• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

demondave

Rolex
Vet inte riktigt om det är nått att bli avundsjuk på men jag har renoverat terassen. Köpte huset hösten 2019. Terassen såg ut som den behövde rivas. Byggdes någon gång i början på -90 talet. Blandning mellan målat, laserat och obehandlat tryckt virke. Bestämde mig för att försöka slipa istället för att riva. 2 omgångar med 40 papper, en omgång med 80 papper och avslutade med en omgång 120 papper. Riktigt nöjd med resultatet. Håller nog i några år till..
704F23E2-B68A-4D0C-AB10-466F1B26C66E.jpeg

5F6CD289-E840-46EB-AD29-0D146C8F0E46.jpeg

Klart lyft, och gillar tänket. Farsan bytte träbalkongen på deras suterränghus förra året, då dryga 40 år gammal och med klar risk att trampa igenom. Jag har en känsla av att massproducerat tryckat inte är superhållbart ur ett miljöperspektiv, så inte dumt om man kan få mesta möjliga ur det.
 

watchen

Cartier
Tack:)
Man vill ju inte få påhälsning av Greta;)
Personligen så tycker jag det är roligare att renovera med varsam hand istället för att riva. Men ibland måste det så klart rivas...
Klart lyft, och gillar tänket. Farsan bytte träbalkongen på deras suterränghus förra året, då dryga 40 år gammal och med klar risk att trampa igenom. Jag har en känsla av att massproducerat tryckat inte är superhållbart ur ett miljöperspektiv, så inte dumt om man kan få mesta möjliga ur det.
 

plundberg

Omega
2-Faktor
Hej alla proffs! Någon här som har någon erfarenhet kring "Sommarnöjen" när det gäller att bygga hus? En sommarstuga på cirka +-50kvm planeras med stort fönsterparti mot hav. Eller någon som sitter på något annat tips?
 

Molgan

Cartier
Hej alla proffs! Någon här som har någon erfarenhet kring "Sommarnöjen" när det gäller att bygga hus? En sommarstuga på cirka +-50kvm planeras med stort fönsterparti mot hav. Eller någon som sitter på något annat tips?

Gott om erfarenhet av byggnation finns det, om det är tips runt just det så är jag rädd att du behöver vara lite mer specifik :)

Om det är ett generellt "Sommarnöje" du söker så kan du alltid lasta bilen, tält, mat osv och sedan åka upp till Kungsleden och skaffa dig skoskav :cool:
 

Edin

Panerai
Hej alla proffs! Någon här som har någon erfarenhet kring "Sommarnöjen" när det gäller att bygga hus? En sommarstuga på cirka +-50kvm planeras med stort fönsterparti mot hav. Eller någon som sitter på något annat tips?

Beror ju helt klart på vilken nivå du vill lägga dig.
Du kan ju köpa färdigt och "bara" ställa på plintar (typ Vipp Shelter) men du kan ju även bygga lösvirke så är ju väldigt brett...

https://vipp.com/en/hotel/vipp-shelter
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Hej alla proffs! Någon här som har någon erfarenhet kring "Sommarnöjen" när det gäller att bygga hus? En sommarstuga på cirka +-50kvm planeras med stort fönsterparti mot hav. Eller någon som sitter på något annat tips?
Det första att kolla ordentligt är bygglovsmöjligheterna. Det är mycket hårdare ju närmare havet man kommer.
 

plundberg

Omega
2-Faktor
Gott om erfarenhet av byggnation finns det, om det är tips runt just det så är jag rädd att du behöver vara lite mer specifik :)

Om det är ett generellt "Sommarnöje" du söker så kan du alltid lasta bilen, tält, mat osv och sedan åka upp till Kungsleden och skaffa dig skoskav :cool:
Beror ju helt klart på vilken nivå du vill lägga dig.
Du kan ju köpa färdigt och "bara" ställa på plintar (typ Vipp Shelter) men du kan ju även bygga lösvirke så är ju väldigt brett...

https://vipp.com/en/hotel/vipp-shelter
Det första att kolla ordentligt är bygglovsmöjligheterna. Det är mycket hårdare ju närmare havet man kommer.

Förstår nu när jag läser mitt ursprungliga inlägg att det var lite otydligt. Huset i fråga ska byggas på ö, där det finns bygglov för cirka 55kvm. Målet är att det gärna ska gå så fort som möjligt att smälla upp huset. Därav denna typ av lösning som är mest aktuell. Gärna med så mycket fönster som möjligt. Känns som att det finns en djungel med sajter som erbjuder hus - men de flesta är någorlunda "tråkiga" och lite för stora i regel. Så frågan kanske är, är det någon som har tips/erfarenhet av företag som erbjuder hus likt "Sommarnöjen" (https://sommarnojen.se/hus/tidlos-sommar-50/#inredningsstilar-kok-lugn). Tänker att det är smart att ha lite olika alternativ.

