• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Golvvärme i badrum. El eller vattenburen? Vi ska inom kort påbörja renovering. Rummet är ca 10m2 och ligger på ovanvåningen. Vi planerar inte lägga golvvärme i fler rum där uppe. 3 av 4 snickare vi tagit in offert från har rekommenderat el så vi tänkte köra på det.

MEN nu igår säger en vän till familjen som har egen firma att nästan alla snickare rekommenderar el för att det är mindre jobb och mer vinst för dom. Han brukar alltid rekommendera kunden vattenburen.

Det hade kostat oss ca 30’ extra att lägga vatten och då ingår allt vad det innebär. Hur mycket dyrare är egentligen el i drift jämfört med vatten? Hur många år tror ni det tar innan man kan räkna hem de där extra pengarna. Är man dumsnål om man väljer el?

Värt att tillägga är att vi har fjärrvärme som uppvärmning och bor i elområde 4.
Ganska stort badrum och ska det kostas på i övrigt hade jag låtit montera in både vattenburet och elslinga. Skönt med el på sommaren och vattenburet övrig tid.

Golvvärme i badrum. El eller vattenburen? Vi ska inom kort påbörja renovering. Rummet är ca 10m2 och ligger på ovanvåningen. Vi planerar inte lägga golvvärme i fler rum där uppe. 3 av 4 snickare vi tagit in offert från har rekommenderat el så vi tänkte köra på det.

MEN nu igår säger en vän till familjen som har egen firma att nästan alla snickare rekommenderar el för att det är mindre jobb och mer vinst för dom. Han brukar alltid rekommendera kunden vattenburen.

Det hade kostat oss ca 30’ extra att lägga vatten och då ingår allt vad det innebär. Hur mycket dyrare är egentligen el i drift jämfört med vatten? Hur många år tror ni det tar innan man kan räkna hem de där extra pengarna. Är man dumsnål om man väljer el?

Värt att tillägga är att vi har fjärrvärme som uppvärmning och bor i elområde 4.
Det finns elpatron att montera till vattenburen slinga om man vill det också. Så behöver man inte montera elslinga om man inte vill det men ändå få komfortvärme på sommaren.

Hur ser det ut med golvhöjd i badrum om ni slänger in vattenburen? Om det inte skiljer mycket hade jag tagit det. Vi körde el på övervåning då det skulle bli en trapp in i badrummen då det byggde upp för mycket med vattenburen.

Det vi gjorde bort oss med var att vi inte slängde in vattenburen handdukstork/element som komplement. Man kan inte göra allt rätt. Kör ni el rekar jag vattenburet element.

Har ni fjärrvärme… så riktigt kalla vinterdagar vill ni inte smacka på massa el då den kan kosta en njure och en arm. Då är det skönt med ett element.

Hur ser det ut med golvhöjd i badrum om ni slänger in vattenburen? Om det inte skiljer mycket hade jag tagit det. Vi körde el på övervåning då det skulle bli en trapp in i badrummen då det byggde upp för mycket med vattenburen.

Det vi gjorde bort oss med var att vi inte slängde in vattenburen handdukstork/element som komplement. Man kan inte göra allt rätt. Kör ni el rekar jag vattenburet element.

Har ni fjärrvärme… så riktigt kalla vinterdagar vill ni inte smacka på massa el då den kan kosta en njure och en arm. Då är det skönt med ett element.
Tack allihop för många bra synpunkter!

Hmm där sa du något. Jag vet att snickaren sa något om att vatten byggde mer på höjden men frågan är hur mycket. Jag får kolla det!

Ja man kanske skulle komplettera med vattenburet element. Inte ens tänkt på! För min del gör det inget med element men vi får se vad frun säger. Skulle säkert spara några kronor om man har el i golvet och bara kör lite komfortvärme under vintern.

Tack allihop för många bra synpunkter!

Hmm där sa du något. Jag vet att snickaren sa något om att vatten byggde mer på höjden men frågan är hur mycket. Jag får kolla det!

