska bli bra, är du inte van att måla så kan det bli dåligt resultat. Kör du med linoljefärg, så kan du avsluta när som helst, du kan gå och käka lunch, komma tillbaka och fortsätta där du slutade. Visst torktiden blir längre, men resultatet och livslängden blir bättre och det överväger torktiden skulle jag säga.

När man målar så finns det väl inga riktiga direktiv, men jag målar alltid tre gånger. Första vändan målar jag 50/50 %, det vill säga hälften linoljefärg och hälften med balsamterpentin, det görs för att det ska tränga in lättare i trät. Varv två kör jag med 70/30% det vill säga 70 linoljefärg och 30 balsamterpentin, sedan avslutar jag med 100% linolja. Svårigheten att måla med linolja är att man vill ha för mycket färg på penseln, ta lite åt gången, då blir det klockrent. Om du inte redan har koll på det så är ett litet tips att köra med tre skruvar i fönsterna, två i en ende, det gör att du kan snurra på fönstret när du målar.

cf895371-0934-47b9-9ea4-1b391ae79ec4-jpeg.875162


Kör med riktiga penslar, det kan vara värt en hundring extra, men det gör det mycket roligare att måla och resultatet blir bra mycket bättre med en bra och tjock pensel, inget syntet skit med andra ord. Ha penslarna i lite linolja alternativt thinner eller bara vatten om du målar kontinuerligt.

När det kommer till kittet så kan jag väl inte säga om linoljekitt är bättre än syntetiskt kitt, fördelen med linoljekittet är att du kan måla över det, så fort du kittat fönstren. Innan du kittar så kan du stryka lite halvolja på kittfalsen, det vill säga kallpressad kokt linolja och balsamterpentin, blanda 50/50. När du kittat klart, så kommer det fett på fönstret från kittet, det tar du lättast bort med krita i pulverform och pensel.

646535eb-15da-4fe9-971a-fb329b5ce51d-jpeg.879729

fa3966bc-4b36-45a0-97b3-40b492713b14-jpeg.667731


Har du vinkelbeslag som på bilden, rekommenderar jag dig att kitta dom invändigt så du pressar ut kittet när du skruvar dit dom, det gör att det inte kan komma in vatten och göra så skruvarna rostar och gör så att trätt börjar ruttna.
c5d761f4-91fe-4550-94de-547f13eb99d8-jpeg.644779


Nu är du förmodligen nästan klar, men det finns en viktig sak att tänka på!

Och det är tätningslisten, om du får kondens på innan fönsterna så har du för tätt, luft ska kunna cirkulera för att inte färg, trät ska bli trötta på sikt. Att köra med gummi tätningslister är just därför en fara för det jag just skrev. Har ska du köra med en tätningslist i ull, Ull är till skillnad från andra textilfiber ett elastiskt material som sväller upp i stora springor och krymper ihop där det är ont om plats. Därtill stöter ull bort fukt, ull är med andra ord det idealiska materialet som tätningslist. Du kan antingen häfta fast det med en häftpistol eller slå dit det med nubb.

IMG_2661.JPG


För att kunna måla flera fönster samtidigt så har vi byggt dessa paraplyer, man kan göra dom i olika storlek, antingen fester man dom i fodren, eller så ´kör man vinkelhakarna i fasaden så att du täcker hela fönstret!

IMG_2638.JPG
IMG_2639.JPG
IMG_2641.JPG
IMG_2642.JPG



" Och som sagt, det finns inga genvägar till dom perfekta fönstren, låt det ta tid, gör det riktigt från början, tänk långsiktigt, lägger du ner lite extra tid nu, så kommer du att slippa fixa med fönstren för lång tid framöver för några extra veckor som det tar! "


Lycka till med fönstren, har du några frågor eller funderingar så är det bara att hojta till!

Tack för ett grymt inlägg Affe! Står själv inför renovering av 30-tals fönster (sedan flera år tillbaka :bag:) så tänkte passa på med lite frågorna det går bra, kanske kan det bli av i sommar. :woot: Kommer att behöva göra en grundlig renovering då de är målade med allt möjligt och saknar kitt här och där, men planen är att använda linolja som i din beskrivning då vi har originalfönster.

Vi får ibland lite stående vatten i nederkant på vissa fönster, är det bara att slipa till en lutning på karmen för bättre avrinning?

Huset är spritputsat (skrovligt), har du något tips på hur man bäst möter karm och vägg om man vill undvika mjukfog? Lite glipor här och där i dagsläget. Funderade på kalkbruk, men rädd att det spricker, kan man `foga` med kitt?

Om man har kärvande fönster, brukar man då slipa på bågen eller karmen för att justera?