Tack alla!
 

OddD

Panerai
2-Faktor
Hej alla proffs! Någon här som har någon erfarenhet kring "Sommarnöjen" när det gäller att bygga hus? En sommarstuga på cirka +-50kvm planeras med stort fönsterparti mot hav. Eller någon som sitter på något annat tips?

Sen finns ju även Attefallshusen, dock mindre kvm och till viss del dyra.
Men fördelen är att dom är oftast riktigt bra planerade och utnyttjar ytan fullt ut.
Sen har ju bekvämligheten ökats hos folk, nuförtiden är ju sommarstugan nästan bättre än det vanliga boendet.
Det var bättre förr när en stuga var trång och mysig.
Våran är 27kvm huvudbyggnad + ca10kvm sov/toabod. Funkade för 2vuxna och 4barn när jag var liten. :)
 

Hawk100

Rolex
Förstår nu när jag läser mitt ursprungliga inlägg att det var lite otydligt. Huset i fråga ska byggas på ö, där det finns bygglov för cirka 55kvm. Målet är att det gärna ska gå så fort som möjligt att smälla upp huset. Därav denna typ av lösning som är mest aktuell. Gärna med så mycket fönster som möjligt. Känns som att det finns en djungel med sajter som erbjuder hus - men de flesta är någorlunda "tråkiga" och lite för stora i regel. Så frågan kanske är, är det någon som har tips/erfarenhet av företag som erbjuder hus likt "Sommarnöjen" (https://sommarnojen.se/hus/tidlos-sommar-50/#inredningsstilar-kok-lugn). Tänker att det är smart att ha lite olika alternativ.

Tack alla!
Oj vilka långa hus. Blir det inte ”korridorigt” invändigt?
Ett tips är att istället för skjutglaspartier ha vikglaspartier. Dyrare ja, men det ger större öppning vilket är härligt på sommaren....
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Vet inte riktigt om det är nått att bli avundsjuk på men jag har renoverat terassen. Köpte huset hösten 2019. Terassen såg ut som den behövde rivas. Byggdes någon gång i början på -90 talet. Blandning mellan målat, laserat och obehandlat tryckt virke. Bestämde mig för att försöka slipa istället för att riva. 2 omgångar med 40 papper, en omgång med 80 papper och avslutade med en omgång 120 papper. Riktigt nöjd med resultatet. Håller nog i några år till..
704F23E2-B68A-4D0C-AB10-466F1B26C66E.jpeg

5F6CD289-E840-46EB-AD29-0D146C8F0E46.jpeg
Vad körde du för maskin för slipningen?
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Någon som vet varför Essves trallskruv går av efter inte ens fyra års bruk?

20200603_190826.jpg


Någon teknik för att dra åt dem?
- skruva ur lite först sen dra in igen
-blöta trät innan
-......

Skall även dra av trallen där uterummet skall stå för att isolera lite underifrån, är orolig att många skruvar komma gå av och sitta kvar vilket kommer försvåra en hel del.
 

OddD

Panerai
2-Faktor
Om skruvarna gått av och du sätter tillbaka brädorna i nya skruvhål så kan det vara bra att täta dom gamla öppna skruvhålen så du slipper få in fukt inuti brädorna, med mögel och ruttna brädor som följd.
Sen hur man tätar vågar jag inte spekulera i, men det vet garanterat någon annan kunnigare.
 

Johanw

Cartier
Någon som vet varför Essves trallskruv går av efter inte ens fyra års bruk?

20200603_190826.jpg


Någon teknik för att dra åt dem?
- skruva ur lite först sen dra in igen
-blöta trät innan
-......

Skall även dra av trallen där uterummet skall stå för att isolera lite underifrån, är orolig att många skruvar komma gå av och sitta kvar vilket kommer försvåra en hel del.

Läst om detta fenomen på byggahus. Har för mig dom fick ersättning för hela däcket till slut. Kan minnas fel, men kolla där.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Någon som vet varför Essves trallskruv går av efter inte ens fyra års bruk?

20200603_190826.jpg


Någon teknik för att dra åt dem?
- skruva ur lite först sen dra in igen
-blöta trät innan
-......

Skall även dra av trallen där uterummet skall stå för att isolera lite underifrån, är orolig att många skruvar komma gå av och sitta kvar vilket kommer försvåra en hel del.

Ingen aning, men hade dessa till vindskydd på altanen, de gick av på samma sätt som dina en efter en.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Någon som vet varför Essves trallskruv går av efter inte ens fyra års bruk?