Ja man kanske skulle komplettera med vattenburet element. Inte ens tänkt på! För min del gör det inget med element men vi får se vad frun säger. Skulle säkert spara några kronor om man har el i golvet och bara kör lite komfortvärme under vintern.
Det är dessutom smart så badlakanen torkar ordentligt och inte luktar skunk av för mycket fukt under för lång tid.

Finns mängder med ”element” som är snygga och inte tar för mycket plats som ska vara till speglar osv.

IMG_7794.png

Jag har köpt tomt, ska bygga hus till våren. Grannens tomt är högre och har anlagt en liten "slänt" som rasar, inte mycket men lite då och då.
Den är på min tomt. Kan jag begära, med rätt,att grannen ska bygga en stödmur i botten, på sin sida av tomten eller lösa det på något annat sätt?

Pinnarna visar var min tomt börjar.
1000017124.png

Jag har köpt tomt, ska bygga hus till våren. Grannens tomt är högre och har anlagt en liten "slänt" som rasar, inte mycket men lite då och då.
Den är på min tomt. Kan jag begära, med rätt,att grannen ska bygga en stödmur i botten, på sin sida av tomten eller lösa det på något annat sätt?

Pinnarna visar var min tomt börjar.
1000017124.png
Absolut. Högre tomt ansvarar och lösning på problematiken skall ske på egen tomt.

Sedan kanske du inte skall gå in och kräva något första gången ni ses.

Bjud på kaffe och bulle, rundvisning på er tomt och visa vad ni tänkt bygga och glid sedan in på slänten och fråga om de tänkt bygga någon stödmur eller hur de tänkt hantera att deras grus stannar på sin sida tomten.

Absolut. Högre tomt ansvarar och lösning på problematiken skall ske på egen tomt.

Sedan kanske du inte skall gå in och kräva något första gången ni ses.

Bjud på kaffe och bulle, rundvisning på er tomt och visa vad ni tänkt bygga och glid sedan in på slänten och fråga om de tänkt bygga någon stödmur eller hur de tänkt hantera att deras grus stannar på sin sida tomten.
Toppentips!

Fråga vidare hur länge de bott där. Byggde de huset? Vad som är bra med området, bra affärer osv. Har de koll på bra rörmokare, snickare etc. Även om du har koll alltså så du visar dig intresserad och inlyssnande.

Tips från grannar är bra att ha. Och mjuknar upp för att se om de tänkt på gränsen. Har man en trevlig dialog blir också grannen någon som lyssnar in läget och vill bjuda till lösningar.

Håller på att bygga attefallshus och kollar runt på fönster och altandörr. Är det någon som vet något prisvärt alternativ? Behöver inte vara "top noch" men inte heller något skit.

Funderar eventuellt på skjutpartier eller vikbara partier, även här tar jag tacksamt emot tips.

Hur långt är ett snöre?

Fråga;
Lägenheten 125m2 i etage. El standard från 1970, hederligt proppskåp och många gamla runda eluttag. Allt då ojordat.

Går det på någonstans att höfta vad som är en rimlig kostnad för att dra nya ledningar? Alltså, få allt modernt?

Sidofråga; Är det vettigt att göra om inga problem finns eller är det mkt skrämsel… skräms-el…

Tack!

IMG_2515.jpeg

Hur långt är ett snöre?

Fråga;
Lägenheten 125m2 i etage. El standard från 1970, hederligt proppskåp och många gamla runda eluttag. Allt då ojordat.

Går det på någonstans att höfta vad som är en rimlig kostnad för att dra nya ledningar? Alltså, få allt modernt?

Sidofråga; Är det vettigt att göra om inga problem finns eller är det mkt skrämsel… skräms-el…

Tack!

