• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Vissa dagar är bättre, nu börjar det likna något i det gamla källarvalvet.
Ljudisolerande isolering i 45x45 ram, fotat en stenmur, printad på duk och uppspänd utanpå. Ska lägga en mdf som "lock" på muren, kommer sticka ut 2cm och ha en ledlist infräst på undersidan. Mdf kommer målas så det ser ut som kalkstensskivor.
20191011_155911.jpg
20191018_135616.jpg
20191018_151828.jpg
20191018_151832.jpg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Vissa dagar är bättre, nu börjar det likna något i det gamla källarvalvet.
Ljudisolerande isolering i 45x45 ram, fotat en stenmur, printad på duk och uppspänd utanpå. Ska lägga en mdf som "lock" på muren, kommer sticka ut 2cm och ha en ledlist infräst på undersidan. Mdf kommer målas så det ser ut som kalkstensskivor.
20191011_155911.jpg
20191018_135616.jpg
20191018_151828.jpg
20191018_151832.jpg
Nu tänker jag på Carl-Jan och Knut-Christian. Blir det vinkällare?
 

Rber

Audemars
2-Faktor
https://www.sollentuna.se/sv/bygga-bo--miljo/bygglov-och-anmalan/
Undrar om du inte behöver göra styckningen först innan du söker förhandsbesked? Men det vet jag ärligt inte, de kan säkert svara.

Fint, jag ringer och snackar med dem. Det kanske blir en modern stor villa med 60-talstouch i homogen svensk liggande huggen timmer. Återkommer om det.
Om det inte finns en detaljplan måste man ansöka om förhandsbesked innan det går att genomföra en avstyckning. LM hanterar bara avstyckning av detta slaget under förutsättning att tomten är avsedd/godkänd för bostadsändamål (= förhandsbesked eller detaljplan).
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Ja det kan gå åt skogen även på plan mark. Nedanför berget där jag byggde fanns en del plana tomter på en gräsyta. Perfekt tänkte folk och högg de tomterna först och skippade de uppe på berget eftersom de var "så dyra att bygga på".

Hälften av dem på gräsmattan fick påla eftersom det var så sankt, en fick lägga 800.000kr på det...
800k för pålning! Bottenlöst?:arghh:
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Kan inte detaljerna. Personen i frågan är ett as så för min del känns det bara välförtjänt :D
Min pålning hamnade på 140k för 250 kvm. Då var det 38 st 90/115 pålar och vi snittade 8 m. För 800k måste det vart en rejäl kåk och rent ut sagt bottenlöst:arghh:
Trist med kostnader för pålning, schakt och div avgifter.. Mkt roligare att lägga pengar på spa och inbyggda högtalare;)
 

Roddan

Omega
Vissa dagar är bättre, nu börjar det likna något i det gamla källarvalvet.
Ljudisolerande isolering i 45x45 ram, fotat en stenmur, printad på duk och uppspänd utanpå. Ska lägga en mdf som "lock" på muren, kommer sticka ut 2cm och ha en ledlist infräst på undersidan. Mdf kommer målas så det ser ut som kalkstensskivor.
20191011_155911.jpg
20191018_135616.jpg
20191018_151828.jpg
20191018_151832.jpg
Bygger du en lokal pizzeria? ;)
 

matalm

Cartier
Hej! Vi ska fixa till köket lite. Ingen "totalblåsning" utan ny bänkskiva, blandare, diskho samt kakel. Har kollat ikea.se och för 10 000 får vi måttanpassad bänkskiva i trä (faner), underlimmad diskho med två tråg. Lägg till 1200-1300 spänn för blandare på Ikea eller från FM Mattson. Allt arbete gör vi (svärfar) själva... Vad är nästa steg (inte för långt) upp i prisstegen för dessa varor? Utgår från att Ikea är billigast. Har nån intressanta erfarenheter, goda som dåliga, kring detta? Tack på förhand!
 

Roddan

Omega
Hej! Vi ska fixa till köket lite. Ingen "totalblåsning" utan ny bänkskiva, blandare, diskho samt kakel. Har kollat ikea.se och för 10 000 får vi måttanpassad bänkskiva i trä (faner), underlimmad diskho med två tråg. Lägg till 1200-1300 spänn för blandare på Ikea eller från FM Mattson. Allt arbete gör vi (svärfar) själva... Vad är nästa steg (inte för långt) upp i prisstegen för dessa varor? Utgår från att Ikea är billigast. Har nån intressanta erfarenheter, goda som dåliga, kring detta? Tack på förhand!
Byggmax/bauhause har billigare bänkskivor typ tretti.se har billiga blandare och bygghemma har bra utbud på kakel! Faner är kasst i kök!
 

matalm

Cartier
Byggmax/bauhause har billigare bänkskivor typ tretti.se har billiga blandare och bygghemma har bra utbud på kakel! Faner är kasst i kök!
Tack för kommentar! Sen jag skrev detta har jag hört en del negativt om trä i allmänhet kring diskho, vare sig underlimmad eller ej. Vatten/fukt som ligger i skarv gör ju att trä murknar hursomhelst...
 

Roddan

Omega
Tack för kommentar! Sen jag skrev detta har jag hört en del negativt om trä i allmänhet kring diskho, vare sig underlimmad eller ej. Vatten/fukt som ligger i skarv gör ju att trä murknar hursomhelst...
nja de är en sanning med modifikation, underhåller man en träskiva och oljar in den regelbundet och kanske slipar av den nån gång vart annat vart 3dje år så håller sig en massiv skiva superbra därav är fanner kasst då du typ inte kan slipa det mer än 1-2 ggr. vill man gå upp i pris och få underhållsfritt är ju typ kompaktlaminat eller corian/kompositskivor toppen! stenskivor kräver underhåll och går man på kalkstenar typ marmor mfl så har du supermycket underhåll med impregneringar städrutiner m.m. om man inte vill ha dom fläckiga..
 

PeterYavuz

Omega
2-Faktor
image.jpg
Hej kära KS vänner

Frugan har tröttnat på de höga trösklarna i huset. Hade gärna uppskattat lite tips från proffsen här inne :)

/Peter
 

PeterYavuz

Omega
2-Faktor
Ta bort tröskeln. Förläng dörren.
@PeterYavuz
Detta var min första tanke också. Jag är rädd att det blir en större springa under tröskeln. Hade gärna velat hitta en lite ”list” i så lik färg som resterande golv. Men eftersom golvet är från ca 1900 så blir det lite svårare. Tänkte jag slänger frågan här kanske ngn varit med om liknande ”problem” och vet vart man kan hitta sådan list. Antar att Jem & Fix går helt bort;)
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Detta var min första tanke också. Jag är rädd att det blir en större springa under tröskeln. Hade gärna velat hitta en lite ”list” i så lik färg som resterande golv. Men eftersom golvet är från ca 1900 så blir det lite svårare. Tänkte jag slänger frågan här kanske ngn varit med om liknande ”problem” och vet vart man kan hitta sådan list. Antar att Jem & Fix går helt bort;)
Plocka bort och planhyvla undersidan och sätt tillbaka? :)
 
Topp