20200603_190826.jpg


Någon teknik för att dra åt dem?
- skruva ur lite först sen dra in igen
-blöta trät innan
-......

Skall även dra av trallen där uterummet skall stå för att isolera lite underifrån, är orolig att många skruvar komma gå av och sitta kvar vilket kommer försvåra en hel del.
Vet inte men exakt samma sak hände mig. Gick inte få loss brädorna för 3/4 skruv gick av. Skit.
 

hampuseriksson

Cartier
2-Faktor
Någon som vet varför Essves trallskruv går av efter inte ens fyra års bruk?

20200603_190826.jpg


Någon teknik för att dra åt dem?
- skruva ur lite först sen dra in igen
-blöta trät innan
-......

Skall även dra av trallen där uterummet skall stå för att isolera lite underifrån, är orolig att många skruvar komma gå av och sitta kvar vilket kommer försvåra en hel del.

Vet att Essve har haft problem med kvaliteten på deras C4 behandlingar.
Skulle väl rekommendera att köra på Grabber eller Spax istället. :)
 

The lord

Audemars
Jag har stött på ett problem i mitt kök som jag håller på att renovera, flexröret från den nya köksfläkten är 160 millimeter i diameter men anslutningen till utsuget är 125 mm och jag hittar ingen bra övergångsmuff, någon som har haft liknande problem och löst detta?
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Jag har stött på ett problem i mitt kök som jag håller på att renovera, flexröret från den nya köksfläkten är 160 millimeter i diameter men anslutningen till utsuget är 125 mm och jag hittar ingen bra övergångsmuff, någon som har haft liknande problem och löst detta?
Finns det ingen muff till fläkten? Det brukar följa med. Sen får du nog köpa ett nytt 125 flexrör att dra till ditt spirorör.
 

oystercase

Cartier
Putsar utsidan på poolen. Använder STO system så det är mer som att spackla än att putsa traditionellt. Bra för mig som definitivt inte putsat större ytor förr. Dessutom är det mer fukttåligt (speciell sockelputs). Vi får väl hoppas att slutresultatet blir tillfredsställande. Än så länge känns det bra nu när grovutjämningen kommit på plats.
IMG_20200605_090623.jpg
IMG_20200605_090610.jpg
så här såg muren ut före. Tillklippning av armeringsnät.
IMG_20200604_105916.jpg
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Den muffen som följer med fläkten är 150/125 så det är exakt lika stort som Spiro röret
Det finns nipplar och muffar. En nippel passar in i röret och muffen går utanpå röret. De används för att koppla ihop två ändar som ser likadana ut. Normalt brukar ett rör ha två olika ändar. Du får åka till butiken och komplettera med det som behövs för att få till det. Ibland följer det också med en tape för att täta kopplingen eftersom muffen från spisen ofta är av plast.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Ingen aning, men hade dessa till vindskydd på altanen, de gick av på samma sätt som dina en efter en.

Vet inte men exakt samma sak hände mig. Gick inte få loss brädorna för 3/4 skruv gick av. Skit.

Vet att Essve har haft problem med kvaliteten på deras C4 behandlingar.
Skulle väl rekommendera att köra på Grabber eller Spax istället. :)

Skit är det i vilket fall. Jag har ändå CC50 plintat och ändå så har de inte klarat av påfrestningarna. Lite sent nu med att köra annan skruv :(
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
" D v s är konstruktionen byggt med nergjutna plintar och fäst i husets fasad med bärlina så finns det något som begränsar konstruktionens rörelser, men många däck byggs med så kallad flytande konstruktion där den vilar på trädgårdsplatter/lecablock ovan mark och då rekommenderar vi alltid rostfri trallskruv till trädäcket."

Vilket jävla dravel. Mitt däck sitter fast på exakt det sättet och de går av ändå. Känns som att den vanliga krympningen av tryckimpregnerat trä är tillräckligt.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Året första projekt(andra kom jag på)

Färgen på balkongräcket(främst stolparna) hade börjat släppa. De hade inte ruggat upp ytan innan målning på vissa ytor. Så färgen satt aldrig riktigt sen så körde någon skit ifrån caparol tror jag det var där grundfärg inte behövdes sas det..... Sen att solen ligger på hela dagarna gjorde nog inte saken bätte
20200605_203454.jpg


Har spenderat senaste dagarna med att skrapa. Allt är nu slipat och grundat. Har även gått på med två lager täck på insida och en sektion på utsidan.

Vad tror ni håller det tills imorgon när regnet dragit förbi :D, har gjort 500 hål i plasten för att det inte skall blåsa sönder.
20200605_201029.jpg
 
Senast ändrad:
Topp