IMG_2515.jpeg
Så här såg det ut för mig, när jag dubbelkollade med en Stockholmsfirma som jag anlitat tidigare, för att göra om i en stuga i Norrtälje.
Utgångsläge:
100kvm hus där all el ska bytas, utanpåliggande kabel.
Ny säkringsbox med jordfelsbrytare behöver in.
Nya uttag och knappar, Eljo Renova
Plejdpuckar på några lampknappar.
Höftning från firma:
Om badrum och kök också ska göras så skulle jag skjuta från höften ca 125 000kr ink moms (1000kr/kvm ex moms)

Om Badrum och kök inte ska göras, så brukar jag skjuta lite från höften att 30 000kr dras av ink moms,

Så jag kan tänka mig att ovan priser brukar stämma rätt bra, och då är det skit samma om du ska ha ett vägguttag extra eller vad det nu kan vara,

Sen om man gör det löpande så kan jag tänka mig typ 2 elektriker 5 dagar, = 80h x 775kr/h = 62 000kr
Plus Servicebil: 2500kr
Material: ca 30 000kr

Siffror från 2022.

Hur långt är ett snöre?

Fråga;

Tack!

IMG_2515.jpeg

Vill du spara lite pengar så låter du uttag i t.ex. vardagsrum och sovrum vara ojordade, oftast är lampor, tv och andra prylar dubbelisolerade och har ingen jord (platt stickpropp). Dock bör du få till jordade uttag i kök och badrum.

Elcentralen med proppar hade jag inte sett som ett problem om den är fräsch, men det är väl alltid bra med en översyn av elektriker.

(Har själv kvar en del ojordade uttag och gammal elcentral med proppar i mitt hus).

Uppdatering på projekt entrétak. Målat och fixat lite staket. Rivit och bankat tillbaka fasaden ovanpå taket för att plåtis skulle kunna lägga bandat plåttak. Yttre stolparna ska såklart också målas vita men de är impregnerade och är för fuktiga fortfarande så det får bli nästa sommar.

Ganska nöjd faktiskt. Målet var samma stil som burspråket och det smälter ihop bra.

Altanen och trappan upp ser ut som hej kom och hjälp-mig, men det fixar vi nästa år 🥳

FF10CB5AEAA5E230751DCA233C8DE757.jpeg
IMG_5167.jpeg

Bestämde oss för att kasta pengar på problemet och tog in byggare för att fixa resten av altanen. Förlängt den någon meter samt dränerat under.

Blev kanon! Bara resten kvar nu.

2C0B25D89C73E4754ECF406B847297B1.jpeg

Vår luft-vattenpump börjar sjunga på sista versen och håller tummarna för att den överlever vintern ut.

Har landat i att vi vill borra bergvärme då vårt hus står på berg och för att slippa utedelen.

Någon som har erfarenhet av detta och vill dela med sig av saker att tänka på? Bor i Stockholm så ifall någon har rekommendationer tas det tacksamt emot!

Vår luft-vattenpump börjar sjunga på sista versen och håller tummarna för att den överlever vintern ut.

Har landat i att vi vill borra bergvärme då vårt hus står på berg och för att slippa utedelen.

Någon som har erfarenhet av detta och vill dela med sig av saker att tänka på? Bor i Stockholm så ifall någon har rekommendationer tas det tacksamt emot!
Jag är långt ifrån en expert. Men har du Pool, eller bara minsta tanke på att någonsin skaffa en?!?

Se då till att ta det med firman så de dimensioner hålet för även detta. Jag köpte hus som hade en 15 år gammal BV. Byggde sen pool och undersökte om man kunde koppla på värmen på systemet men fick till svar att det inte var dimensionerat för det och risken fanns att jag då skulle göra slut på hålets energi i kraftig förtid.

Hur långt är ett snöre?

Fråga;

Tack!

IMG_2515.jpeg

Vi håller precis på göra det i vårat hus. 70-tal, 190kvm i två plan. Vi ska byta alla eluttag och switchar, installera plejd, jorda allt och installera ny elcentral. Den kostnaden landar på ca 220.000.

Tillbaka
Topp