Tack på förhand!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Tack för ett grymt inlägg Affe! Står själv inför renovering av 30-tals fönster (sedan flera år tillbaka :bag:) så tänkte passa på med lite frågorna det går bra, kanske kan det bli av i sommar. :woot: Kommer att behöva göra en grundlig renovering då de är målade med allt möjligt och saknar kitt här och där, men planen är att använda linolja som i din beskrivning då vi har originalfönster.

Vi får ibland lite stående vatten i nederkant på vissa fönster, är det bara att slipa till en lutning på karmen för bättre avrinning?

Huset är spritputsat (skrovligt), har du något tips på hur man bäst möter karm och vägg om man vill undvika mjukfog? Lite glipor här och där i dagsläget. Funderade på kalkbruk, men rädd att det spricker, kan man `foga` med kitt?

Om man har kärvande fönster, brukar man då slipa på bågen eller karmen för att justera?

Tack på förhand!



Tjäna @Belmondo!

Och tack för att du gillade inlägget!

Hm...på fråga 1 är jag inte riktigt med, vi har kopplade fönster på fasaden här! Ser dina fönster ut så här något?! Ta en bild så kan jag nog hjälpa dig lättare!

77556FEE-884E-47B4-A1F0-B5BA2CE0EB4F.jpeg


På detta fönster kommer jag få klippa till ett fönsterbleck .
F2723F8D-552A-4CA0-8254-6B5A20E4C11C.jpeg



Fråga 2. Här kan jag säga på en gång att jag inte har några erfarenheter av detta. Men att det är ett problem vet jag. Eftersom trät är ett levande material och rör sig under putsen så uppkommer problemen! Men du är nog på rätt väg när du skriver kalkbruk. Vet inte om jag kan rekommendera dig och använda kitt, även om oljekitt är bra grejer! Här skulle nog jag prata med några som håller på med fasader etc.

Fråga 3.

Skulle säga att det är lättast att ta bort några millimeter från fönsterbågen. Har du en sänksåg och tillhörande skena så är det mycket lätt fixat! Ska alltid vara lite mera luft där understycket möter karmen. På sidostyckena och överstycket räcker det om det löper helt fritt!
 
Senast ändrad:

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Har du förresten tips @Affe på märke av kitt och färg som du tycker fungerar bra?

Jag själv kör med linoljefärg från gysinge och tycker att den funkar bra, men det finns säkert många som funkar lika bra!

189AD9D1-E4B2-4A99-98EA-3DCCBBCB1289.jpeg


När det kommer till kittet så använder vi kitt från Dana Lim. Tycker den är lättjobbad!

8B5B478B-FF3E-43BA-A999-E673C288DD9F.jpeg


Behöver inte vara så har avancerat, man kan göra plugg själv. Utgå från en 6mm borr när du gör plugg, tändstickor blir inte lika bra skulle jag säga!

999C5217-42D2-48C8-BA0D-2F8918E27454.jpeg
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag själv kör med linoljefärg från gysinge och tycker att den funkar bra, men det finns säkert många som funkar lika bra!

189AD9D1-E4B2-4A99-98EA-3DCCBBCB1289.jpeg


När det kommer till kittet så använder vi kitt från Dana Lim. Tycker den är lättjobbad!

8B5B478B-FF3E-43BA-A999-E673C288DD9F.jpeg


Behöver inte vara så har avancerat, man kan göra plugg själv. Utgå från en 6mm borr när du gör plugg, tändstickor blir inte lika bra skulle jag säga!

999C5217-42D2-48C8-BA0D-2F8918E27454.jpeg

Vad tycker panelen om Beckers, Jotun eller liknande som finns i var och varannan bygghandel? (märks det att jag har ingen aning om trä? :D)

Jag är med på noterna när det kommer till kittning osv.
Men bara för att vara säker på arbetsflödet, speciellt målningen, så skriver jag det, rätta mig om jag har fel.

1. Bort med glas & kitt
2. Skrapa rent alla ytor
3. Grundmåla med rå kallpressad linolja (denna är jag osäker på?)
4. Tillbaka med glas & kitta
5. Måla med 50/50 linoljefärg & terpentin
6. Måla 70/30 med linoljefärg & terpentin
7. Måla 100/0 med linoljefärg & terpentin

Finns ju fina grundfärger osv, men är det något du använder?
Och det är allt i stora drag? Sedan små jobb som att få bort existerande färg från alla metall beslag och grundmåla de där 90 graders vinklarna m.m.
 

Andreasbr414

Cartier
Vad tycker panelen om Beckers, Jotun eller liknande som finns i var och varannan bygghandel? (märks det att jag har ingen aning om trä? :D

Jag är med på noterna när det kommer till kittning osv.
Men bara för att vara säker på arbetsflödet, speciellt målningen, så skriver jag det, rätta mig om jag har fel.

