• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

MaziK

Rolex
2-Faktor
Tur att ni gjorde som ni gjorde.
De som bodde i huset innan de som bor där nu var villiga till det mesta då de skulle sälja när vi köpte tomten. Skulle ha fått allt påskrivet då. Men det är en lärdom till nästan gång. Bland annat placering av garage närmare än 2.5 var inga problem för dem.


Stiligt värre...

Finns nötter överallt och vi har en familj till grannar en skafttomt bort som vi delar borrhål med på landet. Vi har ju "byggt klart" (man blir ju aldrig riktigt klar) och lagom till vi hade byggt klart förrådet på så vis att det gör det mer eller mindre omöjligt att gräva en ny vattentillförsel till deras tomt från borrhålet kommer dom och sger at dom ska ha uppvärmd markliggande vattenslang...
Det är sagt i köpekontrakten av våra två tomter att tomtägarna ska dela på all kostnad kring borrhål, pump, pumphus och allt därtill. Vi har hela tiden pratat med dom och dom var till och med där när vi sa att vi kommer gräva ner en vattenslang fram till tomtgräns och vart den då skulle komma upp (fanns inte så många ställen att välja på om man inte ville spränga massor) vilket dom godkände. Detta var just för att det skulle bli oerhört svårt att göra det efter att förråd och vår parkering var klar.

Tror du dom vill använda detta rör nu?
Tror du dom pratat med han som äger skafttomten mellan oss (som för övrigt tjejens granne äger och jag nu känner)?
Dom ska även bygga ett passivhus. Men dom vill ha en markliggande vattenkabel som värms upp med el ca. 200-300 meter...

Tror dom blir så illa tvugna att koppla in sig på den kabel vi grävt ner åt dom och dom godkänt placeringen (skriftligen)...
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Så har vi mot de andra 4 granner som vår tomt gränsar mot
Är bara dem här som är som dem är.



Fyfan vad nöjd jag är med grannar som istället för att bråka, hjälper varandra. Jag river massor med skit mellan oss (både vårat och deras) samt en mur och i utbyte fällde han träd med motorsåg på min tomt....
Jag är väldigt tacksam för det känner jag nu är jag läser om ditt helvete
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Vårat obehandlade börjar få fin färg. Kolla jämfört med räcket där solen och naturens element ej tar lika hårt.

Detta efter tre år, personligen hade jag ej oljat.
Skall däremot måla räcket i vit färg.

Två av blomlådorna är hemmameckade av damen, blev riktigt tjusiga måste jag säga :D
20200526_085312.jpg


20200526_090055.jpg
 
Senast ändrad:

huggix

Omega
Av ren lathet har jag inte orkat gå igenom 132 sidor för att hitta det jag söker, sökte däremot och fick inte fram något.
Funderar på att sätta ett Elfasystem i garderoben där hemma, någon annan som gjort det och har bild på er lösning? Dvs, lådor, klädstång, skohylla etc som vill dela med er som inspiration? :)
Tack på förhand!
 

Edin

Panerai
Tur att ni gjorde som ni gjorde.
De som bodde i huset innan de som bor där nu var villiga till det mesta då de skulle sälja när vi köpte tomten. Skulle ha fått allt påskrivet då. Men det är en lärdom till nästan gång. Bland annat placering av garage närmare än 2.5 var inga problem för dem.

Vi (lilla mamma rättare sagt) har sagt att dom visst får göra som dom vill MEN då måste dom använda samma entreprenör som vi samt gräva ner kabeln på vår tomt frostfritt. Det är vad den vi dragit åt dom är och vi vill inte hålla på med nån jäkla markliggande kabel med el lindat runt med tanke på framtida barn. Om dom i så fall väljer göra om så har dom ett jäkla jobb för sig då dom måste spränga hela vägen från pumphuset till tomtgränsen och då måste återställa det till liknande skick som innan och inte får ta ner några av de träd som finns på denna sträcka då dessa är dom vi valt behålla.

