• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Har nu fått en uppfart och lite högar med schaktad jord :)
IMG_20191118_150843.jpg
IMG_20191118_150835.jpg
 

Gabriel90

Panerai
Nu är droppen nådd. Bokstavligen. En dusch och bada ungarna så är varmvattnet slut. Någon som har koll på extra varmvattenberedare? Har en relik till värmepump, IVT 590. Kanske lika bra att byta ut till något rejälare? Samtidigt funkar den så undrar om det är en smärtfri process att koppla på extra...
Köp en extra tank. Det är väl smidigast.
Så länge din värmepump fungerar behöver du väl inte byta ut den.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Söderfönster torkar ut, säger min målare. Därför var det (tydligen) inget konstigt med att min noggranna, traditionella renovering ramlade i bitar.
Fuck handblåst och linoljefärg och tejpade innanfönster, in med nytt, med gasfylld kasett och extra ljudisolerande glas (för grannens hundj-vel).
Och, för eventuella funderare, fasaden fixar jag nästa år.
CF4DC4E0-3967-4F5C-96D4-9C91B3E44A58.jpeg

7DC775B6-19B8-430F-A819-D81B3EB64422.jpeg
B5F069EA-D495-4884-A67B-D9AC6F816D64.jpeg
4550EBF0-5BB9-4A39-92C0-DB1422327074.jpeg
0D472B06-A4B7-4AB1-8434-FD7F2EBF8FDC.jpeg
 

David

Bödeln
Frun har insisterat på timers överallt. Visst är det snyggt med mysiga ljusinslag när det är mörkt... men. Det är gamla analoga timers som tickat satan. :mad: Nu är det nog (sov på soffan i natt o_O).

Söker man på timers kommer det upp 100alternativ. Vad har ni finsmakare styrt upp i era hem?

Vi pratar 8-10st ungefär som används idag i huset. Drömscenario är att de inte blockar de andra parallella uttagen. Styra via app inget krav men helt ok om så är fallet.
https://www.ikea.com/se/sv/cat/smarta-led-lampor-36813/
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ska äntligen ta tag i en renovering av ett radhus och ska börja med ett litet badrum. Fick namnet på en firma som grannarna använt med gott resultat för ca ett år sedan. Googlade och fick upp kontaktuppgifter, men även en länk till en konkursutförsäljning. Typiskt.

Men jag mailade i alla fall bara för att höra om det stämde och fick svaret efter ca en dag att så tyvärr var fallet, men att han drev det vidare som enskild firma tillsammans med en kille till. Så till frågan.

Kan det vara ett ”normalt” förfarande inom bygg, eller ringer det små varningsklockor eller är det så att det är Uppsala Domkyrkas klockspel som dånar igång?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ska äntligen ta tag i en renovering av ett radhus och ska börja med ett litet badrum. Fick namnet på en firma som grannarna använt med gott resultat för ca ett år sedan. Googlade och fick upp kontaktuppgifter, men även en länk till en konkursutförsäljning. Typiskt.

Men jag mailade i alla fall bara för att höra om det stämde och fick svaret efter ca en dag att så tyvärr var fallet, men att han drev det vidare som enskild firma tillsammans med en kille till. Så till frågan.

Kan det vara ett ”normalt” förfarande inom bygg, eller ringer det små varningsklockor eller är det så att det är Uppsala Domkyrkas klockspel som dånar igång?
Betala ingenting i förskott...
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Gissar på att du letar efter plattsättare?
Då kan jag rekommendera Tumba golv.
Etablerad firma och seriösa.

Tack för tips! Men det kommer behövas både plattsättare, elektriker, rörmokare och byggare då en vägg måste rivas och en ny byggas upp. Skulle helst anlita någon som tar ansvaret för alla delar så att man bara har en person att ringa.
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Inatt drömde jag om en hantverkare som lyckades terrorisera och hålla ett helt kvarter i schack genom att lägga jävligt dåliga mjukfogar. Han gick runt med sin limpistol i högsta hugg och alla var genuint rädda för honom. Vad fan kan detta betyda?
 

N.M.O

Cartier
2-Faktor
Jag är på jakt efter ett hus utanför stan efter att ha tröttnat på lägenhetslivet helt. Vill vara utan grannar, ha lite tomt och gärna mer än en byggnad på fastigheten. Är detta ett idiotprojekt?! Är egentligen bara orolig för fukt med tanke på torpargrund och om man blir skyldig att återställa tidigare renoveringar då det uppdagats att det är k-märkt.