1. Bort med glas & kitt
2. Skrapa rent alla ytor
3. Grundmåla med rå kallpressad linolja (denna är jag osäker på?)
4. Tillbaka med glas & kitta
5. Måla med 50/50 linoljefärg & terpentin
6. Måla 70/30 med linoljefärg & terpentin
7. Måla 100/0 med linoljefärg & terpentin

Finns ju fina grundfärger osv, men är det något du använder?
Och det är allt i stora drag? Sedan små jobb som att få bort existerande färg från alla metall beslag och grundmåla de där 90 graders vinklarna m.m.
Mig veteligt så har inte dom färgtillverkare du nämner linoljefärg. Sen de du skriver om fina grundfärger är vell i detta fall värdelösa eftersom de flästa inte är linoljefärger om du nu ska göra de ordentligt med linoljefärg. Ska du göra de me plastfärg så är säkert grundfärgerna "fina" :) rästen kan @Affe bättre än jag!

Edit. Såg just att iaf becker har linoljefärg. :)
 
Senast ändrad:

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Vad tycker panelen om Beckers, Jotun eller liknande som finns i var och varannan bygghandel? (märks det att jag har ingen aning om trä? :D)

Jag är med på noterna när det kommer till kittning osv.
Men bara för att vara säker på arbetsflödet, speciellt målningen, så skriver jag det, rätta mig om jag har fel.

1. Bort med glas & kitt
2. Skrapa rent alla ytor
3. Grundmåla med rå kallpressad linolja (denna är jag osäker på?)
4. Tillbaka med glas & kitta
5. Måla med 50/50 linoljefärg & terpentin
6. Måla 70/30 med linoljefärg & terpentin
7. Måla 100/0 med linoljefärg & terpentin

Finns ju fina grundfärger osv, men är det något du använder?
Och det är allt i stora drag? Sedan små jobb som att få bort existerande färg från alla metall beslag och grundmåla de där 90 graders vinklarna m.m.



Väletablerade märken funkar bra när det kommer till linoljefärg, kitt etc.

Grudningen blir när du kör 50/50% det vill säga 50 linolja och 50 Balsamterpentin. Glöm färdigblandad grundfärg tycker jag!

Bästa med linoljefärg är att du kan måla metall med linoljefärg, skruva tillbaka vinkelbeslagen och måla dom samtidigt med fönstren @BadkarsPiraten!

Ska vara kokt kallpressad linolja, för att göra det ännu mera effektivt så kan du värma upp den tills det strax börjar bubbla!

3B543DBA-DB5D-476C-BFD8-4C61AFB1AD2B.jpeg
 
Senast ändrad:

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Vad tycker panelen om Beckers, Jotun eller liknande som finns i var och varannan bygghandel? (märks det att jag har ingen aning om trä? :D)

Jag är med på noterna när det kommer till kittning osv.
Men bara för att vara säker på arbetsflödet, speciellt målningen, så skriver jag det, rätta mig om jag har fel.

1. Bort med glas & kitt
2. Skrapa rent alla ytor
3. Grundmåla med rå kallpressad linolja (denna är jag osäker på?)
4. Tillbaka med glas & kitta
5. Måla med 50/50 linoljefärg & terpentin
6. Måla 70/30 med linoljefärg & terpentin
7. Måla 100/0 med linoljefärg & terpentin

Finns ju fina grundfärger osv, men är det något du använder?
Och det är allt i stora drag? Sedan små jobb som att få bort existerande färg från alla metall beslag och grundmåla de där 90 graders vinklarna m.m.
Så som jag har förstått saken så använder man bara kallpressad linolja till att t ex impregnera ändträ. Det första steget på den renskrapade fönsterbågen är att grunda med 50/50 terpentin och kokt linolja om du ska köra med hängsle och livrem. Men du kan börja med 50/50 linoljefärg och terpentin. På Ottossons finns en massa instruktionsvideor på hur man ska gå tillväga.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Väletablerade märken funkar bra när det kommer till linoljefärg, kitt etc.

Grudningen blir när du kör 50/50% det vill säga 50 linolja och 50 Balsamterpentin. Glöm färdigblandad grundfärg tycker jag!

Det låter lovande!
Skönt då att slippa köpa grund också :)

Så t.ex denna skulle duga väl?
https://www.bauhaus.se/linoljefarg-beckers-tradition-vit-1l#go-to-description

Grymt med dessa tips och trix så man slipper köpa massa prylar och skrot helt i onödan!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Så som jag har förstått saken så använder man bara kallpressad linolja till att t ex impregnera ändträ. Det första steget på den renskrapade fönsterbågen är att grunda med 50/50 terpentin och kokt linolja om du ska köra med hängsle och livrem. Men du kan börja med 50/50 linoljefärg och terpentin. På Ottossons finns en massa instruktionsvideor på hur man ska gå tillväga.


Hehe...lyssna på @Sonnyboy @BadkarsPiraten , han är ett fullblodsproffs när det kommer till det här! Känns som att han aldrig gjort något annat, glädjer mig att se att folk har kunskapen om detta...
 
Topp