Alltså får dom ändra sig, men då får dom betala multum för att vi ska godkänna det då dom redan godkänt den förberedda lösningen. Dom lär dock köra på vår slang för då dom kom med idiotförslaget hade vi ett möte där även vår entreprenör var med och mer eller mindre idiotförklarade hustrun (som styr och ställer) hos grannen om hennes idé och mannen fattade hur idiotiskt det var tillsammans med ett passivhus...
 
Senast ändrad:

Hawk100

Rolex
Bekanta till mamma har kört Sioo:x och likaså grannar på landet. Alla är besvikna. Vi har helt obehandlat tryckimpat och även grannen på landet (den granne som är bra då) säger att han tycker vår obehandlade har klarat sig bättre och ser bättre ut.
Ja själv har jag testat att olja under många år, testat Sioo:x samt på mitt nuvarande altanräcke har jag bara tvättat av det varje vår med rikligt av såpa...
 

frere

Audemars
2-Faktor
Har också en altan att ta itu med i år. Funderar på såpa, kan det vara nåt? Billigare än sioox iaf:D
 

Hawk100

Rolex
Mina grannar har såpat. Altanerna såg "blöta" och fina ut ett par veckor men nu är de precis lika grå och torra som de var innan. Verkar inte ha långvarig effekt iaf.
Nä, såpan verkar inte impregnera på något vis utan ger bara en rätt vacker grå ton. Men däcksplankan spricker och blir torra trots att man såpat dem...
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Nä, såpan verkar inte impregnera på något vis utan ger bara en rätt vacker grå ton. Men däcksplankan spricker och blir torra trots att man såpat dem...
Känns nära nog som man kan strunta i det. Deras altan är inte vackrare grå än min som är obehandlad. Men jag funderar på SIOX, har redan köpt på mig lite när det var rabatt. Men det bär fan emot att köpa resterande....
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nä, såpan verkar inte impregnera på något vis utan ger bara en rätt vacker grå ton. Men däcksplankan spricker och blir torra trots att man såpat dem...
Känns nära nog som man kan strunta i det. Deras altan är inte vackrare grå än min som är obehandlad. Men jag funderar på SIOX, har redan köpt på mig lite när det var rabatt. Men det bär fan emot att köpa resterande....
Beror på vad man använder för såpa och hur många gånger man såpat. Det ger ju ett annat resultat men det tar tid. Vet inte hur lång tid det tar utomhus.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Jag kör nog ändå på såpan nu i vår och ser vad det blir. Det är ju inget irreversibelt, får väl byta till nåt annat framöver om jag inte orkar fortsätta. Har envisats med att ha ett schysst såpflingebehandlat soffbord med tre barn i huset i tio år, så jag är härdad...
 

HampusJ

Cartier
2-Faktor
Jag har ett problem som jag hoppas folket här kan hjälpa mig med.
Håller på att planera renoveringen där hemma, det började med att installera en luft-luft men har nu eskalerat. Kommer nu blåsa badrummet och köket också.
Kommer inte göra något själv utan har valt en väletablerad firma som ska ta hand om allt. Det är jag som finansierar allt, sambon har inget kapital.

Nu till mitt problem:

Jag har en tjejkompis (vi ser varandra som syskon) som har varit med och designat många badrum / kök som jag har tagit lite hjälp av.
Tidigare sa min sambo att hon ville ha marmor i badrummet, jag har kollat lite på det och av en slump hade min tjejkompis rätt mycket över sedan de gjorde sitt badrum. Tillräckligt mycket för att det ska räcka till vårt badrum, som vi kunde få helt gratis. (Se bild)
Nu vill sambon inte alls ha det, min misstanke är enbart p g a att det kommer från min tjejkompis. Men jag vill gärna ha det.

IMG_20200527_080417_01.jpg IMG_20200527_080424_01.jpg

Sedan i köket har jag tittat på vad jag vill ha. Själv är jag inne mycket på matta vita skåp utan handtag/knoppar. Ser detta som en tidlös design och kommer hålla. Men här är nästa problem, det vill inte sambon. Tror att det beror på att tjejkompisen har vit kök utan handtag/knoppar.