Vad säger ni kunniga?!

https://www.svenskfast.se/gard/vastra-gotaland/mark/hallingsjo/ubbhult-hultet-5/248196
 

zeke_varg

Omega
Jag är på jakt efter ett hus utanför stan efter att ha tröttnat på lägenhetslivet helt. Vill vara utan grannar, ha lite tomt och gärna mer än en byggnad på fastigheten. Är detta ett idiotprojekt?! Är egentligen bara orolig för fukt med tanke på torpargrund och om man blir skyldig att återställa tidigare renoveringar då det uppdagats att det är k-märkt.

Vad säger ni kunniga?!

https://www.svenskfast.se/gard/vastra-gotaland/mark/hallingsjo/ubbhult-hultet-5/248196

riktigt nice!

Ta in besiktningsgubbe! Fundera på behovet! Är kids med i bilden? Transport till Kompisar. Två bilar? Bygga ut? Bygglovsmöjlighet? Fixa själv el har ni budget för fixandet? Uppvärmningen ok?
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Såja, du har vi utsug från huset.
Så nu kanske klimatet i huset blir som det bör vara, bra.
Men det låter en hel del från rören, så får nog bli en ljuddämpare i senare skede.
20200112_135342.jpg
20200112_131006.jpg
 
Senast ändrad:

N.M.O

Cartier
2-Faktor
riktigt nice!

Ta in besiktningsgubbe! Fundera på behovet! Är kids med i bilden? Transport till Kompisar. Två bilar? Bygga ut? Bygglovsmöjlighet? Fixa själv el har ni budget för fixandet? Uppvärmningen ok?
Tack! Inga kids, I framtiden max en. Bil och motorcykel har vi men en bil till kan behövas på sikt. Bygglov känns ok trots k-märkning men utbyggnad blir svårt tror jag. Däremot rätt fritt att renovera invändigt och då har man ju en hel del yta. Tanken är väl att sätta av en extra miljon till initiala renoveringar med jord- eller bergvärme som måste in.

Har någon erfarenhet av torpargrunder? Jag menar, huset har ju stått i hundra år och jag kände inte att det doftade fuktigt. Besiktningsman känns otroligt viktigt!
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Jag är på jakt efter ett hus utanför stan efter att ha tröttnat på lägenhetslivet helt. Vill vara utan grannar, ha lite tomt och gärna mer än en byggnad på fastigheten. Är detta ett idiotprojekt?! Är egentligen bara orolig för fukt med tanke på torpargrund och om man blir skyldig att återställa tidigare renoveringar då det uppdagats att det är k-märkt.

Vad säger ni kunniga?!

https://www.svenskfast.se/gard/vastra-gotaland/mark/hallingsjo/ubbhult-hultet-5/248196
Du byter grannar mot ett evighetsprojekt! Det är ju inte helt fel för den som är ung och stark och sugen på att ha något att pilla med.
 

N.M.O

Cartier
2-Faktor
Du byter grannar mot ett evighetsprojekt! Det är ju inte helt fel för den som är ung och stark och sugen på att ha något att pilla med.
Jag har ju sett dina inlägg i tråden, är det så det kommer sluta? :D

Jag har redan börjat kolla igenom Byggmax youtubekanal och tagit ut segern i förskott. Har du några andra tips? :bookworm:
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Jag har ju sett dina inlägg i tråden, är det så det kommer sluta? :D

Jag har redan börjat kolla igenom Byggmax youtubekanal och tagit ut segern i förskott. Har du några andra tips? :bookworm:
Ja, jag är rädd för det :) När jag bodde i lägenhet kröp det i kroppen på mig. Jag tyckte att jag hade så mycket tid till övers utan att jag kunde göra något vettigt av min tid och det var inte bra för mig. Jag trivs mycket bättre nu även om jag har många års arbete kvar. Men jag ligger 10 år efter i tid så gör inte som jag och börja för sent!
 

N.M.O

Cartier
2-Faktor
Ja, jag är rädd för det :) När jag bodde i lägenhet kröp det i kroppen på mig. Jag tyckte att jag hade så mycket tid till övers utan att jag kunde göra något vettigt av min tid och det var inte bra för mig. Jag trivs mycket bättre nu även om jag har många års arbete kvar. Men jag ligger 10 år efter i tid så gör inte som jag och börja för sent!
Känner mig lat i lägenhet, det närmsta man kommer arbete är ju när man får vara ute lite och byta däck på bilen...

Jag har fortfarande inte trillat över 30-strecket så jag tror jag har lite tid på mig men det kan ju visa sig vara fel. Skulle som sagt bli första egna huset och vet inte riktigt vad jag ska backa från eller inte. Vill inte slita ut mig med ett fuktskadat ruckel det första jag gör. Har ju inte heller sysslat med hantverk på egen hand tidigare.

Har en snickare som ska följa med om jag kan få se huset igen, efter det får jag väl ta ställning till om det är värt jobbet inte inte!
 
Topp