Hur ska man göra för att få över sambon på samma sida som mig?
Just nu känns det enbart som min sambo är fruktansvärt otacksam vilket jag har på pekat.
Dessutom pratar hon med sin väninna hela tiden om hur hon tycker vi ska inredda.

Eller är jag problemet?

Tacksam för svar!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag har ett problem som jag hoppas folket här kan hjälpa mig med.
Håller på att planera renoveringen där hemma, det började med att installera en luft-luft men har nu eskalerat. Kommer nu blåsa badrummet och köket också.
Kommer inte göra något själv utan har valt en väletablerad firma som ska ta hand om allt. Det är jag som finansierar allt, sambon har inget kapital.

Nu till mitt problem:

Jag har en tjejkompis (vi ser varandra som syskon) som har varit med och designat många badrum / kök som jag har tagit lite hjälp av.
Tidigare sa min sambo att hon ville ha marmor i badrummet, jag har kollat lite på det och av en slump hade min tjejkompis rätt mycket över sedan de gjorde sitt badrum. Tillräckligt mycket för att det ska räcka till vårt badrum, som vi kunde få helt gratis. (Se bild)
Nu vill sambon inte alls ha det, min misstanke är enbart p g a att det kommer från min tjejkompis. Men jag vill gärna ha det.

IMG_20200527_080417_01.jpg IMG_20200527_080424_01.jpg

Sedan i köket har jag tittat på vad jag vill ha. Själv är jag inne mycket på matta vita skåp utan handtag/knoppar. Ser detta som en tidlös design och kommer hålla. Men här är nästa problem, det vill inte sambon. Tror att det beror på att tjejkompisen har vit kök utan handtag/knoppar.

Hur ska man göra för att få över sambon på samma sida som mig?
Just nu känns det enbart som min sambo är fruktansvärt otacksam vilket jag har på pekat.
Dessutom pratar hon med sin väninna hela tiden om hur hon tycker vi ska inredda.

Eller är jag problemet?

Tacksam för svar!
Rävsax! Halva hjärnhalvan säger "beggars can't be chosers" men sen ska man ju fortsätta leva med sin sambo också. Inte lätt.
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Jag har ett problem som jag hoppas folket här kan hjälpa mig med.
Håller på att planera renoveringen där hemma, det började med att installera en luft-luft men har nu eskalerat. Kommer nu blåsa badrummet och köket också.
Kommer inte göra något själv utan har valt en väletablerad firma som ska ta hand om allt. Det är jag som finansierar allt, sambon har inget kapital.

Nu till mitt problem:

Jag har en tjejkompis (vi ser varandra som syskon) som har varit med och designat många badrum / kök som jag har tagit lite hjälp av.
Tidigare sa min sambo att hon ville ha marmor i badrummet, jag har kollat lite på det och av en slump hade min tjejkompis rätt mycket över sedan de gjorde sitt badrum. Tillräckligt mycket för att det ska räcka till vårt badrum, som vi kunde få helt gratis. (Se bild)
Nu vill sambon inte alls ha det, min misstanke är enbart p g a att det kommer från min tjejkompis. Men jag vill gärna ha det.

IMG_20200527_080417_01.jpg IMG_20200527_080424_01.jpg

Sedan i köket har jag tittat på vad jag vill ha. Själv är jag inne mycket på matta vita skåp utan handtag/knoppar. Ser detta som en tidlös design och kommer hålla. Men här är nästa problem, det vill inte sambon. Tror att det beror på att tjejkompisen har vit kök utan handtag/knoppar.

Hur ska man göra för att få över sambon på samma sida som mig?
Just nu känns det enbart som min sambo är fruktansvärt otacksam vilket jag har på pekat.
Dessutom pratar hon med sin väninna hela tiden om hur hon tycker vi ska inredda.

Eller är jag problemet?

Tacksam för svar!

Om ett av dina argument är att du finansierar allt och att sambon är otacksam är du definitivt en del av problemet. Antingen är det så att ni delar bostad och borde då kunna mötas på mitten, eller så bor hon hos dig och då får du bestämma rakt av, men då lär relationen ta skada i längden, för det är ett lite underligt sätt att dela bostad och liv med någon på. Att hon pratar med sin vännina är väl förövrigt inte konstigare än att du söker stöd på ett forum?
 

HampusJ

Cartier
2-Faktor
Om ett av dina argument är att du finansierar allt och att sambon är otacksam är du definitivt en del av problemet. Antingen är det så att ni delar bostad och borde då kunna mötas på mitten, eller så bor hon hos dig och då får du bestämma rakt av, men då lär relationen ta skada i längden, för det är ett lite underligt sätt att dela bostad och liv med någon på. Att hon pratar med sin vännina är väl förövrigt inte konstigare än att du söker stöd på ett forum?
Precis denna typen av feedback jag vill ha :)
Just nu känns det som ett låst läge och jag behöver hjälp att komma ur det.
otacksamheten är mer riktad mot att vi kan få ett schyst golv.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Låter som att det är andra underliggande problem. Om du tror att det är på grund av din tjejkompis din sambo reagerar så samt att om nu det skulle vara att så är fallet så är det nog bästa att prata igenom ordentligt innan det eskalerar.
Mitt första tips!





Jag har ett problem som jag hoppas folket här kan hjälpa mig med.
Håller på att planera renoveringen där hemma, det började med att installera en luft-luft men har nu eskalerat. Kommer nu blåsa badrummet och köket också.
Kommer inte göra något själv utan har valt en väletablerad firma som ska ta hand om allt. Det är jag som finansierar allt, sambon har inget kapital.

Nu till mitt problem:

Jag har en tjejkompis (vi ser varandra som syskon) som har varit med och designat många badrum / kök som jag har tagit lite hjälp av.
Tidigare sa min sambo att hon ville ha marmor i badrummet, jag har kollat lite på det och av en slump hade min tjejkompis rätt mycket över sedan de gjorde sitt badrum. Tillräckligt mycket för att det ska räcka till vårt badrum, som vi kunde få helt gratis. (Se bild)
Nu vill sambon inte alls ha det, min misstanke är enbart p g a att det kommer från min tjejkompis. Men jag vill gärna ha det.

IMG_20200527_080417_01.jpg IMG_20200527_080424_01.jpg

Sedan i köket har jag tittat på vad jag vill ha. Själv är jag inne mycket på matta vita skåp utan handtag/knoppar. Ser detta som en tidlös design och kommer hålla. Men här är nästa problem, det vill inte sambon. Tror att det beror på att tjejkompisen har vit kök utan handtag/knoppar.

Hur ska man göra för att få över sambon på samma sida som mig?
Just nu känns det enbart som min sambo är fruktansvärt otacksam vilket jag har på pekat.
Dessutom pratar hon med sin väninna hela tiden om hur hon tycker vi ska inredda.

Eller är jag problemet?

Tacksam för svar!
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Av ren lathet har jag inte orkat gå igenom 132 sidor för att hitta det jag söker, sökte däremot och fick inte fram något.
Funderar på att sätta ett Elfasystem i garderoben där hemma, någon annan som gjort det och har bild på er lösning? Dvs, lådor, klädstång, skohylla etc som vill dela med er som inspiration? :)
Tack på förhand!

Bygghemma kör 20% på Elfa fram tills 31/5. Beställde till tvättstugan och klädkammaren.
Screenshot 2020-05-27 at 16.10.12.png Screenshot 2020-05-27 at 16.10.43.png

Tips är att fundera på behov, rita upp i deras planeringsverktyg, sedan får du en lista med artikelnummer som man bara kopierar.
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Jag har ett problem som jag hoppas folket här kan hjälpa mig med.
Håller på att planera renoveringen där hemma, det började med att installera en luft-luft men har nu eskalerat. Kommer nu blåsa badrummet och köket också.
Kommer inte göra något själv utan har valt en väletablerad firma som ska ta hand om allt. Det är jag som finansierar allt, sambon har inget kapital.

Nu till mitt problem:

Jag har en tjejkompis (vi ser varandra som syskon) som har varit med och designat många badrum / kök som jag har tagit lite hjälp av.
Tidigare sa min sambo att hon ville ha marmor i badrummet, jag har kollat lite på det och av en slump hade min tjejkompis rätt mycket över sedan de gjorde sitt badrum. Tillräckligt mycket för att det ska räcka till vårt badrum, som vi kunde få helt gratis. (Se bild)
Nu vill sambon inte alls ha det, min misstanke är enbart p g a att det kommer från min tjejkompis. Men jag vill gärna ha det.

IMG_20200527_080417_01.jpg IMG_20200527_080424_01.jpg

Sedan i köket har jag tittat på vad jag vill ha. Själv är jag inne mycket på matta vita skåp utan handtag/knoppar. Ser detta som en tidlös design och kommer hålla. Men här är nästa problem, det vill inte sambon. Tror att det beror på att tjejkompisen har vit kök utan handtag/knoppar.

Hur ska man göra för att få över sambon på samma sida som mig?
Just nu känns det enbart som min sambo är fruktansvärt otacksam vilket jag har på pekat.
Dessutom pratar hon med sin väninna hela tiden om hur hon tycker vi ska inredda.

Eller är jag problemet?

Tacksam för svar!
Om det nu är så att din sambo först ville ha marmor men tvärvände på grund av omständigheterna och du misstänker att det ligger svartsjuka bakom så är det där det stora problemet ligger. Det borde du ta tag i innan det eskalerar. Men det är såklart inte en smal sak...
 

watchen

Cartier
Vet inte riktigt om det är nått att bli avundsjuk på men jag har renoverat terassen. Köpte huset hösten 2019. Terassen såg ut som den behövde rivas. Byggdes någon gång i början på -90 talet. Blandning mellan målat, laserat och obehandlat tryckt virke. Bestämde mig för att försöka slipa istället för att riva. 2 omgångar med 40 papper, en omgång med 80 papper och avslutade med en omgång 120 papper. Riktigt nöjd med resultatet. Håller nog i några år till..
704F23E2-B68A-4D0C-AB10-466F1B26C66E.jpeg

5F6CD289-E840-46EB-AD29-0D146C8F0E46.jpeg
 

Hawk100

Rolex
Vet inte riktigt om det är nått att bli avundsjuk på men jag har renoverat terassen. Köpte huset hösten 2019. Terassen såg ut som den behövde rivas. Byggdes någon gång i början på -90 talet. Blandning mellan målat, laserat och obehandlat tryckt virke. Bestämde mig för att försöka slipa istället för att riva. 2 omgångar med 40 papper, en omgång med 80 papper och avslutade med en omgång 120 papper. Riktigt nöjd med resultatet. Håller nog i några år till..
704F23E2-B68A-4D0C-AB10-466F1B26C66E.jpeg

5F6CD289-E840-46EB-AD29-0D146C8F0E46.jpeg
Blev en rejäl förbättring!!!
 

huggix

Omega
Bygghemma kör 20% på Elfa fram tills 31/5. Beställde till tvättstugan och klädkammaren.
Screenshot 2020-05-27 at 16.10.12.png Screenshot 2020-05-27 at 16.10.43.png

Tips är att fundera på behov, rita upp i deras planeringsverktyg, sedan får du en lista med artikelnummer som man bara kopierar.
Tack för bilderna!
Har varit inne i deras redigeringsprogram och planerat, designat, omdesignat och omdesignat igen. Har grov beslutsångest över hur jag vill ha sakerna. Tänkte därför om någon hade bild på deras "design" som man kunde hämta inspiration ifrån :)

Edit: Tack för tipset på rabatten hos Bygghemma! :D
 
Topp